Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 267.7KB
Покупки 0
Дата загрузки 12 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

95 Продаж

Irratsional va trigonometrik funksiyalarni integrallash

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY  TA’LIM, FAN  VA  INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
FARG‘ONA DAVLAT UNIVERSITETI
FIZIKA-MATEMATIKA FAKULTETI
«Matematik analiz va differensial tenglamalar» kafedrasi
«Matematik analiz» fanidan
KURS ISHI
Mavzu: Irratsional va trigonometrik funksiyalarni integrallash
    
        Bajardi:     2-   kurs   23.05-guruhi
talabasi 
Ilmiy rahbar :  Matematik analiz va
differensial   tenglamalar   kafedrasi
mudiri 
Farg‘ona – 202 5                                                     MUNDARIJA
KIRISH ………………………………………………………………..3
I BOB. ANIQMAS INTEGRAL
1.1.Boshlang‘ich funksiya va aniqmas integral tushunchasi………………….…7
1.2.Aniqmas integralning asosiy xossalari……………………………………….8
1.3.Sodda integrallar jadvali……………………………………………………..8
II BOB. INTEGRALLASH USULLARI
2.1.O‘zgaruvchini almashtirish usuli…………………………………………….11
2.2.Bo‘laklab integrallash usuli……………………………………………….…11
III   BOB.   IRRATSIONAL   VA   TRIGONOMETRIK
FUNKSIYALARNI INTEGRALLASH
3.1.Sodda kasrlar va ularning integrallari……………………………………….13
3.2.Ratsional funksiyalarni integrallash…………………………………………13
3.3.Irratsional funksiyalarni integrallash………………………………………..15
3.4.(sin , cos )R x x dx	   ko‘rinishidagi integrallar………………………………….19
XULOSA …………………………………………………………….23
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR …………………………...26
                                     KIRISH
Barkamol   avlod   jamiyat   taraqqiyotining   asosi.   Shu   bois   mamlakatimizda
ham jismonan, ham ma’nan barkamol avlodga ta’lim-tarbiya berish davlat siyosati
darajasiga ko‘tarilgan.
  Prezidentimiz   Sh.Mirziyoyev   2017-yil   19-sentyabr   kuni     BMT   Bosh
assambleya-sining   72-sessiyasida   so‘zlagan   nutqida   :   “Jamiyatimizda   siyosiy
faollik   ortib   bormoqda,   barcha   sohalarda   chuqur   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.
Ulardan   ko‘zlangan   maqsad   –   “Inson   manfaatlari   hamma   narsadan   ustun”   degan
oddiy va aniq-ravshan tamoyilni amal-ga oshirish ustuvor ahamiyatga ega bo‘lgan
demokratik davlat va adolatli jamiyat barpo etishdan iborat.
  Yoshlarning   bilim   va   iqtidorini   chuqurlashtirish,   ularning   kelgusida
malakali   kadrlar   bo‘lib,   O‘zbekistonni   yanada   rivojlantirishdagi   ishtirokini
ta’minlash   maqsadida   ta’lim   jarayoniga   zamonaviy   yondashuvlar   joriy
etilmoqda,   shunga   javoban   tad - qiqot   ishimizni   samarali   va   amaliyotga   joriy
etishda natijaviylikka etiborni qaratamiz.  
  Ta’lim   yosh   avlodni   mustaqil   hayotga   tayyorlashning   asosiy
komponentlaridan   bi - ridir.   Mustaqillik   yillarida   jamiyatning   yosh   avlod   ta’lim-
tarbiyasiga   qo‘yayotgan   talab - lari,   ilm-fan   taraqqiyoti   natijasida   umumta’lim
maktablaridagi   ta’lim  mazmunida  keskin   o‘zgarishlar  sodir  bo‘ldi.Fan  taraqqiyoti
ta’limning   texnologik   bazasi,   jamiyat   a’zolari - ning   yashash   sharoitida   keskin
o‘zgarishlarga olib keldi. Jumladan, ilm-fan yangiliklari, zamonaviy texnologiyalar
jamiyatning ma’naviy qiyofasini o‘zgartirib yubordi. Ilm-fan yutuqlari va ularning
insonlar   hayotidagi   o‘rni   rivojlangan   mamlakatlar   maktab   ta’limi   mazmuni   va
strukturasiga   ta’sir   o‘tkazmay   qolmaydi.   Mamlakatimizda   ta’lim   sohasida   olib
borilayotgan   islohotlar   natijasida   o‘quv   soatlari   keskin   qisqartirildi,   o‘quv
materialla - ri   mazmuni   modernizatsiya   qilindi.   Ma’lumki,   har   bir   davlat   va
jamiyatning taraqqiyoti, kelajak istiqboli, uning dunyo hamjamiyatidagi o‘rni, fan-
texnika yoki ixtirolar muvaffa - qiyati bilan amalga oshayotganligi  ehtimoldan holi
emas.   Zero,   muhtaram   birinchi   prezi - dentimiz   I.A.Karimov   aytganlaridek, “Bugungi kun mustaqil davlatimiz taqdiri, uning ravnaqi, hozirgi davri va kelajagi,
jamiyatimiz   fanlarida   erishilayotgan   yutuqlar   orqali   amalga   oshayotganligi
shubhasizdir”   .XXI   asr   O‘zbekistonda   madaniyat,   iqtisodiyot,   fan   va   texnika,
ijtimoiy-siyosiy   innovasiyalar   asri   sifatida   boshlandi   va   ana   shunday   sharoit - da
barkamol   shaxs,   yuqori   malakali   mutaxassislarni   tayyorlash   nafaqat   pedagogik,
balki ijtimoiy zaruratga aylandi. So‘nggi yillarda ta’lim tizimiga boshqa sohalardan
bir qator yangi tushunchalar kirib keldi. Bugungi kunda ta’limning iqtisodiyligi va
takomillash - ganligi   o‘rgatuvchi   va   o‘rganuvchi   aloqalari,   texnika   va
texnologiyalar,   ta’limni   interfaol   metodlar   asosida   tashkil   qilish,   hamda   ta’lim
samaradorligini   oshirishga   katta   e’tibor   be - rilmoqda.Ta’lim   tizimida,   ta’lim
jarayonida interfaol metodlardan foydalanish – ta’lim samaradorligini oshiradigan
innovatsion usuldir. 
  Yoshlarni   yangicha   ishlashga   va   tafakkur   yuritishga   o‘rgatish   davr   talabi
ekanligi   yurtboshimiz   tomonidan   asoslab   berildi.Ta’lim   texnologiyasi   insoniylik
tamoyillariga   tayanadi.   Falsafa,   pedagogika   va   psixologiyada   bu   yo‘nalishning
o‘ziga   xosligi   talaba - ning   individualligiga   alohida   e’tibor   berish   orqali   namoyon
bo‘ladi. Shunday ekan bo‘la - jak pedagog mutaxassislarni tarbiyalashda pedagogika
fanining   mazmun-mohiyatini   tushuntirishda   hamda   pedagogika   fanining   so‘nggi
yutuqlaridan   foydalanib   fan   mavzulari - ning   bayonida   interfaol   metodlar   asosida
darslarni tashkil etish muhim ahamiyat kasb etadi.   
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Matematik   analiz   oliy   matematikaning
fundamen-tal   bo‘limlaridan   biri   bo‘lib,   matematikaning   poydevori   hisoblanadi.
Ma’lumki,     matema-tik analiz kursi  davomida ko‘pgina tushuncha va tasdiqlar,
shuningdek, ularning tasdiq-lari keltiriladi va mutaxassislar tayyorlash, barkamol
avlodni shakllantirish muammosi bilan uzviy bog‘liq. Ma m l a k a t i m i z n i n g   b arc h a
j a b h a l ar i d a   a m a lg a   o s h i r i l a y o t g an   k e n g   k o‘l a m l i   i s l oh o t l ar,   h u qu qi y   d e m ok r a t i k
d a vl a t   v a   er k i n   f u q a r o li k   j a m i y a t in i   q u r i s h   z a m i r id a,   a v v a l o m bo r,   i n so n
m a n fa a t l a r i ,   u n i n g   i nt e l e k t u a l   s a l o h i y a t i n i   y u z a g a   c h i q a r i s h ,   k a s b   m a ho r a t in i
o sh i r is h   u c h u n   za r u r   s h a r t- sh a r o i t   v az i fa l ari   m u j a ss a m .Bu   bo r a d a   b a r k a m o l a vl o d n i   t a r bi y a l a sh ,   u m u m t a’ l i m   m a kt a b l a r i ,   o li y   v a   o‘ r t a   m a x s u s   t a ’ li m   s o h a s i-
d a   y u q o r i   m a l a k a l i   k a d r l a r n i   t a y y o r l a sh ,   i l m -fa n ,   t a ’ li m   h a m d a   i s h l a b   c h i q ar is h
o‘ r t a si d a g i   o‘ zaro   ha m ko r l i k n i   y a n a d a   r i v o j l a n t i r i sh g a   a l o h i d a   e’ t i b o r
q ar a t i l m oqd a.
  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   raisligida   19-
mart   kuni   yoshlarga   e’tiborni   kuchaytirish,   ularni   madaniyat,   san’at,   jismoniy
tarbiya va sportga keng jalb etish, ularga axborot texnologiyalaridan foydalanish
ko‘nikmalarini   singdirish,   yoshlar   o‘rtasida   kitobxonlikni   targ‘ib   qilish,   xotin-
qizlar   bandligini   oshirish   masa-lalariga   bag‘ishlangan   videoselektor   yig‘ilishi
o‘tkazildi.Mamlakat   aholisining   30   foizini   14   yoshdan   30   yoshgacha   bo‘lgan
yigit-qizlar tashkil etadi. Ularning ta’lim olishi, kasb-hunar egallashi uchun keng
sharoit   yaratilgan.Shu   bilan   birga,   yoshlarning   bo‘sh   vaqtlarini   mazmunli
o‘tkazishni tashkil etish dolzarb masala hisoblanadi.Yoshlar qan-chalik ma’naviy
barkamol   bo‘lsa,   turli   yot   illatlarga   qarshi   immuniteti   ham   shunchalik   kuchli
bo‘ladi.Ma’lumki,   O‘zbekiston   rahbari   ijtimoiy,   ma’naviy-ma’rifiy   sohalardagi
ishlarni   yangi   tizim   asosida   yo‘lga   qo‘yish   bo‘yicha   5   ta   muhim   tashabbusni
ilgari  surgan edi. Birinchi  tashabbus – yoshlarning musiqa, rassomlik, adabiyot,
teatr va san’at-ning boshqa turlariga qiziqishlarini oshirishga, iste’dodini yuzaga
chiqarishga   xizmat   qiladi.   Ikkinchi   tashabbus   –   yoshlarni   jismoniy   chiniqtirish,
sport . Uchinchi tashabbus – aholi va yoshlar o‘rtasida kompyuter texnologiyalari
va   internetdan   samarali   foydala-nishni   tashkil   etishga   qaratilgan.     To‘rtinchi
tashabbus – yoshlar ma’naviyatini yuksalti-rish, ular o‘rtasida kitobxonlikni keng
targ‘ib   qilish   bo‘yicha   tizimli   ishlarni   tashkil   etishga   yo‘naltirilgan.   Beshinchi
tashabbus – xotin-qizlarni  ish bilan ta’minlash masa-lalarini nazarda tutadi. Ana
shu   ezgu   g‘oya   Prezidentning   Sirdaryo   viloyatiga   tashrifi   chog‘ida   boshlanib,
qisqa   vaqtda   ulkan   ishlar   amalga   oshirildi.   Sirdaryo   viloyatidagi   tuman   va
shaharlar kutubxonalariga 300 ming nusxada badiiy adabiyotlar yetkazib berildi.
Musiqa   va   san’at   maktablari   cholg‘u   asboblari,   sport   ob’ektlari   jihozlar   bilan
ta’min-landi.   Bu   ishlar     Namangan   viloyatida   ham   davom   ettirilib,   “Ma’rifat
karvoni”   tashkil   etildi.   Yoshlar   uchun   25   ming   dona   kitob,   80   turdagi   sport jihozlari va musiqa asboblari yetkazib berildi. Bir so‘z bilan aytganda, ushbu 5 ta
tashabbus xalq, ayniqsa, yoshlar to-monidan katta qiziqish bilan kutib olindi.Bir
so‘z bilan aytganda, ushbu 5 ta tashabbus  xalq, ayniqsa, yoshlar tomonidan katta
qiziqish   bilan   kutib   olindi.   Yig‘ilishda   bu   tajri-bani   mamlakatning   barcha
hududlarida   keng   joriy   qilish   masalalari   muhokama   qilindi.   Bugungi   kunda
mamlakatdagi   800   dan   ortiq   madaniyat   markazlari,   312   ta   musiqa   va   san’at
maktablariga atigi 130 ming nafar o‘g‘il-qiz qamrab olingani, mazkur muassasa-
larning aksariyati o‘quv qo‘llanmalari, notalar to‘plami, musiqa asboblari, mebel
va jihozlar bilan yetarli darajada ta’minlanmagani ko‘rsatib o‘tildi. Davlat rahbari
joylar-dagi   madaniyat   markazlari,   musiqa   va   san’at   maktablarining   moddiy-
texnik   bazasi   va   ulardan   foydalanish   holatini   o‘rganib,   ularning   faoliyatini
yaxshilash bo‘yicha.
          Kurs ishining maqsadi:  Innovatsion pedagogika asoslarini va innovatsion
ta’lim   jarayonini   ,   maktabda   matematikani   o‘qitishning   innovatsion   vositalarini
o‘rganishdan iborat.
                    Kurs   ishining   ob’yekti:   O‘zbekistondagi   barcha   ta’lim   muassasalarida
matema-tikani o‘qitish jarayoni.
          Kurs ishining predmeti:  Innovatsion ta’lim muhiti mazmuni, metodlari va
inno-vatsion muhitni shakllantiruvchi vositalar.
      Kurs   ishining   vazifalari:   Mavzuga   doir   manba   topish,   axborotlarni
tartiblash,   rejani   shakllantirish;   Innovatsion   pedagogik   faoliyatni   o‘rganish;
Innovatsion   ta’lim   jara-yoni,   shakl,   metod,   vositalarini   o‘rganish;     Innovatsion
ta’lim muhitini o‘rganish. I BOB. ANIQMAS INTEGRAL
         1.1.Boshlang‘ich funksiya va aniqmas integral tushunchasi.
 Aytaylik, ( )f x   va 	( )F x   funksiyalar  	( , )a b   da uzluksiz bo‘lib, 	( )F x   esa  '
( )F x
hosilaga   ega   bo‘lsin.   Agar  	
( , )a b da   '
( )F x
  =	( )f x   bo‘lsa,  	( )F x   funksiya  	( )f x   ning
boshlang‘ich   funksiyasi   deyiladi.  	
( )f x     funksiya   boshlang‘ich   funksiyalarining
umumiy ko‘rinishi 
                                        	
( )F x	C                        	(C const		)	
( )f x
   ning aniqmas integrali deyiladi:
                                       	
( ) ( )f x dx F x C	 	          	(C const		)
Bu yerda:
∫- integrallash belgisi
f(x)- integrallanuvchi funksiya
dx- o‘zgaruvchi
F(x)- boshlang‘ich funksiya
C - doimiy
  Differensial hisobning asosiy vazifasi berilgan   F(х)   funksiyaga ko‘ra uning
hosila - sini yoki differensialini topishdan iborat edi.
Integral   hisobning   asosiy   vazifasi   buning   teskarisi   bo‘lib,   F(х)   funksiyani
uning ma’lum   f(х)   hosilasiga yoki   differensialiga ko‘ra topishdan iborat. Demak,
f(х)   funksiya bеrilgan, shunday   F(х)   funksiyani  tоpish kеrakki, uning hоsilasi   f(х)
ga tеng bo‘lsin, ya’ - n i
F ` (х) = f(х)                              (1)
bo‘lsin . Ta‘rif.   Agar   [a,b]   kеsmada   aniqlangan   f(x)   funksiya   uchun   bu   kеsmaning
barcha   nuqtalarida   F 1
(х)=f(х)   tеnglik   bajarilsa,   F(х)   funksiya   shu   kеsmada   f(х)
funksiyaga nisba - tan bоshlang‘ich funksiya dеb ataladi.
Agar  F
1 (x)  va  F
2 (x)  funksiyalar  f(х)  funksiyadan  [a,b]  kеsmada bоshlang‘ich
funk - siyalari   bo‘lsa,   ular   оrasida   ayirma   o‘zgarmas   sоnga   tеng   bo‘ladi.   Agar
bеrilgan   f(х)   funksiya uchun qanday bo‘lmasin birgina   F(х)   bоshlang‘ich funksiya
tоpilgan bo‘lsa,  F(х)  funksiya uchun har qanday bоshlang‘ich funksiya
F(х)+C          (C=const)
ko‘rinishga ega bo‘ladi.
                1.2. Aniqmas integralning asosiy xossalari.
Ta’rif . Agar  F(х)  funksiya biror oraliqda  f(х)  funksiyaning boshlang‘ich
funksiyasi   bo‘lsa,   u   holda   F(х)+C     (bu   yerda   C   –   ixtiyoriy   doimiy)   funksiyalar
to‘plami shu kesmada  f(х)  funksiyaning aniqmas integrali deyiladi .
Bu yerda  f(х)   – integral ostidagi funksiya,  f(х) dx   integral ostidagi ifoda ,
– integral belgi si  deyiladi.
Aniqmas integralni topish jarayoni yoki berilgan funksiyaning boshlang‘ich
funksiyasini topish jarayoni  integrallash  deyiladi.
Aniqmas integralning xossalari:1. ( ( ) ) ( )d f x dx f x dx			
2. ( ) ( )	df x f x C	 		(C const		)	
3. ( ) ( ) ( )	kf x dx k f x dx k const	 	 
4. ( ( ) ( )) ( ) ( )	f x g x dx f x dx g x dx	  	  
                       1.3. Sodda integral jadvali.   Quyidagi sodda integral jadvalini keltiramiz:
1
1. ( 1)
1n
n x
x dx C n
n 
  
 2. ln	 	( 0)	dx	x C x	x	  	
   2
1 arctgx C
dx
arctgx C
x 



 


2 2 1
3.
1 x
arctg C
dx
a a
x
x a
arcctg C
a a







 


	
2	
1 1ln	1 2 1
dx x	C	x x	
	 	 		
2 2	
1	4. ln	2	
dx x a	C	x a a x a	
	 	 		
2	
2	5. ln	dx	x x a C	
x a	
   	
	
2 arcsin
6.
arcsin
1 x C
dx
x C
x 



 


	
2 2	7. arcsin	dx x	C	a	a x	
 	
	
8. ( 0, 1);	ln	
x	x	a	a dx C a a	a	   	
x xe dx e C	 	
9. sin cos	xdx x C	 	
 
   
cos sin	xdx x C	 	  2	10.	cos
dx	tgx C	x 		
2	11.	sin
dx	ctgx C	x 		
12.	shxdx chx C	 		
13.	chxdx shx C	 		
2	14.	dx	cthx C	sh x	 		
2	15.	dx	thx C	ch x	 	
Sodda   aniqmas   integralni   asosan   bevosita   xossalardan   va   jadvaldan
foydalanib hisoblanadi.
1-misol.  Ushbu 
                                               	
2 1x x
I dx
x 
	

integral hisoblansin.
Integral   ostidagi   funksiyani   quyidagicha  	
3 1 1	2	2 2 2 1x x
I dx x x x
x	 
   	

  yozib
olamiz. So‘ng integral xossalari va jadvaldan foydalanib topamiz:                     	
3 1 11 1 1	3 1 1	2 2	2 2 2	2 2 2	312
1
( ) 2 ( 1)
1 1
5 3
1 1
2 2x x x x x x x
I dx x x x dx C x C
x
   		
 
           
   
2-misol.  Ushbu 	
2 2	3 cos 4 sin	
dx	I	x x			
integral hisoblansin. 
  Integral ostidagi ifodani quyidagicha yozib olamiz: I= 2( )	
3 4
d tgx	
tg x		
Natijada,                                                                                                         
I= 2
2 2( ) 1 1 2
3 4 4
3 2 3 3
( )
2d tgx dtgx tgx
arctg C
tg x
tg x  

 
hosil bo‘ladi.
                                     
II BOB. INTEGRALLASH USULLARI
                        2.1.O‘zgaruvchini almashtirish usuli
Aytaylik, ushbu 
( )f x dx
integral   hisoblanishi   kerak   bo‘lsin.   Agar  	
( )	x t   deyilsa,   (	t -yangi   o‘zgaruvchi,  	 -
uzluksiz   differensiallanuvchi   funksiya)   berilgan   integral   quyidagi   ko‘rinishga
keladi.   Bunda  	
   funksiyasini   shunday   tanlash   lozimki,   (1)   tenglikning   o‘ng
tomonidagi ifoda hisoblashga qulay bo‘lishi kerak.
Integral   hisoblashda   murakkab   funksiyalarni   soddalashtirish   maqsadida
o‘zgaruv-chini almashtirish usuli (yoki substitsiya usuli) keng qo‘llaniladi. Bu usul
funksiyaning   ko‘rinishini   oddiyroq   funksiya   bilan   almashtirib,   integrallash
jarayonini osonlashtiradi.  
                        2.2.Bo‘laklab integrallash usuli.
1. Agar 	
( ), ( )	u u x v v x    differensiallanuvchi funksiyalar bo‘lsa, u holda 	
(2)	udv uv vdu	 	 
bo‘ladi.   Odatda     bo‘laklab   integrallash   formulasi   deyiladi.  	
(2)   formula  	udv   ning
integra-lini  	
vdu   ning integrali orqali ifodalaydi. Bu formuladan foydalanish uchun qaraladigan   integralning   ostidagi   ifodani  u   va    	dv   lar   ko‘paytmasi   ko‘rinishida
yozib olinadi, bunda albatta  	
dv   va  	vdu     ifodalarning integrallarini   oson hisoblana
olishi e’tiborga olinishi ke-rak.
1-misol.  Ushbu 	
arcsin	I xdx
integral hisoblansin. 
Bu integralni 	
(2)  formuladan foydalanib hisoblaymiz:
2
21
arcsin
arcsin
1
1u x du dx
xdx
I x x
x
x
dv dx v x 
 
 
  

 

 
 
  
Ravshanki,   1 1
2 2 2
2 2
2 1
(1 ) (1 ) (1 )
2
1 xdx
x d x x
x 
    
 
Demak,  2
arcsin arcsin 1	I xdx x x x C    

2-misol.  Ushbu 
2 2
( )I a x dx a x a     

integral hisoblansin. 
Bu integralni  (1)
 formuladan foydalanib hisoblaymiz:	
2 2 2	2 2 2 2 2 2 2	sin (	sin cos cos (1 cos 2 ) sin 2	2 2	2 2 4	cos	
x a t t	a a a	I a x dx a a t a tdt a tdt t dt t t C	
dx a tdt	
 	 	   	 	            	  		 	
   
Agar, 	
sin , arcsin	x x	t t	a a	   bo‘lishini e’tiborga olsak, u holda 
2
2 2 2 2
arcsin
2 2a x x
I a x dx a x C
a     

bo‘lishi kelib chiqadi. III BOB. IRRATSIONAL FUNKSIYALARNI INTEGRALLASH
                       3.1. Sodda kasrlar va ularning integrallari
Ushbu
                   1. . ( , )	A	A const a const	x a	 	
           2. . ( , , 2, 3...).
( ) nA
A const a const n
x a   

2
23. ( , , , , 4 0) Mx N
M N p q const p ac
x px q 
  
 
kasrlar   sodda kasrlar deyiladi. Ularning integrallari quyidagicha bo‘ladi:	
;	A	dx Aln x a	x a	 		
1 ( 1);
( ) ( 1)( ) n nA A
dx C n
x a n x a   
  
 
2
2
2 22 2
ln( )
2
4 4Mp p
N x
Mx N M
dx x px q arctg C
x px q
p p
q q  

    
 
                         3.2. Ratsional funksiyalarni integrallash
Ushbu 
2
0 1 2
2
0 1 2 ...
( )
... n
n
m
na a x a x a x
f x
b b x b x b x    

   
ratsional funksiyaning integrali ( )f x dx   quyidagicha hisoblanadi.
  Agar  	
n m   bo‘lsa,   kasrning   butun   qismini   ajratib,   uni   butun   ratsional
funksiya     va   to‘g‘ri   kasr     yig‘indisi   ko‘rinishida   yozib   olinadi.   Ravshanki,   butun
ratsional funksiyalar integrali oson hisoblanadi.
 Ma’lumki, har qanday to‘g‘ri kasr sodda kasrlar sifatida ifodalanadi. Demak,
to‘g‘ri kasrning integrali soda kasrlarning integraliga keltirib hisoblanadi. 
1-misol . Ushbu 
5 3
4 22 6 1
3x x
I dx
x x  

	

integral hisoblansin.
Integral ostidagi kasrning suratini maxrajiga bo‘lib, butun qismini ajratamiz:
5 3
4 2 4 22 6 1 1
2
3 3x x
x
x x x x  
 
 
so‘ng bu tenglikning o‘ng tomonidagi to‘g‘ri kasrni sodda kasrlarga yoyamiz:	
4 2 2 2 2 2
1 1	(*)	3 ( 3) ( 3)	
A B Cx D	
x x x x x x x	
	   	  
Bundan
2 2 2 3 2
( 3) ( 3) ( ) ( ) ( ) 3 3I Ax x B x Cx D x A C x B D x Ax B            
bo‘lishi kelib chiqadi. Demak,	
0, 0, 3 0, 3 1.	A C B D A B     
 Keyingi tenglikdan esa 	
1 1	0, , 0,	3 3	A B C D	    bo‘lishini topamiz.(*) tenglikka ko‘ra 
4 2 2 21 1 1
3 3 3( 3)	x x x x	 	 
bo‘ladi.Berilgan integralni hisoblaymiz:
5 3
2
4 2 4 2 2 22 6 1 1 1 1 1 1
(2 ) 2 .
3 3 3 3( 3) 3
3 3 3x x x
dx x dx x dx x arctg C
x x x x x x x  
 
        
 
  
   
2-misol.  Ushbu 	
2 2	
3 1
(1 )	
x	I dx	x x	
			
integral hisoblansin. 
 Integral ostidagi ifodani sodda kasrlarga yoyamiz.:
Umumiy maxrajga keltirib topamiz:	
2 2 4 3 2	3 1 (1 ) ( ) (1 ) ( ) ( ) (2 ) ( ) .x A x Bx C x x Dx F x A B x Cx A B D x C F x A                 
, , , ,A B C D F
  larni topish uchun quyidagi sistemani yechamiz:
0
0
2 0
0
1A B
C
A B D
C F
A  





  


 




Bundan,	
1, 1, 0, 1, 3	A B C D F    
bo‘lishi   kelib   chiqadi.   Demak,   integral
ostidagi funksiya 	
2	2 2 2	2
3 1 1 3
1 (1 )
(1 ) x x x
x x x
x x  
  
 

bo‘ladi. Uning integralini hisoblaymiz:
2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2 23 1 1 1
3 ln 3 ln 3 .
(1 ) 1 (1 ) (1 ) 2(1 ) (1 ) 2 (1 ) x dx xdx xdx dx dx dx
dx x x arctgx
x x x x x x x x x 
         
      	
       2 2 2 2 23 1
(1 ) 1 (1 ) x A Bx C Dx F
x x x x x   
  
   Keyingi tenglikning o‘ng tomonidagi integralni integrallash usullari rejasidagi
rekurent formulaga ko‘ra topamiz:1	2 2 2 2	
1 1 1 1	.	(1 ) 2 1 2 2 1 2	
dx x x	I I arctgx C	x x x	       	  	
Demak,  
2
2 2 23 1 1 3 1 3
ln ln(1 )
(1 ) 2 2(1 ) 2 x x
I dx x x arctgx C
x x x  
      
 
.
                       3.3.Irratsional funksiyalarni integrallash	
1 2	1. ( ) , ( ) , ..., ( ) (1)	nr	r r	ax b ax b ax b	R dx	cx d cx d cx d	
  
  	
Ko‘rinishidagi integralni hisoblash.   (1)
 integralda 	
1 2 3, , , ...,	n	r r r r -ratsional sonlar,	
, , ,a b c d
- haqiqiy sonlar bo‘lib, 	0	ad bc	   .
Agar    	
1 2 3, , , ...,	n	r r r r -ratsional   sonlarning   umumiy   maxraji  	p   bo‘lsa,   (1)
integralda 	
p	ax b	t	cx d	
		
almashtirish bilan qaralayotgan integral ratsional funksiyalarning integraliga keladi.  
2 2
1	
2. ( ) ( 0, 4 0) (2)	R x ax bx c dx a b ac	    

ko‘rinishidagi integralni hisoblash . 
  Bu   integral   quyidagi   uchta   almashtirish   ( Eyler   almashtirishlari )   bilan
ratsional funksiyaning integraliga keladi:
bunda  1x
  soni    
2	0	ax bx c	     tenglamaning ildizlaridan biri.	
3. ( )	m n px a bx dx		
  ko‘rinishidagi integralni hisoblash , bunda  	, ,m n p	 -ratsional
sonlar. Bu integral:
1) 	
p - butun son bo‘lgan holda 	s	x t   almashtirish bilan , bunda 	s - soni 	m   va 	n
ratisonal sonlarning umumiy maxraji; 2)  1	m
n
  -butun son bo‘lgan holda 	
n s	a bx t    almashtirish bilan , bunda 	s   soni	
p
   ratsional sonning maxraji;	
1	3)	m	p	n
	
-   butun   son   bo‘lgan   holda  	n s	ax b t		    almashtirish   bilan,  	s bunda
soni 	
p    ratsional sonning maxraji, ratsional funksiyaning integraliga keladi.
1-misol.  Ushbu 
2
(1 ) 1 dx
I
x x
 	

integral hisoblansin.
Ravshanki, 	
2
1
(1 ) 1 (1 ) (1 )(1 ) (1 )(1 ) .
1 x
x x x x x x x
x
        

Demak, integral  ostidagi  funksiya  	
x   va   1
1 x
x

   larning ratsional  funksiyasi
bo‘ladi.  Bu integralda 	
2 1 1
( )
1 1 x x
t t
x x 
 
 
  almashtirish bajaramiz. Unda 	
2 2
2 2 2 2 2
1 4 2 2
, , 1 , 1
1 (1 ) 1 1 t dt t
x dx x x
t t t t 
     
   
bo‘lib, 	
2	2	2 2	2 2
4 1
2 2
(1 )
1 1 tdt dt
I C
t
t t
t t
t t
   
 
  
bo‘ladi. Demak,	
1	.	1	
x	I C	x
	 		
2-misol.  Ushbu 	
2	4 4 3	
dx	I	
x x x	
	
 	 Bu   integralda  4 0	a    bo‘lgani   uchun  	2	4 4 3 2x x t x	      almashtirish
bajaramiz. Unda 	
2 2	2	2( 3) 2 3	4 4 3	4(1 ) 2(1 )
t t t	x x t	t t
  	    	 
bo‘lib, 
                                       	
2	
2	
2 2	2	
2 3	
4(1 )	2	( 3) 2 3	( 3)	
4(1 ) 2(1 )	
t t	dt	dt	t	I	t t t	t	
t t
 
	 	  			 	
   
bo‘ladi. Ravshanki,	
2	
1 3	2 ln	( 3)	3 3	
dt t	C	t	t
	 			
Demak,
2
21 3 1 2 4 4 3 3
ln ln .
3 3 3
2 4 4 3 3t x x x
I C C
t
x x x    
   

   
3-misol.  Ushbu 	
4	41
dx	I	
x	
	
	
integral hisoblansin. 
Berilgan integralni quyidagicha 	
1	4	4	(1 )	I x dx		 
yozib olamiz. Integral ostidagi ifoda uchun 	
1	1, 0, 4,	4	a b m n p    
bo‘lib, 	
1 1 1	0	4 4	
m	p	n
	    bo‘ladi. Bu integralda 4 4	1	x t	 
deb topamiz:	
1	1 1 5	4	4	4 4 3 4	4 4 4	( 1)	( 1) , (1 ) , ( 1)	t	x t x dx t t dt	t	
	  		     
 .
Natijada,	
1	5	4 2	4	3 4	4	4 2 2	
( 1) 1	( ( 1) )	( 1) 2 1 1	
t t dt dt dt	I t t dt	t t t t	
		 	       	 	  	 	   
bo‘ladi. Keyingi integralni hisoblab,
4 4
4 4
4
41 1 1 1 1 4 1 1
ln ln
4 1 2 4 2
1 4t x x
I arctgt C arctg C
t x
x   
     

 
bo‘lishini topamiz.
4-misol.  Ushbu
1 dx
I
x

integralni hisoblang.
Bu  integralni hisoblash uchun quyidagicha almashtirish bajaramiz.
2	
2 1 1 1	2 2 (1 ) 2( ln 1 2( ln 1	1 1 1	1	2	
x t	
dx tdt t	I x t dt dt t t C x x C	t t t	x	dx tdt
 		 	 	              	 	  		  		 	
   
Demak, javob 	
2( ln 1	
1	
dx	I x x C	
x	
    	
	
.
3.4.  	
(sin , cos )R x x dx	  ko‘rinishidagi integrallar.  Trigonometrik ayniyatlar.                     Trigonometrik   funksiyalarni   birinchisini   ikkinchisi
orqali   ifodalash.
2 2
1. ) sin 1 cos 2) ) cos 1 sin
1
) sin ) cos
1 1
1 1 cos
) sin )
cos
1
1 1 sin
3) ) 4) )
sin
1 sin
1 cos cos
) )
cos
1 cosa x x a x x
tgx
b x b x
tgx tgx
x
c x c tgx
x
ctgx
x
a tgx a ctgx
x
x
x x
b tgx b ctgx
x
x   
 
 

 


 


 

Trigonometrik funksiyalarni yig‘indisi va ayirmasi.
Yarim burchak.2 2
2
21.sin cos 1
2. 1	
1	3.1	cos	
1	4.1	sin	
sin	5.	cos
cos	6.	sin	
x x	
tgx ctgx	
tg x	x	
ctg x	x	
x	tgx	x
x	ctgx	x	
 	
 	
 
 	

	
1) sin( ) sin cos cos sin
2) sin( ) sin cos cos sin
3) cos( ) cos cos sin sin
4) cos( ) cos cos sin sin
5) ( )	1	
6) ( )	1	
1	7) ( )
8) (	
x y x y x y
x y x y x y
x y x y x y
x y x y x y	
tgx tgy	tg x y	tgxtgy	
tgx tgy	tg x y	tgxtgy
ctgxctgy	ctg x y	ctgx ctgy	
ctg x	
  
  
  
  	
	 		
	 		
	 		
	1	)	
1	8) ( )	
ctgxctgy	y	ctgx ctgy
ctgxctgy	ctg x y	ctgx ctgy	
			
	 	 1 cos
1) sin
2 2
1 cos
2) cos
2 2
1 cos
3)
2 1 cos
1 cos
4)
2 1 cosx x
x x
x x
tg
x
x x
ctg
x









Darajani pasaytirish formulasi.
2
2
6 6 41 cos 2	1) sin	2	
1 cos 2	2) cos	2	
5 3	3) sin cos cos	8 8
x	x	
x	x
x x x	
		
	
  
Trigonometrik funksiyani ko‘paytmadan yig‘indiga aylantirish.	
1	1) sin cos (sin( ) sin( ))	2
1	2) cos cos (cos( ) cos( ))	2
1	3) sin sin (cos( ) cos( ))	2	
x y x y x y
x y x y x y
x y x y x y	
   
   
   
Asosiy   trigonometrik   funksiyalar   deb  	
sin , cos ,	x x tgx va ctgx   funksiyalarga
aytiladi.
Ular orasida quyidagi bog‘lanishlar mavjud .
Trigonometrik   funksiyalar   davriydir.  	
sin	y x   va  	cos	y x   funksiyalarning
davri  , 	
2	T		  	tgx va ctgx  funksiyalarniki esa  	T	  ga teng.	
1. (sin , cos ) ` int .	R x x dx ko rinishidagi egrallarni hisoblash
Bunday integralda	
( )	2
x	tg t x	 	   
almashtirish bajarilsa, u holda 2
2 2 22 1 2
sin , cos , ,
1 1 1 t t tdt
x x x arctgt dx
t t t 
   
  
bo‘lib, qaralayotgan integral ratsional funksiyaning integraliga keltiriladi. 
2.  sin cos	m mx xdx	     ko‘rinishidagi   integrallarni   hisoblash.   Bunday   integrallar  	m   toq
bo‘lganda  	
cosx t	  almashtirish yordamida,  	n   toq bo‘lganda esa  	sin	x t almashtirish
yordamida hisoblanadi. 
Agar 	
m   va 	n  lar juft bo‘lsa, unda 	2	sin	x   va 	2	cos	x  ni mos ravishda 	
1 cos 2 1 cos 2	,	2 2	
x x	 
ga almashtirish lozim. 
3. 	
sin cos , sin sin , cos cos	mx nxdx mx xdx mx nxdx	  
Ko‘rinishidagi integrallarni hisoblash. Bunday integrallarni quyidagi 
 	
1	sin cos (sin( ) sin( )	2
1	cos cos (cos( ) cos( )	2
1	sin sin (cos( ) cos( )	2	
mx nx m n x m n x
mx nx m n x m n x
mx nx m n x m n x	
   
   
                                   
formulalardan foydalanish kerak. 
Misol.  Ushbu 
2 4	
sin cos	I x xdx
integral hisoblansin.	
2 4 2 4 4 6 2	
2
1 cos 2 1 cos 2
sin cos (1 cos ) cos (cos cos ) ( ) ( )
2 2
1 1 1 2 cos 2 cos 2 1 1 1 1 1 1
(( cos 2 ) ( )) cos 2 cos 2 cos 4 )
2 2 4 2 2 4 2 8 8
1 1 1 1
( cos 4 ) sin 4
8 8 8 32 x x
I x xdx x xdx x x dx dx
x x
x dx x x x dx
x dx x x C  
       
 
         
       
 

Demak ,   2 4	
sin cos	I x xdx	
1 1	sin 4	8 32x x C	  
 ekan
2-misol .Ushbu (1 sin )
sin (1 cos )	
x dx	I	x x
			integral hisoblansin.
Bu integralda	
2
x	tg t	    almashtirish bajaramiz. Unda 	
2 2	
2	
2 2
2 2	(1 )	1 1	1 1	( 2)	2 1	2	(1 )	1 1	
t t
t t	I dt t dt	t t	t	
t t
	 	   			 	
 
bo‘lib,	
2 2	1 1 1 1(ln 2 ) (ln 22 2 2 2 2 2 2	
x x x	I t t t C tg tg tg C       
bo‘ladi.
3-misol .Ushbu	
3 5	sin 2 cos 3	I x xdx
integral hisoblansin.  
Bu integralda 	
cos	x t   almashtirish bajarib, uni hisoblaymiz:
2 5 2 5 8 6 8 6 cos
1 1 1 1
(1 cos ) cos sin (1 ) cos cos .
sin
8 6 8 6x t
I x x xdx t t dt t t C x x C
xdx dt 
 
          
 

  
4-misol . Ushbu	
3 2	sin 2 cos 3	I x xdx
integral hisoblaymiz . 
Bu integral quyidagicha hisoblanadi :	
2 2	1 cos 4 1 cos 6 1	sin 2 sin 2 cos 3 sin 2 ) sin 2 (1 cos 4 )(1 cos 6 )	2 2 4	
x x	I x x xdx x dx x x x dx	 	       
1 1 3 3 1 1	(3 sin 2 sin 6 )(1 cos 6 ) (3 sin 2 sin 4 sin 8 cos 6 cos1	2	8 8 2 2 48 192	x x x dx x x x x x C	        	 XULOSA
Biz  ( )F x   funksiyaning   '
( )F x
  hosilasini     topish   zarur   bo‘lsa,   funksiyalarni
differen-siallash   qoidalaridan   foydalanganmiz.   Agar   hosila  	
x   argumentning
funksiyasi bo‘lib, uni 	
( )f x  orqali belgilasak,  '
( )F x
 =	( )f x   bo‘ladi va 	( )F x funksiya
differensialini  	
( ) ( )	dF x f x dx	 ko‘rinishida   yozish   mumkin   bo‘ladi.   Aksincha,
funksiyaning   biror  
X   ora-liqda   berilgan  	( )f x   hosilasi   bo‘yicha   shu   oraliqda
aniqlangan 	
( )F x funksiyani o‘zini top-ish talab qilinsa, 	( )f x  funksiyani integrallash
amalidan,   ya`ni   integrallash   nomi   bilan   ataluvchi   maxsus   qoidalar   va
formulalardan foydalaniladi. Izlanayotgan  	
( )F x  funksiya  	( )f x  uchun boshlang‘ich
funksiya vazifasini o‘taydi. Integrallash amali  	
 belgisi bilan belgilanadi (lotincha
untegrare  –tiklash).
Shunday qilib,  biror  	
X     oraliqdagi   barcha  	x   lar  uchun '
( )F x
  =	( )f x     o‘rinli
bo‘lsa,  	
( )F x   funksiya   shu   oraliqda  	( )f x     funksiyaning   boshlang‘ich   funksiyasi
deyiladi.  Matematikaga integral atamasini shveytsariyalik matematik Iogann Bernulli
(1667-1748)   kiritgan   va   integral   hisobdan   birinchi   sistematik   kurs
tayyorlagan.Uning   shogirdi   Peterburg   fanlar   akademiyasining   haqiqiy   a’zosi
Leonard-Eyler   (1707-1748)   integral-lashni  ( )f x dx   belgisi   orqali   belgilangan.
Hozirgi   zamondagi   belgilashni   esa   fransuz   ma-tematigi   J.Furye   (1768-1860)
kiritgan.
Ushbu   kurs   ishini   yozish   davomida   aniqmas   integral   va   unga   oid   ko‘pgina
ma’lumotlarga ega bo‘ldim. Bu kurs ishini tayyorlashda:
aniqmas integralga oid formulalarni va jadvalni ;
o‘zgaruvchini almashtirish, bo‘laklab integralash kabi integrallash usullarini;
trigonometrik funksiyalarni integrallashni;
ratsional funksiyalarni integrallashni;
irratsional funksiyalarni integrallashni;
Eyler almashtirishlarini va boshqa ko‘plab integrallashga oid bilimlarimni yanada
mus-tahkamladim   va   o‘rganganlarimni   ushbu   kurs   ishida   iloji   boricha   yoritib
berishga harakat qildim.
Ushbu kurs ishi 28 varoqdan iborat bo‘lib, kirish 3 ta bob va foydalanilgan
adabi-yotlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Bu   kurs   ishida   texnikaning   rivojlanishiga   asosiy
turtki   bo‘lgan   mavzulardan   biri   bo‘lmish   trigonometrik,   ratsional   va   irratsional
funksiyalarni   integrallash   qoidalari,   yo‘llari   va   usullari   yoritilgan.Qoidalar,
formulalar,   ta’riflar,   teoremalar   keltirilgan   va   alohida   tushuntirilib   o‘tilgan.   Kurs
ishida     keltirilgan misollar eng oson va tushunarli usulda ishlangan. Irratsional va
trigonometrik   funksiyalarni   integrallash   matematik   analizda   muhim   o‘rin   tutadi.
Ushbu   turdagi   funksiyalarni   integrallash   orqali   murakkab   matematik   va   fizik
jarayonlar ifodalanadi hamda amaliy yechimlar topiladi.
Integrallash usullari:
 trigonometrik almashtirishlar,
 qism bo‘yicha integrallash,  almashtirish (substitsiya),
 maxsus formulalardan foydalanish orqali bajariladi.
Bu usullar yordamida:
 geometrik figuralar yuzasi,
 fizik kattaliklar (masalan, elektr tok kuchi yoki energiya),
 harakat yo‘nalishlari kabi ko‘plab masalalar yechiladi.
Amaliy dasturlarda (Python, MATLAB, WolframAlpha) integrallarni avtomatik 
hisoblash imkoniyati mavjud bo‘lib, bu o‘quvchilarga nafaqat nazariy bilimlarni, 
balki amaliy ko‘nikmalarni ham egallashga yordam beradi.
Mazkur mavzuni chuqur o‘zlashtirish:
 analitik fikrlashni kuchaytiradi,
 ilmiy-tadqiqotga tayyorlaydi,
 va zamonaviy texnologiyalar bilan ishlashga zamin yaratadi.
Bu   kurs   ishini   yozish   davomida   ko‘p   bilimlar   orttirdim.   Bilmaganlarimni
o‘rgan-dim. 
                                              FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   7-maydagi
Matematika sohasidagi ta’lim sifatini oshirish va ilmiy-tadqiqotlarni rivojlantirishʺ
chora-tadbirlari to‘g‘risida gi PQ-4708-sonli Qarori. 	
ʺ
                           2) Azlarov T.A., Mansurov X.T. Matematik analiz, 1-qism, Toshkent,
O‘qituvchi , 1994. 	
ʺ ʺ
                            3)   Xudayberganov   G.,   Varisov   A.,   Mansurov   H.,   SHoimqulov   B.
Matematik analizdan ma’ruzalar, 1-qism, Qarshi, «Voris-nashriyot», 2010. 
                            4)   A.Sadullayev,   X.Mansurov,   G.Xudoyberganov,   A.Vorisov,
R.G‘ulomov   Matematik   analiz   kursidan   misol   va   masalalar   to‘plami,   Toshkent,
“O‘qituvchi” 2008. 
                          5) Фихиенгольц Г.М. Основы математического анализа. Т. 1-часть
"Лань" 2015. 
                          6)   Демидрович   Б.П.   Сборник   задач   и   упражнений   по
математическому анализу. Санкт-Петербург. "Лань" 2021. 
                        7)   Кудряцев   Л.Д.   и   др.   Сборник   задач   и   упражнений   по
математическому анализу. 1-часть Масква. "Наука" 200 3
8) A.Sa’dullayev,   H.   Mansurov,   G.   Xudoyberganov   va   boshqalar.
Matematik analiz kursidan misol va masalalar to‘plami   1-qism. T: “O‘zbekiston”
1993 yil;
9) T.Azlarov,   H.   Mansurov.   Matematik   analiz   asoslari     1-qism.   T:
“Universitet” 2007 yil
10) G.   Xudoyberganov,   A.   K.   Vorisov,   X.   T.   Mansurov,   B.   A.
Shoimqulov. Matematik analizdan ma’ruzalar   1-qism. T: “Voris-nashriyot” 2010
yil
11) B.   A.   Shoimqulov,   T.   T.   Tuychiyev,   D.   H.   Djumaboyev.   Matematik
analizdan mustaqil ishlar.  T: “O‘zbekiston faylasuflari milliy jamiyati”   2008 yil.
Internet saytlari ??????  Nazariy bilim va formulalar uchun:
1. https://mathworld.wolfram.com
– Wolfram MathWorld. Keng qamrovli matematik ensiklopediya.
– Qidiring:  "Integration of irrational functions" ,  "Integration of 
trigonometric functions"
2. https://tutorial.math.lamar.edu
– Paul’s Online Math Notes – Texasdagi kollej o‘qituvchisi tomonidan 
tayyorlangan.
– Qismi:  Calculus II – Integration Techniques
3. https://www.khanacademy.org
– Khan Academy. Interaktiv darslar va misollar.
– Qidiruvga yozing:  “Integrating trigonometric functions” ,  “Integration 
strategies”
4. https://www.integral-calculator.com
– Onlayn integral hisoblash vositasi.
– Natijalar bosqichma-bosqich ko‘rsatiladi.
Darslik va izohli misollar uchun:
5. https://www.symbolab.com
– Mashhur matematik kalkulyator.
– Misol yozing: ∫√(x² + 1) dx, ∫cos(x)/√x dx va boshqalar
6. https://proofwiki.org
– Matematik isbotlar va formulalar arxivi.
– Qidiring:  “Integral of trigonometric functions” ,  “Irrational functions”
O‘zbekiston yoki rus tilidagi materiallar:
7. https://namm.uz
– Namangan muhandislik-matematika instituti – ayrim PDF materiallar. 8. https://ziyonet.uz
– O‘zbekiston Respublikasi ta’lim portali.
– Qidiring:  “Matematika kurs ishi”, “integrallar”
9. https://lib.qut.uz
– Qarshi muhandislik instituti kutubxonasi.

Irratsional va trigonometrik funksiyalarni integrallash

Купить
  • Похожие документы

  • To‘plamlar va ular ustida amallar, to‘plamda akslantirishlar 25
  • Chekli limitga ega bo‘lgan funksiyalarning xossalari
  • Aniq integral va uning xossalari
  • Arifmetik va geometrik progressiyaning o‘qitish metodikasi
  • Gipergeometrik funksiya

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha