Ko’p o’zgaruvchili funksiyalar

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___ Ko’p o’zgaruvchili funksiyalar
MUNDARIJA
Kirish……………………………………………………………………………...3 
I BOB. KO’P O’ZGARUVCHILI FUNKSIYALAR
1.1-§.   Ko‘p o‘zgaruvchili funksiya tushunchasi …………………........................5
1.2-§. Rm fazoda ketma-ketlik va uning limiti ….................................................10
1.3-§. Ko’p o’zgaruvchili funksiya va uning limiti....………………...................12
II BOB. KO’P O’ZGARUVCHILI FUNKSIYALARNING UZLUKSIZLIGI.
2.1 -§  Ko’p o’zgaruvchili funksiyalarning uzluksizligi..........................................23
2.2-§  Uzluksizlik funksiyalarning xossalari...........................................................25
2.3-§  Ko’p o’zgaruvchili funksiyaning tekis uzluksizgi. Kantor teoremasi...........27
Xulosa……………………………………………………………………….........30
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………………...32
3 KIRISH
                      Davlat   ta’lim   standarti   o’quvchilarning   har   biriga   ta’lim   olishda   keng
imkoniyatlarni   yaratib   berish,har   birining   yuqori   natijaga   erishishlarini
rag’batlantirish   va   shu   orqali   o’quv   –   biluv   jarayonining   farqli   tashkil   etilishini
ta’minlash uchun da’vat etilgan
                      Yuqorida   aytilgan   mezon   va   talablarga   rioya   qilgan   holda.
Respublikamizda, zamonaviy bilim malaka va ko’nikmalarga ega va yosh avlodni
tarbiyalashda   zamonaviy   metod   va   uslublardan   foydalana   oladigan   yetuk   kadrlar
tayyorlash dolzarb vazifalardan hisoblanadi. 
             Shu borada, hech shubhasiz, o’z vaqtida, ya’ni bundan 20-yil oldin Kadrlar
tayyorlash   va   shuningdek,   maktab   ta’limini   rivojlantirish   umummilliy   dasturlarni
qabul qilganimiz ta’lim - tarbiya sohasida eski qolip va asoratlardan holi bo’lgan,
bugun   o’zgalarning   havasini     tortayotgan   yangi   tizimni   hayotimizda   tadbiq
etganimiz haqiqatdan   ham tarixiy bir voqea bo’ldi, desak, adashmagan bo’lamiz.
Buning   natijasida   mustaqil   va   yangicha   fikrlaydigan,   zamon   talabiga   javob
beradigan avlodni shaklantirishga erishdik, Vatanimizning ertangi kunini, taqdirini
o’z qo’liga olishga qodir bo’lgan farzndlarimiz bugun minbarga chiqmoqda.
               Ma’lumki, Davlat ta’lim standartlarida uzluksiz ta’lim tizimining har bir
mustaqil   ta’lim   turi   boshqa   ta’lim   turlari   va   bosqichlari   bilan   uzluksizlik   va
uzviylik   tamoyillariga   asosan   bog’lanishi   ko’zada   tutilgan.Shu   o’rinda   har   bir
ta’lim   turi   va   bosqichi   o’ziga   xos   xususiyatlarga   ega   bo’lib,   oldingisidan
keyingisiga   o’tishda   ta’lim   jarayoni   samarali   kechishi   uchun   o’qituvchi   va
o’quvchidan alohida tayyorgarliklarni talab etishi aniq. Bunday muammolar asosan
o’rta maxsus, kasb – hunar va oliy ta’lim muassasalar  o’rtasidagi ta’lim mazmuni
va   jarayonini   tashkil   etishdagi   uzluksiz   va   uzviylik   masalasini   hal   etishda
4 mavjuddir.   Bu   borada   matematika   fani   katta   imkoniyatlarga   ega.   Shunday   ekan,
matematika   fani   izchil,   bosqichma   –   bosqich   boshqa   fanlar   bilan   aloqadorlikda
o’rganish   o’quvchilar   mustaqil   fikrlash   qobiliyatini   o’stirishga   yordam   beradi.
Respublikamizda   matematika   fani   asoslari   turli   bosqichlarda   faoliyat
ko’rsatayotgan   ta’lim   muassasalarining   ta’lim   mazmuniga   mos   ravishda
o’quvchilarning   psixologik   va   pedagogok   xususiyatlariga   muvofiq   muayyan
izchillikni o’rnatish fanlar, boblar, mavzular, o’quv materiallari orasida uzviylikni
ta’minlash   asosida   amalga   oshiriladi.   Shunday   ekan,   matematika   fani   asoslarini
yorituvchi   kurslar   o’rtasida   uzviylikni   ta’minlash,   o’quv   materiallarini   turli
bosqich   ta’lim   muassasalari   o’quvchilarining   yosh   xususiyatlariga   mos   holda
tanlash,   ularning   muayyan   mantiqiy   ketma   –   ketlik,   fanlararo   uzviylik   hamda
izchillik   asosida   joylashtirish,   o’quv   jarayonida   uzviylik   tamoyilining   yetakchi
o’rin   tutishiga   erishish   va   bu   holatni   pedagogik   jihatdan   asoslash   muammosini
yuzaga keltiradi.
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi:   Ko`p   o`zgaruvchili   funksiya   matematik
analizning   asosiy   masalalaridan   biri   bo’lib,   faqatgina   geometriya,   fizika
masalalarini   hal   etishda   emas,   balki   texnika   fanlarining   ko’pgina   sohalaridagi
masalalarni hal qilishda ishlatiladi. Shuning uchun kurs   ishining mavzusi va o’zi
dolzarb
Kurs ishining maqsadi : ko’p o’zgaruvchili funksiyalari   haqida matematik analiz
darslarida   o’rganilgan   tushuncha   va   tasdiqlarni   mustahkamlash   va   amaliyotda
qo’llashdir.
Kurs ishining vazifasi:     ko’p o’zgaruvchili funksiyalar tushunchasini tushunish va
ularning   oblasti   aniqlash;     ko’p   o’zgaruvchili   funksiyalarning   uzluksizligi,
5 chegaralari   va   ekstremumlari   haqida   bilish;     ko’p   o’zgaruvchili   funksiyalarning
xosilasi va differensialini topish va ularning xossalari haqida bilish.
I bob. Ko’p o’zgaruvchili funksiyalar
1.1 . Ko‘p o‘zgaruvchili funksiya tushunchasi.
Faraz qilaylik, m	R  fazoda 	E  to‘plam berilgan bo‘lsin: 	mR	E	 .
1-ta’rif.   Agar  	
E   to‘plamdagi   har   bir  	)	,...	,	(	mx	x	x	x	2	1	   nuqtaga   biror  	f
qoidaga   ko‘ra   bitta   haqiqiy  	
u   son   mos   qo‘yilgan   bo‘lsa,  	E   to‘plamda   ko‘p
o‘zgaruvchili (	
m  ta o‘zgaruvchili) funksiya berilgan (aniqlangan) deyiladi.  Uni 	
u	x	x	x	x	f	m			)	,...,	,	(	:	2	1
 yoki 	)	,...,	,	(	)	(	mx	x	x	f	x	f	u	2	1			
)	,	)	,...,	,	(	(	R	u	R	x	x	x	x	m	m				2	1
kabi belgilanadi. Bunda 	
E  funksiyaning berilish (aniqlanish) to‘plami, 	mx	x	x	,...,	,	2	1
lar   (erkli   o‘zgaruchilar)   funksiya   argumentlari,  	
u   esa  	mx	x	x	,...,	,	2	1   larning
funksiyasi deyiladi. 
Masalan, 	
f  har bir 	
	
1021
 
),(: ,),...,(
xRxM Mxxxx
m m	
nuqtaga ushbu	
2	22	21	2	1	1	m	m	x	x	x	x	x	x						...	)	,...,	,	(
qoida   bilan   bitta   haqiqiy  	
u   sonini   mos   qo‘ysin.   Bu   holda  	mR	M	   to‘plamda
aniqlangan 	
2	22	21	1	mx	x	x	u						...
funksiya hosil bo‘ladi.
Aytaylik , 	
)	,...	,	(	mx	x	x	f	u	2	1	   funksiya  ( ko ‘ p   hollarda   bu   funksiyani  	)	(x	f	u	
kabi   yozamiz )  	
mR	E	   to ‘ plamda   berilgan   bo ‘ lsin .  	E	x	x	x	x	m			)	,...,	,	(	0	02	01	0
6 nuqtaga mos keluvchi 0u  son 	)	(x	f	u	  funksiyaning 	0x  nuqtadagi xususiy qiymati
deyiladi: 	
)	(	0	0	x	f	u	 .
Berilgan funksiyaning barcha xususiy qiymatlaridan iborat ushbu 	
	E	x	x	f	u			:)	(
(1)
to‘plam  	
)	(x	f	u	   funksiyaning   qiymatlari   to‘plami   deyiladi.   Agar   (1)   to‘plam
chegaralangan   bo‘lsa,  	
)	,...	,	(	)	(	mx	x	x	f	x	f	u	2	1		   funksiya  	E   to‘plamda
chegaralangan deyiladi. 	
1mR
 fazodagi ushbu	
			R	x	f	R	x	x	x	x	x	f	x	m	m				)	(	,	)	,...	,	(	:	)	(	,	2	1
to‘plam ko‘p o‘zgaruvchili 	
)	,...	,	(	mx	x	x	f	u	2	1	  funksiyaning grafigi deyiladi. 
Masalan, 	
.)1	ln(	
2	2	
2	2	
y	x	n	
y	x	u	
		
		
Bu funksiyaning aniqlanish to‘plami tekislikning ushbu	
2 2	
2 2	
1 0	
4 0
x y	
x y	
	  	
	
  	
sistemani qanoatlantiradigan nuqtalar to‘plamini ifodalaydi.
Umuman   olganda,   ikki   o‘zgaruvchiga   bog‘liq   bo‘lgan  	
)	,	(	y	x	f	u	
funksiyaning grafigi 3
R
 fazoda (biz yashab turgan fazoda) sirtni ifodalaydi. 
Masalan, ushbu 	
2	2	y	x	u		
funksiyaning grafigi  3
R
 fazoda aylanma paraboloidni ifodalaydi.
Ko’p o’zgaruvchili funksiyaning aniqlanish sohasi
  K × E =	
{( x , y	) : x ∈ K , y ∈ E	}
   to’plamga K va E to’plamlarning Dekart ko’paytmasi 
deyiladi. Tekislikda x < c ( x > c ) shartni qanoatlantiruvchi nuqtalar to’plami x = c
to’g’ri chiziq bilan chegaralngan yuqori (pastgi) yarim tekslik bo’ladi. Xuddi 
7 shunday tekislikda y < d ( y > d ) to’plamni tasvirlash mumkin. Farzoda esa  x  <  c
( x  > c )  shartni qanoatlantiruvchi nuqtalar to’plami x = c tekislik bilan 
chegaralangan va bu tekislikni o’ng (chap) tomonida yotuvchi yarim fazo bo’ladi.
 Tekislikda  a < x < b shartni qanoatlantiruvchi  nuqtalar to`plami x=a va x= b 
to`g`ri chiziqlar bilan chegaralangan cheksiz yo`lak bo`ladi. Xuddi shunday 
tekislikda c < y < d to`plamni tasvirlash  mumkin.
Quyida ba`zi  ikki o`zgaruvchili  funksiya  grafiklarini  ko`rsatamiz.
8 z ( x, y  )= ax + by + c
     z ( x , y ) = √
R 2
− x 2
− y 2
z	
( x , y	) = x 2
a 2 + y 2
b 2
  
z ( x , y ) =	
√ x 2
a 2 + y 2
b 2	
z(x,y)	¿
√
x2
a2−	y2
b2	
¿	¿
Z(x,y) = sin (x+y)
1-misol. 
u ( x , y ) =
√ 1 − x 2
+	√ y 2
− 1  funksiyaning aniqlanish sohasini toping.
Funksiya aniqlangan bo'lishi uchun ildiz ostidagi ifodalar nomanfiy bo'lishi kerak. 
9 Shuning uchun  1 − x 2
= ( 1 − x ) ( 1 + x ) ≥ 0 , y 2
− 1 = ( y − 1 ) ( y + 1 ) ≥ 0
. Shuning uchun  u ( x , y )
 
funksiya x∈[−1;1],y∈¿∪¿  shartni qanoatlantiruvchi nuqtalar to'plamida 
aniqlangan.  Quyidagi chizmada funksiyaning aniqlanish sohasi tasvirlangan.
2-misol. 
u ( x , y ) =	
√( x 2
+ y 2
− 1	)( 4 − x 2
− y 2	)
 funksiyaning aniqlanish sohasini toping.  
Ildiz ostida turgan ifoda 	
( x 2
+ y 2
− 1	)( 4 −	( x 2
+ y 2	))
≥ 0
 bo'lishi kerak. Agar 
t = x 2
+ y 2
 bo'lsa
u holda  ( t − 1 ) ( 4 − t ) ≥ 0
 tengsizlikdan 
1 2
≤ t = x 2
+ y 2
≤ 2 2
 bo'lishi kelib chiqar ekan. 
Demak aniqlash sohasi 	
12≤x2+y2≤22  shartni bajaruvchi o'yilgan doira bo'lar ekan.
3-misol.	
u(x,y)=arccos	 	x
x+y  
funksiyaning aniqlanish sohasini toping. 	
arccos	 	x
x+y  funksiya aniqlangan bo'lishi 
uchun 	
| x
x + y	| ≤ 1
 bo'lishi kerak. Ya'ni  ¿ x ∨ ≤ ∨ x + y ∨ ⇔ x 2
≤ x 2
+ 2 xy + y 2
⇔ y ( 2 x + y ) ≥ 0
. 
Agar 	
y≥0  bo'lsa u holda 	y≥−2x , agar 	y<0  bo'lsa u holda 	y≤−2x  shartni bajaruvchi
nuqtalar to'plami bo'ladi. Yani bu funksiyaning aniqlanish sohasi 	
{(x,y):y2+2xy	≥0}  
yoki quyidagicha ushbu  { ( x , y ) : y ≥ 0 , y ≥ − 2 x } ∪ { ( x , y ) : y < 0 , y ≤ − 2 x }
 ko'rinishda 
yozish mumkin.
10 4-misol. u=ln	 (y2−	4x+8)  funksiyaning aniqlanish sohasini toping.
Funksiyaning aniqlanish sohasi 	
y2−	4x+8>0  shartni bajaruvchi nuqtalar to'plamidan
iborat. Ya'ni bu soha  y 2
= 4 ( x − 2 )
 parabolani chap tomoni bo'ladi.
1.2  R m
  fazoda ketma-ketlik va uning limiti
Ushbu 
akslantirishning tasvirlaridan tuzilgan 
to’plam  R m
 fazoda ketma-ketlik  deyiladi va 3* kabi belgilanadi. Har bir
 ni  ketma-ketlik hadlari  hadlari deyiladi.
R m
  fazoda biror { x (n)
}:
11 Ketma-ketlik va  a = (a
1 , a
2 , . . . a
m )  nuqta berilgan bo’lsin.
Ta’rif   Agar   olinganda ham shunday   topilsaki, ixtiyoriy        
n > n
0  uchun 
tengsizlik bajarilsa, a nuqta  { x (n)
} ketma-ketlikning limiti deyiladi va 
 yoki   da 
kabi belgilanadi.
Agar  { x (n)
} ketma-ketlik limitga ega bo’lsa, u yaqinlashuvchi ketma-ketlik 
deyiladi.
1-misol   R m
  fazoda ushbu 
ketma-ketlikning limiti  a =  (0, 0, . . . 0) ekanini ko’rsating.
 sonni  olaylik. Shu   ga ko’ra   ni topamiz. Unda
 uchun 
bo’ladi. Demak, 
12 Ta’rifga ko’ra 
bo’ladi.
Teorema   R m
  fazoda   ketma-ketlikning  a = (a
1 , 
a
2 , . . . a
m )  ni intilishi:
uchun bir yo’la
. . . . . . . . . 
bo’lishi zarur va yetarli. Demak, 
Bu teorema  R m
  fazoda ketma-ketlikning limiti sonli ketma-ketlikning limitiga 
kelishini ifodalaydi.
1.3 Ko’p o’zgaruvchili funksiya va uning limiti.
Faraz   qilaylik,  )	(x	f   funksiya  	m	m	R	E	R	x			)	(   to`plamda   berilgan,	
mR	x	0
 nuqta 	E  ning limit nuqtasi bo`lsin.  U holda 	m	R fazoda shunday 		)(n	x :
13 ,....	,....,	,	)(	)2(	)1(	n	x	x	xketma-ketlik topiladiki:
1)	
N	n	  da 	0x	x	E	x	n	n			)(	)(	, ,
2) 	
	n     da 	0x	x	n	)(
bo`ladi (bunday ketma-ketliklar istalgancha bo`ladi). 
2-ta’rif (Geyne).  Agar
1)	
N	n	  da 	0x	x	E	x	n	n			)(	)(	, ;
2)  	
	n     da 	0x	x	n	)(
shartlarni qanoatlantiruvchi ixtiyoriy 	
	)(n	x  ketma-ketlik uchun	
	n
    da 	A	x	f	n	)	(	)(
bo`lsa,  	
A   son  	f(x)=	f(x1,x2,…	,xm)   funksiyaning  	)	,...,	,	(	0	02	01	0	mx	x	x	x	   nuqtadagi
limiti (karrali limiti) deyiladi.  Uni 	
A	x	f	
x	x	
	
	
)	(	lim	0   yoki	
limx1→x10	
x2→x20	
…xm→xm0
f(x1,x2,…	,xm)=	A
kabi belgilanadi. 
Eslatma . Agar 	
		
		,....)2,1	,	,	(	
,....),2,1	,	,	(	
0	)(	)(	)(	
0	)(	)(	)(	
			
			
n	x	y	E	y	y	
n	x	x	E	x	x	
n	n	n	
n	n	n
14 ketma-ketliklar uchun 	n  da 	
0	0	x	y	x	x	n	n			)(	)(	,
bo`lib, 	
B	y	f	A	x	f	n	n			)	(	,	)	(	)(	)(
,  BA 
bo`lsa, 	
)	(x	f  funksiya 	0x  nuqtada limitga ega bo`lmaydi. 
3-ta’rif   (Koshi).   Agar   0	

  son   olinganda   ham   shunday  	0			)	(		
topilsaki, 	
				)	,	(	0	0	x	x  tengsizlikni qanoatlantiruvchi 	E	x	  		mR	E	  da 	

 Axf )(
tengsizlik bajarilsa,  	
A   son  	)	(x	f   funksiyaning  	0x   nuqtadagi limiti  (karrali  limiti)
deyiladi. 
Bu ta’rifni qisqacha qilib quyidagicha ham aytsa bo`ladi. 
Agar 
																	A	x	f	x	x	U	E	x	)	(	:	\)	(	,	,	0	0	0	0
bo`lsa, 	
A  soni 	)	(x	f  funksiyaning 	0x  nuqtadagi limiti deyiladi. 
Xususiy   holda,  	
2		m   bo`lganda   2
R
  fazodagi   (tekislikdagi)   biror   to`plamda
aniqlangan   ikki   o`zgaruvchiga   bog`liq   bo`lgan  	
)	,	(	y	x	f	u	   funksiyaga   ega
bo`lamiz. 
15 uAytaylik,  	)	,	(	y	x	f   funksiya  	2R	E	   to`plamda berilgan bo`lib,  	2	0	0	R	y	x	)	,	(
nuqta  	
E   ning limit nuqtasi bo`lsin.   Bu ikki o`zgaruvchili funksiya limiti ta’riflari
quyidagicha bo`ladi:
Agar 
1)	
N	n	  da 	)	,	(	)	,	(	,	)	,	(	0	0	y	x	y	x	E	y	x	n	n	n	n		
2)  	
	n    da  	)	,	(	)	,	(	0	0	y	x	y	x	n	n	
shartni qanoatlantiruvchi ixtiyoriy 	
	 ),(
nn yx
 nuqtalar ketma-ketligi uchun	
	n
    da 	A	y	x	f	n	n	)	,	(
bo`lsa, 	
A  son 	f(x,y)  funksiyaning 	)	,	(	0	0	y	x  nuqtadagi limiti (karrali limiti) deyiladi
va 	
	
Ayxf
yxyx 
 ),(lim
00 ,),(
 yoki 	
A	y	x	f	
y	y	x	x		
	)	,	(	lim	
00
kabi belgilanadi.
Agar   0	

  olinganda   ham   shunday   0	
  topilsaki,	
						)	,	(),	,	(	0	0	0	y	x	y	x
 tengsizlikni qanoatlantiruvchi 	E	y	x			)	,	(  da 	
			A	y	x	f	)	,	(
tengsizlik   bajarilsa,  	
A   son  	)	,	(	y	x	f funksiyaning  	)	,	(	0	0	y	x   nuqtadagi   limiti   (karrali
limiti) deyiladi. 
1 -misol.  Ushbu 
16 2	2	2	
2	2	
)	(	
)	,	(	
y	x	y	x	
y	x	y	x	f	
		
funksiyaning 	
)0,0(  nuqtada limiti mavjud emasligi ko`rsatilsin. 
◄  Ravshanki, bu funksiya 	
				0,0	\2R
to`plamda aniqlangan va 	
)0,0(  nuqta shu to`plamning limit nuqtasi. 	
)0,0(
 nuqtaga intiluvchi 	

	


	

	

		


	


	

	

	
n	n	n	n	
1	1	1	1	,	,	,
ketma-ketliklarni olaylik:	
			
0011
0011
,,,,, 









nnnn
.	


	

	
n	n	
1	1,
 hamda 	

	

		
n	n	
1	1,  nuqtalarda 	,....)	,	,	(	3	2	1n  berilgan funksiyaning qiymatlari
14 111
111
2










nnnf
nnf ,,,
  	
....),	,	(	2	1	n
bo`lib ,
011
111










nnf
nnf ,,,
bo`ladi.   Funksiya   limitining   Geyne   ta’rifidan   foydalanib,   berilgan   funksiyaning	
)	,	(	)	,	(	0	0		y	x
da limitga ega emasligini topamiz.►
2-misol.  Ushbu 
17 



	
		
		
		
бўлса	0	агар,	0	
бўлса	0	агар,	
)	,	(	
2	2	
2	2	
2	2	
y	x	
y	x	
y	x	
xy	
y	x	ffunksiyaning 	
)	,	(	)	,	(	0	0		y	x  dagi limiti 0 bo`lishi ko`rsatilsin. 
◄ Koshi ta’rifidan foydalanib topamiz: 
0	

 son uchun 			2	  deyilsa,	
						)0,0(),	,	(	0	y	x
tengsizlikni qanoatlantiruvchi 	
2	)	,	(	R	y	x		  da	
								
			
	
		
2
1	0	0	
2
1	
2
1	0	2	2	
2	2
)	,	(),	,	(
)	,	(	
y	x	
y	x	
y	x	
xy	y	x	f
bo`ladi. Demak, 	
0	)	,	(	lim	
00		
	y	x	f	
yx
.►
3 0
. Takroriy limitlar.
Faraz   qilaylik,  	
)	,...	,	(	)	(	mx	x	x	f	x	f	2	1	   funksiya  	mR	E	   to`plamda   berilgan
bo`lib,  m
m Rxxxx  ),...,,( 00
20
10
 shu 	
E  to`plamning limit nuqtasi bo`lsin. 	
m
 ta 	mx	x	x	,...	,	2	1  o`zgaruvchilarga bog`liq bo`lgan 	)	,...	(	mx	x	f	1  funksiyada	
mx	x	x	,...	,	3	2
  o`zgaruvchilar   tayinlansa,   ravshanki,   u   bitta  	1x   o`zgaruvchining
funksiyasiga aylanadi. Aytaylik, bu funksiya 	
01	1	x	x	  da limiga ega bo`lsin :
18 )	,...,	,	(	)	,...,	,	(	lim	3	2	1	2	1	01	1	m	m	x	x	
x	x	x	x	x	x	f		
.
Endi  
)	,...,	,	(	mx	x	x	3	2	1 funksiyada  	mx	x	x	,...,	,	4	3   o`zgaruvchilari   tayinlanib,
so`ng 	
02	2	x	x	  limitga o`tilsa 	
)	,...,	,	(	)	,...,	,	(	lim	4	3	2	3	2	1	02	2	m	m	x	x	
x	x	x	x	x	x				

bo`lib, berilgan funksiyaning 	
)	,...,	,	(	lim	lim	2	1	01	1	02	2	m	x	x	x	x	
x	x	x	f	
	
limiti hosil bo`ladi. 
Xuddi shunga o`xshash 	
)	,...,	,	(	mx	x	x	f	2	1  funksiyaning 	
ki	i	i	x	x	x	,	,	,		2	1
o`zgaruvchilari mos ravishda 	
0	0	0	
2	1	ki	i	l	x	x	x	,....,	, larga intilgandagi limiti 
),...,,(lim...lim
21
0
110 m
xxxx xxxf
ii
ki
ki 
ni ham qarash mumkin. 
Odatda, bu limitlar  	
)	,...,	,	(	mx	x	x	f	2	1   funksiyaning  takroriy limitlari  deyiladi.	
)	,...,	,	(	mx	x	x	f	2	1
  funksiya   argumentlari  	mx	x	x	,...	,	2	1   lar   mos   ravishda	
0	0
2	
0
1	mx	x	x	,...,	,
  sonlarga   turli   tartibda   intilganda   funksiyaning   turli   takroriy
limitlari hosil bo`ladi. 
  3-misol.  Ushbu
19 



	
		
		
		
бўлса	0	агар,	0	
бўлса,	0	агар,	
)	,	(	
2	2	
2	2	
2	2	
y	x	
y	x	
y	x	
xy	
y	x	ffunksiyaning 
)0,0( da takroriy limitlari topilsin. 
◄Berilgan funksiyaning takroriy limitlarini topamiz:
,0lim),(lim
22
00 


yx xy
yxf
xx	
,0	)	,	(	lim	lim	0	0				y	x	f	x	y
,0lim),(lim
22
00 


yx xy
yxf
yy	
0	)	,	(	lim	lim	0	0				y	x	f	y	x
.
Demak,   berilgan   funksiyaning  	
)0,0(   nuqtadagi   takroriy   limitlari   bir-biriga   teng
bo`lib, ular 0 ga teng.►
4-misol.  Ushbu 	



	
		
		

	
	
бўлса	0	3	агар,	0	
,	бўлса	0	3	агар,	
3	
2	
)	,	(	
2	y	x	
y	x	
y	x	
y	x	
y	x	f
funksiyaning 	
)0,0(  nuqtadagi takroriy limitlari topilsin. 
◄Berilgan funksiyaning takroriy limitlari quyidagicha bo`ladi: 
,
31
32
lim
0 
 

yx yx
x ;
31
32
limlim
00 
 

yx yx
xy	
,2	
3	
2	lim	0		

	
	y	x	
y	x	
y	2	
3	
2	lim	lim	0	0		

	
		y	x	
y	x	
y	x
.
20 Ayni   paytda,   berilgan   funksiya  )0,0(	)	,	(		y	x da   limitga   (karrali   limitga)   ega
bo`lmaydi, chunki 
			
0045
0011
,,,,, 









nnnn
ketma-ketliklar uchun	
,	,	
4
1	
4
1	1	1		

	

	
n	n	
f
17 6
17 645





nnf ,
bo`lib, ular bir-biriga teng emas.►
5-misol.  Ushbu 



	
	
			
бўлса	0	агар,	0	
бўлса,	0	агар,1	sin	)	,	(	
x	
x	
x	
y	x	y	x	f
funksiyaning 	
)0,0(  nuqtadagi takroriy limitlari topilsin.
◄Bu funksiya uchun 	
,	)	,	(	lim	0	x	y	x	f	y			,0	)	,	(	lim	lim	0	0				y	x	f	y	x
bo`lib, 
),(limlim
0	0 yxfx	y		
esa mavjud bo`lmaydi. 
21 Ayni   paytda,  )	,	(	)	,	(	0	0		y	x   da   berilgan   funksiyaning   limiti   (karrali   limiti)
mavjud bo`ladi, chunki
)0(1
sin0),(  xyx
xyxyxf
bo`lib, 	
0	)	,	(	lim	
00		
	y	x	f	
yx
bo`ladi.►
Faraz qilaylik,  	
)	,	(	y	x	f  funksiya  2
R
 fazodagi 	
	b	y	y	a	x	x	R	y	x	E							0	0	2	,	:	)	,	(
to`plamda berilgan bo`lsin. 
2-teorema.  Agar 
1) 	
)	,	(	)	,	(	0	0	y	x	y	x	  da 	)	,	(	y	x	f  funksiyaning limiti (karrali limiti) mavjud va	
,	)	,	(	lim	
00	
A	y	x	f	
y	y	x	x		

2) har bir tayinlangan 	
x  da 
)(),(lim
0 xyxf
yy	
 

                               (2)
mavjud bo`lsa, u holda                                            	
	y	x	f
yyxx	,	lim	lim
00 
takroriy limit mavjud va 
22 		A	y	x	f	y	y	x	x				,	lim	lim00
bo`ladi. 
◄Aytaylik, 	
A	y	x	f	
y	y	x	x		
	)	,	(	lim	
00
bo`lsin.   Limit   ta’rifiga   binoan,  
0			   olinganda   ham   shunday  	0		   topiladiki,
ushbu	
				E	y	y	x	x	R	y	x									0	0	2	,	:	,
to`plamning barcha 	
	y	x,  nuqtalari uchun	
				A	y	x	f	,
tengsizlik bajariladi. Keyingi tengsizlikdan, 	
0y	y  da limitga o`tib topamiz:	
						A	x
.
Demak, 	
		A	x	x	x			
0	lim
.      (3)
(2) va (3) munosabatlardan	
		A	y	x	f
yyxx	 	,	lim	lim
00
bo`lishi kelib chiqadi.► 
Xud d i shunga o`xshash quyidagi teorema isbotlanadi.
3-teorema.  Agar 
23 1) 			0	0	y	x	y	x	,	,	  da 		y	x	f	,  funksiyaning limiti (karrali limiti) mavjud va	
A	y	x	f	
y	y	x	x		
	)	,	(	lim	
00
,
2) har bir tayinlangan 	
y  da	
			y	y	x	f	x	x			,	lim
0
mavjud bo`lsa, u holda	
	y	x	f	y	y	x	x	,	lim	lim	
0	0		
takroriy limit mavjud va	
		A	y	x	f
yyxx	 	,	lim	lim
00
bo`ladi. 
Natija .   Agar  	
	y	x	f	,   funksiya   uchun   bir   vaqtda   yuqoridagi   2,3-
teoremalarning shartlari bajarilsa, u holda	
			y	x	f	y	x	f	y	x	f	x	x	y	y	y	y	x	x	y	y	x	x	,	lim	lim	,	lim	lim	)	,	(	lim	
0	0	0	0	00							
bo`ladi.
II bob. Ko’p o’zgaruvchili funksiyalarning uzluksizligi.
2.1 Ko’p o’zgaruvchili funksiyalarning uzluksizligi
R m
  fazodagi  M  to’plamda   funksiya berilgan bo’lib,
 nuqta   shu to’plamning limit nuqtasi bo’lsin. 
Ta’rif   Agar 
24   da, ya’ni 
       . . .
       
da      funksiyaning limiti mavjud bo’lib, 
 
ya’ni 
bo’lsa, funksiya   nuqtada uzluksiz deb ataladi.
Ta’rif  (Geyne ta’rifi)  Agar M to’plamning nuqtalaridan tuzilgan, a ga
  intiluvchi har qanday  { x (n)
}  ketma-ketlik olinganda ham mos  { f(x (n)
) } 
ketma-ketlik hamma vaqt f(a) ga intilsa, f(x) funksiya a nuqtada uzluksiz deb 
ataladi.
Ta’rif  (Koshi ta’rifi)  Agar    son uchun shunday    topilsaki,
 tengsizlikni qanoatlantiruvchi barcha   nuqtalarda 
tengsizlik bajarilsa, f(x) funksiya a nuqtada uzluksiz deb ataladi.
  funksiya argumentlarining orttirmalari 
ga mos ushbu 
25 ayirma f(x) funksiyaning a nuqtadagi to’liq orttirmasi deyiladi va    kabi 
belgilanadi:
. . . . . . . . . . . 
ayirmalar  24*  funksiyaning a nuqtadagi hususiy orttirmalari deyiladi.
Ta’rif   Agar
bo’lsa, f(x) funksiya a nuqtada uzluksiz deyiladi.
Ta’rif   Agar f(x) funksiya M to’plamning har bir nuqtasida uzluksiz bo’lsa, 
funksiya shu to’plamda uzluksiz deyiladi.
Shuni ta’kidlash lozimki, yuqorida keltirilgan ta’riflar ko’p o’zgaruchili 
funksiyaning barcha o’zgaruvchilari bo’yicha uzluksizligini ifodalaydi.
2.2 Uzluksizlik funksiyalarning xossalari
Biz quyida ko’p o’zgaruvchili uzluksiz funksiyalarning xossalarini 
keltiramiz. Bunda bir o’zgaruvchili uzluksiz funksiyalarning xossalari to’g’risidagi
ma’lumotlardan to’la foydalana boramiz.
Ko’p o’zgaruvchili uzluksiz funksiyalar ham bir o’zgaruvchili uzluksiz 
funksiyalarning xossalari kabi xossalarga ega.
f(x)  funksiya   to’plamda berilgan bo’lsin,  M   to’plamdan biror 
x 0
  nuqta olib, bu nuqtaning shu to’plamga tegishli bo’lhan yetarli kichik atrofini 
qaraylik.  f(x)  funksiya  x 0
  nuqtada uzluksiz bo’lsin. Bunday  f(x)  funksiyaning  x 0
 
nuqtaning yetarli kichik atrofidagi xossalarini (lokal xossalarini) o’rganamiz:
26 1. Agar  f(x)  funksiya   nuqtada uzluksiz  bo’lsa, u holda  x 0
  nuqtaning 
yetarli 
kichik atrofida funksiya chegaralangan bo’ladi.
Isbot  Funksiya uzluksizligi ta’rifiga ko’ra   bo’lib, undan 
f(x)  funksiyani  x 0
  nuqtada chekli limitga ega ekanligi kelib chiqadi. Chekli limitga 
ega bo’lgan funksiyaning xossalaridan esa,  f(x)  funksiyani  x 0
  nuqtaning yetarli 
kichik atrofida chegaralanganligini topamiz.
2. Agar  f(x)  funksiyani  x 0
  nuqtada uzluksiz bo’lib,   bo’lsa,
x 0
  nuqtaning  yetarli kichik atrofidagi  x  nuqtalarda   bo’ladi.
Isbot   f(x)  funksiya  x 0
  nuqtada uzluksizligi ta’rifiga ko’ra,    olinganda 
ham shunday   topiladiki, barcha   nuqtalar uchun 
bo’ladi.
Bu yerda   (agar   bo’lsa,  ) deb olsak, 
fikrimizning tasdig’iga ega bo’lamiz. 
Demak,  f(x)  funksiya  x 0
  nuqtada uzluksiz va   bo’lsa,  x 0
  nuqtaning 
yetarli kichik atrofidagi  x  nuqtalarda funksiya qiymatlarining ishorasi  f(x 0
)  ning 
ishorasi bilan bir xil bo’lar ekan:
3. Agar  f(x)  funksiya  x 0
  nuqtada uzluksiz bo’lsa,  x 0
  nuqtaning yetarli kichik 
atrofidagi   nuqtalar uchun 
27 tengsizlik o’rinli bo’ladi. 
Isbot   f(x)  funksiyaning  x 0
  nuqtada uzluksizligiga asosan   olinganda 
ham,   ga ko’ra shunday   topiladiki, barcha   nuqtalar uchun 
bo’ladi. Jumladan   nuqtalar uchun ham 
 
tengsizlik o’rinli bo’ladi. Keyingi tengsizliklardan esa   bo’lishi 
kelib chiqadi.
2.3 . Ko’p o’zgaruvchili funksiyaning tekis uzluksizgi. Kantor teoremasi.
f(x)  funksiya   to'plamda berilgan bo'lsin.
Ta'rif.  Agar   son uchun   topilsaki,  M  to'plamning   
tengsizlikni qanoatlantiruvchi ixtiyoriy   va   ( ) nuqtalarida
tengsizlik bajarilsa,  f ( x ) funksiya  M  to'plamda tekis uzluksiz funksiya deb ataladi.
Funksiyaning tekis uzluksizligi ta'rifidagi   son   gagina bog'liq 
bo'ladi. Ravshanki, agar  f(x)  funksiya    to'plamda tekis uzluksiz bo'lsa, u 
shu to'plamda uzluksiz bo'ladi. 
Misol.  Ushbu  
28 funksiyaning   to'plamda tekis uzluksiz bo’lishi 
ko'rsatilsin.
 sonni olib, unga ko'ra topiladigan   sonni   deb olsak, u 
holda
tengsizlikni qanoatlantiruvchi18*    nuqtalar uchun 
 
bo'ladi. Demak, berilgan funksiya   to'plamda tekis uzluksiz. 
Teorema.   (Kantor   teoremusi).   Agar   f(x)   funksiya   chegaralangan   yopiq   M
 to'plamda uzluksiz bo'lsa, funksiya shu to'plamda tekis uzluksiz bo'ladi.  
Isbot.   Teskarisini   faraz   qilaylik,  ya'ni   f(x)   funksiya   chegaralangan   yopiq   M
to'plamda   uzluksiz   bo'lsinu,   ammo   tekis   uzluksizlik   ta'rifidagi   shart   bajarilmasin.
Bu holda biror      son va ixtiyoriy       son uchun   M   to'plamda  
tengsizlikni   qanoatlantiruvchi   shunday       va     ( )   nuqtalari
topiladiki,
bo'ladi.
Nolga intiluvchi musbat sonlar ketma-ketligi   olaylik: 
29   (1)
Farazimizga ko'ra, yuqoridagi    son va ixtiyoriy   
uchun  M  to'plamda shunday   va     nuqtalar topiladiki,
 va 
 va 
. . . . . . 
 va 
bo'ladi.
Modomiki,  M  - chegaralangan to'plam va   ekan, unda 
Boltsano-Veyershtrass teoremasiga ko'ra ketma-ketlikdan yaqinlashuvchi qismiy 
ketma-ketlik ajratish mumkin:
  (2)
M  yopiq to'plam bo'lganligi sababli   bo'ladi. Yuqoridagi ketma-ketlikdan 
ajratilgan qismiy ketma-ketlikning limiti ham  a  ga teng bo'ladi. Haqiqatdan ham, 
ushbu
tengsizlikdagi   lar uchun (1) va (2) munosabatlarga ko'ra   da 
bo'lishini e'tiborga olib,   da   ekanini topamiz. 
Shunday qilib,   da 
.
30 Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishimda   to’plamlar,   ularning   limiti,   ko’p   o’zgaruvchili
funksiyalar va ularning uzluksizligi haqida fikr yuritdim. Sifatli ta‘lim olish uchun
ta‘lim   vositalarining   ahamiyati   katta.Xalqimizda   ajoyib   naql   bor   ―Ish   quroling
soz   bo‘lsa,   mashaqqating   oz   bo‘lur.   Rivojlanib   borayotgan   texnikalashuv
sharoitida,   albatta   ta‘lim   vositalari   ham   yangilashib   borishi   tabiiy.   Kurs   ishida
nomlari   keltirilgan   zamonaviy   ta‘lim   vositalaridan   kelajakda   akadamik   litsey
maktab va oily o‘quv yurtlarida foydalanilsa maqsadga muvofiq bo‘ladi va yaxshi
natijalarga erishish mumkin. Ta‘lim maqsadlari, uning mazmuni, o’qitish va ta‘lim
berish   usullari,   nazorat   va   natijalarni   baholashni   o’zaro   bog’liklikda   loyihalash
ko’pincha an‘anaviy o’quv jarayonida yetishmaydigan narsadir. Jahon pedagogika
fani ilmiy – texnika taraqqiyoti ta‘sirini boshdan kechirib, psixologiya, kibernetika,
tizimlar nazariyasi, boshqaruv nazariyasi va boshqa fanlar yutuqlarini birlashtirib,
hozirgi   davrda   faol   yangilanish   (innovatsiya)   jarayonlari   bosqichidaturar   ekan,
inson   imkoniyatlarini   samarali   rivojlantirish   amaliyotiga   boy   mahsul   bermoqda.
31 edagogik   texnologiya   usullari   dastlab   o’qitishning   harakatini   namunaviy
vaziyatdagi   belgilangan   qoida   bo’yicha   o’zlashtirish   talab   etiladigan   mahsuldor
darajasi   uchun   ishlab   chiqilgan.   Mahsuldor   ta‘lim   har   qanday   ta‘limning   zaruriy
tarkibiy   qismi   hisoblanib,   u   insoniyat   jamg’argan   tajribani   aniq   o’quv   fani
doirasida   o’zlashtirish   bilan   bog’liq.   1997-yilda   qabul   qilingan   O‘zbekiston
Respublikasining―Ta‘lim   to‘g‘risidagi   qonuni   va   ―   Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi   milliy   ta‘lim   taraqqiyoti   va   milliy   kadrlar   tayyorlash   tizimi   istiqbollarini
belgilovchi xujjat sifatida bu sohadagi ishlarni rivojlantirishda yana bir tarixiy davr
boshlanishiga zamin yaratdi. Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi asosiy vazifalaridan
biri   bu   ta‘lim   jarayonidagi   sifat   ko‘rsatkichlarini   yaxshilash,   ya‘ni   jahon
andozalariga   mos,   raqobatbardosh,   yuqori   saviyaga   ega   bo‘lgan   mutaxassislar
tayyorlashdir.Ushbu murakkab muammolarni yechimini topib, ularni amalda keng
qo‘llash oliy ta‘lim tizimi xodimlari oldiga juda katta vazifalar belgilaydi. 
32 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Mirziyayev Sh.M “Milliy  taraqqiyot yo’limizni qat’iyat bilan davom 
ettiramiz” .Toshkent. “O’zbekiston” 2017
2. Azlarov T, Mansurov X. “Matematik analiz asoslari - 1”. Toshkent, 
“O,qituvchi”, 1989 - yil
3. Azlarov T, Mansurov X. “Matematik analiz assoslari -2”. Toshkent 
“O’zbekirton”,1995-yil
4. G.Xurdoyberganov, A.K.Vorisova, X.T.Mansurov, B.A. Shoimqulov. 
Matematik analizdan ma’ruzalar 1-qism.-T.:Voris nashiriyot, 2010-y.
5.Soatov Yo.U. Oliy  matematika. 3- qism.-T.:O’qituvchi, 1996.
6. Shoimqulov B.A.Tuychiyev T.T.,Djumaboyev D.X. Matematik analizdan 
mustaqil ishlar.T. “O’zbekiston faylasuflari milliy jamiyati”.2008.
7.  www.edu.uz - O’zbekiston  Respublikasi oliy va o’rta maxsus ta’lim vazirligi 
sayti.
8.   www.press-service.uz –  O’bekiston Republikasi Prezidentining matbuot 
xizmati sayti.
9. A.Sadullayev, H. Mansurov, G.H
10. I.Israilov, Z. Pashayev. Matematika. Akademik litsey uchun sinov darslik.  
Toshkent .”O’qituvchi” 2005
33 11. Umirbekov A.U. Shaabzalov Sh.Sh. Matematikani takrorlang. Toshkent. 
“O’qituvchi”, 1989 y
34

Ko’p o’zgaruvchili funksiyalar

Kirish……………………………………………………………………………...3 

I BOB. KO’P O’ZGARUVCHILI FUNKSIYALAR

1.1-§. Ko‘p o‘zgaruvchili funksiya tushunchasi …………………........................5

1.2-§. Rm fazoda ketma-ketlik va uning limiti ….................................................10

1.3-§. Ko’p o’zgaruvchili funksiya va uning limiti....………………...................12

II BOB. KO’P O’ZGARUVCHILI FUNKSIYALARNING UZLUKSIZLIGI.

2.1-§ Ko’p o’zgaruvchili funksiyalarning uzluksizligi..........................................23

2.2-§ Uzluksizlik funksiyalarning xossalari...........................................................25

2.3-§ Ko’p o’zgaruvchili funksiyaning tekis uzluksizgi. Kantor teoremasi...........27

Xulosa……………………………………………………………………….........30

Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………………...32