Maktabda o'quvchilarni matematik isbotlashga o'rgatish

  Maktabda o’quvchilarni matematik isbotlashga
o’rgatish 
Mundarija
Kirish 
I   bob.   Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   matematika   fanlarining
maqsadi va vazifalari.  
1.1. Umumiy o’rta ta’lim maktablari matematika fanlarining 
 maqsadi 
1.2. Umumiy o’rta ta’lim maktablari matematika fanlarining 
strukturasi 
II bob Teorema, isbot tushunchalar . 
2.1. Teorema va uning turlari 
2.2. Isbot va isbotlash usullari 
III bob   Matematikani   o’qitishda   o’quvchilarni   matematik   isbotlashga
o’rgatish metodikasi 
3.1. Matematik induksiya metodi asosida isbotlash 
3.2. Pifagor teoremasining turli isbotlari 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati 
 
 
 
 
 
 
Kirish
1  
  O’zbеkistоn   Rеspublikаsi   mustаqillikkа   erishgаch   mаktаb   tа’limigа   judа   hаm
kаttа e’tibоr bеrildi. Jumlаdаn 1997 yil 29 аvgust kuni O’zbеkistоn оliy mаjlisining
IX   sеssiyasidа   tа’lim   to’g’risidаgi   qоnungа   аsоslаgаn   kаdrlаr   tаyyorlаsh   milliy
dаsturi qаbul qilindi. 
Bu   qаbul   qilingаn   qоnungа   ko’rа   uzluksiz   tа’lim   tizimining   fаоliyati   dаvlаt
tа’lim stаndаrtlаri аsоsidа, o’z ichigа quyidаgi tа’lim turlаrini оlаdi. 
Mаktаbgаchа   tа’lim,   bоshlаng’ich   tа’lim,   umumiy   o’rtа   tа’lim,   o’rtа   mахsus
kаsb-hunаr tа’limi, оliy tа’lim, оliy o’quv yurtidаn kеyingi tа’lim, kаdrlаr mаlаkаsini
оshirish vа ulаrni qаytа tаyyorlаsh, mаktаbdаn tаshqаri tа’lim. 
Kаdrlаr   tаyyorlаsh   milliy   mоdеlining   o’zigа   хоs   хususiyati   mustаqil   rаvishdаgi
to’qqiz   yillik   umumiy   o’rtа   tа’lim   hаmdа   uch   yillik   o’rtа   mахsus,   kаsb-hunаr
tа’limini jоriy etishdаn ibоrаtdir. 
To ’ qqiz   yillik   ( I - IX   sinflar )   o ’ qishdan   iborat   umumiy   o ’ rta   ta ' lim   majburiydir .
Ta ' limning   bu   turi   boshlang ' ich   ta ' limni   ( I - IV   sinflar )   qamrab   oladi   hamda
o ’ quvchilarning   fanlar   asoslari   bo ’ yicha   muntazam   bilim   olishlarini ,   ularda   bilim
o ’ zlashtirish   ehtiyojini ,   asosiy   o ’ quv - ilmiy   va   umummadaniy   bilimlarni ,   milliy   va
umumbashariy   qadriyatlarga   asoslangan   ma ' naviy - ahloqiy   fazilatlarni ,   mehnat
ko ’ nikmalarini ,   ijodiy   fikrlash   va   atrof - muhitga   ongli   munosabatda   bo ’ lishni   va
kasb   tanlashni   shakllantiradi .   Umumiy   o ’ rta   ta ' lim   tugallanganidan   keyin   ta ' lim
fanlari   va   ular   bo ’ yicha   olingan   baholar   ko ’ rsatilgan   holda   davlat   tomonidan
tasdiqlangan   namunadagi   attestat   beriladi . 
Bu   es а  umumiy   t а’ lim   d а sturl а rid а n   o ’ rt а  m ах sus ,  k а sb - hun а r   t а’ limi   d а sturl а rig а
izchil   o ’ tilishini   t а’ minl а ydi .   Umumiy   t а’ lim   d а sturl а ri :   m а kt а bg а ch а   t а’ lim ,
b о shl а ng ’ ich   t а’ lim   ( I - IV   sinfl а r ),   umumiy   o ’ rt а   t а’ lim   ( V - IX   sinfl а r ),   o ’ rt а   m ах sus
v а  k а sb - hun а r   t а’ limini   q а mr а b  о l а di . 
O ’ zbekistonning   milliy   mafkurasi ,   ma ’ naviyatini   shakllantirishda ,   qaror
topdirishda   xalq   ta ’ limi   tizimining   ahamiyati   nihoyatda   salmoqlidir . 
O ’ zbekiston   Respublikasining  ― Ta ’ lim   to ’ g ’ risida , ―‖ Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi  	
‖ Qonunlari   va   Vazirlar   Mahkamasining  ― Uzluksiz   ta ’ lim   tizimi   uchun   davlat
2  
  standartlarini   ishlab   chiqish   va   joriy   etish   to ’ g ’ risida   1998-‖ yil   5- yanvardagi   5- son
hamda   ― O ’ zbekiston   Respublikasida   umumiy   o ’ rta   ta ’ limni   tashkil   etish
to ’ g ’ risidagi   1999-	
‖ yil   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   1998-1999   o ’ quv   yilida
tajriba   sinovdan   o ’ tgan   ― Umumiy   o ’ rta   ta ’ lim   maktablarining   5-9 sinflari   uchun
matematikadan   Davlat   ta ’ lim   standarti  	
‖ tasdiqlandi .  Ushbu   qarorda  1999-2000  o ’ quv
yilidan   boshlab   umumiy   o ’ rta   ta ’ limning   davlat   ta ’ lim   standartini   umumiy   o ’ rta
ta ’ lim   muassasalarida   o ’ quv   dasturlari   bilan   birgalikda   quyidagicha   bosqichma -
bosqich   joriy   etish   ko ’ rsatildi : 
-1999-2000 o’quv yili 5-6 sinflar; 
-2000-2001 o’quv yili 7-sinf; 
-2001-2002   o’quv   yili   8-sinf;   -2002-
2003 o’quv yili 9-sinf. 
Umumiy   o’rta   ta’limning   davlat   ta’lim   standart   o’quvchilar   umumta’lim
tayyorgarligiga   qo’yiladigan   majburiy   minimal   darajani   belgilab   berdi.   Bu   bilan
o’quv   dasturlari,   darsliklar,   o’quv   qo’llanmalar,   metodik   tavsiyalar   va   boshqa
o’quv-metodik adabiyotlar uchun asos bo’ladi. 
Kurs   ishining   maqsadi:   O’quvchilarning   hayotiy   tasavvurlari   bilan   amaliy
faoliyatlarini   umumlashtirib   borib,   matematik   tushuncha   va   munosabatlarni   ular
tomonidan ongli o’zlashtirilishiga hamda hayotga tadbiq eta olishga erishish. 
O’quvchilarda izchil mantiqiy fikrlashni shakllantirib boorish natijasida ularning
aql-zakovati   rivojiga,   tabiat   va   jamiyatdagi   muammolarni   hal   etishning   qulay
yo’llarini   topa   olishga   ko’maklashish.   Jamiyat   taraqqiyotida   matematikaning
ahamiyatini   his   qilgan   holda   umuminsoniy   madaniyatning   tarkibiy   qismi   sifatida
matematika to’g’risidagi tasavvurlarni shakllantirish. 
Kurs   ishining   obyekti:   Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   matematika
fanlarining o’qitish jarayoni. 
Kurs   ishining   predmeti :   Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   matematika
fanlarining o’qitish metodlari, usullari va vositalari .  
3  
  Kurs   ishining   vazifasi:   O’quvchilarning   son   haqidagi   tasavvurlarini
rivojlantirish va hisoblashning inson hayotidagi amaliy ko’nikmalarini va hisoblash
madaniyatini   shakllantirish.   Algebraik   amallarni   bajarish   ko’nikmalarini
egallashlari, ularni matematika va boshqa sohadagi masalalarni yechishda qo’llash. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I bob. Umumiy o’rta ta’lim maktablari matematika fanlarining
maqsadi va
4  
  vazifalari
1.1.   Umumiy o’rta ta’lim maktablari matematika fanlarining
maqsadi
Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   matematikani   o’qitishdan   ko’zlangan
asosiy   maqsad   uning   jamiyat   taraqqiyoti   va   shaxsni   shakllantirishdagi   o’rni   bilan
aniqlanadi. Tarixdan matematikaning, amaliy inson produktiv faoliyati uchun zarur
bo’lgan   vositalarni   yaratish,   qo’llashga   va   ruhiy   inson   tafakkuri   bilan   bog’liq
bo’lgan   olamni   idrok   etish,   o’zgartirishga   qaratilgan   matematik   metodlarni
egallashga asoslangan qirralari shakllanib kelgan. 
  Matematika   o’sib   kelayotgan   yosh   avlodni   kamol   toptirishda   o’quv   fani   sifatida
keng imkoniyatlarga ega. 
Umumiy   o’rt а   ta’lim   m а kt а bl а rd а   m а t е m а tik а   o’qitishning   m а qs а di   quyid а gi
uch  о mil bil а n b е lgil а n а di: 
1. M а t е m а tik а  o’qitishning umumt а ’limiy m а qs а di. 
2. M а t е m а tik а  o’qitishning t а rbiyaviy m а qs а di. 
3. M а t е m а tik а  o’qitishning  а m а liy m а qs а di. 
M а t е m а tik а   o’qitishning   umumt а ’limiy   m а qs а di   o’z   о ldig а   quyid а gi   v а zif а l а rni
qo’yadi: 
а ) O’quvchil а rg а   m а ’lum bir d а stur   а s о sid а   m а t е m а tik biliml а r tizimini b е rish.
Bu biliml а r tizimi m а t е m а tik а  f а ni to’g’risid а  o’quvchil а rg а   е t а rli d а r а j а d а  m а ’lum о t
b е rishi,   ul а rni   m а t е m а tik а   f а nining   yuq о ri   bo’liml а rini   o’rg а nishg а   t а yyorl а shi
k е r а k.   Bund а n   t а shq а ri,   d а stur   а s о sid а   o’quvchil а r   o’qish   j а r а yonid а   о lg а n
biliml а rining   ish о nchli   ek а nligini   t е kshir а   bilishg а   o’rg а nishl а ri,   ya’ni   isb о tl а sh   v а
n а z о r а t qilishning  а s о siy m е t о dl а rini eg а ll а shl а ri k е r а k. 
b) O’quvchil а rning  о g’z а ki v а  yozm а  m а t е m а tik biliml а rini t а rkib t о ptirish. 
M а t е m а tik а ni   o’rg а nish   o’quvchil а rning   o’z   о n а   till а rid а   ха t о siz   so’zl а sh,   o’z
fikrini   а niq, r а vsh а n v а   lo’nd а   qilib b а yon et а   bilish m а l а k а l а rini o’zl а shtirishl а rig а
yord а m b е rishi k е r а k. Bu d е g а n so’z o’quvchil а rning h а r bir m а t е m а tik q о id а ni o’z
о n а   till а rid а   to’g’ri   g а pir а   о lishl а rig а   erishish   h а md а   ul а rni   а n а   shu   q о id а ning
5  
  m а t е m а tik if о d а sini f о rmul а l а r yord а mid а  to’g’ri yoz а   о lish q о biliyatl а rini  а tr о flich а
sh а kll а ntirish d е m а kdir; 
v)   O’quvchil а rni   m а t е m а tik   q о nuniyatl а r   а s о sid а   r еа l   h а qiq а tl а rni   bilishg а
o’rg а tish. Bu   е rd а   o’quvchil а rg а   r еа l   о l а md а   yuz b е r а dig а n eng s о dd а   h о dis а l а rd а n
t о rtib t о   mur а kk а b h о dis а l а rg а ch а   h а mm а sining f а z о viy f о rm а l а ri v а   ul а r   о r а sid а gi
miqd о riy   mun о s а b а tl а rni   tushunishg а   imk о n   b е r а dig а n   h а jmd а   biliml а r   b е rish
ko’zd а   tutil а di.   Bund а y   biliml а r   b е rish   о rq а li   es а   o’quvchil а rning   f а z о viy   t а s а vvur
qilishl а ri   sh а kll а n а di   h а md а   m а ntiqiy   t а f а kkur   qilishl а ri   yan а d а   riv о jl а n а di.
M а t е m а tik а  o’qitishning t а rbiyaviy m а qs а di o’z  о ldig а  quyid а gil а rni qo’yadi: 
а ) O’quvchil а rd а  ilmiy dunyoq а r а shni sh а kll а ntirish. Bu g’ о ya bilish 
n а z а riyasi  а s о sid а   а m а lg а   о shiril а di. 
b) O’quvchil а rd а  m а t е m а tik а ni o’rg а nishg а  bo’lg а n qiziqishl а rni t а rbiyal а sh. 
Bizg а   m а ’lumki,   m а t е m а tik а   d а rsl а rid а   o’quvchil а r   o’qishning   d а stl а bki
kunl а rid а n о q   must а qil   r а vishd а   х ul о s а   chiq а rishg а   o’rg а n а dil а r.   Ul а r   а vv а l о
kuz а tishl а r   n а tij а sid а ,   so’ngr а   es а   m а ntiqiy   t а f а kkur   qilish   n а tij а sid а   х ul о s а
chiq а r а dil а r.   А n а   shu   chiq а rilg а n   х ul о s а l а r   m а t е m а tik   q о nuniyatl а r   bil а n
t а sdiql а n а di. 
M а t е m а tik а   o’qituvchisining v а zif а si o’quvchil а rd а   must а qil m а ntiqiy fikrl а sh
q о biliyatl а rini   sh а kll а ntirish   bil а n   birg а   ul а rd а   m а t е m а tik а ning   q о nuniyatl а rini
o’rg а nishg а  bo’lg а n qiziqishl а rini t а rbiyal а shd а n ib о r а tdir. 
v)   O’quvchil а rd а   m а t е m а tik   t а f а kkurni   v а   m а t е m а tik   m а d а niyatni
sh а kll а ntirish.   M а t е m а tik а   d а rsl а rid а   o’rg а nil а dig а n   h а r   bir   m а t е m а tik   х ul о s а
q а t’iylikni   t а l а b   qil а di,   bu   es а   o’z   n а vb а tid а   jud а   ko’p   m а t е m а tik   tushunch а   v а
q о nuniyatl а r   bil а n   if о d а l а n а di.   O’quvchil а r   а n а   shu   q о nuniyatl а rni
b о sqichm а b о sqich   o’rg а nishl а ri   d а v о mid а   ul а rning   m а ntiqiy   t а f а kkur   qilishl а ri
riv о jl а n а di,   m а t е m а tik   х ul о s а   chiq а rish   m а d а niyatl а ri   sh а kll а n а di.   O’quvchil а rni
bir о r m а t е m а tik q о nuniyatni if о d а   qilm о qchi bo’lg а n fikrl а rni simv о lik tild а   to’g’ri
if о d а l а y   о lishl а ri   v а   а ksinch а   simv о lik   tild а   if о d а   qiling а n   m а t е m а tik   q о nuniyatni
6  
  o’z   о n а   till а rid а   if о d а   qil а   о lishl а rig а   o’rg а tish   о rq а li   ul а rd а   m а t е m а tik   m а d а niyat
sh а kll а ntiril а di. 
3.   M а t е m а tik а   o’qitishning   а m а liy   m а qs а di   o’z   о ldig а   quyid а gi   v а zif а l а rni
qo’yadi: 
а ) M а t е m а tik а  kursid а   о ling а n n а z а riy biliml а rni kund а lik h а yotd а  uchr а ydig а n
el е m е nt а r   m а s а l а l а rni   е chishg а   t а dbiq   qil а   о lishg а   o’rg а tish.   Bund а
а s о s а no’quvchil а rd а   n а z а riy   biliml а rni   а m а liyotg а   b о g’l а y   о lish   imk о niyatl а rini
t а rkib   t о ptirish,   ul а rd а   turli   s о nl а r   v а   m а t е m а tik   if о d а l а r   ustid а   а m а ll а r   b а j а rish
m а l а k а l а rini   sh а kll а ntirish   v а   ul а rni   must а hk а ml а sh   uchun   m ах sus   tuzilg а n   а m а liy
m а s а l а l а rni h а l qilishg а  o’rg а til а di. 
b)   M а t е m а tik а ni   o’qitishd а   t ех nik   v о sit а   v а   ko’rg а zm а li   qur о ll а rd а n
f о yd а l а nish   m а l а k а l а rini   sh а kll а ntirish.   Bund а   o’quvchil а rning   m а t е m а tik а
d а rsl а rid а   t ех nik а   v о sit а l а rid а n,   m а t е m а tik   ko’rg а zm а li   qur о ll а r,   j а dv а ll а r   v а
his о bl а sh v о sit а l а rid а n f о yd а l а n а   о lish m а l а k а l а ri t а rkib t о ptiril а di. 
v)   O’quvchil а rni   must а qil   r а vishd а   m а t е m а tik   biliml а rni   eg а ll а shg а   o’rg а tish.
Bund а   а s о s а n   o’quvchil а rni   o’quv   d а rslikl а rid а n   v а   ilmiy- о mm а viy   m а t е m а tik
kit о bl а rd а n must а qil o’qib o’rg а nish m а l а k а l а rini sh а kll а ntirishd а n ib о r а tdir. 
  Matematik   tafakkur   obyektlari   va   ularni   yasash   haqida   mantiqiy   xulosalar
chiqarish,   mulohazalarni   shakllantirish,   asoslash   va   isbotlash   ko’nikmalarini
shakllantiradi   va   bu   asosda   mantiqiy   tafakkur   rivojlanadi.   Bundan   tashqari
algoritmik tafakkurni shakllantirish ma’lum bir algoritm bo’yicha faoliyat ko’rsatish
va yangilarini ko’rish ko’nikmasini tarbiyalaydi. 
 Umumiy o’rta ta’lim maktablarida matematikani o’qitishda ko’zlangan maqsadlar: 
  -o’quvchilarning   hayotiy   tasavvurlari   bilan   amaliy   faoliyatlarini   umumlashtirib
matematik   tushuncha   va   munosabatlarni   ular   tomonidan   ongli   o’zlashtirilishiga
hamda hayotga tadbiq eta olishga intilish; 
  -insoniyat kamoloti, hayotning rivoji, texnika va texnologiyaning 
7  
  takomillashib   borishi   asosida   fanlarning   o’qitilishiga   bo’lgan   talablarni   hisobga
olgan   holda   maktab   matematika   kursini   ularning   zamonaviy   rivoji   bilan
uyg’unlashtirish; 
  -o’quvchilarda   izchil   mantiqiy   fikrlashni   shakllantirib   boorish   natijasida   ularning
aql-zakovat   rivojiga,   tabiat   va   jamiyatdagi   muammolarni   hal   etishning   maqbul
yo’llarini topa olishlariga ko’maklashish; 
  -vatanparvarlik   va   milliy   g’ururni   tarkib   topdirish,   rivojlantirish,   matematika
rivojiga komusiy olimlarimiz qo’shgan hissalaridan o’quvchilarni xabardor qilish; 
  -jamiyat  taraqqiyotida matematikaning ahamiyatini  his qilgan holda umuminsoniy
madaniyatning   tarkibiy   qismi   sifatida   matematika   to’g’risidagi   tasavvurlarni
shakllantirish. 
Bular   natijasida   umumiy   ta’lim   asosida   akademik   litsey,   kasb-hunar   kollejlarida
bilim   olishni   davom   ettirish   uchun   yetarli   bo’ladigan   matematik   bilim   va
ko’nikmalar   tizimini   o’quvchilarning   mustahkan   va   ongli   egallashlariga   erishiladi.
Matematika   o’quvchilarda   iroda,   diqqatni   to’plab   olishni,   qobiliyat   va   faollikni,
tasavvurni, shaxsning axloqiy sifatlarini ya’ni qatiyatli bo’lishni, tanqidiy fikrlashni
hamda   o’zining   qarash   va   etiqodlarini   dalillar   asosida   himoya   qila   olish
ko’nikmalarini rivojlantiradi. 
    Matematikani    o’rganishda    o’quvchilar   
o’zlarining    fikr mulohazalarini aniq va tugal, to’liq, lo’nda va 
mazmunli bayon qilishga, matematik yozuvlarni tushunarli, tartibli bajarish 
malakalarini egallaydilar. 
  Matematikadan   misol   va   masalalarni   yechish   jarayonida   tafakkurning   ijodiy   va
amaliy   qirrqlari   rivojlanadi.   Matematik   isbotlardagi   tasavvur   qilish,   ulardagi
simmetriya,   qatiy   qonuniyatlar   asosida   go’zallikni   ko’ra   olishga   o’rgatish   orqali
o’quvchilarga   estetik   ta’lim-tarbiya   beriladi.   Yuqorida   qayd   etilgan   maqsadlardan
umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   matematika   o’qitishda   vatanga   sadoqat,   yuksak
axloq,   manaviyat   va   ma’rifat,   jamiyatning   har   bir   a’zosining   mehnat   faoliyati   va
8  
  hayoti uchun zarur bo’lgan matematik bilim, ko’nikma va malakalarni berish kelib
chiqadi. 
 
 
1.2.   Umumiy o’rta ta’lim maktablari matematika fanlarining
strukturasi
Umumiy o’rta ta’lim davlat ta’lim standartining tayanch o’quv rejasida 1-1X
sinflarda   matematika   darslari   uchun   haftasiga   5soatdan   belgilangan   bo’lib,
o’quvchilar tayyorgarlik darajasiga qo’yiladigan majburiy minimal talablarga ko’ra
o’quvchilar matematikadan quyidagi bilim, ko’nikma va malakalarga ega bo’lishlari
kerak. 
  V-1X sinflarda: 
O’ quvchilar matematikaga oid quyidagi bilimlarni egallashlari shart: 
- natural, butun, ratsional va haqiqiy sonlar haqida tushunchaga ega bo’ lish va
ularga oid hisoblashlarni bajara olish; 
- sonlarning   o’   rta   arifmetigi,   nisbat,   proporsiya   va   foizlarni   bilish,   ularni   qo’
llay olish; 
- sonli va harfiy ifodalar haqida tassavvurga ega bo’ lish; 
- harfiy ifodalarni, shakl almashtirish qoidalarini bilish va ularni qo’ llay olish; 
- darajalar, ko’ phadlar va algebraik kasrlar ustida asosiy amallarni bajarish va
shakl almashtirishda qo’ llay olish; 
- ko’ phadlarni standart ko’ rinishga keltira olish; 
- kvadrat ildiz qatnashgan sonli va harfiy ifodalarni aynan shakl 
almashtirishlarni bajara olish; 
- algebraik ifodaning son qiymatini topa olish; 
- qisqa ko’ paytirish ayniyatlarini bilish va qo’ llay olish; 
- tenglamalar-masalalar yechish apparati ekanligi haqida tasavvurga ega 
bo’ lish; 
- tenglama, uning ildizi tushunchalarining ma’nosini bilish; 
9  
  - chiziqli,   kvadrat   va   ratsional   tenglamalar   hamda   chiziqli   ikki   noma’lumli
tenglamalar sistemasini yecha olish; 
- bir noma’lumli tengsizliklar va ularning sistemalarini yecha olish; 
- funksiya tushunchasiga oid atamalarni bilish va amalda qo’ llay olish; 
- funksiyaning jadval, grafik, formula orqali berilish usullarini bilish; 
- formula bilan berilgan funksiyani grafik usulda tasvir eta olish; 
10  
  - 
son o’ qida va koordinata tekisligida nuqtani ifodalay olish; 
- sodda diagrammalarni chiza olish; 
- asosiy trigonometrik ayniyatlarni bilish va qo’ llay olish; 
- keltirish formulalarini bilish va misollarni yechishga tatbiq eta olish; 
- arifmetik   va   geometrik   progressiyalarni   bilish,   ularning   istalgan   hadini   va
hadlar yig’indisini hisoblay olish; 
- asosiy geometrik figuralarga oid tushuncha va atamalarni bilish; 
- chizmada berilgan geometrik figuralarni ko’ rsata olish; 
- masala shartiga mos keluvchi chizmani chizish, geometrik figuralarni 
tekislikda tasvirlay olish; 
- teoremalarni isbotlash, masala va misol yechishda mantiqiy mulohaza 
yuritishni bilish; 
- hisoblash   va   isbotlashga   oid   masalalarni   yechishda   asosiy   figurani   tanlash,
qo’ shimcha yasashlarni bajara olish; 
- yassi   geometrik   figuralar   va   geometrik   munosabatlar   haqidagi   tartibga
solingan ma’lumotga ega bo’ lish; 
- geometriya kursidan olingan bilimlarni hayotda qo’ llay olish; 
- figuralarni tasvir etish uchun burchak kattaligi va kesmalarning uzunligini o’
lchashda geometrik asboblardan foydalana olish; 
- Fales va Pifagor teoremalarini bilish va ularni masalalar yechishda qo’ llash; 
- uchburchakning tenglik alomatlarini bilish va ularni masalalar yechishda qo’
llay olish; 
- yuza haqida tushunchaga ega bo’ lish va ularning asosiy xossalarini bilish; 
- ko’   pburchaklarning   yuzlarini   hisoblash   formulalarini   bilish   va   ularni
hisoblash; 
- o’ xshash figuralar haqida tushunchaga ega bo’ lish va ularning xossalarini 
bilish; 
- aylana va doira haqidagi tushunchalarga ega bo’ lish hamda ularning 
elementlarini bilish; 
11  
  - 
- aylana uzunligi va doira yuzini hisoblay olish; 
ko’ pburchakka tashqi va ichki chizilgan aylanalar haqida ma’lumotga ega 
bo’ lish; 
- muntazam   ko’   pburchaklar,   ularning   tomoni   bilan   ichki   va   tashqi   chizilgan
aylanalar radiuslari orasidagi bog‗lanishni bilish; 
- vektor va vektor kattalik haqida tushunchaga ega bo’ lish; 
- vektorlar ustida chiziqli amallarni bajara olish; 
- vektorlarning skalyar ko’ paytmasi va undan masalalarni yechishda foydalana
olish; 
- vektorlarning koordinatalarda ifodasini bilish; 
- formulalar yordamida hisoblashlarni bajara olish; 
- buyuk   allomalarimiz   va   ularning   matematika   rivojiga   qo’   shgan   hissalari
haqida tasavvurga ega bo’ lish. 
О ’quvchil а r ushbu kursni   о ’rg а nish n а tij а sid а  quyid а gi bilim v а  k о ’nikm а l а rni
eg а ll а shl а ri l о zim: 
Bilimlаr: 
Sоn vа hisоblаshlаr: 
- о’nli sаnоq sistеmаsi; 
- nаturаl sоnlаr vа оddiy kаsrlаr ustidа bаjаrilаdigаn аmаllаrni; 
- sоnlаrning 10 gа, 5 gа, 2 gа, 9 gа vа 3 gа bо’linish bеlgilаrini; 
- s о nl а rning EKUB v а  EKUK i; 
- t о ’g’ri, n о t о ’g’ri k а sr nim а ligini; 
- kаsrning аsоsiy хоssаsini; 
- dаstur   dоirаsidа   аllоmаlаrimizning   mаtеmаtikаgа   qо’shgаn   hissаlаri   hаqidа
mа’lumоtgа egа bо’lish. 
Ifоdаlаrni аynаn аlmаshtirish: 
- аrifmеtik аmаllаr bо’yusinаdigаn qоnunlаrning hаrfiy yоzuvi; 
- sоnli   vа   hаrfiy   ifоdаlаr   hаqidа   tushunchаgа   egа   bо’lish;   Gеоmеtrik
figurаlаr.   Gеоmеtrik   kаttаliklаrni   о’lchаsh:   kеsmа,   nur,   tо’g’ri   chiziq,   sоn   nuri;
12  
  - 
burchаk   vа   uning   turlаri;   tо’g’ri   tо’rtburchаk,   kvаdrаt,   tо’g’ri   burchаkli
раrаllеleрiреd vа kub hаqidа tushunchаgа egа bо’lish; 
Kо’nikmаlаr: 
Sоn vа hisоblаshlаr : 
- ikki хоnаli sоnlаrni qо’shish vа аyirishni оg’zаki bаjаrа оlish; 
- ikki   хоnаli   sоnlаrni   bir   хоnаli   sоnlаrgа   kо’rаytirish   vа   bо’lish
аmаllаrini оg’zаki bаjаrа оlish; 
- bir   nеchа   о’nlik   хоnаlаri   bо’lgаn   nаturаl   sоnlаrni   qо’shish,   аyirish,
kо’rаytirish vа bо’lishni erkin bаjаrа оlish; 
- sоddа hоllаrdа sоnli vа hаrfiy ifоdаlаrni tuzish; 
- sоnlаrning   bо’linish   bеlgilаrini   (10   gа,   5gа,   2   gа,   9   vа   3   gа)   qо’llаy
оlish; 
- s о nl а rning EKUB v а  EKUK ini t о rish; 
- s о nning qismini v а  qismi b о ’yich а  s о nning  о ’zini t ора   о lish; 
- sоnlаrni tаqqоslаsh; 
- оddiy kаsrlаr ustidа tо’rt аmаlni erkin bаjаrа оlish; 
- аrаlаsh sоnni оddiy kаsrgа аylаntirish; 
- 3-5 аrifmеtik аmаlli mаtnli mаsаlаlаrni sаvоllаr tuzib yеchа оlish. 
Gеоmеtrik figurаlаr. Gеоmеtrik kаttаliklаrni о’lchаsh: 
- kеsmа vа siniq chiziqning uzunligini о’lchаsh; 
- bеrilgаn uzunlikdаgi kеsmаlаrni yasаy оlish; 
- burchаklаrni   trаnsроrtirdаn   fоydаlаnib   о’lchаsh   vа   grаdus   о’lchоvlаri
bеrilgаn burchаklаrni yasаy оlish; 
- аylаnа vа dоirаni bir-biridаn аjrаtа оlish; 
- bеrilgаn  fоrmulа  vа mа’lumоtlаrgа  kо’rа  kvаdrаt, tо’g’ri  tо’rtburchаk,
kub, tо’g’ri  burchаkli   раrаllеlерiреdning  sоnli   хаrаktеristikаlаri  (tоmоni   uzunligi,
реrimеtri, yuzi, hаjmi) ni hisоblаy оlish. 
13  
  - 
Matematikadan darslarni rejalashtirish va tashkil etishda o’tilgan mavzularni 
amaliy mashg’ulotlar jarayonida o’quvchilar ko’proq anglab olishi va 
o’zlashtirishiga qaratish muhim. Buning uchun esa ham nazariyani 
14  
  o’rganishda,   ham   masalalar   yechishda,   og’zaki   va   yozma   ko’rinishlardagi   ishlarni
ratsional tarzda olib borish lozim. 
 O’quv tarbiya jarayonini tashkil etishning muhim sharti o’quvchilarning o’qitish usuli
va yo’llarining maqbul tizimini tanlashdan hamda o’quvchilarning yosh xususiyatlari,
ularning   matematik   tayyorgarlik   darajasi,   umumiy   o’quv   ko’nikmalarining
rivojlangganligiga,   hal   etilayotgan   ta’limtarbiyaviy   masalalarning   o’ziga   hos
xususiyatlarini hisbga olgan holda uyg’unlashtirishdan iboratdir. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
15  
  II bob Teorema, isbot tushunchalari.
2.1. Teorema va uning turlari.
Teoremalar   matematik   hukmlarning   eng   ko’p   ishlatiladigan   turi   bo’lib,   u
aksiomalar yordamida o’rnatilayotgan nazariy natijalarni ifoda etib, isbotlanishni talab
etiladi.   Teorema   ikki   qismdan   iborat   bo’lib:   shart   va   xulosa   va   A=>B   shaklda
belgilanishi   mumkin.   M а kt а b   m а t е m а tik а   kursid а   t ео r е m а g а   quyid а gich а   t а ’rif
b е rilg а n: 
"Isb о tl а shni t а l а b et а dig а n m а t е m а tik hukm t ео r е m а  d е yil а di". 
M а kt а b m а t е m а tik а  kursid а  t ео r е m а l а rning quyid а gi turl а ri m а vjuddir: 
1. To’g’ri tеоrеmа. 
2. Tеskаri tеоrеmа. 
3. To’g’ri tеоrеmаgа qаrаmа-qаrshi tеоrеmа. 
4. Tеskаri tеоrеmаgа qаrаmа-qаrshi tеоrеmа. 
To’g’ri   vа   ungа   nisbаtаn   tеskаri   bo’lgаn   tеоrеmа   tushunchаlаrini   o’quvchilаr
оngidа   shаkllаntirishni   -   VI   sinf   gеоmеtriya   kursining   birinchi   dаrslаridаn   bоshlаb
аmаlgа оshirish kеrаk. Mаsаlаn, quyidаgi ikkitа tushunchаni оlib qаrаylik. 1. Bu figurа
pаrаllеlоgrаmmdir 
2. Bu figurа to’rtburchаkdir. 
Bеrilgаn   bu   ikkаlа   hukm   o’zаrо   bоg’liqdir.   Bоshqаchа   qilib   аytgаndа,
birinchisining   hаqiqаtligidаn   ikkinchining   hаqiqаtligi   kеlib   chiqаdi,   аmmо
ikkinchisining   mаvjudligidаn   birinchisining   hаqiqаtligi   hаr   dоim   hаm   kеlib
chiqаvеrmаydi.   Аgаr   bu   bоg’lаnishni   simvоlik   rаvishdа   yozаdigаn   bo’lsаk   u
quyidаgichа bo’lаdi: 
pаrаlеlоgrа
mm  to’rtburc
hаk 
Bu еrdа biz pаrаlеllоgrаmlаr sinfini to’rtburchаklаr sinfigа kiritdik. Yuqоridаgidеk
bоg’lаnishlаr   gеоmеtriya   kursining   birinchi   dаrslаridаn   bоshlаb   tеkshirаyotgаn
mаtеmаtik   hukmlаrning   ichki   o’zаrо   bоg’lаnishini   оchib   bеrаdi.   Mаsаlаn,   "Ichki
16  
  аlmаshinuvchi   burchаklаr   o’zаrо   tеng"   dеgаn   hukmni   simvоlik   hоldа   quyidаgichа
yozish mumkin: 
Ichki аlmаshinuvchi 
burchаklаr  Tеng 
burchаklаr 
Bu   еrgа   аgаr   ichki   аlmаshinuvchi   burchаklаr   mаvjud   bo’lsа,   u   hоldа   ulаr   tеng
bo’lаdi, dеgаn fikrni tаsdiqlаyapmiz. Аgаr yo’nаlish tеskаri tоmоngа qo’yilsа, bundаy
mulоhаzа hоsil bo’lаdi: "Аgаr burchаklаr tеng bo’lsа, u hоldа ulаr ichki аlmаshinuvchi
burchаklаrdir".   Аgаr   biz   tеоrеmаdаgi   shаrt   vа   хulоsаning   o’zаrо   bоg’liqligini   "аgаr",
"u   hоldа"   so’zlаri   bilаn   bоg’lаsаk,   bundа   o’quvchilаr   tеоrеmаning   shаrti,   nаtijаsi   vа
ulаr оrаsidаgi bоg’lаnish hаqidа chuqurrоq tаsаvvurgа egа bo’lаdilаr. Mаsаlаn, аgаr bir
uchburchаkni   ikki   tоmоni   ikkinchi   uchburchаkning   ikki   tоmоnigа   mоs   rаvishdа   tеng
bo’lsа,   bundаy   uchburchаklаr   tеng   bo’lаdi.   Bu   аytilgаn   tеоrеmаning   shаrtidаn   uning
хulоsаsi   kеlib   chiqmаydi,   аmmо   uning   хulоsаsidаn   shаrti   hаr   dоim   kеlib   chiqаdi.
Shuning uchun uni simvоlik rаvishdа bundаy yozish mumkin: 
Bir  uchburchаkning  ikki  tоmоni 
ikkinchi 
uchburchаkning ikki   tоmоnigа  mоs  rаvishdа
tеng bo’lsа  uchburchаklаr
tеng 
Mаktаb   gеоmеtriya   kursidа   shundаy   tеоrеmаlаr   bоrki,   ulаrning   shаrtidаn
хulоsаsining to’g’riligi vа аksinchа, хulоsаsidаn shаrtining to’g’riligi kеlib chiqаdi. 
Mаsаlаn: 
1.   Аgаr   to’g’ri   chiziq   burchаk   bissеktrisаsi   bo’lsа,   u   bеrilgаn   burchаkni   tеng
ikkigа bo’lаdi. 
Bungа tеskаri bo’lgаn tеоrеmа hаm o’rinlidir: "Аgаr to’g’ri chiziq burchаkni tеng
ikkigа   bo’lsа,   bu   to’g’ri   chiziq   shu   burchаkning   bissеktrisаsidir".   Bu   аytilgаnlаrni
simvоlik rаvishdа bundаy yozish mumkin: 
Аgаr to’g’ri chiziq burchаk bissеktrisаsi 
bo’lsа    Burchаk  tеng 
ikkigа 
bo’linаdi 
17  
    Bundаn   ko’rinаdiki,   tеоrеmа   shаrtining   mаvjudligidаn   uning   хulоsаsining
hаqiqiyligi   kеlib   chiqsа   vа   аksinchа,   uning   хulоsаsining   mаvjudligidаn   hаqiqаtligi
kеlib   chiqsа,   tеоrеmаning   shаrt   vа   хulоsаlаridа   qаtnаshаyotgаn   "аgаr"   vа   "u   hоldа"
bоg’lоvchilаrining o’rinlаri o’zgаrаdi. 
Аgаr biz shаrtli rаvishdа bеrilgаn tеоrеmаni to’g’ri tеоrеmа dеsаk, bu tеоrеmаdаgi
shаrt   vа   хulоsаlаrning   o’rinlаrini   аlmаshtirish   nаtijаsidа   hоsil   qilingаn   tеоrеmаni
tеskаri tеоrеmа dеb аtаymiz. 
Endi to’g’ri vа tеskаri tеоrеmаlаrning bеrilishi hаmdа ulаrni isbоtlаsh uslubiyatini
ko’rib chiqаylik. 
1. To’ g’ r i tеоrеmа: "Аgаr uchburchаkning birоr tоmоni kаttа bo’lsа, u hоldа аnа
shu kаttа tоmоn qаrshisidа kаttа burchаk yotаdi". 
 С D B 
     A 
1-Chizma. 
B е rilg а n:  АВС ,  ВС  >  АВ . 
Icb о t qilish k е r а k:  А  > С . 
 I s b  о  t i. ABC uchburch а kning BC t о m о nid а   А B t о m о ng а  t е ng BD=AB k е sm а ni
o’lch а b,  а n а  shu D nuqt а ni  А  nuqt а  bil а n birl а shtir а miz (1-chizm а ), n а tij а d а  ABD t е ng
yonli   uchburch а k   h о sil   bo’l а di.   ABD   uchburch а k   t е ng   yonli   bo’lg а ni   uchun   BAD=
BDA.   BDA   burch а k   ADC   burch а kning   t а shqi   burch а gi   bo’lg а ni   uchun   BAD=   С +
DAC   bo’l а di,   bund а n   BAD>   С   ek а ni   k е lib   chiq а di.   Bu   е rd а gi   BAD   burch а k   А
burch а kning bir qismi  хо l о s. Shuning uchun  А  
> С . 
T е sk а ri   t ео r е m а :   Agar   uchburch‖ а kning   bir о r   burchagi   k а tt а   bo’ls а ,   u   h о ld а   а n а
shu k а tt а  burch а k q а rshisid а  k а tt а  t о m о n yot а di". 
I s b  о  t q i l i sh k  е  r  а  k:  ВС  > AB. 
18  
  I s b   о   t i. 1)   АВ C uchburch а kning AB t о m о ni h е ch q а ch о n   ВС   t о m о nid а n k а tt а
bo’l а   о lm а ydi,   chunki   to’g’ri   t ео r е m а d а   biz   k а tt а   t о m о n   q а rshisid а   k а tt а   burch а k
yot а di,   d е b   isb о t   qildik,   а ks   h о ld а   C>   А   ligi   k е lib   chiq а di,   bu   es а   t ео r е m а   sh а rtig а
ziddir. 
2) AB t о m о n   ВС   t о m о ng а   t е ng h а m bo’l а   о lm а ydi, chunki   АВС   t е ng yonli
em а s,   а g а r   t е ng   yonli   bo’lg а nd а   edi   С >   А   t е nglik   o’rinli   bo’lib,   bu   h а m   t ео r е m а
sh а rtig а  zid bo’l а r edi. 
3) А g а r AB t о m о n   ВС   t о m о nd а n k а tt а   bo’lm а s а   yoki ung а   t е ng bo’lm а s а , u
h о ld а   ВС  AB ligi k е lib chiq а di. 
2. To’g’ri t ео r е m а .  А g а r uchburch а kning t о m о nl а ri t е ng bo’ls а , u h о ld а  bu 
    С 
A B  C 2-Chizma. 3-Chizma. 
t о m о nl а r q а rshisid а  t е ng burch а kl а r yot а di. 
B е rilg а n:  АВ C,  АС  =  СВ . 
Isb о t qilish k е r а k:  A = B. 
I s b  о  t i.  АВС   а s о si   АВ  bo’lg а n t е ng yonli uchburch а k bo’lsin.  А =  В  ek а nligini
isb о tl а ymiz.   Uchburch а kl а r   t е ngligini   birinchi   а l о m а tig а   ko’r а   CAB   burch а k   СВА
burch а kk а   t е ng   bo’l а di,   chunki   СА = СВ   v а   С =   С .   Bu   uchburch а kl а rning   t е ngligid а n:
A= B. 
T е sk а ri t ео r е m а .  А g а r uchburch а kning burch а kl а ri o’z а r о  t е ng bo’ls а , u h о ld а  bu
burch а kl а r q а rshisid а  t е ng t о m о nl а r yot а di (3 - chizm а ). 
B е rilg а n:    АВС ,    А  =    С . 
I s b  о  t q i l i sh k  е  r  а  k:  ВС  =  АВ . 
I s b  о  t i. 1)  ВС  t о m о n  АВ  t о m о nd а n k а tt а  bo’l а   о lm а ydi,  а ks h о ld а   а vv а lgi isb о t
qiling а n t ео r е m а g а  ko’r а   А >  С  bo’l а r edi, bu es а  t ео r е m а  sh а rtig а  ziddir. 
19  
             
 
             
 
 
  2)   ВС   t о m о n   АВ   t о m о nd а n   kichik   h а m   bo’l а   о lm а ydi,   а ks   h о ld а   а vv а lgi   isb о t
qiling а n t ео r е m а g а  ko’r а   С  >  А  bo’l а r edi, bu es а  t ео r е m а  sh а rtig а  ziddir. 
D е m а k,  ВС  =  АВ . 
А g а r   biz   to’g’ri   t ео r е m а ning   sh а rtini   р   v а   uning   х ul о s а sini   q   d е s а k,   u   h о ld а
yuq о rid а gi t ео r е m а  turl а ri uchun quyid а gi simv о lik if о d а l а r o’rinlidir: 
1) р  => q (to’g’ri t ео r е m а ); 
2) q => р (tеskаri tеоrеmа); 
3) p  =>  q  (to’g’ri tеоrеmаgа qаrаmа-qаrshi tеоrеmа); 
4) q  =>  p  (tеskаri tеоrеmаgа qаrаmа-qаrshi tеоrеmа). 
 Teoremaning   sharti   va   uning   xulosasi   nimadan   iborat   ekanligini   to’la
tushunib olishlari kerak. 
 Ana shu  teoremani  shart  va xulosasida  qatnashayotgan  har  bir  matematik
tushunchaning ma’nosini bilishlari kerak. 
 Teoremaning   shart   va   xulosa   qismlarini   matematik   simvollar   orqali
ifodalashlari kerak. 
 Teoremaning   shartida   qatnashayotgan   ma’lum   parametrlar   teorema
xulosasidagi noma’lumni aniqlay oladimi yoki yo’qmi ekanligini bilishlari kerak. 
 Teoremani   isbotlash   jarayonida   teoremadagi   shartlardan   teorema
xulosasining to’g’riligini ko’rsatuvchi natijalar keltirib chiqarishi kerak. 
 Teoremani   isbotlash   jarayonidagi   mantiqiy   mulohazalarda   teoremaning
shartidan to’la foydalanishlari kerak. 
 Teorema  isbot   qilib  bo’lingach,  isbotlashda   qo’llanilgan  metodni  ko’zdan
kechirish va imkoni bo’lsa, isbotlashning boshqa usullarini qidirib topish kerak. 
 Matematika kursidagi teoremalarni isbotlash uch xil usulda amalga oshiriladi. 
 Bevosita isbotlash usuli (to’g’ri isbotlash usuli); 
 Bilvosita isbotlash usuli (teskarisidan faraz qilish usuli); 
 Matematik   induksiya   prinsipi   orqali   isbotlash   usuli;   Bevosita   isbotlash
usuli o’zi ikki xil usulda isbotlanadi. 
1)   Teoremaning sharti va xulosasiga ko’ra. 
20  
    T   е   о   r   е   m   а .   А g а r   a,   b,   c   ABC   uchbukch а kning   t о m о nl а ri   v а   р   uning   yarim
p е rim е tri bo’ls а , u h о ld а  bu uchburch а kning yuzi S p (p a) (p b) (p c) g а  t е ng bo’l а di. 
1. T ео r е m а ning   sh а rti:   " а g а r   а ,   b,   с   АВС   uchburch а kning   t о m о nl а ri   v а   R
uning yarim p е rim е tri bo’ls а ", t ео r е m а ning  х ul о s а si: "u h о ld а  bu uchburch а kning yuzi
S p (p a )(p b)(p c) g а  t е ng bo’l а di". 
2. T ео r е m а ning   sh а rt   v а   х ul о s а   qisml а rid а   uchburch а k,   uchburch а kning
t о m о nl а ri,   uning   p е rim е tri   v а   yarim   p е rim е tri   h а md а   uning   yuzi   k а bi   tushunch а l а r
q а tn а sh а yapti. 
 
3. Bеr il gаn: АВC, АВ = с, ВС = а, АС = b, 
p 
2
I s b  о  t q i l i sh k  е  r a k: 
4. Tеоrеmа   shаrtidа   bеrilgаn   uchburchаk,   uning   tоmоnlаri,   yarim   pеrimеtri
kаbi tushunchаlаr uning хulоsаsidа tаlаb qilinаyotgаn S p (p a) (p b) (p c) nоmа’lumni
tоpish uchun еtаrlidir. 
5. T  е о  r  е  m  а  n   i   n   g   i   s   b  о  t   i . А BS   d а  C А  b , АВ с, ВС а  d е b  о l а miz . 
Rasmd а n: 
S ah
a   (1) 
 2-rasm. 
b sinc2) 
21  
  cba
 
 ))()(( cpbpappS
  2 - rasm    1 - rasm  
ABC
21
hc
bh
ADC
aa
€sin  
(2) ni (1) gа qo’ysаk: 
 
| a||b|cosс€   ifоdа   a
  vа   b   vеktоrlаrning   skаlyar
ko’pаytmаsidir. 
c a b bo’lаdi, bu ifоdаning hаr ikki tоmоnini kvаdrаtgа
ko’tаrsаk, 
 
(4)
 
 
2)   Teoremaning zarurliligi va yetarliligiga ko’ra. 
 
 
3-Chizma. 
Z  а  r u r l i k n i n g i s b  о  t i. F а r а z qil а ylik  р  v а  q to’g’ri chiziql а r o’z а r о  p а r а ll е l
bo’lsin, l es а   р  v а  q l а rni k е suvchi to’g’ri chiziq bo’lsin, u h о ll а  biz 2= 4 ek а nini isb о t
qilishimiz   k е r а k.   р   v а   q   to’g’ri   chiziql а rd а   C   v а   D   nuqt а l а rni   о l а miz.   О   nuqt а   B
22  
   
)3()(
21 )
€cos||
||(
21
€cos
21 €cos1
21
€sin
21
€sin
21
222 22222 22
22
baba cbabacabab cabcabcabS
ABC
  ni (3) g(4)
а   qo`ys
а k:  .
2 ,2
22222 22222
cba
ba babac nuqt а l а rg а   nisb а t а n   simm е triya   m а rk а zi   d е s а k,   u   h о ld а   quyid а gi   mun о s а b а tl а r   o’rinli
bo’l а di: 
1) [АО]   [ВО]. 2) [AC]   [BD]. 3)  lАС. 
Chizmаdа   2=   lAC   chunki   ulаr   vеrtikаl   burchаklаrdir.   Shuning   uchun   2=   4
ek а ni k е lib chiq а di. 
Е t а rlilikning isb о ti. F а r а z qil а ylik, l  р  v а  q to’g’ri chiziql а rni k е sib o’tuvchi to’g’ri
chiziq, 2= 4 bo’lsin. U h о ld а   р   || q ek а nligini isb о t qilishimiz k е r а k.   р   l =   А , q l =   В .
F а r а z qil а ylik,  р  v а  q to’g’ri chiziql а r o’z а r о  p а r а ll е l bo’lm а sin, u h о ld а   р  q= С . U h о ld а
2   ABC   uchburch а kning   t а shqi   burch а gi   bo’l а di.   Bund а n   2>   B=   4   ek а nligi   k е lib
chiq а di, bu es а  yuq о rid а  qo’yilg а n 2= 4 sh а rtg а  ziddir, d е m а k, q ||  р  ek а n. 
 
 Ta„rif.  Agar q mulohazadan r mulohazaning to’g’riligi kelib chiqsa, ya’ni
q=>r bo’lsa, u holda r mulohaza q mulohaza uchun zaruriy shart bo’lib, q mulohaza esa
r mulohaza uchun etarli shart deyiladi. 
 
 Bilvosita isbotlash usuli (teskarisidan faraz qilish usuli); 
Ta rif.‟  Teoremaning xulosasidagi no’malumlarni topish unga zid bo’lgan jumlani
inkor qilish orqali amalga oshirilgan bo’lsa, uni bilvosita isbotlash usuli deyiladi. 
 
Yuqoridagi ta’rifdan ko’rinadiki, isbotlashning bilvosita usulida biz oldin teorema
tasdiqlagan   fikrga   qarama-qarshi   fikrni   to’g’ri   deb   faraz   qilamiz:   shundan   keyin
aksiomalar va oldin isbotlangan teoremalarga asoslanib mulohazalar yuritish yo’li bilan
teorema   shartiga   zid   keladigan   yoki   biror   aksiomaga   yoki   ilgari   isbotlangan   biror
teoremaga zid keladigan xulosaga kelamiz.  Shunga ko’ra farazimiz noto’g’ri bo’ladi. 
   
 Matematik induksiya metodining mohiyati quyidagicha: 
Agar   tasdiqlash   ketma-ketligi   mavjud   bo’lsa,   birinchi   tasdiq   to’g’ri   va   har   bir
to’g’ri   tasdidan   so’ng   to’g’ri   tasdiq   mavjud   bo’lsa,   ketma-ketlikdagi   barcha   tasdiq
to’g’ri hisoblanadi. 
23  
  4     Shunday   qilib,   matematik   induksiya   metodi   yordamida   isbotlash   ikkita
teoremadan iborat. 
1-teorema. n = 1 uchun tasdiq to’g’ri. 
2-teorema.   Ixtiyoriy   n=k   uchun   tasdiq   to’g’ri   deb   faraz   qilinsa,   u   holda,
navbatdagi n=k+1 natural son uchun tasdiq to’g’ri deb hisoblanadi. Agar ikkala ushbu
teoremalar isbotlangan bo’lsa, matematik induksiya tamoyiliga asoslangan holda, tasdiq
ixtiyoriy n natural son uchun to’g’ri deb xulosa qilinadi. 
Eslatma.   Barcha natural sonlar uchun emas, balki n dan katta yoki teng m natural
sonlar   uchun   induksiya   bo’yicha   tasdiqni   isbotlash   zarur   bo’ladi.   Bunday   holda
isbotlash quyidagicha bajariladi. 
1-teorema. n = m da tasdiq to’g’ri. 
2-teorema.   n=k   da   tasdiq   to’g’ri   berilgan,   k   ≥   m.   n   =   k   +1   da   tasdiq   o’rinli
ekanligini isbotlash lozim. 
III bob Matematikani o’qitishda o’quvchilarni matematik isbotlashga
o’rgatish metodikasi. 
3.1. Matematik induksiya metodi asosida isbotlash.
Xususiy   tasdiqdan   umumiy   tasdiqga   o’tish   induksiya   deyiladi.   Induksiya   ham
to’g’ri,   ham   noto’g’ri   natijaga   olib   kelishi   mumkin.   Induksiya   metodi   matematikada
keng qo’llaniladi, lekin undan to’g’ri foydalanish lozim. 
Tasdiq: Quyidagi uch xonali sonlar: 140, 150, 250 5   ga bo’linadi. 
Xulosa: 1) Barcha nol raqami bilan tugallanuvchi sonlar 5 ga bo’linadi 
(to’g’ri), 2) barcha uch xonali sonlar 5 ga bo’linadi (noto’g’ri). 
Matematik induksiya metodini misollarda ko’rib chiqamiz. 
Berilgan.   Kitob   javonida   kitoblar   quidagicha   joylashtirilgan:   1)   eng   chekka
qismida joylashgan kitob qizil muqovada. 2) Qizil muqovali kitobning o’ng tomonida
qizil muqovali kitob joylashgan. 
Xulosa.   Kitob   javonida   joylashgan   barcha   kitoblar   qizil   muqovada.   ―Javonda
barcha   kitoblar   qizil   muqovada   xulosasi   haqiqatdan   ham   to’g’ri   hosoblanadi.   Lekin,‖
24  
  agar   eng   chekkadagi   kitob   qizil   muqovaliligi   ma’lum   bo’lsa,   ―javondagi   barcha
kitoblar qizil muqovali ― degan xulosa chiqarish uchun etarli darajada emas. 
Qizil   muqovali   kitobning   o’ng   tomonida   joylashgan   kitob   qizil   muqovali   degan
xulosa chiqarishga etarli  emas  (Chap ttomondagi  birinchi kitob yashil  muqovada ham
bo’lishi   mumkin).   Shuning   uchun,   xulosa   to’g’ri   bo’lishi   uchun   ikkala   shrt   ham
bajarilishi   lozim.   Matematika   ensiklopediyasida   quyidagi   tushunchalar   berilgan.
Matematik induksiya   – matematik induksiya prinsipiga asoslangan matematik tasdiqni
isbotlovchi metod: 
Agar   A   (1)   isbotlangan   bo’lsa,   x   natural   parametrga   bo’g’liq   A(x)   tasdiq
isbotlangan   deb   hisoblanadi   va   ixtiyoriy   n   natural   son   uchun   A   (n)   to’g’ri   deb   faraz
qilinsa, n+1 uchun A (n+1) to’g’ri hisoblanadi. 
A (1) tasdiqning isbotlanishi induksiyaning birinchi qadami hisoblanadi, 
A(n) uchun farazdan A  ( n+1 )  ning isbotlanishi induksiyali o’tish   deyiladi. Bunda 
induksiya parametri deyiladi, A(n+1) ni isbotlashda A(n) ni faraz qilish induktivli faraz 
deyiladi. 
Matematik induksiya metodining mohiyati quyidagicha: 
Agar   tasdiqlash   ketma-ketligi   mavjud   bo’lsa,   birinchi   tasdiq   to’g’ri   va   har   bir
to’g’ri   tasdidan   so’ng   to’g’ri   tasdiq   mavjud   bo’lsa,   ketma-ketlikdagi   barcha   tasdiq
to’g’ri hisoblanadi. 
Shunday   qilib,   matematik   induksiya   metodi   yordamida   isbotlash   ikkita
teoremadan iborat. 
1-teorema. n = 1 uchun tasdiq to’g’ri. 
2-teorema. Ixtiyoriy n=k uchun tasdiq to’g’ri deb faraz qilinsa, u holda, navbatdagi
n=k+1   natural   son   uchun   tasdiq   to’g’ri   deb   hisoblanadi.   Agar   ikkala   ushbu
teoremalar   isbotlangan   bo’lsa,   matematik   induksiya   tamoyiliga   asoslangan   holda,
tasdiq ixtiyoriy n natural son uchun to’g’ri deb xulosa qilinadi. 
Eslatma.   Barcha   natural   sonlar   uchun   emas,   balki   n   dan   katta   yoki   teng   m   natural
sonlar   uchun   induksiya   bo’yicha   tasdiqni   isbotlash   zarur   bo’ladi.   Bunday   holda
isbotlash quyidagicha bajariladi. 
25  
  1-teorema. n = m da tasdiq to’g’ri. 
2-teorema. n=k da tasdiq to’g’ri berilgan, k ≥ m. n = k +1 da tasdiq o’rinli ekanligini
isbotlash lozim. 
  Tengliklarni isbotlash. 
 
 1.misol. 
 Tenglikni isbotlang: 
  ,     (1.1)  n 
Isboti.  , orqali belgilaymiz.     n 
Birinchi. n = 1 da   ga ega bo’lamiz. 
Ikkinchi.   n=k. tenglik bajariladi, deb faraz qilaylik; 
 
. Quyidagi tenglikning o’rinli ekanligini (1.2) 
    k   tenglik   uchun   n=k+1   uchun   isbotlash
lozim: 
  , k +1 
 
Haqiqatda;  = 
   n 
= =2cos  
   xirgi tenglik to’g’ri, chunki 
0< < ikki bosqich isbotlandi. 1- va 2- 
bosqichlardan   (1.1)   tenglikning   ixtiyoriyn   n   natural   son   uchun   bajarilishi   kelib
chiqadi. 
 
26  
    =2
=
=   =2
=   =
= =2
= = =  
 
 
 
3.2. Pifagor teoremasining turli isbotlari
  Geometriyaning   fan   siftida   tarkib   topishida   Pifagor   va   maktabi   kata   hissa
qo’shgan.   Quyidagi   keltiriladigan   teorima   Pifagor   nomi   bilan   yuritiladi.   Uning
mazmuni quyidagicha; 
Teorma:   (Pifagor   teorimasi.)   To’g’ri   burchakli   uchburchakning   gipotenuzasining
kvadrati uning katetlarini kvadratining yig’indisiga teng. 
Bu teorima to’g’ri burchakli uchburchakka oid bo’lib, uchburchak tomonlariga teng
kvadrat   yuzalari   orasidagi   munosabatni   ko’rsatadi,   Pifagor   bu   teorimani   nazariy
isbotini   Pifagor   keltirgan.   Pifagor   teorimasi   bilan   aniqlangan   geometric
munosabatning xususiy hollalari Pifagor oldin ham turli xalqlarda ma’lum edi. 
ammo  teorimaning  umumiy  shakli  Pifagor  maktabiga  nisbatan  beriladi
. 
    
 Katetlari a va b, gipotenuzasi c bo’lgan to’g’ri burchakli ABC uchburchak berilgan
bo’lsin, u holda Pifagor teorimasi 
 
Formula   bilan   ifodalanadi, bunda   tomonlari,   a,   b,   c
bo’lgan kvadratning yuzalariga teng. 
27  
  = +  
  Shuning uchun bu tenglik tomoni gipotenuzaning uzunligiga teng kvadratning yuzi
tomonlari katetlari teng kvadratning yuzalari yig’indisiga teng ekanini ko’rsatadi. 
Agar   a,b   va   s   butun   musbat   sonlar   uchun   +   tenglik   bajarilsa,   bu
sonlar,Pifagor   sonlari   yoki   ,Pifagor   uchliklari   deb   ataladi.   Agar   to’g’ri   burchakli
uchburchak   katetlari   va   gipotenuzasi   ning   uzuliklari   butun   sonlar   bilan   ifodalansa,
bu   sonlar   uchligini   hosil   qiladi.   Bunday   uchlikka   3,   4   va   5   sonlari   misol   oladi.
Haqiqatdan  + =.  Tononlari  3,  4 va  5 ga  teng  bo’lgan  to’g’ri   burchakli  uchburchak
yasashdan   Misrda   yer   ustida   to’g’ri   burchak   yasash   uchun   foydalanilgan.   Shuning
uchun bunday uchburchak ko’pincha ―misr uchburchagi  deb ataladi. ‖
Pifagor   teoremasi   to’g’ri   burchakli   uchburchakning   istalgan   ikki   tomoniga   ko’ra
uchunchi tomonini topish imkonini beradi. 
Pifagor teorimasining tatbig’iga misol tariqasida tomoni 1 birlikka teng bo’lgan 
kvadratning diagonalini topamiz. Kvadratning diagonali har bir kateti 1 birlikdan 
bo’lgan to’g’ri burchakli uchburchakning gipotenuzasidan iborat. Pifagor 
teorimasiga asosan diagonalning kvadrati  +  = , bundan esa 
diagonalning uzunligi   ga teng bo’ladi. 
Bu teoremaning ikkinchi tatbig’I sifatida uzunligi  ga teng bo’lgan kesma 
yasash usulini ko’rsatamiz, bunda n – ixtiyoriy natural son. Biror to’g’ri chiziqning 
O nuqtasini olib, unda uzunligi 1 ga teng OA kesma ajratamiz, A nuqtadan bu 
to’g’ri chiziqqa perpendikular o’tkazamiz va unda AB =1 kesma ajratamiz. B 
nuqtani O nuqta bilan tutashtirib,BO=   =  kesmani hosil qilamiz. 
B   nuqtadan   OB   ga   perpendikular o’tkazamiz   va   bu
perpendikularda BC=1 kesmani 
ajratamiz. C va O nuqtalarni tutashtirib, CO=kesmani hosil
qilamiz va shunday yasashni davom ettirib  va h.k.ga teng 
kesmalarni hosil qilamiz. 
 kesmalar uzunlik birligi uchun qabul qilingan OA kesma 
bilan   umumiy   o’lchovsiz   ekanini   qayd   qilamiz,   chunki   ularning   uzunliklari
irratsional sonlar bilan ifodalanadi. 
28  
      ,    =
=2 ,  , Pifagor teoremasining ba’zi isbotlari 
 Isbot :  Bizga ABC-To’g’ri burchakli uchburchak berilgan va 
 bo’lsin. U holda  ekanligini isbotlaymiz. 
Buning uchun burchak kosinusiga ko’ra  = = . Bundan 
AB*AD=  (1.) kelib chiqadi. Endi burchak kosinusini  ga 
nisbatan qo’llaymiz va 
kelib 
3-Isbot: Vektor orqali.      
  Bizga     Vektorlar   berilgan   bo’lsin   va
vektorlarning uzunliklari 
ravishda  =a va  =c. U holda 
vektorlarni qo’sish qonuniga ko’ra, () = 
tenglik o’rinli bo’ladi. Tenglikning har ikkala tomonini kvadratga 
29  
   
b,quyidagiga ega 
bo‘lamiz. = = .   
Bundan AB*BD=     (2.)   
chiqadi. Hosil bo’lgan (1) (2) 
tengliklarni had -
had qo‘shib,  
       AB*AD+AB*BD. AB(AD+DB),   AD+DB=AB ekanini hisobga            
olsak,        
ga ega bo‘lamiz.    Teorema 
isbotlandi.  
mos 
  
ko’tarib, =      
 
  +  
  i fagor   teoremasining   ba ’ zi   natijalari . 
  Pifagor   teoremasining   natijalari   ichidan   ikkitasini   ko ’ rib   chiqamiz . 
1- natija :   To ’ g ’ ri   burchakli   uchburchakda   katetlardan   istalgani   gipotenuzadan
kichikdir . 
Isbot.     -   to’g’ri   burchakli,   unda     bo’lsin.   To’g’ri   burchakli
uchburchakning   istalgan   kateti   gipotenuzasidan   kichik   bo’lishini   isbotlaymiz.
Haqiqatan ham, Pifagor teoremasiga ko’ra katetlar uchun: 
Munosabatlar o’rinli. Bundan 
. 
 
2-natija: (gipotenuzasi va bitta katetiga ko’ra tenglik alomati) To’g’ri burchakli bir
uchburchakning  gipotenuzasi   va  bir   kateti   ikkinchi   to’g’ri   burchakli   uchb  bir   katetiga
teng bo’lsa, bu uchburchaklar teng bo’ladi. Ushbu rasmdan va 
ekanidan   kelib chiqadi. Shuning uchun b= 
Shunday   qilib,   uchburchaklarning   tengligini   uchunchi   alomatiga   ko’ra,   ABC   va
 uchburchaklar teng ekan. 
 
 
 
 
 
30  
  +2 + =  
=   va  =     =  
. Ga ko‘ra, =0 +0+ =     Bundan esa 
+ = tenglik kelib chiqadi.  
= -
  =   va 
  va    .  Demak,    va 
 
bo‘ladi.   
 
 
 
31  
  Xulosa
 Umumiy o’rta ta’lim maktablarida o’quvchilarni matematik isbotlashga 
o’rgatishda ulug’ allomalarimiz Al-Xorazmiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, 
Abu Nosir Farobiy, Mirzo Ulug’beklarning matematikaga qo’shgan hissalarini 
o’rganish jarayonida ularni vatanparvarlik, milliy iftixor ruhida tarbiyalanadi. 
Matematik isbotlardagi aniqlik, ravon fikr yuritish, geometrik shakllarni tasavvur qilish,
ulardagi qat’iy qonuniyatlar orqali o’quvchilarga estetik ta’lim-tarbiya beriladi, 
matematikadan misollar va masalalarni yechish jarayonida tafakkurning ijodiy va 
amaliy qirralari rivojlanadi. 
Maktab o’quvchilarini matematik isbotlashga o’rgatish  mavzusidan yana xulosa‖ ‖
qilib   aytadigan   bo’lsak,   matematika,   ASN,   geometriya   va   alimpiadaga   oid   ko’pgina
misollarni,   (tenglama,   tengsizlik,   har   xil   sonlarning   umumiy   yig’indisi,
ko’pburchakning ichki burchaklar yigi’ndisi vah. k) biz matematik induksiya prinsipini
qo’llab   osongina   hal   qilishimiz   mumkin   ekanligini   bundan   tashqari   bu   isbotlashning
qanday   paydo   bo’lganligi   yorqin   dalili   bo’lamiz.   Bu   kurs   ishini   yozib,   mashhur
allomamiz   Pifagor   teorimasining   turli   isbotlaridan   voqif   bo’ldik   va   hatto   uning
teorimasi   orqali   yuqorida   takidlaganimizdek,   hayotda   ham   keng   miqyosda
foydalanishimizni   guvohi   bo’lishimiz   mumkin.   Yuqorida   ko’rsatilgandek,   Pifagor
teorimasini geometrik, vektorlarni qo’shish va birlik aylana orqali isbotlarini ketma 
-ketlikda   o’quvchilarga   o’rgatilsa,   o’quvchilarda   bu   teorima   haqida   yanada   keng
tassavvur hosil bo’lishi mumkin ekan. 
 
 
 
 
 
 
 
 
32  
  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati
1. A.   Rahimqoriyev   ―8-sinf   geometriyasi     TOSHKENT‖   « YANGIYO’   L
POLIGRAPH SERVICE »  2010  
2. O’zbekiston   Respublikasi   ―Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi .   T.:   ―   Sharq	
‖ ‖
nashriyot -1997 y. 
3. Abdurahmonov ―Matematik induksiya metodi  Toshkent -2008 yil. 	
‖
4. O’zbekiston   Respublikasi   ―Ta’lim   to’g’risidagi   qonuni .  	
‖ T.:   ―Sharq	‖
nashriyoti1997 yil. 
5. A.   Rahimqoriyev   ―8-sinf   geometriyasi     TOSHKENT	
‖   « YANGIYO’   L
POLIGRAPH SERVICE » 2010 
Internet saytlari.
1. www.bilim.uz 
2. www.google.uz www.tdpu.uz www.pedagog.uz 
 
33