Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 399.4KB
Покупки 0
Дата загрузки 05 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

82 Продаж

Kvadrika tenglamasini kanonik koʻrinishga keltirish kurs ishi

Купить
[Дата]1O‘ZBEKISTON   RESPUBLIKASI   OLIY   TA’LIM,
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
FARG‘ONA DAVLAT UNIVERSITETI
FIZIKA-MATEMATIKA FAKULTETI
MATEMATIKA   YO‘NALISHI
24.02-GURUH   TALABASI
NING
ANALITIK GEOMETRIYA FANIDAN
Kvadrika tenglamasini kanonik ko rinishga keltirish	
ʻ
mavzusidagi
  KURS   ISHI
Ilmiy rahbar:
Farg‘ona-2025 [Дата]2MUNDARIJA
KIRISH……………………… ……………………...3
1.Kvadrika tasnifi……………………………………………………..6
2.Affin fazodagi kvadrikalar………………………………………... .10
3.Kvadrika tenglamasi………………………………………………..15
4 . Uch o‘lchovli Yevklid fazosidagi kvadrikalar…………………….17
5.Kvadrika tenglamasini kanonik ko‘rinishga keltirish………………20
XULOSA…………………………………………….27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………...28 [Дата]3KIRISH
“Matematika hamma aniq fanlarga asos.Bu fanni
yaxshi bilgan bola aqlli, keng tafakkurli bo‘lib o‘sadi,
istalgan sohada muvaffaqiyatli ishlab ketadi”
Shavkat Mirziyoyev
Ilm o‘rganish har bir inson uchun hayot yo‘llarida asqotadigan, odamlar orasida
uni   ajratib   turadigan,   yolg‘iz   qolgan   paytlarida   yo‘ldosh   bo‘lib,   tushkunlikka
tushganida doimo madadkor bo‘luvchi yengilmas quroldir.Shu nuqtai nazardan bugun
har birimiz ilm olishimiz, mukammal bilim egallab, kasb-hunar o‘rganishimiz va bu
orqali   o‘z   kelajagimizni   o‘zimiz   yaratib,   mamlakatimiz   gullab   yashnashi,   ravnaq
topishi uchun o‘z hissamizni qo‘shishimiz zarurdir.
Mamlakatimizda hozirgi paytda yoshlarga ta’lim-tarbiya berishga alohida e’tibor
qaratilmoqda.   Ta’lim tarbiya hamisha jamiyat taraqqiyotining asosi bo‘lgan. Chunki,
inson   jamiyatdagi   barcha   munosabatlar,   aloqalarning   markazida   turadi.   Fan-texnika
va   axborotdagi   revolyutsiya   inson   va   uning   ilmiy-ma’rifiy   potensialini   ijtimoiy-
iqtisodiy taraqqiyotning hal qiluvchi omiliga aylantiradi.Kelajakda erishishimiz lozim
bolgan   buyuk   maqsadlarga   erishish   uchun   avvalo,   yuqori   malakali,   zamon   talabiga
javob beradigan mutaxassis kadrlar tayyorlashimiz kerak.
O‘zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   qonuni   va   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”   xalqaro   ta’lim   standartlarini   mamlakatimiz   oliy   ta’lim
tizimiga joriy qilish, yuqori malakali zamonaviy kadrlar tayyorlashda milliy an’ana va
tajribalarimiz bilan birga ilg‘or  jahon tajribalaridan keng foydalanish  borasida yangi
imkoniyatlar   taqdim   etayotganligi   barchamizga   ma’lum.Shu   jumladan,   yurtimizda
matematikani   rivojlantirishga   qaratilgan   ko‘plab   chora-   tadbirlar   amalga
oshirilayotganligining guvohimiz..
Matematika   aniq   bir   bilim   sohasi   va   turli   sohalarga   chuqur   kirib   borayotgan
universal   vosita   bo‘lib   qolmasdan   sivilizatsiyaning   ajralmas   qismi,   umuminsoniy
madaniyatning   muhim   elementi   hamda   dunyoni   ilmiy   o‘rganish   tilidir.   Matematik [Дата]4bilim   hayot   sirlarini   o‘rganishda,   kasb   tanlashda   muhim   bo‘lgani   bois   fikrlash
madaniyati   tarkibidagi   qat’iylik,   aniqlik,   izchillik,   mantiqiylik   va   asoslanish   singari
qirralarining   shakllanishiga   xizmat   qiladi.   Ulkan   iqtisodiy   o‘zgarishlar   yuz
bеrayotgan   hozirgi   davrda   matеmatikaning   ahamiyati   yanada   oshdi,   shuning   uchun
ham   matеmatik   ta'lim   katta   ijtimoiy   ahamiyatga   ega.   Rеspublikamiz   hukumati
yoshlarga   ta'lim   va   tarbiya   bеrish   tizimini   takomillashtirish,   ta'lim   va   tarbiyani
turmushning oshib borayotgan talablari darajasiga yеtkazish vazifasini qo`ydi.
Ma’lumki   o‘quvchilarning   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirish   har   bir   fan
oldidagi   muhim   masalalardan   hisoblanadi.   Jumladan   umumiy   o‘rta   ta’lim
maktablarida   o‘quvchilarning   intellektual   qobiliyatlarini   rivojlantirish   dolzarb
masaladir.  Shu  bois  geometriya  o‘qitish  jarayonida  har   bir  o‘quvchining  intellektual
qobiliyatlarni rivojlantirish muammosi o‘zining strukturasi jihatidan ancha murakkab
bo‘lib, uning tarkibida matematik qonuniyatlar, faktlar, munosabatlar asosida yuzaga
kelishi   tabiiy   holdir.   Shuning   uchun   ham   har   bir   o‘quvchi   geometriya   darslarida
geometrik obrazlar bilan ish ko‘radi, chunki undagi o‘lchamlarni, kattaliklarni sezadi
va bu kattaliklar orasidagi mavjud qonuniyatlarni idrok etadi, o‘z tasavvuriga tegishli
geometrik obrazlarni keltirib va bularni mushohada asosida o‘z in’nikosiga o‘tkazadi.
Geometriya   kursida   geometrik   obrazlarni   ko‘p   holda   ideal   ko‘rinishda   tasavvuriga
keltiriladi,   va   shunday   tafakkur   qilinadi,   ya’ni   nuqta,   to‘g‘ri   chiziq,   tekislik,   va
bularning   o‘zaro   bog‘liqligi,   hamda   ularning   kombinatsiyasidan   hosil   bo‘ladigan
nuqta,   to‘g‘ri   chiziqlarning   geometrik   o‘rnini   tasavvur   qila   olish   muhim   ahmiyatga
ega. Bu borada ikkinchi tartibli chiziqlarning xossalarini bilish kundalik turmushdagi
muammolarni   hal   qilishda   muhim   ahamiyatga   egadir.   Ayniqsa   ikkinchi   tartibli
chiziqlarning fokuslari va eksentrisitetiga oid xossalar amaliyotda va texnikada keng
qo‘llaniladi. Jumladan,  agar  yoritkich parabolaning fokusiga joylashtirilganda  undan
chiqqan nurlar parobala devoriga urilib singandan keyin parabola simmetriya o‘qiga
parallel holda yo‘nalishi yoki paraboloid devoriga urilgan to‘lqinlar fokusda yig‘ilishi
shular jumlasidandir. [Дата]5Kurs   ishining   dolzarbligi:   Yoshlarga   ta’lim   va   tarbiya   berishning   murakkab
vazifalarini   hal   etish   o‘qituvchining   g‘oyaviy   e’tiqodi,   kasb-mahoratiga,   san’ati,
iste’dodi va madaniyatiga hal qiluvchi darajada bog‘liqdir. Ta’lim-tarbiya
jarayonini   to‘g‘ri   tashkil   etish   uchun   barcha   mavjud   imkoniyatlarini   safarbar   etish
o‘qituvchilarning   birinchi   navbatdagi   vazifalaridan   biridi.         Matematika     fani   o‘sib
kelayotgan yosh avlodni  kamol   toptirishda o‘quv fani sifatida keng   imkoniyatlarga
ega.   U   o‘quvchi   tafakkurini   rivojlantirib,   ularning   aqlini   peshlaydi,     uni   tartibga
soladi,   o‘quvchilarda     maqsadga   yo‘naltirganlik,         mantiqiy     fikrlash,       topqirlik
xislatlarini       shakllantirib     boradi.   Shu   bilan   bir   qatorda   mulohazalarning   to‘g‘ri,
go‘zal       tuzilganligi,   o‘quvchilarni   didli,   go‘zallikka   ehtiyojli   qilib   tarbiyalab
boradi. Ushbu   kurs   ishi   oliy   matematika  kursining   muhim   bo‘limlaridan   biri   bo‘lgan
“Geometriya”   fanining   “Kvadrika   tenglamasini   kanonik   ko‘rinishga   keltirish”
mavzusiga bag‘ishlangan. 
Kurs   ishining   maqsadi:     Kvadrika   tenglamasini   kanonik   ko‘rinishga   keltirishni
quyidagi   bo‘limlar:   Kvadrika   tenglamsi;   Kvadrika   tenglamasini   kanonik   ko‘rinishga
keltirish;   Uch   o‘lchovli   Evklid   fazosidagi   kvadrikalar   orqali   o‘rganib   ularning
amaliyotdagi tadbiql  
Kurs ishining predmeti: 
Affin fazosidagi kvadrikalar. Kvadrika tenglamasini kanonik ko‘rinishga keltirish
Kurs ishining vazifasi: 
Affin fazosida kvadrikalar;
Kvadrika tenglamalarini kanonik ko‘rinishga keltirish;
Kvadrika markazi;
Kvadrika tasnif
                 [Дата]6                        1.Kvadrika tasnifi
Kvadrikaning tasnifi  n  o‘lchovli affin fazodagi kvadrikaning  ko‘rinishdagi 
tenglamasini affin repperni maxsus tanlab olish yo‘li bilan
          I. 
II.   , ≤ 1
,  ε
i
= ±
1 (1) III. 
(2)
 ko‘rinishdagi uchta tenglamaning biriga keltirish mumkin. Hech qanday affin 
almashtirish bilan bu tenglamalardan birini ikkinchisiga o‘tkazib bo‘lmaydi, demak, 
ular o‘zaro affin ekvivalent sinflar emas:
Shu tenglamalarning har birini ayrim-ayrim ko‘rib chiqaylik
                        1 .   ,	
≤1 , 
                          da .                                                        
  1 -xol.     uchun                                (3)
hosil 	
q ilinib, kvadrika ellipsoid deb ataladi (  da 	A3  dagi ellipsoid).
2-xol.     ;     bulsa, (1) => da bu tenglamani qanoatlantiruvchi 
birorta haqiqiy nu q
ta yo‘ q
, bu xolda (3) tenglama mavxum ellipsoidni ani	
q laydi 
deymiz.
3- xol.     ,    ;  , bu xolda (2) tenglama bilan ani	
q
lanadigan kvadrika n ta indeksli giperboloid deb ataladi (n=2 xol yuz bersa,  ε
1  = 1,  
ε2  
= -1 yoki ε
1 =  -1, 	
ε2   =1 da kvadrika tekislikdagi giperbolani ifoda 	q iladi,   da  ε
1
, 	
ε2 , 	ε3  dan bittasi  -1 ga teng bo‘lsa, kvadrika bir pallali giperboloidi, 	ε1 , 	ε2 , 	ε3  dan 
ikkitasi -1 ga teng bo‘lsa, 
Endi     bo‘lgan xolni ko‘raylik. [Дата]7                                                          (4)
Ma’lumki, bu ko‘rinishdagi tenglama simmetriya markazlari 
(n-1) o‘lchovli koordinata tekisligidan iborat bo‘lgan sirtni ifoda qiladi, bunday 
kvadrikada silindrik sirt deb ataladi.
  1- xol   (4) tenglama
                                                                                                            (5)
k o‘ rinishni oladi va k o‘lchovli tekislikdagi ellipsoidni aniqlab, 	
An  fazoda esa asosi 
shu ellipsoiddan, yasovchilari  (n-k)  o‘lchovli   tekislikdan  iborat  elliptik  silindrni 
beradi.        = 2 da esa   da yasovchilari biror koordinata o‘	
q iga parallel elliptik 
silindrni ani q
laydi.
 2-x o l;    uchun   ; bu tenglama birorta 
ham haqiqiy nu	
q taga ega bo‘lmagan kvadrikani  aniqlab, uni mavxum silindr deyiladi.
  3-xol.   ,      uchun
                                          (6)
Bu tenglama k o‘lchovli tekislikda   indeksli giperboloidni aniqlab, uning har 
bir nuqtasidan   o‘lchovli tekislik o‘tadi.
Bunday kvadrikani Ap da    indeksli giperbolik t silindr deb 
ataladi, uning yasovchilari  o‘lchovli tekislikdan  iborat
                                     II.  . 
Bu  tenglama  bilan  aniqlangan  kvadrikaning  simmetriya markazi  koordinatalar  
boshida  bo‘lib,  bu  nuqta  kvadrikaga tegishlidir.   bo‘lsin.
1- x o l     bo‘lsa,  (6) =► 
 tenglama  bilan  aniqlanadigan  kvadrika mavxum konus deb ataladi, bu konus faqat 
bitta haqiqiy nuqtaga ega bo‘ladi (koordinatalar boshi O). [Дата]82-  xol. 	
ε1,ε2,…	,εn    ning  barchasi bir xil ishorali bo‘lmasa, kvadrika konus deb 
ataladi,  demak, konus markazli sirtdir.Uning  markazi konusning  uchi deb ataladi. 
Shunisi  qiziqki, bu konusga tegishli biror  nuqtani olsak,    to‘g‘ri  chiziqning (O
konusning markazi) barcha  nuqtalari ham konusga tegishli  bo‘ladi bu  to‘g‘ri chiziq 
konusning yasovchisi deb ataladi.
Endi     xolni tekshiraylik.
1- x o l .   (6)  tenglama  
                                                                                   (7)
Ko‘rinishni oladi bu tenglama bilan aniqlanadigan  kvadrika  ham mavxum  konus  
deb  yuritiladi.  Lekin  bu  tenglamani   A
n   da  qarasak,  bu  kvadrika  ( )  o‘lchovli  
tekislikning  barcha  nuqtalarini  o‘z  ichiga  oladi (chunki  
ko‘rinishdagi  barcha  nuqtalarning  koordinatalari  (7)  tenglamani qanoatlantiradi).  
Bunday  konus  uchi     o‘lchovli  tekislikdan  iborat mavxum  konus deb 
ataladi.
2-  x o l .    ning  barchasi  bir  xil  ishorali  bo‘lmasa  (masalan,     tasi  +1 
bo‘lsa),  u  xolda  (7)  tenglama  bilan  aniqlanadigan  kvadrikani  ( )  indeksli,  
uchi  ( )  o‘lchovli  tekis likdan  iborat  konus  deb  ataladi. Ni h oyat,  ( 1 )  dagi  
uchinchi  tenglamani  tekshiraylik:
                                  (8)                       
.   1- xo l .    ;  (8) tenglama  bilan  aniqlanadigan  kvadrika  
elliptik  paraboloid  deb  ataladi (   bo‘lsa,  (8)  tenglama      
ko‘rinishda bo‘lib, 	
An  dagi  elliptik  paraboloidni  ifodalaydi).
2-  xol.  ning  barchasi  bir  xil  ishorali  bo‘lmasa  (masalan,     tasi  
+1  bulsa),  u  xolda  (8)  tenglama  bilan  aniqlanadigan  kvadrika  (8)  indeksli 
giperbolik  paraboloid  deb ataladi.     ≤
 U   xolda  (8)  tenglama  O  nuqta  va [Дата]9  vektorlar  bilan  aniqlanadigan  tekislikda  biror  paraboloid ni  aniqlaydi.	
An
 da  qarasak,  bu  kvadrikaga  ( )  o‘lchovli tekislik  kiradi,  aniqrog‘i  N  
nuqta  paraboloidga  tegishli  bo‘lsa,  u   xolda  boshlari  shu  nuqtada       
vektorlar  bilan   aniqlanuvchi  tekislik  shu  paraboloid  tarkibida  bo‘ladi.
Bu  xolda ( 8 )  kvadrika  yasovchilari  ( )   o‘ lchovli  tekislikdan  iborat parabolik  
silindr  deb  ataladi.  Bu  kvadrikaning  indeksi  ( ) bo‘lsa,  u  mos  ravishda  ( )
indeksli  parabolik   silindr  deb ataladi. [Дата]102.Affin fazodagi kvadrikalar
  bu  n  o‘lchovli affin fazo bo‘lsin.
  Ta’rif : A
n  dagi biror    repperda quyidagi ikkinchi tartibli algebraik 
tenglamani qanoatlantiruvchi  A
n  ning barcha nuqtalari to‘plami  kvadrika  (yoki 
ikkinchi tartibli sirt) deb ataladi (uni Q bilan belgilaylik):
           (1)
(1) bunda    bo‘lib, bulardan kamida bittasi noldan farqli.   bo‘lgan holda
  ning tenglama:
Bu yerda  ,    desak,    tenglama hosil 
qilinib, u affin tekislikda ikkinchi tartibli chiziqning tenglamasidir. Demak, affin 
tekislikda kvadrika ikkinchi tartibli chiziqdir.    da (1) tenglama uch o‘zgaruvchili 
bo‘lib,  ,  ,    desak, 
ko‘rinishda bo‘ladi. Bu esa uch o‘lchovli affin fazodagi ikkinchi tartibli sirtning 
tenglamasidir.
(1) tenglamani qisqaroq quyidagicha yozib olaylik:
(2)
Bunda    bo‘lib,    kvadratik forma,    esa chiziqli formadir. [Дата]11Shuni ham ta’kidlaymizki, A dagi kvadrika tushunchasi koordinatalar sistemasini 
almashtirishga nisbatan invariantdir, bir repperda berilgan ikkinchi darajali tenglama 
boshqa repperda yozilganda ham ikkinchi darajali tenglama boshqa repperda 
yozilganda ham ikkinchi darajali tenglamadan iborat bo‘ladi (chunki bir affin 
repperda ikkinchi affin repperga o‘tishda tenglamaning darajasi oshmaydi va 
kamaymaydi).
Endi (2) tenglamani soddalashtirish bilan shug‘ullanaylik. Bu tenglamaning chap 
tomonidagi ifoda birinchi qo‘shiluvchi kvadratik formadan iboratligi sababli, uni 
alohida yozib olib, 43-& da ko‘rsatilgan usul bilan kanonik ko‘rinishga keltiramiz; 
faraz qilaylik u quyidagi ko‘rinishga kelsin:
 (3)
U holda shu (3) kvadratik forma yozilgan repperda (2) ni yozaylik:
  (4)
ravshanki, yangi repperga o‘tilganda   chiziqli formaning ham koeiffitsientlari 
o‘zgaradi, ularni biz    deb belgiladik. (4) dagi hadlarni guruhlab, to‘la 
kvadratga keltiramiz:
Yoki [Дата]12Endi  quyidagi formulalar orqali yangi repperga o‘tamiz:
hamda     belgilashni kiritamiz, natijada: 
                   (5)
ko‘rinishda bo‘ladi.
 bu    o‘lchovli affin fazo bo‘lsin.
Ta’rif.   dagi biror       repperda quyidagi ikkinchi tartibli algebraik 
tenglamani qanoatlantiruvchi     ning barcha nuqtalari to‘plami kvadrika (yoki 
ikkinchi tartibli sirt) deb ataladi (uni Q bilan belgilaymiz).
Shuni ham ta’kidlaymizki, A dagi kvadrika tushunchasi koordinatalar sistemasini 
almashtirishga nisbatan invariantdir, bir repperda berilgan ikkinchi darajali tenglama 
boshqa hisoblanadi. 
Kesmaning o‘rta nuqtasi affin almashtirishda shu kesma obrazi ning o‘rta nuqtasiga 
o‘tadi, shunga asoslanib 	
An  da kvadrikaning simmetriya markazi tushunchasini kiritish
mumkin.
Ta‘rif.  Kvadrikaning har bir nuqtasiga uning biror   nuqtaga nisbatan simmetrik 
nuqtasi mavjud bo‘lsa,   nuqta kvadrikaning simmetriya markazi deb ataladi.
Masalan,    dagi re pp erda kanonik tenglamasi bilan berilgan ellipsoid, bir va ikki 
palla li  gip e rboloidlar uchun koordinatalar boshi simmetriya markazidir.
Kvadrika (6) tenglama bilan berilsa, uning simmetriya markazi koordinatalar boshida 
bo‘lsa, uning tenglamasi shu repperda (6) lar boshidan iborat va aksinha, 
kvadrikaning markazi koordinata ko‘rinishda bo‘ladi. Xaqiqatdan ham,  [Дата]13                                                      (6)
   kesmaning o‘rta nuqtasi    dir, chunki kesmaning uchlari uning 
o‘rta nuqtasiga nisbatan simmetrik joylashgan. Bundan, tenglamalari
  dan iborat ( ) o‘lchovli tekislikning barcha nu	
q talari 
(1) tenglama bilan aniqlanadigan kvadrikaning simmetriya markazi bo‘ladi deb 
chiq aramiz . Xususiy xolda   bo‘lsa, simmetriya markazlari to‘plami n o‘lchovli 
tekislik bo‘lib, faqat bitta nuqtadan, u ham bo‘lsa, koordinatalar boshidan iborat.
U vaqtda kvadrika faqat bitta simmetriya markaziga ega bo‘lib, u markazli kvadrika 
deb ataladi.
Endi kvadrikaning tenglamasi       
                                                                                          (7)
Ko‘rinishda berilgan bo‘lsa, bu kvadrika markazining mavjudligi masalasiga 
to‘xtaylik. 
Kvadrika
                                                                                       (8)
 ko‘rinishdagi (bunda  φ
2  ifoda n o‘zgaruvchili kvadratik forma) tenglama bilan 
berilsa, uning simmetriya markazi koordinatalar boshidan iborat.
Endi (7) ko‘rinishga mos xolni ko‘raylik. Faraz qilaylik,    nuqta (7) 
kvadrikaning simmetriya markazi bo‘lsin, Repper boshini shu nuqtaga ko‘chiramiz, 
bazis vektorlarning yo‘nalishini esa saqlab qolamiz: 
                            (9) [Дата]14Bularni (7) ga qo‘yib, soddalashtirsak,
    
(10)
bunda   ifoda  o‘zgaruvchili kvadratik forma, 	
α'  - barcha ozod 
sonlarning algebraik yig‘indisi. Koordinatalar boshi kvadrikaning simmetriya markazi
bo‘lishi uchun (10) tenglama (8) ko‘rinishni olishi kerak, ya’ni birinchi darajali 
xadlarning barcha koeffitsientlari bir va	
q tda nolga teng bo‘lishi yetarli va zarurdir:
                                                                                           (11) [Дата]153.Kvadrika tenglamasi
Kesmaning o‘rta nuqtasi affin almashtirishda shu  kesma obrazi ning o‘rta  
nuqtasiga o‘tadi, shunga asoslanib   da kvadrikaning simmetriya markazi 
tushunchasini kiritish mumkin. 
Ta‘rif .  Kvadrikaning har bir  nuqtasiga uning biror   nuqtaga nisbatan simmetrik 
nuqtasi  mavjud bo‘lsa,   nuqta kvadrikaning simmetriya markazi deb ataladi.
Masalan,  dagi  re pp erda  kanonik  tenglamasi  bilan  beril gan  ellipsoid,  bir  va  
ikki  pallal i   gip e rboloidlar uchun koordinatalar  boshi  simmetriya  markazidir.
Kvadrika (1) tenglama bilan berilsa, uning simmetriya markazi koordinatalar boshida 
bo‘lsa, uning tenglamasi shu repperda (1) lar boshidan iborat va aksincha, 
kvadrikaning markazi koordinata ko‘rinishda bo‘ladi. Xaqiqatan   ham 
                                        (21)            
M M' kesmaning o‘rta nuqtasi    dir, chunki kesmaning uchlari uning o‘rta 
nuqtasiga nisbatan simmetrik joylashgan. Bundan, tenglamalari ixtiyoriy ,
  dan iborat     o‘lchovli tekislikning barcha nu q
talari (1) 
tenglama bilan  aniqlanadigan  kvadrikaning simmetriya markazi bo‘ladi deb chi q
aramiz . Xususiy xolda   bo‘lsa, simmetriya markazlari to‘plami nol o‘lchovli 
tekislik bo‘lib, faqat bitta nuqtadan, u ham bo‘lsa, koordinatalar boshidan iborat.  U 
vaqtda kvadrika faqat bitta simmetriya   markaziga ega bo‘lib, u markazli kvadrika deb
ataladi.
Endi kvadrikaning tenglamasi    ( 2)ko‘rinishda  berilgan bo‘lsa, bu 
kvadrika markazining mavjudligi masalasiga to‘xtalaylik.  [Дата]16Kvadrika    (3) ko‘rinishdagi (bunda 	
φ2  ifoda n o‘zgaruvchili kvadratik 
forma) tenglama bilan berilsa, uning simmetriya markazi koordinatalar boshidan 
iborat.
Endi (2) ko‘rinishga mos xolni ko‘raylik. Faraz 	
q ilayli	k , S ( x
1 0
,  x
2 0
,…,	xn0 ) nuqta 
(2) kvadrikaning simmetriya markazi bo‘lsin, Repper boshini shu nuqtaga 
ko‘chiramiz, bazis vektorlarning yo‘nalishini esa saqlab qolamiz
(4)
Bularni (2) ga qo‘yib, soddalashtirsak,
(5)
bunda 	
φ2'  ifoda    o‘zgaruvchili kvadratik forma,  α '
-barcha ozod 
sonlarning algebraik yigindisi. Koordinatalar boshi kvadrikaning simmetriya markazi 
bo‘lishi uchun (5) tenglama (3) ko‘rinishni olishi kerak, ya’ni birinchi darajali 
xadlarning barcha koeffitsientlari bir vaqtda nolga teng bo‘lishi yetarli va zarurdir:
                                                                               
Demak, kvadrika simmetriya markazining      koordinatalari   ni 
qanoatlantirishi kerak, demak, kvadrika markazining mavjudligi masalasi 
sistemaning yechimiga bog‘liq quyidagi determinantni qaraylik;              
                                                                        
1.   (6) sistema yagona yechimga ega, kvadrika bitta simmetriya markaziga ega 
markazli deb atalgan kvadrika xosil qilinadi. [Дата]172. va (6) sistema cheksiz ko‘p yechimga ega bo‘lsa, kvadrikaning simmetriya 
markazlari ham cheksiz ko‘p bo‘ladi (bunday nuqtalar to‘plami k o‘lchovli tekislik 
bo‘ladi).
3.    va (6) sistema birgalikda bo‘lmasa, kvadrika bitta ham simmetriya markaziga
ega emas. Keyingi ikki xolda kvadrika markazsiz deb ataladi.
Eslatma.(6) sistemaning birinchi tenglamasiga diqqat bilan 	
q arasak,u  :
 
(7)  tenglamadan   buyicha (	
q olgan      larni doimiy deb olinsa) olingan 
xosiladan, ikkinchi tenglama es a  ( 7 ) dan   bo‘yicha olingan. [Дата]18         4.  Uch o‘lchovli Yevklid fazosidagi kvadrikalar
Uch o‘lchovli Yevklid fazosidagi kvadrikalar p o‘lchovli affin fazodagi 
kvadrikalar tasnifi bilan yaxshiroq tanishdik. Uch o‘lchovli affin fazoda 17 xil 
kvadrikaning borligini oshkor qilish osondir. (8) dagi tenglamalarda    ni 1,2,3  
sonlar deb olinsa 17 ta har xil tenglama xosil qilamiz.Shu kvadrikalarni  uch  
o‘lchovli Evklid fazosida qarasak, Dekart  repperini qulay tanlab olish yo‘li bilan 
ularning tenglamalarini quyidagi jadvalda  ko‘rsatilgandek qilib yozish  mumkin 
(o‘zgaruvchilarni  bilan emas, balki eskicha belgilashimizga mos ravishda 
deb  olamiz
№ К v adrikaning  sodda  tenglamasi Kvadrikaning  nomi
1 E llipsoid
2 mаvxum  ellipsoid
3 bir  pаllаli  giperboloid
4 ikki  pаllаli  giperboloid .
5 mаvxum  konus
6 uchi  koordinаtаlаr  boshidа  b o ‘lgаn
konus [Дата]197 elliptik  silindr
8 mаvxum  silindr
9 mаvxum  silindr
10 O z    o ‘ q   b o ‘yichа  kesishuvchi  2  tа  
mаvxum   tekisl ik
№ Kvаdrikаning  soddа  
tenglаmаsi Kvаdrikаning  nomi
11 ikkitа  kesishuvchi  tekislik
12 ikki  o‘z а ro  p а r а llel  tekislik
13 ikki  mаvxum  o ‘zаro  pаrаllel  
tekislik
14
x 2
=0 ikki   ustma-ust tushuvchi togri 
chiziqlar.
15 x 2
a 2  + 	
y2
b2  =2z
Eliptik  paraboloid [Дата]2016 Giperbolik paraboloid.
17 Parabolik silindr. [Дата]21          5. Kvadrika   tenglamasini   kanonik   ko ‘ rinishga   keltirish
Avvalgi   paragriflarda   n   o‘lchovli   affin   fazoda   kvadratik   formani   kanonik
ko‘rinishga,   hatto   normal   ko‘rinishga   keltirishni   ko‘rib,   uning   n   o‘lchovli   affin
fazodagi kvadrikalar uchun tadbiqini aniqladik. Endi kvadratik formani   n   o‘lchovli (
)   Yevkilid   fazosida   qarasak,   uning   dagi   xossalari   saqlanib,   ushbu   xossalar
qatoriga yangi metrik harakterdagi xossalari qo‘shiladi.
Avval,   ba’zi   yangi   tushunchalarni   kiritaylik   (bu   tushunchalar   “Algebra   va   sonlar
nazariyasi”   kursida   batafsil   o‘rganilgani   sababli   ular   haqidagi   ba’zi   teoramalarni
isbotsiz keltirib o‘taman).
1 o
. Xos vektorlar va harakteristik sonlar.
Quyidagi chiziqli almashtirishlarni qaraylik:
                                               (2.2.1)
Bu chiziqli almashtirishlarning matritsasi
                                                          (2.2.2)
aynimagan bo‘lsin.
Agar   (2.2.1)   ning   chap   tomonidagi     ni   biror     vektorning     repperga
nisbatan koordinatalari desak, xuddi shunday o‘xshash, o‘ng tomondagi     ni
ham shu     repperga nisbatan biror     vektorning koordinatalari deb qarash mumkin,
u   holda   (2.2.1)   almashtirish   har   bir       vektorga   aniq   bitta     vektorni   mos
keltiradi, buni quyidagicha yozaylik: [Дата]22                                                                               (2.2.3)
Bu vaqtda   chiziqli operator deb ham yuritiladi.
Ta’rif . Agar (2.2.1) chiziqli almashtirishda     vektor va unga mos     vektorni
bog‘lovchi
                                                                                               (2.2.4)
munosabat (bunda     o‘rinli bo‘lsa,     vektor     chiziqli operatorning xos vektori
deb   ataladi.   Agar   (2.2.4)   o‘rinli   bo‘lsa     bo‘lib,   bu
qiymatlarni (2.2.1) ga qo‘ysak,
(2.2.5)
        (2.2.6)
Ma’lumki,   bu   bir   jinsli   tenglamalar   sistemasi   nol   bo‘lmagan   yechimga   ega
bo‘lishi uchun uning bosh determinanti nolga teng bo‘lishi kerak:
  (2.2.7)
Demak,   chiziqli   operatorning   istalgan   xos   qiymati   (ya’ni   )   (2.2.7)   tenglamani
qanoatlantirishi   kerak   va   aksincha,     ning   (2.2.7)   tenglamani   qanoatlantiruvchi   har
qanday   haqiqiy   qiymati     ning   xos   qiymati   bo‘ladi:   (2.2.7)   ning   chap   tomonidagi
determinantni   yoyib,  o‘xshash   hadlarni   ixchamlab   chiqsak,     ga   nisbatan   n- darajali [Дата]23ko‘phad   hosil   qilinadi.   Bu   ko‘phad   harakteristik   ko‘phad,   (3.7)   bo‘lsa   harakteristik
tenglama deb ataladi.
Quyidagi teoremalar o‘rinlidir.
1-teorema.   Boshqa   biror   bazisga   o‘tishda   chiziqli   operatorning   matritsasi   albatta
o‘zgaradi, lekin harakteristik ko‘phadning koefitsientlari va ildizlari o‘zgarmaydi.
2-teorema .   Tayin   bir   xos   qiymatga   mos   keluvchi   xos   vektorlarning   har   qanday
chiziqli kombinatsiyasi shu xos qiymatga mos keluvchi xos vektor bo‘ladi.
Agar     bazis   vektorlar   biror   chiziqli   operatorning   xos   vektorlari   bo‘lib,
ularga   mos   kelgan   xos   qiymatlar   mos   ravishda     bo‘lsa,   (2.2.1)   tenglama
quyidagi ko‘rinishni oladi:
                                                                           (2.2.8)                                  
U holda bu almashtirishning matritsasi diagonal ko‘rinishda bo‘ladi:
                                        (2.2.9)                                   
(   )ichida bir-biriga tenglar bo‘lishi mumkin, chunki harakteristik tenglama
karrali ildizga ega bo‘lgan hol ham yuz berishi mumkin).
3-teorema.   Biror dekart bazisiga nisbatan kvadratik forma va chiziqli operator
bir xil matritsaga ega bo‘lsa, ular boshqa har qanday dekart bazisida bir xil matritsaga
ega bo‘ladi.
4-teorema.   Har   qanday   kvadratik   formaning   o‘zgaruvchilarini   ortogonal
almashtirish yordamida bu formani kanonik ko‘rinishga keltirish mumkin. [Дата]24Isbot:     kvadratik   forma   berilgan   bo‘lsin.   Biror   dekart   bazisida
  kvadratik forma simmetrik matritsaga  ega bo‘lsin. Biz  xuddi  shu
matritsali   chiziqli   operatorni   jo‘raylik.   Bu   chiziqli   operatorning   harakteristik
tenglamasi (2.2.7) ga asosan 
(2.2.10)
Bu tenglamaning ildizlarini     desak,  7-teoremadan chiqqan  natijaga  asosan
shunday   dekart   bazisi   mavjudki,   unda   yuqoridagi   operator   matritsasi   diagonal
ko‘rinishga   keladi   va   uning   diagonal   elementlari     bo‘ladi.   U   holda
kvadratik forma quyidagi ko‘rinishni oladi:
                                                       (2.2.11)                  
(bunda   lar necha karrali ildiz bo‘lsa, ular (2.2.11) da shuncha marta qatnashadi).
U holda yangi bazis vektorlar eski bazis vektorlari orqali
Ko‘rinishda   ifodalab,   o‘tish   matritsasi   ortogonaldir.   Demak   kvadratik   formani
kanonik   ko‘rinishda   yozish   uchun   (2.2.7)   harakteristik   tenglamani   tuzib,   uning
ildizlarini   topish   kifoya.   Endi   yangi   Dekart   bazisini   topish   va   kvadratik   formani
kanonik ko‘rinishga keltiradigan ortogonal almashtirishni izlash usulini ko‘rsatamiz. [Дата]25  harakteristik   tenglamaning   bir   karrali   Ildizi.   Bu     ni   (2.2.6)   dagi     ning
o‘rniga qo‘yib   ekanini nazarda tutsak,
                                                       (2.2.12)
Bundan     ga   mos   keluvchi   xos   vektorning   koordinatalarini   topamiz   (ya’ni
(2.2.12)   sistemani     ga   nisbatan   yechib,   nol   bo‘lmagan   yechimlarini
topamiz); topilgan vektorni moduliga bo‘lish natijasida birlik vektor hosil qilamiz.
Endi    son harakteristik tenglamaning   karrali ildizi bo‘lsin. Bu vaqtda ham
   ning qiymatini (2.2.6) dagi    ning o‘rniga qo‘ysak, (2.2.12) ga o‘xshash Sistema
hosil bo‘ladi. Bu sisitemaning  m  ta yechimini shunday tanlab olamizki, koordinatalari
shu yechimlardan iborat  m  ta vektorning har biri birlik vektor bo‘lib, o‘zaro ortogonal
bo‘lsin.   Ravshanki,   bu   vektorlar   m     o‘lchovli   vektorli   Yevkilid   fazosining   bazisi
bo‘ladi, shu vektorlarni     ning ham bazis vektorlari sifatida qabul qilamiz. Shunga
o‘xshash   muhokamani   har   bir     uchun   yuritamiz.   Barcha     larning   soni   n   ta
bo‘lgani uchun (karraligi va karralik soni bilan olinadi) jami   n  ta o‘zaro ortogonal va
birlik vektordan iborat dekart bazisi hosil qilinadi. [Дата]26XULOSA
Ushbu   kurs     ishida   Affin   fazosidagi   kvadrikalar.   Kvadrika   tenglamasini
kanonik ko‘rinishga keltirish   haqida fikr yuritildi.  Hozirgi paytda ta`lim muassalarida
matematikani o‘qitishning asosiy vazifasi o‘quvchilarni har tomonlama yetuk insonlar
qilib  tarbiyalash hisoblanadi. Bunda ularda geometriya bo‘yicha bilimlar berish bilan
birga   ularga   o‘rganilayotgan   bilimlarni   asosli   va   puxta   bo‘lishini   ta’minlash,   ularni
qo‘llay   olish   ko‘nikma   va   malakalarini   shakllantirish   muhim   ahamiyatga   ega.
Ayniqsa, o‘quvchilarda geometrik dunyoqarashni shakllantirish matematik ta’limning
asosiy   vazifalaridan   biri.   Shu   nuqtai   nazardan   bo‘lajak   pedagoglarga   oliy   ta’limda
geometriyadan chuqur bilimlar berish ahamiyatlidir. Ayniqsa, geometriyaning chiziqli
va   kvadratik   formalarini   chuqur   o‘rgatish   masalasi   ko‘ndalang   qo‘yilishi   kerak.
Matematikadan bilimlarning uzilish nuqtalari aynan shu mavzularda bo‘lib qolayapti.
G eometriyada   c hiziqli   va   kvadratik   formalar   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega,   ularni
ta’lim   mazmuni   va   o‘rganilayotgan   tushunchalar   mohiyatini   ochib   berishda
foydalanish,   o‘zaro   aloqadorlikda   va   o‘quvchilar   amaliy   faoliyati   tajribasi   bilan
qo‘shgan   holda   o‘qitish,   fundamental   bilimlar   asosida   ta'lim   berish   dolzarb
masalalardan hisoblanadi. Bu usullarni ishlab chiqish va amalda qo‘llash o‘qitish sifat
va   samaradorligini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Geometriyani   o‘qitishning   asosiy
maqsadlaridan     biri   ham   o‘quvchilar   intellektual   tafakkurini   shakllantirish   asosida
o‘quvchilar qobiliyat va qiziqishlarini rivojlantirish hisoblanadi.
Ta‘lim  jarayonini  tashkil etishda geometrik bilimlarni chuqurlashtirish haqida
fikr   yuritilar   ekan,   geometriyani   o‘qitishda   c hiziqli   va   kvadratik   formalar   haqida
bilimlar berish ahamiyatli jihatlardandir.  [Дата]27FOYDALANILADIGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
Asosiy adabiyotlar:
1. Н.Д.Додажонов, М.Ш.Жўраева. Геометрия. 1-қисм, Тошкент. «Ўқитувчи»,
1996 й. (ўқув қўлланма) 
2.   X.X.Назаров,   X.O.Oчиловa,   Е.Г.Подгорнова.   Геометриядан   масалалар
тўплами. 1 ва 2 қисм. Тошкент «Ўқитувчи» 1993, 1997. (ўқув қўлланма) 
Qo‘shimcha adabiyotlar:
y.
2.   K.X.   Aбдуллаев   и   другие   Геометрия   1-часть.   Тошкент,
«Ўқитувчи» 2002й.
3.   K . X .  A бдуллаев и другие. Сборник задач по геометрии. Тошкент,
“Ўқитувчи” 
2004 г.
4. PARALLEL COORDINATES : VISUAL   Multidimensional Geometry and its  
Applications  Alfred Inselberg    (2004)
5. Dadajonov  N.D., Yunusmetov R., Abdullayev T. Geometriya. Toshkent
1989 y
6.   X.Latipov,   Sh.Tojiеv   “Analitik   gеomеtriya   va   chiziqli   algеbra”,   T.1995
“O zbеkiston	
ʻ [Дата]28Ele k tron ta’lim resurslari
1 .  www /Ziyo. Net
2.  http://vilenin.narod.ru/Mm/Books/
3. http://www.allmath.ru/
4. http://www.pedagog.uz/
5. http://www.ziyonet.uz/
 6. http://window.edu.ru/window/
      7.  http://www.Nur.uz
      8.  http://www.school . edu. ru.

Kvadrika tenglamasini kanonik koʻrinishga keltirish  kurs ishi

Купить
  • Похожие документы

  • Ikkinchi tartibli sirtning asimptotik konusi va diametral tekisligi
  • Fazoda tekislik va to`g`ri chiziqning o`zaro joylashuvi
  • Bir pallali giperboloid va giperbolik paraboloidning to’g’ri chiziqli yasovchilari
  • Tekislikda koordinatalar metodi
  • Ikkinchi tartibli chiziqni tenglamasiga ko’ra yasash

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha