Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 281.2KB
Покупки 2
Дата загрузки 07 Декабрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

Yulduzxon

Дата регистрации 07 Декабрь 2024

2 Продаж

Lebeg integrali

Купить
Mundarija.
 Kirish.                                                                                                             4
1-§. Jordan va Lebeg o’lchovi…………………………..                              6
2-§. To’g’ri chiziq va tekislikda Lebeg ma’nosida o’lchovli 
to’plamlar………………………………………………..                             14
3-§. O’lchovli to’plamlarning xossalari…………………                             18
4-§. Lebeg ma’nosida o’lchovli to’plamlar uchun 
misollar………………………………………………………                       29
Xulosa.                                                                                                            32
Foydalanilgan adabiyotla r.                                                                           34
1        “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy 
                                       javobgarlik- har bir rahbar faoliyatining kundalik 
qoidasi bo’lishi kerak.”
Sh.Mirziyoyev.   
KIRISH
O`zbekistоnning iqtisоdiy va ijtimоiy sоhalarda yuqоri natijalarga erishishi,
jahоn   iqtisоdiy   tizimida   to`laqоnli   sheriklik   o`rnini   egallay   bоrishi,   insоn
faоliyatining   barcha   jabhalarida   zamоnaviy   axbоrоt   texnоlоgiyalaridan   yuqоri
darajada   fоydalanishning   ko`lamlari   qanday   bo`lishiga   hamda   bu   texnоliyalar
ijtimоiy   mehnat   samaradоrligining   оshishida   qanday   ahamiyat   kasb   etishiga
bоg`liq. 
Oliy   ta’lim   tizimini   kelgusida   yanada   takomillashtirish   va   kompleks
rivojlantirish bo’yicha eng muhim vazifalar quyidagilar etib belgilandi:
  Har bir oily ta’lim muassasasi  jahonning yetakchi ilmiy-ta’lim massasalari
bilan   yaqin   hamkorlik   aloqalari   o’rnatish,   o’quv   jarayoniga   xalqaro   ta’lim
standartlariga   asoslangan   ilg’or   pedagogik   texnalogoyalar,   o’quv   dasturlari   va
o’quv uslubiy materiallarini keng joriy qilish o’quv-pedagogik faoliyatga, master-
klasslar   o’tkazishga,   malaka   oshirish   kurslariga   xorijiy   hamkor   ta’lim
muassasalaridan  yuqori  malakali  o’qituvchilar  va olimlarni  faol  jalb qilish,  ularni
bazasida   tizimli   asosda   respublikamiz   oily   a’lim   muassasalari   magistrant,   yosh
o’qituvchi  va ilmiy xodimlarning stajirovka o’tashlarini, professor-o’qituvchilarni
qayta   tayyorlash   va   malakasini   oshirishni   tashkil   qilish.     Oliy   malumotli
mutaxassislar   tayyorlashning   maqsadli   parametrlarini   shakllantirish,   oily   ta’lim
muassasalarida   o’qitish   yo’nalishlari   va   mataxassisliklarini   istiqbolda   mintaqalar
va iqtisodiyot tarmoqlarini kompleks rivojlantirish, amalga oshrilayotgan hududiy
va tarmoq dasturlarining talablarini inobatga olgan holda optimallashtirish.  Ta’lim
jarayonini,   oily   ta’limning   o’quv   reja   va   dasturlarini   yangi   pedagogik
2 texnologiyalar   va   o’qitish   usullarini   keng   joriy   etish,   magistratura   ilmiy   ta’lim
jarayonini   sifat   jihatdan   yangilash   va   zamonaviy   tashkiliy   shakllarni   joriy   etish
asosida   yanada   takomillashtirish.     O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.
Mirziyoyevning   2017-yil   7-fevraldagi   “O’zbekiston   respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   to’g’risida”gi   farmonida   ijtimoiy
soha   xususan   ta’lim   va   ilm-fan   sohalarini   rivojlantirish   borasida   belgilangan
vazifalar   ijrosini   ta’minlash   hamda   sohadagi   dolzarb   hujjatda   ta’lim
muassasalarining   moddiy   texnik   bazasini   mustahkamlash   yangi   ta’lim
muassasalarini qurish, ta’mirlash va apital ta’mirlash barobarida ularni zamonaviy
o’quv   va   labaratoriya   jihozlari,   kompyuter   texnikasi   va   o’quv   metodik
qo’llanmalar bilan ta’minlash nazarda tutilgan.
Kurs   ishi   mavzusining   dalzarbligi.   Ravshanki,   “Matematik   analiz”
kursining  Lebeg  ma’nosida  o’lchovli  to’plamlar   mavzusi  bu  fanning  xilma-xil   va
qiziqarli   amaliy   tatbiqlariga   ega   bo’lgan   mavzusidir.   So’ngi   yillarda   oliy   ta’lim
tizimida bu fan, ayniqsa, bu bo’limga ajratilgan soat birmuncha kamayib ketganligi
sababli,   bu   nazariyani   atroflicha   va   chuqur   o’rganishning   imkoniyati   cheklanib
qo’yilyapti.     Shu   munosabat   bilan   mazkur   kurs   ishining   mavzusini,   ayniqsa,
fintegrallovchi   ko’paytuvchini   o’rganishga   bag’ishlangani   bejiz   emas.     Garchi   bu
mavzuga   oid   yetarli   materiallar   turli   xil   adabiyotlarda   turli   darajada   aks   etgan
bo’lsada, uni sistemali tarzda bir joyga joylashtirib o’rganishni talab darajasida deb
bo’lmaydi.     Yuqoridagilarni   hisobga   olib,   kurs   ishi   mavzusini   dolzarb   mavzular
qatoriga kiritish mumkin.
Kurs ishi mavzusining asosiy vazifalari :  Oliy ta’lim muassasalarda Lebeg
ma’nosida   o’lchovli   to’plamlar   mavzusidagi   darslarni   tashkil   etishda   yangi
pedagogik texnologiyalardan foydalanish.
Kurs   ishi   mavzusining   mazmuni :   Mazkur   kurs   ishi   kirish,   to’rtta
paragrifdan   iborat   asosiy   qism,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yhatidan
iborat.
3                                  1-§. Jordan va Lebeg o’lchovi.
Biz   bu   paragrafda     Lebeg   va   Jordan   ma’nosida   o‘lchovli   to‘plam   ta’rifini
beramiz.
  Elementar   to‘plam   o‘lchovi.   Aytaylik  c	b	a	,	,   va  	d   lar   ixtiyoriy   sonlar
bo‘lsin.  Tekislikda 
bxabxabxabxa <<,<,<, 
va 
dycdycdycdyc <<,<,<, 
tengsizliklarning   istalgan   bir   jufti   bilan   aniqlangan   to‘plamlar   sistemasi   berilgan
bo‘lsin. Bu to‘plamlarni to‘g‘ri to‘rtburchaklar deb ataymiz.
Bizga  	
,	,	d	y	c	b	x	a				   tengsizliklar   bilan   aniqlangan   to‘g‘ri
to‘rtburchak   berilgan   bo‘lsin.   Agar   dcba <,<
  bo‘lsa,   u   chegaralari   o‘ziga
qarashli   bo‘lgan   to‘g‘ri   to‘rtburchakni,   agar  	
b	a	=   va  	d	c<   yoki  	b	a	<   va  	d	c=
bo‘lsa kesmani, agar 	
d	c	b	a	=	,	=  bo‘lsa nuqtani va agar  	b	a	>  yoki  	d	c>  bo‘lsa,
bo‘sh to‘plamni aniqlaydi. Ochiq 	
d	y	c	b	x	a	<	<	,	<	<  to‘g‘ri to‘rtburchak 	c	b	a	,	,
va  	
d   larga   bog‘liq   ravishda   chegarasi   o‘ziga   qarashli   bo‘lmagan   to‘g‘ri
to‘rtburchak   yoki   bo‘sh   to‘plam   bo‘ladi.   Yarim   ochiq   to‘g‘ri   to‘rtburchaklarning
har   biri   bir,   ikki   yoki   uch   tomonsiz   to‘rtburchaklarni,   ochiq,   yarim   ochiq
oraliqlarni aniqlaydi.	

 deb tekislikdagi barcha to‘g‘ri to‘rtburchaklar sistemasini belgilaymiz.
1-lemma.   Tekislikdagi   barcha   to‘g‘ri   to‘rtburchaklar   sistemasi  	
   yarim
halqa tashkil qiladi.
Isbot.  	
c	b	a	,	,   va  	d     sonlari   bilan   aniqlanuvchi   ochiq   to‘g‘ri   to‘rtburchak	
b	a	=
  bo‘lganda   bo‘sh   to‘plamni   aniqlaydi,   demak  	.	Ø		   Ikki   to‘g‘ri
4 0 x
a a1 b1 bcc1 d
d1
1 y
P5 P1P2 P3
P4
1.2 – chizma. xy
0
1.1 – chizma  P1
P2to‘rtburchakning   kesishmasi   to‘g‘ri   to‘rtburchakdir   (1.1-chizmaga   qarang),   ya’ni	
21	,P	P
  dan  		2	1	P	P	   ekanligi kelib chiqadi. Faraz qilaylik  	abcdP	P	=   to‘g‘ri
to‘rtburchak 	
1111	=1	dcbaP	P  to‘g‘ri to‘rtburchakni o‘zida saqlasin. U holda 	
d	d	c	c	b	b	a	a						
1111	,
munosabatlar o‘rinli.  1	
\P	P
 ayirmani quyidagicha tasvirlash mumkin. 	
,	=
54321	P	P	P	P	P\	P			
bu yerda (1. 2 -chizmaga qarang) 	
P2=	Paa1cd	,	P3=	Pa1bd1d,	P4=	Pb1bcd	1,	P5=	Pa1b1cc1.
Demak, tekislikdagi barcha to‘g‘ri to‘rtburchaklar sistemasi  	
B  yarim halqa tashkil
qilar ekan. 	
  
1-ta’rif.  	
   yarim   halqadan   olingan   va  	dc	b	a	,,	,   sonlari   bilan   aniqlangan
(yopiq,   ochiq   yoki   yarim   ochiq)  	
abcdP	P	=   to‘g‘ri   to‘rtburchak   uchun
5 y
x0 Q1 Q2
Q3
Q4
1.4-chizma.y
x0 P5
P1 P2
P3 P4
P6
1.3-chizma.)	)(	(	=)	(	c	d	a	b	P	m		  sonni mos qo‘yamiz, agar 	P  bo‘sh to‘plam bo‘lsa  0=)( Pm
deymiz va 	
R	B	m		:  to‘plam funksiyasini o‘lchov deymiz.
Shunday   qilib,  	
   dagi   har   bir  	P   to‘g‘ri   to‘rtburchakka   uning   o‘lchovi   -	
)	)(	(	=)	(	c	d	a	b	P	m		
  son   mos   qo‘yildi.   Bu   moslik   quyidagi   shartlarni
qanoatlantiradi:
1) 	
)	(P	m  - manfiy bo‘lmagan haqiqiy son.
2) 	
R	m		:  o‘lchov additiv, ya’ni agar 
kiPPPP
kikn
k  ,=,=
=1 

bo‘lsa, u holda quyidagi tenglik o‘rinli  )(=)(
1= kn
k PmPm

ettirishdan iborat.
)	(	
 bilan 	  yarim halqa ustiga qurilgan minimal halqani belgilaymiz.
6 2-ta’rif.  )	(	  halqa elementlari elementar to‘plamlar deyiladi.
3-teoremaga   ko‘ra   ixtiyoriy  	
)	(		A   to‘plam   chekli   sondagi   o‘zaro
kesishmaydigan   to‘g‘ri   to‘rtburchaklarning   yig‘indisi   shaklida   ifodalanadi   va
aksincha.
1-xossaga ko‘ra quyidagi tasdiq o‘rinli.
1-lemma.   Ikki   elementar   to‘plamning   birlashmasi,   kesishmasi,   ayirmasi   va
simmetrik ayirmasi yana elementar to‘plam bo‘ladi.
Endi  	
)	(	   halqadagi   to‘plamlarning,   ya’ni   elementar   to‘plamlarning
o‘lchovi tushunchasini kiritamiz.
3-ta’rif.  Har bir 	
)	(	=	
1=	
		k	
n
k	
P	A	  elementar to‘plamga 	
	k	
n
k	
P	m	A	m			
1=	
=)	(
sonni   mos   qo‘yuvchi  
R	m					)	(	:   moslikni   aniqlaymiz.  	)	(A	m   miqdorni  	A
to‘plamning o‘lchovi deb ataymiz.
Elementar   to‘plamlar   sistemasi  	
)	(	   da   aniqlangan  	m   funksiyaning   qiymati  	A
elementar   to‘plamni   chekli   sondagi   to‘g‘ri   to‘rtburchaklar   yig‘indisiga   yoyish
usulidan   bog‘liq   emasligini   ko‘rsatamiz.   Aytaylik,  	
		m	k	P k	,	1,2,=	,	
  va	
		n	j	Q	j	,	1,2,=	,	
  larning har biri o‘zaro kesishmaydigan to‘g‘ri to‘rtburchaklar
sistemalari bo‘lib, 	
j	
n
j	k	
m
k	
Q	P	A			1=	1=	
=	=
7  
)(1.=)(
1= AAmAm
kn
k 
tenglik   o‘rinli   bo‘lsin   (1.3   va   1.4-chizma).   U   holda   ikkita  kP   va  	j	Q   to‘g‘ri
to‘rtburchaklarning kesishmasi  	
j	k	Q	P	  to‘g‘ri to‘rtburchak ekanligidan  	A  to‘plam
o‘zaro kesishmaydigan 	
j	k	Q	P	  to‘g‘ri to‘rtburchaklar yig‘indisi shaklida, ya’ni 
)(=
1=1= jkn
jm
k QPA

ko‘rinishda tasvirlanadi va 	
			,	=	=)	(
1=1=1= jkn
jm
kkm
k	Q	P	m	P	m	A	m						
			
jkm
kn
jjn
j	Q	P	m	Q	m	A	m					 1=1=1=	=	=)	(
tengliklar o‘rinli. Oxirgi tengliklar ko‘rsatadiki, 	
A  elementar to‘plamning o‘lchovi	
)	(A	m
  uning   to‘g‘ri   to‘rtburchaklar   yig‘indisi   shaklida   tasvirlanish   usulidan
bog‘liq   emas   ekan,   ya’ni   elementar   to‘plam   o‘lchovi  	
m   ning   aniqlanishi   kerak
ekan.
1.  Agar 	
)	(		A  to‘plam to‘g‘ri to‘rtburchak bo‘lsa, u holda 	)	(	=)	(	A	m	A	m
bo‘ladi.
2.   Agar  	
)	(		A   to‘plam   chekli   sondagi   o‘zaro   kesishmaydigan   ,
1A
 	,2A	
nA,	
  elementar   to‘plamlarning   yig‘indisi   shaklida   tasvirlansa,   ya’ni  	k	
n
k	
A	A	1=	
=   u
holda 
8    
(1.1)
n
n AmAm 


xy
0 a
bcd
A A
1.6 – chizma xy
0 a
bcd
AA
1/n
1.5 – chizma tenglik o‘rinli. Haqiqatan ham,  )	(		 k	A
  bo‘lganligi uchun  	
,	=	
1=	kj	
km
j	k	P	A	   bu yerda	
	kjP
 - o‘zaro kesishmaydigan to‘g‘ri to‘rtburchaklar sistemasi. U holda 	
			.	=	=)	(	=	
1=	1=	1=	1=1=	k	
n
k	kj	
km
j	
n
k	kj	
km
j	
n
k	
A	m	P	m	A	m	P	A						va		
(6.A) tenglik 	
m  o‘lchovning   additivlik xossasini  ifodalaydi.
1-teorema.   Agar  	
)	(		A   va  			nA   elementar   to‘plamlarning   chekli   yoki
sanoqli sistemasi bo‘lib,  n
n AA	
 
 bo‘lsa, 
tengsizlik o‘rinli bo‘ladi.
Isbot.  Ixtiyoriy 	
0	>	  va 	A  elementar to‘plam uchun 	
		
2	
)	(						A	m	A	m
tengsizlikni   qanoatlantiruvchi   va  
A   to‘plamda   saqlanuvchi   yopiq  	A   elementar
to‘plam mavjud (1.5- chizmaga qarang, 	
n>4(b−a+d−c)	
ε ).
9 Har   bir   elementar  nA   to‘plam   uchun   ochiq  	n	n	A	A		~   elementar   to‘plam
mavjudki (1.6- chizmaga qarang)	
			
1
2~


nnn AmAm	
tengsizlik bajariladi. 	
A  va  n	A~
 to‘plamlarning tanlanishiga ko‘ra 
n
n AA ~


munosabat o‘rinli bo‘ladi.
Ochiq   to‘plamlar   sistemasi  	
	nA~   dan   Geyne-Borel   lemmasiga   ko‘ra  	
A   ni
qoplovchi chekli sondagi  	
sn	n	n	A	A	A	~,	,	~,	~	
2	1	  to‘plamlarni ajratish mumkin. 	A  to‘plam
chekli sondagi to‘g‘ri to‘rtburchaklar bilan qoplangani uchun 	
¿	s	m	
'
(
~
A	ni)¿
tengsizlik o‘rinli. Yuqoridagilardan 	
¿	∞	m	
'	
(	
~
A	n	)	+	¿	
							



 

n
nn
nn
n AmAm
=11
=1=1 =
222
ni hosil qilamiz va 	
0	>	  ning ixtiyoriyligidan teoremaning isboti kelib chiqadi. 	
1-teorema   tasdig‘idagi  	
m   o‘lchovning   xossasi,   ya’ni  	A   elementar
to‘plamning   o‘lchovi   uni   qoplovchi   chekli   yoki   sanoqli   sondagi   elementar
10 to‘plamlarning   o‘lchovlari   yig‘indisidan   oshmasligi,  m   o‘lchovning     yarim
additivlik xossasi  deyiladi.	
m
  o‘lchovning   yarim   additivlik   xossasidan   uning  	   -   additivlik   xossasi
kelib chiqadi, ya’ni quyidagi teorema o‘rinli.
2-teorema.  	
A   elementar   to‘plam   sanoqli   sondagi   o‘zaro   kesishmaydigan	
		,	,	,	,	2	1	nA	A	A
 elementar to‘plamlarning yig‘indisidan iborat, ya’ni 	
n	n	
A	A	

1=	
=
bo‘lsin. U holda 	
	
n
n	A	m	A	m			 
=1	=)	(
bo‘ladi.
Isbot.  	
m  o‘lchovning chekli additivlik xossasiga ko‘ra 	
	.	=	)	(	
=1	=1	n	
N
n	n	
N
n	
A	m	A	m	A	m		

	

				
Agar 	
		N  da limitga o‘tsak, 	
	n	n	
A	m	A	m				

=1	
)	(
bo‘ladi. 1.1 - teoremaga ko‘ra 	
	.	)	(
=1 n
n	A	m	A	m				 
Demak, 	
	

 
.=)(
=1 n
n AmAm
11  
(1.2)=)(*
k
kPA PmA
k k 
inf

 
(1.3)).(=)(
1=*
AmPmA
kn
k 

2-§. To’g’ri chiziq va tekislikda Lebeg ma’nosida o’lchovli to’plamlar.
Geometriya   va   klassik   analizda   uchraydigan   to‘plamlar   faqatgina   elementar
to‘plamlardan   iborat   bo‘lmaydi.   Shu   sababli   o‘lchov   tushunchasini,   uning
xossalarini   saqlagan   holda   elementar   to‘plamlar   sistemasi  )	(	   dan   kengroq
to‘plamlar sistemasi uchun aniqlashga harakat qilamiz.
Lebeg   o‘lchovi   nazariyasini   bayon   qilish   jarayonida   bizga   nafaqat   chekli,
balki   cheksiz   sondagi  to‘g‘ri   to‘rtburchaklar  birlashmalarini  ham  qarashga   to‘g‘ri
keladi. Bunda birdaniga «cheksiz  o‘lchov» li to‘plamlarga duch kelmaslik uchun,
dastlab  	
1}	0	1,	0:)	;	{(=					y	x	y	x	E   birlik   kvadratda   saqlanuvchi   to‘plamlar
bilan chegaralanamiz.
4-ta’rif.   Ixtiyoriy  	
E	A	   to‘plam   uchun
son  	
A   to‘plamning   tashqi   o‘lchovi   deb   ataladi.   Bu   yerda   aniq   quyi   chegara  	A
to‘plamni   qoplovchi   to‘g‘ri   to‘rtburchaklarning   barcha   chekli   yoki   sanoqli
sistemalari bo‘yicha olinadi.
1-eslatma.   Agar  	
A   elementar   to‘plam   bo‘lsa,   u   holda  	).	(	=)	(*	A	m	A		
Haqiqatan   ham,  	
A   elementar   to‘plam   n	P	P	P	,	,	,21	
  to‘g‘ri   to‘rtburchaklarning
birlashmasi ko‘rinishida tasvirlansin, u holda 
12 (1.4)).(=)()( *
AQmAm
j
j 

inf}{kPto‘g‘ri to‘rtburchaklar sistemasi  	A   to‘plamni qoplaydi, shuning uchun (1.3)
o‘rinli.
Ikkinchi tomondan, 	
	j	Q  sistema 	A  to‘plamni qoplovchi chekli yoki sanoqli
sondagi   ixtiyoriy   to‘g‘ri   to‘rtburchaklar   sistemasi   bo‘lsa,   1-teoremaga   ko‘ra	
	j	j	
Q	m	A	m				)	(
 kelib chiqadi. Shuning uchun 
Demak, (1.3) va (1.4) lardan 	
)	(	=)	(	*	A	A	m		  tenglikka ega bo‘lamiz. Shunday qilib,	
)	(	
 da 	m  va 	*  o‘lchovlar ustma-ust tushar ekan. 	
3-teorema.  Agar chekli yoki sanoqli sondagi 	
}	{	nA  to‘plamlar sistemasi uchun 
n	n	
A	A		
bo‘lsa, u holda 	
	
n
n	A	A **)	(				
tengsizlik o‘rinli. Xususiy holda, agar 	
B	A	  bo‘lsa, 	)	(	)	(	*	*	B	A			  bo‘ladi.
Isbot.   Ixtiyoriy  	
0	>	   va   har   bir  	nA   uchun   tashqi   o‘lchov   ta’rifiga   ko‘ra   to‘g‘ri
to‘rtburchaklarning shunday chekli yoki sanoqli 	
	 nk	P
 sistemasi topiladiki, 	
			
.
2*
nnn k
kn k
kn APmPA		 
va

U holda 
13  
(1.5).=)(
=1*
1 kn
k
PA PmAj
kn
k 
inf
														n	n	n k	k	n	n k	k	n	A	P	m	A	P	A	*	*	)	(	va		tengsizlik o‘rinli. 	
0	>	  sonning ixtiyoriyligidan teoremaning isboti kelib chiqadi.	

Ma’lumki,   elementar   to‘plamlar   sistemasi  	
)	(	   da  	m   va  	*   lar   ustma-ust
tushadi. Demak, 1.1-teorema 1.3-teoremaning xususiy holini ifodalaydi.
5-ta’rif.   Bizga  	
E	A	   to‘plam   berilgan   bo‘lsin.   Agar   ixtiyoriy  	0	>	   uchun
shunday  	
E	B	   elementar   to‘plam   mavjud   bo‘lib,  			<)	(*	B	A   tengsizlik
bajarilsa, u holda  	
A   Lebeg ma’nosida o‘lchovli to‘plam deyiladi. Agar  	A   Lebeg
ma’nosida   o‘lchovli   to‘plam   bo‘lsa,   uning   o‘lchovi   deb   tashqi   o‘lchovini   qabul
qilamiz.
Faqat   o‘lchovli   to‘plamlar   sistemasida   aniqlangan  	
*   to‘plam   funksiyasi   Lebeg
o‘lchovi deb ataladi va u 	
  bilan belgilanadi.
Shunday   qilib,   o‘lchovli   to‘plamlar   sistemasi  	
   va   unda   Lebeg   o‘lchovi  	
aniqlandi. Demak, ixtiyoriy 	
	A  uchun 	).	(	=)	(	*	A	A		
Bizning asosiy maqsadimiz o‘lchovli to‘plamlar sistemasi 	
  ni chekli yoki sanoqli
sondagi   to‘plamlarning   birlashmasi   va   kesishmasiga   nisbatan   yopiqligini
ko‘rsatish, ya’ni 	
  ning 	  - algebra tashkil qilishini isbotlashdan iborat.
2-eslatma.   Agar   (6.2)   tenglikda   aniq   quyi   chegara  	
A   to‘plamni   qoplovchi   to‘g‘ri
to‘rtburchaklarning   barcha   chekli   sistemalari   bo‘yicha   olinsa,  	
A   to‘plamning
Jordan ma’nosidagi tashqi o‘lchovi hosil bo‘ladi, u 	
)	(*	A	j  bilan belgilanadi, ya’ni 
14 Ushbu )	\	(	1=)	(	*	*	A	E	j	A	j	
son  	
A   to‘plamning   Jordan   ma’nosidagi   ichki   o‘lchovi   deyiladi.   Agar	
)	(	=)	(	*	*	A	j	A	j
 bo‘lsa, u holda 	A  Jordan ma’nosida o‘lchovli to‘plam deyiladi.
Shuni ta’kidlash joizki, agar 	
A  Jordan ma’nosida o‘lchovli to‘plam bo‘lsa, u
Lebeg   ma’nosida   ham   o‘lchovli   to‘plam   bo‘ladi   va   bu   o‘lchovlar   o‘zaro   teng
bo‘ladi.
15 3-§. O’lchovli to’plamlarning xossalari.
4-teorema.  O‘lchovli to‘plamning to‘ldiruvchisi o‘lchovlidir.
Isbot.   Teoremaning   tasdig‘i   elementar   to‘plamning   to‘ldiruvchisi   elementar
to‘plam ekanligidan va 			B\	E	A\	E	B	A			=
tenglikdan kelib chiqadi. 	

5-teorema.  O‘lchovli to‘plamlar sistemasi 	
  halqa tashkil qiladi.
Isbot.   Teoremani   isbotlash   uchun   o‘lchovli   to‘plamlarning   kesishmasi   va
simmetrik   ayirmasi   yana   o‘lchovli   to‘plam   ekanligini   ko‘rsatish   yetarli.  	
2	1,A	A
o‘lchovli   to‘plamlar   bo‘lsin.   Ta’rifga   ko‘ra,   ixtiyoriy  	
0	>	   son   uchun   shunday	
)	(
1			B
  va  	)	( 2			B
  elementar   to‘plamlar   mavjud   bo‘lib,   quyidagi
tengsizliklar bajariladi 	
				.
2	
<	,
2	
<	2	2	*	1	1	*					B	A	B	A		
U holda 	
							
22112121	B	A	B	A	B	B	A	A							
munosabatdan va tashqi o‘lchovning yarim additivlik xossasidan 	
														<	2	2	*	1	1	*	2	1	2	1	*	B	A	B	A	B	B	A	A							
16 ga   ega   bo‘lamiz.   21B	B	
  ning   elementar   to‘plam   ekanligidan   21	A	A	
  ning
o‘lchovli to‘plam ekanligi kelib chiqadi.
Ikki to‘plam simmetrik ayirmasining o‘lchovli ekanligi 	
							
22112121	=	B	A	B	A	B	B	A	A						
tenglikdan kelib chiqadi. 

Agar   o‘lchovli   to‘plamlar   sistemasi  	
   da   birlik   element   mavjud   bo‘lsa,   u
algebra   tashkil   qiladi.  	
   da  	1}	0	1,	0:)	,	{(=					y	x	y	x	E   to‘plam   birlik
element   shartlarini   qanoatlantiradi.   Demak,   o‘lchovli   to‘plamlar   sistemasi  	

algebra tashkil qilar ekan.
1-natija.   O‘lchovli   to‘plamlarning   birlashmasi   va   ayirmasi   yana   o‘lchovli
to‘plamdir.
2-natija.   Chekli  sondagi  o‘lchovli to‘plamlarning birlashmasi  va kesishmasi  yana
o‘lchovli to‘plamdir.
6-teorema   (O‘lchovning   additivlik   xossasi).   Agar  	
nA	A	A	,	,	,	2	1	   lar   o‘zaro
kesishmaydigan o‘lchovli to‘plamlar bo‘lsa, u holda 	
	k	
n
k	k	
n
k	
A	A				

	

	
=1	=1	
=	
tenglik o‘rinli.
Teoremani isbotlashda quyidagi lemmadan foydalaniladi.
2-lemma.  Ixtiyoriy ikkita 	
A  va 	B  to‘plamlar uchun 
)()()( ***
BABA 	
		
tengsizlik o‘rinli.
17 Isbot.  )	(	B	A	B	A			  bo‘lgani uchun 1.3-teoremaga ko‘ra 	
).	(	)	(	)	(	*	*	*	B	A	B	A						
Bu   yerdan  	
)	(	)	(	*	*	B	A			   hol   uchun   lemmaning   isboti   kelib   chiqadi.   Xuddi
shunday, 	
)	(	B	A	A	B			  munosabatdan 	
)	(	)	(	)	(	*	*	*	B	A	A	B						
ni olamiz. Yuqoridagilardan 	
				).	(	|)	(	)	(	|	*	*	*	B	A	B	A			
1-teoremaning   isboti.   Teoremani  	
2	=n   uchun   isbotlash   yetarli.   Bizga  	1A   va  	2A
o‘zaro   kesishmaydigan   o‘lchovli   to‘plamlar   berilgan   bo‘lsin.   Ixtiyoriy  	
0	>	   son
uchun shunday 	
1B  va 	2B  elementar to‘plamlar mavjudki, 	
				<)	(	,	<)	(	2	2	*	1	1	*	B	A	B	A		
tengsizliklar   bajariladi.   21	
=	A	A	A	
  va   21	=	B	B	B	
  deymiz.   6.1-natijaga   ko‘ra	
A
 to‘plam - o‘lchovli. 	1A  va 	2A  to‘plamlar o‘zaro kesishmaganligi uchun 	
			
221121	B	A	B	A	B	B					
munosabat o‘rinli  va bundan 	
		2 21			B	B	m	
 tengsizlik kelib chiqadi.     
2-lemmaga ko‘ra 	
,	|<)	(	)	(	|=|)	(	)	(	|	1	1	*	1	*	1	*					B	m	A	A	B				
.	|<)	(	)	(	|=|)	(	)	(	|	2	2	*	2	*	2	*					B	m	A	A	B			
Endi 	
m  o‘lchovning additivlik xossasiga ko‘ra 
18 .	4	)	(	)	(	)	(	)	(	)	(	=)	(	2	*	1	*	2	1	2	1													A	A	B	B	m	B	m	B	m	B	m	Agar 	
			 2211	B	A	B	A	B	A					
 munosabatni hisobga olsak, 	
										6	2	)	(	)	(	)	(	)	(	2	*	1	*	*	*											A	A	B	m	B	A	B	m	A
ga ega bo‘lamiz. 	
0	>	  sonning ixtiyoriyligidan 	
			2	*	1	*	*	)	(	A	A	A					
ni hosil qilamiz.
Teskari tengsizlik 	
			2	*	1	*	*	)	(	A	A	A					
esa  21	
A	A	A		
 munosabatdan hamda 3-teoremadan kelib chiqadi. Demak, 	
			2	*	1	*	*	=)	(	A	A	A				
tenglik o‘rinli.  	
2	1,A	A   va  	A   to‘plamlar o‘lchovli bo‘lganligi uchun  	*   ni  	   bilan
almashtirish mumkin. 	
  
3-natija.  Ixtiyoriy 
E	A	  o‘lchovli to‘plam uchun 	
		)	(	1=	\	A	A	E			
tenglik o‘rinli.
Isbot.  	
A  va 	A	E	\  to‘plamlar o‘zaro kesishmaydi va 
1.=)(=)\()( EAEA	
		 
Bu yerdan 	
		).	(	1	=)	(	A	A	E			\
19  
(1.6)
2<
0> 
 '
n
nn A7-teorema.   Sanoqli   sondagi   o‘lchovli   to‘plamlarning   birlashmasi   va   kesishmasi
yana o‘lchovli to‘plamdir.
Isbot.  			,	,	,	, 21 n	A	A	A
 o‘lchovli to‘plamlarning sanoqli sistemasi bo‘lib, 	
n	n	
A	A	

1=	
=
bo‘lsin. Quyidagi belgilashlarni kiritamiz 	
2.	,	\	=	,	=
1
1=11	 	n	A	A	A	A	A
kn
kn'
n'	
Ravshanki, 
'
n
n AA
 
1==
hamda  	
'nA   to‘plamlar juft-jufti bilan o‘zaro kesishmaydi. 1 va 2-natijalarga ko‘ra,	
'nA
 to‘plamlar - o‘lchovli.
6-teoremadan   hamda   tashqi   o‘lchovning   yarim   additivlik   xossasidan
ixtiyoriy chekli 	
N	n  uchun quyidagiga ega bo‘lamiz 	
).	(	)	(	=	*	
=1	=1	
A	A	A	'k	
n
k	
'k	
n
k	
				

	

		
Shuning uchun 	
	'n	n	
A		

=1
qator yaqinlashadi. Demak, ixtiyoriy 	
0	>	  son uchun shunday 	0n  mavjudki, 
20  
(1.7)
2<* 

BC tengsizlik   bajariladi.  'n	
n
n	
A	C	
0
1=	
=   to‘plam   o‘lchovli   to‘plamlarning   chekli   yig‘indisi
sifatida o‘lchovli bo‘lgani uchun, shunday 	
B  elementar to‘plam mavjudki, 
tengsizlik bajariladi. U holda 	


	


	
			'n	nn	
A	B	C	B	A			
0>	
)	(
munosabatdan   va   o‘lchovning   yarim   additivlik   xossasidan   hamda   (1.6)   va   (1.7)
lardan foydalansak, 	
								=	
2	2	
<	)	(	
0>	
*		

	


	
				'n	nn	
A	B	C	B	A	
kelib   chiqadi.   Demak,  	
A   o‘lchovli   to‘plam   ekan.   O‘lchovli   to‘plamlarning
to‘ldiruvchisi o‘lchovli ekanligidan hamda 	
	n	n	n	n	
A	E	E	A	\	\			=
tenglikdan   sanoqli   sondagi   o‘lchovli   to‘plamlarning   kesishmasi   yana   o‘lchovli
ekanligi kelib chiqadi. 	

4-natija.  O‘lchovli to‘plamlar sistemasi 	
,	  		  algebra tashkil qiladi.
Natijaning   isboti   6.7-teoremadan   hamda  	
   sistemada	
1}	0	1,	0:)	,	{(=					y	x	y	x	E
 ning birlik element ekanligidan kelib chiqadi.
8-teoroema   (O‘lchovning  	
   -   additivlik   xossasi).   Agar  		nA   -   o‘zaro
kesishmaydigan o‘lchovli to‘plamlar ketma-ketligi uchun 
21  
(1.8)=)(
1= n
n AA 
 
 
(1.9))(
1= AA
n
n  
 
 
(1.10).)(
1= n
n AA 
 
n
n AA
 
1==
bo‘lsa, u holda 
tenglik o‘rinli.
Isbot.  Ixtiyoriy k  da 	
. 1=A	A nk
n		
 6 va.3-teoremalarga ko‘ra	
		).	(	=	
=1	=1	
A	A	A	n	
k
n	n	
k
n	
				

	

		
Agar 	
		k  da limitga o‘tsak, 
tengsizlikka ega bo‘lamiz. O‘lchovning yarim additivlik xossasiga ko‘ra, 
(1.9) va (1.10) dan (1.8) tenglik kelib chiqadi. 	
  
Yuqorida   keltirilgan   teorema   o‘lchovning   sanoqli   additivlik   yoki  	
   -
additivlik   xossasi   deb   ataladi.   O‘lchovning  	
   -   additivlik   xossasidan   uning
uzluksizlik xossasi kelib chiqadi.
9-teorema.   (O‘lchovning uzluksizlik xossasi). Agar o‘lchovli to‘plamlarning	
					
n	A	A	A21
 ketma-ketligi uchun 
22  
(1.11),=)(
1
=11 

nn
n AAA
\
 
(1.12).=)(
1
= 

nn
NnN AAA
\ n
n AA
 
1==
bo‘lsa, u holda 
).(
lim=)(
n
n AA	

Isbot.  	
Ø	=	A  to‘plam bo‘lgan holni qarash yetarli, chunki umumiy hol 	nA  ni	
A	A
n	\
 bilan almashtirish natijasida 	Ø	=	A  holga keltiriladi. Quyidagi 	
									
4332211	=	A	A	A	A	A	A	A	\	\	\
va 	
									
32211	=  NNNNNNN	A	A	A	A	A	A	A	\	\	\
tengliklar   o‘rinli   va   qo‘shiluvchi   to‘plamlar   juft-jufti   bilan   o‘zaro   kesishmaydi.
O‘lchovning 	
  - additivlik xossasiga ko‘ra 
(1.11) qator yaqinlashuvchi bo‘lgani uchun uning qoldig‘i (1.12) 	
		N  da nolga
intiladi. Shunday qilib, 

 0.=)(
lim
N
N A	

5-natija.   Agar  
					 n	A	A	A21
  o‘lchovli   to‘plamlar   ketma-ketligi   uchun
n
n AA
 
1==
 bo‘lsa, u holda  
).(
lim=)(
n
n AA	
	

23 (1.13))(=)(
, m
nZnm AA 

Natijani isbotlash uchun  nA   to‘plamlardan ularning to‘ldiruvchilariga o‘tish va 9-
teoremadan foydalanish yetarli.
  Ayrim   to‘ldirishlar.   Biz   yuqorida   faqat   birlik   kvadrat	
1}	0	1,	0:)	,	{(=					y	x	y	x	E
  da   saqlanuvchi   to‘plamlarni   qaradik.   Bu
cheklashdan xalos bo‘lish mumkin. Ma’lumki, koordinatalar tekisligini 	
1}	<	1,	<	:)	,	{(=					n	y	n	m	x	m	y	x	E
mn
(	
n	m	,  butun sonlar) kvadratlar yig‘indisi ko‘rinishida tasvirlash mumkin: 
mn
Znm ER

,2
=
4-ta’rif.   Agar istalgan 	
n	m,  butun sonlar uchun  mnmn	E	A	A		=
 to‘plamlar o‘lchovli
bo‘lsa, u holda 	
A  to‘plam o‘lchovli deyiladi. Agar 	A  to‘plam o‘lchovli bo‘lsa, 
qator yig‘indisi 	
A  to‘plamning Lebeg o‘lchovi deyiladi.
Agar   (1.13)   qator   yig‘indisi   chekli   bo‘lsa,  	
A   chekli   o‘lchovli   to‘plam
deyiladi.   Aks   holda  	
A   cheksiz   o‘lchovli   to‘plam   deyiladi.   Shuning   uchun  	
o‘lchov   cheksiz   qiymat   ham   qabul   qilishi   mumkin.   O‘lchov   va   o‘lchovli
to‘plamlarning   yuqorida   o‘rnatilgan   barcha   xossalari   bu   hol   uchun   ham   o‘rinli
bo‘ladi. Biroq 9-teoremada (1.11) qator yaqinlashuvchi bo‘lishi uchun 
	<)	( 1A	
shartni   qo‘shishimiz   kerak   bo‘ladi.   Takidlash   lozimki,   sanoqlita   chekli   o‘lchovli
to‘plamlar yig‘indisi cheksiz o‘lchovga ega bo‘lishi mumkin. Tekislikdagi  barcha
o‘lchovli to‘plamlar sinfini 	
  simvol bilan belgilaymiz.
Bu   paragrafda   tekislikdagi   to‘plamlar   uchun   Lebeg   o‘lchovining   qurilish
usulini bayon qildik. Sonlar o‘qi  	
R   dagi va uch o‘lchamli   3
R
  fazodagi to‘plamlar
24 uchun ham Lebeg o‘lchovi shunga o‘xshash usulda quriladi. Masalan sonlar o‘qida
ol’chov   dastlab  )	,	(	b	a   intervallar,  	]	,	[	b	a   kesmalar   va  	),	,	[	b	a  	]	,	(	b	a   yarim
intervallardan   tashkil   bo‘lgan  	
   yarim   halqada,   ularning   uzunligi   sifatida
aniqlanib, keyin 	
  ni saqlovchi minimal halqaga davom ettiriladi. Undan keyin esa
tekislikdagiga o‘xshash usulda Lebeg ma’nosida o‘lchovli to‘plamlardan iborat  	

algebragacha   davom   ettiriladi.   Aynan   shunga   o‘xshash   usulda   Lebeg   o‘lchovini
istalgan  	
n   o‘lchamli   Evklid   fazosida   ham   qurish   mumkin.   Tekislikda   Lebeg
ma’nosida o‘lchovli to‘plamlarni kiritish jarayonida odatdagi yuza ta’rifidan kelib
chiqdik. Shunga o‘xshash bir o‘lchovli holda Lebeg o‘lchovining kiritilishi interval
(kesma, yarim interval) uzunligi tushunchasiga asoslanadi.
  Ayrim   umumlashtirishlar.   Umuman   olganda   o‘lchov   tushunchasini
boshqacha usulda, ya’ni umumiyroq usulda kiritish mumkin. Bu umumiyroq usulni
sonlar o‘qidagi to‘plamlar uchun amalga oshiramiz.
Bizga   sonlar   o‘qida   aniqlangan   kamaymaydigan   o‘ngdan   uzluksis   F
funksiya   berilgan   bo‘lsin.   Interval,   kesma   va   yarim   intervallarda   F
  funksiya
yordamida quyidagi sonlarni mos qo‘yamiz: 
),(0)(=),( aFbFbam 
   	
0),	(	)	(	=]	,	[			a	F	b	F	b	a	m
),()(=],( aFbFbam 
   	
0).	(	0)	(	=)	,	[				a	F	b	F	b	a	m
Ravshanki, bu usulda aniqlangan  	
m   interval (kesma va yarim interval) funksiyasi
manfiymas   va   additiv.   Yarim   halqada   kiritilgan   bu   o‘lchovga   yuqoridagidek
mulohazalarni qo‘llab, qandaydir  	
)( F	
  o‘lchovni qurishimiz mumkin. Bunda   F	
o‘lchovga nisbatan o‘lchovli bo‘lgan to‘plamlarning 	
F	  sistemasi sanoqli yig‘indi
va   sanoqli   keshishmaga   nisbatan   yopiq   bo‘ladi,   F

  o‘lchov   esa   	
  additiv
bo‘ladi.   Umuman   olganda,   F	

  o‘lchovga   nisbatan   o‘lchovli   to‘plamlar   sinfi   F
funksiyaning tanlanishiga bog‘liq. Ammo 	
R  da o‘ngdan uzluksis, kamaymaydigan
istalgan   F
  funksiya   uchun   ochiq   va   yopiq   to‘plamlar,   shuningdek,   ularning
25 istalgan   sanoqli   yig‘indi   va   sanoqli   kesishmalari   o‘lchovli   to‘plamlar   bo‘ladi.   U
yoki   bu   kamaymaydigan   o‘ngdan   uzluksiz   F
  funksiyalar   vositasida   olingan   F
o‘lchovlar Lebeg-Stiltes o‘lchovlari deb ataladi.
Bizga Lebeg o‘lchovi 	
  va Lebeg-Stiltes o‘lchovi  F	
 berilgan bo‘lsin.
5-ta’rif.  Agar 	
0	=)	(A	  ekanligidan 	0	=)	(A F	
 kelib chiqsa,  F	
 absolyut uzluksiz
o‘lchov   deyiladi.   Agar   F	

  o‘lchov   chekli   yoki   sanoqli   qiymat   qabul   qiluvchi   F
funksiya yordamida aniqlansa,  F	

 diskret o‘lchov deb ataladi. Agar  F	
 o‘lchovda
istalgan bir nuqtali to‘plam   0
  o‘lchovga ega bo‘lsa va Lebeg o‘lchovi nolga teng
bo‘lgan   biror  	
A   to‘plam   uchun  	0	=)	\	(	A	R F	
  bo‘lsa,   u   holda   F	
  singulyar
o‘lchov deyiladi.
Ko‘rsatish   mumkinki,   istalgan   o‘lchov   absolyut   uzluksiz,   diskret   va   singulyar
uzluksiz o‘lchovlar yig‘indisi ko‘rinishida tasvirlanadi va bu tasvir yagonadir.
26 4-§. Lebeg ma’nosida o’lchovli to’plamlar uchun misollar.
To’plamlar o’lchov topishda asosan, Lebeg bo’yicha aniqlaymiz . Har doim Jordan
bo’yicha   to’plamlar   o’lchovini   aniqlab   bo’lmaydi.shuning   uchun   asosan   Lebeg
ma’nosida aniqlanadi.Bunga doir bir qator misollar keltiramiz .     Hozir biz Lebeg
ma’nosida   o‘lchovli,   ammo   Jordan   ma’nosida   o‘lchovli   bo‘lmagan   to‘plamga
misol keltiramiz.
1-misol.
                            A	=	[−	4	;6	]	Q	=	Q	[−	4;6]	
B	=	[0	;10	]/Q	=	I	(0	;10	)	μ	(	A	/B	)=	?
To’plamning   o’lchovini     topish   uchun   avvalo   berilgan   to’plamlarning   ayirmasini
topamiz:
             	
A	/	B	=	Q	[−	4	,;	6	]/	I	(0	;10	)=	Q	[−	4	;6	]
27 To’plamlar ayirmasi Q	[−4;6] ekanligini topib oldik. Demak, to’plamning o’lchovi
xossasidan   Ratsional   sonlarning   o’lchovi   nol   ekanligidan   uchbu   to’plamlarning
ayirmasini ham o’lchovi nolga teng.
                                  	
μ	(	A	/	B	)=	0
2-misol.  	
E	A	   birlik   kvadratdagi   barcha   ratsional   koordinatali   nuqtalar   toplami
bo‘lsin. 	
A   va 	A	E	\  to‘plamlar 	E  da zich bo‘lganligi uchun 	
1=)	\	(	1,=)	(	*	*	A	E	j	A	j
tengliklar o‘rinli. Bu yerdan 	
).	(	)	(	0	=)	(	*	*	*	A	j	A	j	A	j		va
Demak,  	
A   to‘plam   Jordan   ma’nosida   o‘lchovli   emas.   Ma’lumki,  	A   -   sanoqli
to‘plam,   shuning   uchun   uning   elementlarini  	
N	k	y	x	k	k		),	,	(   ko‘rinishda   nomerlab
chiqish mumkin. Shunday ekan 
}.,:),{(=,
1= kkkkkk
k yyyxxxyxPPA  

Ikkinchi tomondan ixtiyoriy 	
N	k  uchun 	0.	=)	( kP	m
 Bu yerdan 	
0	=)	(*	A	
ekanligi kelib chiqadi. Shuni ta’kidlash kerakki, tashqi o‘lchovi nolga teng bo‘lgan
har qanday to‘plam o‘lchovli to‘plamdir. Buning uchun elementar to‘plam sifatida	
Ø	=	B
 ni olish yetarli: 	
.	<0	=)	(	=)	Ø	(	=)	(	*	*	*					A	A	B	A		
28 Demak, A  Lebeg ma’nosida o‘lchovli to‘plam. Shunday qilib, 	A  Lebeg ma’nosida
o‘lchovli   bo‘lgan,   lekin   Jordan   ma’nosida   o‘lchovli   bo‘lmagan   to‘plamga   misol
bo‘ladi.
3 -misol. Kantor to‘plami 	
K  ning Lebeg o‘lchovi toping?
Yechish.   Kantor   to‘plami  	
K   ning   o‘lchovi     1=)\([0,1] K	
  tenglikdan   kelib
chiqadi. Barcha chiqarib tashlangan intervallar uzunliklari yig‘indisi 	
		1.=	
3
2	
27
4	
9
2	
3
1	=)	(	=	10	
1	
1=	1=	
								

	

		
			
	n
n	
n	n	n	n	
K	K	K\],	[			
Demak,  	
0.	=)	(K	
4-misol.   12=)( xxF
  funksiya   yordamida   qurilgan  	
F   Lebeg-Stiltes   o‘lchovi
absolyut   uzluksiz   o‘lchov   bo‘ladi.   Bu   o‘lchov   bo‘yicha   (1;5]=A
  to‘plamning
o‘lchovini toping.
Yechish.  Ta’rifga ko‘ra 	
8.	=	3	11	=	1)	1	(2	1	5	2	=	(1)	(5)	=)	(								F	F	A
F	
5-misol.	
]	[	=)	(	x	x	F   funksiya   yordamida   qurilgan  	F   Lebeg-Stiltes   o‘lchovi
diskret   o‘lchov   bo‘ladi.   Chunki  	
]	[	=)	(	x	x	F   funksiya   monoton   kamaymaydigan
o‘ngdan uzluksiz funksiya bo‘lib, uning qiymatlar  to‘plami butun sonlar to‘plami	
Z
  dan iborat. Butun sonlar  to‘plami esa  sanoqli  to‘plamdir. Bu o‘lchov bo‘yicha	
{7;8}	(1;5]	=		A
 to‘plamning o‘lchovini toping.
Yechish.   Hosil   qilingan  	
F   Lebeg-Stiltes   o‘lchovi   bo‘yicha   ixtiyoriy  	Z	n
nuqtaning   o‘lchovi   birga   teng.   Chunki  	
]	;	[	=}	{	n	n	n   tenglik   o‘rinli   bo‘lgani   uchun,
ta’rifga ko‘ra 	
		1.=	1)	(	=	0)	(	)	(	=	]	;	[					n	n	n	F	n	F	n	n
F	
29 Demak, 2.	=	({7;8}) F	
 Endi  (1;5]=B
 to‘plamning o‘lchovini topamiz. 	
4.	=	1	5	=	(1)	(5)	=)	(			F	F	B
F	
Berilgan  	
A   to‘plam   o‘zaro   kesishmaydigan  	B   va  	{7;8}   to‘plamlarning
birlashmasidan iborat.  O‘lchovning additivlik xossasiga ko‘ra 
6.	=	2	4	=	({7;8})	)	(	=	)	(			F	B	F	A
F	
                                            XULOSA .
              Mustaqil   mamlakatimizning   ijtimoiy-iqtisodiy,   madaniy   taraqqiyotida   tub
o’zgarishlar   qilish   uning   bosh   maqsadidir.   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturining
maqsadi – ta’lim sohasini  tubdan isloh qilish, uni o’tmish dan qolgan mafkuraviy
qarashlar   va   sarqitlardan   to’la   xalos   etish,   rivojlangan   demokratik   davlatlar
darajasida, yuksak ma’naviy va axloqiy talablarga javob beruvchi yuqori malakali
kadrlar   tayyorlash   Milliy   tizimini   yaratishdir.   Dunyoga   yangi   ko’z   bilan
qaraydigan,   uddaburon,   ishning   ko’zini   biluvchi,   buyuk   kelajagimiz   poydevorini
quruvchi   va   yuksaltiruvchi   mutaxassis   kadrlarni   tayyorlash,   respublikamiz
pedagoglari oldida turgan eng muhim va mashuliyatli vazifadir. 
Men   kurs   ishimni   yozishdan   oldin   to’plamdagi   o’lchov   tushunchani   bilmasdim.
Shu   kurs   ishim   orqali   yangi   bilimlarni   o’rgandim.   To’plamlarni   o’lchovlarini
topishda mustaqil misollar ishlashni kurs ishimni yozish orqali mustahkamladim. 
30 O’lchov   tushunchasi   juda   ham   keng   tushuncha   ekan.   To’plamlar   o’lchovi   uning
xususiyat va elementlariga qarab o’zgarib borar ekan. Masalan, ratsional sonlar va
natural   sonlar     to’plamining   o’lchovi   nolga   teng   ekan.   O’lchov   tushunchasini
ko’plab   olimlar   fanga   olib   kirga.   Biz   asosan   Jordan   va   Lebeg   o’lchovlarini
o’rgandik.   Ularrning   xususiyatlari   xar-hil   ekan.   O’lchov   tushunchasi   ko’plab
xossalarga ega ekan. To’plamning o’lchovi µ kabi belgilanadi.  
Ushbu kurs ishi tayyorlash jarayonida dastlab shu mavzuga oid adabiyotlar,
manbalar tayyorladim. Tayyorlagan kurs ishi kirish,   4   ta paragrifdan iborat asosiy
qism,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlardan   tashkil   topgan.   Lebeg   ma’nosida
o’lchovli to’plamlar matematik analiz fanining eng asosiy va muhim bo’limlaridan
biri   bo’lib,   u   xilma-xil   tatbiqlarga   ega.   Shu   sababdan,   ushbu   mavzu   muhim   va
asosiy ahamiyatga egadir. Garchi, bunday masala bilan “Matematik analiz” faning
umumiy   kursida   shug’ullanilsada,   dasturda   ko’zda   tutilgan   soatda   uni   atroflicha
o’rganish   imkoniyati   bo’ladi.   Shu   sababdan,   mazkur   masalani   kurs   ishining
mavzusi qilib tanlash bejiz emas. Bu masalani hal etish uchun dastlab mavzuga oid
qator adabiyotlarni to’plab, tegishli materiallarni tahlil etishga harakat qildim.
Ushbu   kurs   ishidan   ana   shunday   maxsus   hisoblash   usullarini   o`rganishda   barcha
qiziquvchi   talabalar   foydalanishlari   mumkin.   Lebeg   ma’nosida   o’lchovli
to’plamlar   mavzusi   ustida   bajariladigan   misol   va   masalalar   qiziqarli   va
tushunarliligi bilan ajralib turar ekan. Ushbu mavzuda keltirilgan barcha misol va
masalalar talabalarni “Matematik analiz” faniga qiziqishini orttiradi. 
Kurs   ishidan   Akademik   litsey,   kasb-hunar   kollejlari   va   oliy   ta’lim
muassasasi talabalari foydalanishlari mumkin.
31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR .
1. О‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bо‘yicha   harakatlar
strategiyasi   tо‘g‘risida   O‘bekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni.
201 8  yil 8 fevraldagi 28 (6722)-soni.
2. Toshmetov O’., Turgunbayev R., Saydamatov E., Madirimov M. Matematik 
analiz I-qism. T.: “Extremum-Press”, 2015. -390-398b.
3. Claudia Canuto, Anita Tabacco Mathematical analysis. I. Springer-Verlag. 
Italia, Milan. 2008.-    331-338p.
4. Xudayberganov G., Vorisov A., Mansurov X., Shoimqulov B. Matematik 
analizdan ma’ruzalar. I T.:«Voris-nashriyot». 2010 y. 288-293b.
5. Abdullaye J.I, G’anixo’jayev R.N, Shermatov .M.H. Haqiqiy 
o’zgaruvchining funksiyalari nazariyasi. SamDu nashri, Toshkent-2009y.  
97-118 b
6. S.Sarimsoqov, T.Toshpo’latov “Haqiqiy o’zgaruvchi funksiyalar 
nazariyasi”. Toshkent-2007y
7. Internetdan: 
W.W.W.google.uz,
W.W.W.ziyonet.uz,
W.W.W.referat.uz,
W.W.W.Yahoo.uz,
W.W.W. kitoblar.uz.
32 33

Oliy ta'lim muassalari asosiy fan uchun kerakli ma'lumot 

Купить
  • Похожие документы

  • Funksiya tushunchasi
  • Boshlang`ich funksiya va aniqmas integral
  • Makroiqtisodiyot test savollari
  • Iqtisodiy siyosatga kirish test savollari
  • Biznes test savollari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha