Masalalarning o’quvchi shaxsiy sifatlarini rivojlantirishdagi funksiyalari

 
Masalalarning o’quvchi shaxsiy sifatlarini
rivojlantirishdagi funksiyalari 
 Mundarija
 
 
Kirish 
I bob. Matematik masalalar 
1.1. Masala. Matematik masala tushunchasi 
1.2. Matematik masalalar turlari 
II bob. Masalaning matematika o’qitishdagi o’rni. 
2.1. O’quvchi shaxsiy sifatlarini rivojlantirish metodlari 
2.2 Matematik masalalar asosida o’quvchida rivojlanadigan 
Sifatlari
III bob. O’quvchi shaxsiy sifatlarini rivojlantiruvchi masalalar 
 3.1. Algebraik masalalar 
 3.2. Geometrik masalalar 
 Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati  
   
1  
  Kirish
O’zining mustaqil ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish yo’lini tanlab olgan 
O’zbekiston   Respublikasi   ta’lim   sohasini   ham   sobit   qadamlar   bilan   isloh   qilib
bormoqda.   Ayniqsa,   “Ta’lim   to’g’risida”gi   Qonun   va   “Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi”   qabul   qilingach,   bu   boradagi   ishlar   keng   ko’lamga   erishdi.   Ushbu
hujjatlarning   talablari   asosida   bilim   va   kasb-hunar   egallashga   bo’lgan   e’tibor
kuchayib   ketdi.   Shu   tufayli   ta’lim-tarbiya   tizimiga   yangicha   ilmiyuslubiy
yondashuvlar kirib kela boshladi. 
Har bir jamiyatning kelajagi uning ajralmas qismi bo’lgan ta’lim tizimining qay
darajada   rivojlanganligi   bilan   belgilanadi.   Mustaqillikning   mustahkamlashning
strategic   yo’lida   og’ishmay   davom   etayotgan   va   iqtisodiyotni   erkinlashtirish   yo’liga
kirib   borayotgan   mamlakatimizda   ta’lim   tizimini   isloh   qilish,   unga   rivojlangan
mamlakatlarning   ilg’or   texnologiyalarini   joriy   qilish,   milliy   qadriyatlarimizni
singdirgan holda ta’limni tashkil etish, bu jarayonni puxta va samarali amalga oshirish
ishlari  bugungi  kunda davlat  siyosati  darajasiga  ko’tarildi. Mamlakatimizda uzluksiz
ta’lim   tizimini   isloh   qilishning   tashkiliy,   ilmiy   va   metodik   asoslariyaratildi,   asosiy
maqsad   esa   komil   inson   va   yetuk   malakaliraqobatbardosh   mutaxassislartayyorlash,
deb   belgilandi.   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   ning   asosiy   tarkibiy   qismlarini
shaxs,   davlat   va   jamiyat,   uzluksiz   ta’lim,   fan   va   ishlab   chiqarish   tashkil   etib,   ular
o’zaro bog’liq holda namoyon bo’ladi. 
Zamonaviy   pedagogic   texnologiyalarni   o’quv   jarayoniga   kiritishda   uning
boshqaruvchisi   bo’lgan   o’quvchigina   ko’zlangan   maqsadga   erishishning   bosh
kafolatchisi bo’ladi. Agar shu nuqtai nazardan kelib chiqib qaraydigan bo’lsak, yangi
pedagogic   texnologiyalar   va   uning   asosiy   negiz   bo’lgan   axborot-kommunikatsiya
texnologiyasini   ta’lim   tizimiga   joriy   etishda   uning   boshqaruvchisi   bo’lmish
o’qituvchining tayyorgarlik darajasini birinchi o’ringa qo’yish lozim [5;4]. 
Fan va texnika jadal suratda rivojlanayotgan hozirgi paytda yangi texnologiyadan
foydalanib dars o’tishni hayot taqazo qilmoqda. Kelajagimiz bo’lgan yoshlarni yuksak
madaniyatli, o’tkir bilimli qilib tarbiyalashda maorif sohasida juda kata ishlar amalga
2  
  oshirilmoqda.   Shu   nuqtai   nazardan   hozirgi   kunda   tayyorlanayotgan   electron
ko’rgazmalar o’quvchilarga mavzuni yanada tushunarli bo’lishiga yordam bermoqda. 
Ta’lim   tizimida   matematikaning   ro’li   juda   yuqori.   Matematika   boshlang’ich
sinflarda   o’rgatiladigan   asosiy   o’quv   fanlaridan   bo’lib,   mamlakatimiz   manfaatlari,
o’zbekona   odob  va  milliy  an’analar  ruhi,   х alqaro  bilimdonlik  mezoni,  davlatimiz  va
х alqimiz ehtiyojidan kelib chiqib, tartiblangan ijtimoiy buyurtmalar tizimini bajaradi. 
Matematika-   o’quvchilarning   hayotiy   tasavvurlari   bilan   amaliy   faoliyatlarini
umumlashtirib   borib,   matematik   tushuncha   va   munosabatlarni   ular   tomonidan   ongli
o’zlashtirilishiga   hamda   hayotga   tatbiq   eta   olishiga   erishishga   o’rgatadi.
Matematikaning   amaliy   masalalarini   hal   qilishga   tadbiq   qilinishi   g’oyat   katta
ahamiyatga ega. 
Sistemali   ravishda   masalalar   yechib   borish   nazariyani   ongli   va   puxta
o’zlashtirishga   yordam   beradi,   uning   amaliy   qiymatini   ko’rsatadi,   shu   bilan   birga
masala yechish o’quvchilarning mantiqiy tafakkurini, ijodiy tashabbuskorligini, faxm-
farosatini   tarbiyalaydi   hamda   ularga   bir   qancha   zarur   amaliy   mahorat   va   malakalar
beradi. 
Kurs ishining maqsadi:  
Matematik masalalar asosida o’quvchilarning shaxsiy sifatlarini rivojlantirish. 
 Kurs ishining ob’ekti: 
Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   matematikani   o’qitish   jarayoni.     Kurs
ishining predmeti: 
Matematik  masalalar   asosida  o’quvchilarning  shaxsiy   sifatlarini  rivojlantiruvchi
shakl, vosita va metodlar. 
   Kurs ishining vazifalari: 
 “Masalalarning   o’quvchi   shaxsiy   sifatlarini   rivojlantirishdagi
funksiyalari” mavzuga oid manba topish, rejani shakllantirish; 
 Masala, matematik masala tushunchasini yoritish; 
 Matematik masalalar turlarini o’rganish; 
 O’quvchi shaxsiy sifatlarini rivojlantirish metodlarini tahliliy o’rganish; 
3  
   Matematik   masalalar   asosida   o’quvchida   rivojlanadigan   sifatlarini
yoritish; 
 Algebraik   va   geometric   masalalarni   o’rganish;   O’rganilgan   ma'lumotlar
asosida xulosalar chiqarish; Kurs ishini jihozlash, himoyaga tayyorlash. 
 
 
 
 
 
     
4  
  I.BOB. Matematik masalalar
1.1. Masala. Matematik masala tushunchasi
  Masala-   bu   kundalik   hayotimizda   uchraydigan   vaziyatlarning   tabiiy   tildagi
ifodasidir. Masala asosan uch qismdan iborat bo’ladi. 
1. Masalaning   sharti-o’rganilayotgan   vaziyatni   xarakterlovchi   ma’lum   va
no’malum miqdoriy qiymatlar hamda ular orasidagi  miqdoriy munosabatlar  haqidagi
ma’lumot yetkazishdir. 
2. Masalaning   talabi-masala   shartidagi   miqdoriy   munosabatlarga   nimani   topish
kerakligini ifodalash demakdir. 
3. Masalaning   operatori-masala   talabini   bajarish   uchun   shartdagi   miqdoriy
munosabatlarga nisbatan bajariladigan amallar yig’indisi [6;238]. 
Masalaning   tarbiyaviy   funksiyasi   o’quvchilarni   mehnatga   muhabbat   ruhida
tarbiyalaydi.   Matematika   fanining   o’rganadigan   ob’ekti   materiyadagi   narsalarning
fazoviy formalari va ular orasidagi miqdoriy munosabatlarni o’rganishdan iboratdir. 
Masala   yechish   jarayonida   o’quvchilarga   bilim   berish   bilan   birga   o’quvchilar
qobiliyatlarini   rivojlantirish,   o’quvchilarga   tarbiya   berish   kabi   muhim   masalalar   hal
qilinadi.   Masalalar   o’quvchilarda   mehnatsevarlik,   jur’atlilik,   iroda   va   harakterni
tarbiyalaydi.   Mantiqiy   xulosalar,   matematik   amallar   va   matematik   qonunlar   hamda
metodlarga   asoslangan   holda   yechiladigan   muammo,   odatda   matematik   masala
deyiladi. 
Matematik   ta’lim   jarayonida   masalalardan   foydalanish   qadim   zamonlardan   beri
qo`llanib   kelinayotir.   Shuning   uchun   ham   matematika   darslarida   matematik
masalaning   roli   va   uning   o`rni   haqida   gap   borganda   quyidagi   uch   bosqichni   ko`zda
tutish maqsadga muvofiqdir. 
1. Matematika   fanining   nazariy   qismlarini   o`rganish   matematik   masalalarni
yechish maqsadida amalga oshiriladi. 
2. Matematika fanini o`rgatish matematik masalalarni yechish bilan birgalikda olib
boriladi. 
3. Matematikani o`rganish masala yoki misollar yechish orqali amalga oshiriladi. 
5  
  Aytilganlardan ko`rinadiki, jamiyat rivojlanishining har bir bosqichida masalaning
roli va uning o`rniga har  х il baho berib kelingan. 
1966   yili   х alqaro   matematiklar   simpoziumida   matematik   masala   va   misollarni
echish   o`quvchilarning   faqatgina   matematik   faoliyatlarini   shakllantiribgina   qolmay,
balki ana shu fanga doir bilimlarni o`zlashtirish va uni amaliyotga tadbiq qilishga ham
х izmat qiladi, deyiladi [7;58]. 
Matematika   so`zi   qadimgi   grekcha   -   mathema   so`zidan   olingan   bo`lib,   uning
ma’nosi   «fanlarni   bilish»   demakdir.   Matematika   fanining   o`rganadigan   narsasi
(ob’ekti)   materiyadagi   mavjud   narsalarning   fazoviy   formalari   va   ular   orasidagi
miqdoriy   munosabatlardan   iborat.   Hozirgi   davrda   matematika   fani   shartli   ravishda
ikkiga ajraladi. 
1) elementar matematika, 2) oliy matematika. 
Elementar   matematika   ham   mustaqil   mazmunga   ega   bo`lgan   fan   bo`lib,   u   oliy
matematikaning turli tarmoqlaridan, ya’ni nazariy arifmetikadan, sonlar nazariyasidan,
oliy   algebradan,   matematik   analizdan   va   geometriyaning   mantiqiy   kursidan   olingan
elementar ma’lumotlar asosiga qurilgandir. 
Oliy   matematika   fani   esa   real   olamning   fazoviy   formalari   va   ular   orasidagi
miqdoriy munosabatlarni to`la hamda chuqur aks ettiruvchi matematik qonuniyatlarni
topish bilan shu qo`llanadi. 
Elementar   matematika   fani   maktab   matematika   kursining   asosini   tashkil   qiladi.
Maktab   matematika   kursininng   maqsadi   o`quvchilarga   ularning   psi х ologik
х ususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   matematik   bilimlar   sistemasi   ma’lum   usulda
(metodika)   orqali   o`quvchilarga   etkaziladi.   (Metodika   so`zi   grekcha   so`z   bo`lib,
«yo`l» degan ma’noni beradi) [7;4]. 
O’qituvchi   matematika   darsida   yechiladigan   masalalar   orqali   o’quvchilarni
mehnatga   muhabbat   ruhida   tarbiyalash   mumkin.   Buning   uchun   o’qituvchi   halol   va
sifatli mehnatni ulug’laydigan masalalarni tanlashi lozim. 
Matematik   tushunchalarni   o`rganish   matematik   misol   va   masalalarni   echish   bilan
birgalikda   olib   boriladi,   chunki   o`qituvchi   yangi   o`rganiladigan   matematik
tushunchaning ta’rifini bergandan keyin uning analitik ifodasini yozadi. 
6  
  Hozirgi   davrda   masala   yoki   misollar   yechish   orqali   matematik   ta’lim   jarayonini
olib   borishning   metodik   usul   va   vositalari   ishlab   chiqilgan   va   bu   usullar   haqida
ko`pgina   ilmiy   metodik   va   didaktik   adabiyotlarda   bayon   qilingan.   Matematik
tushunchani   masala   yoki   misollar   yordamida   kiritish   va   uning   tub   mohiyatini
o`quvchilarga   tushuntirish   murakkab   bo`lgan   pedagogik   jarayondir.   Shuning   uchun
ham bir  maktab o`qituvchisi  dars jarayonida ishlatiladigan masalani  tanlash yoki  uni
tuzishda   juda   ham   ehtiyot   bo`lmog`i   lozimdir.   Tuzilgan   masalalarni   dars   jarayonida
qo`llanish   ana   shu   o`quvchilarning   o`zlashtirish   qobiliyatlarini   hisobga   olgan   holda
bo`lishi   kerak.   Har   bir   dars   jarayonida   ishlatiladigan   masala   yoki   misol   darsning
maqsadiga mos kelishi kerak. 
Agar   darsda   o`qituvchi   o`quvchilarga   biror   yangi   matematik   tushunchani
o`rgatmoqchi   bo`lsa,   tuziladigan   masala   yoki   misol   ana   shu   tushuncha   mohiyatini
ochib beruvchi  х arakterda bo`lishi kerak. 
Maktab   matematika   kursidagi   masala   yoki   misollarni   yechish   o`quvchilarda
matematik   malaka   va   ko`nikmalarni   shakllantiribgina   qolmay,   balki   olingan   nazariy
bilimlarni   amaliyotga   tadbiq   qila   olishini   ham   ko`rsatadi.   Agar   o`qituvchi   kvadrat
tenglama   mavzusini   o`tib   uni,   mustahkamlash   jarayonida   kvadrat   tenglamaga
keltiriladigan   masalalarni   echib   ko`rsatsa,   o`quvchilarni   ana   shu   mavzu   materiali
yuzasidan bilimlari mustahkamlanadi [7;60]. 
Mantiqiy   masalalarni   yechish   bilan   birgalikda   biz   aqliy   faoliyatimizni   to’g’ri
yo’lga   yo’naltirilgan   bo’lamiz.   Bu   kabi   masalalar   o’quvchilar   tomonidan   qiziqarli
tarzda   qabul   qilinadi.   Har   bir   o’tilgan   dars   davomida   o’quvchilarga   bu   kabi
masalalardan   mustaqil   ta’lim   sifatida   qo’shimcha   bir   yoki   bir   nechta   masala   berish,
ularning   bu   fanga   bo’lgan   qiziqishini   oshiradi,   bu   o’quvchilarga   berilgan
topshiriqlarni yodda saqlab qolishiga yordam beradi. 
Matematika   mantiqiy   fikrlashning   keng   rivojini   belgilaydi   hamda   keying   faoliyat
uchun   bazaviy   ko’nikmalarni   (rejalash,   sinov   natijalarini   tahlil   etish,   hisob-
kitoblarning   aniqligini   oshirish,   matematik   modellar   qurish   va   tadqiq   etish,
optimallashtirish   va   h.z)   shakllantiradi   va   bo’lajak   mutaxassisning   kasbiy   sifatlarini
belgilaydi. 
7  
  Amaliy   va   fundamental   matematikani   zamonaviy   o’qitish   tizimi   uning   amalda
kasbiy   qo’llanilishini   ta’minlashi   va   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya   qilish
masalasiga yordam berishi zarur [6;270]. 
 
8  
  1.2. Matematik masalalar turlari  
  Matematiklar   matematika   kursidagi   masala   va   misollarning   bajaradigan
funksiyasini quyidagicha turlarga ajratishadi: 
1. Masalani ng ta’limiy funksiyasi. 
2. Masalaning tarbiyaviy funksiyasi. 
3. Masalaning rivojlantiruvchi хarakterdagi funksiyasi. 
4. Masalaning tekshiruv хarakterdagi funksiyasi. 
Masalaning   matematika   darsi   jarayonida   bajaradigan   funksiyalarini   alohida-
alohida ko`rib chiqamiz. 
1. Masalaning   ta’limiy   funksiyasi   asosan   maktab   matematika   kursida
o`rganilgan nazariy ma’lumot, matematik tushuncha, aksioma, teorema va matematik
х ulosalar,   qonun-qoidalarning   aniq   masala   yoki   misollarga   tadbiqi   natijasida
o`quvchilarda   mustahkam   matematik   bilim   va   malakalar   hosil   qilish   orqali   amalga
oshiriladi. 
2. M а s а l а ning   t а rbiyaviy   funksiyasi   o`quvchil а rd а   ilmiy   dunyoq а r а shni
sh а kll а ntir а di h а md а  ul а rni m е hn а tg а  muh а bb а t ruhid а  t а rbiyal а ydi.  Bizgа 
mа’lumki,   mаtеmаtikа   fаnining   o`rgаnаdigаn   оb’еkti   mаtеriyadаgi   nаrsаlаrning
fаzоviy   fоrmаlаri   vа   ulаr   оrаsidаgi   miqdоriy   munоsаbаtlаrni   o`rgаnishdаn   ibоrаtdir.
Bаs,  shundаy  ekаn, fаzоviy fоrmа bilаn miqdоriy munоsаbаtlаr  оrаsidаgi  bоg`lаnish
аnаlitik ifоdаlаngаn fоrmulа bilаn yozilаdi. 
Аnа   shu   fоrmulаni   kundаlik   hаyotimizdаgi   elеmеntаr   mаsаlаlаrni   еchishgа
tаdbiqi   o`quvchilаrdа   ilmiy   dunyoqаrаshni   shаkllаntirаdi.   Аlbаttа   o`qituvchi   bu   еrdа
bilish   nаzаriyasigа   аsоslаngаn   bo`lishi   kеrаk.   "Jоnli   mushоhаdаdаn   аbstrаkt
tаfаkkurgа vа undаn аmаliyotgа bоrish kеrаk". 
O`qituvchi   mаtеmаtikа   dаrsidа   еchilаdigаn   mаsаlаlаr   оrqаli   o`quvchilаrni
mеhnаtgа   muhаbbаt   ruhidа   tаrbiyalаshi   lоzim.   Buning   uchun   o`qituvchi   hаlоl   vа
sifаtli mеhnаtni ulug`lаydigаn mаsаlаlаrni tаnlаshi kеrаk bo`lаdi. 
3. Mаsаlаning   rivоjlаntiruvchi   хаrаktеrdаgi   funksiyasi   o`quvchilаrni
mаntiqiy   tаfаkkur   qilish   fаоliyatlаrini   shаkllаntirаdi.   Bizgа   psiхоlоgiya   kursidаn
9  
  mа’lumki.   O`quvchilаrning   mаntiqiy   tаfаkkur   qilish   fаоliyatlаri   tаfаkkur
оpеratsiyalаri   (tаqqоslаsh,   аnаliz   -   sintеz,   umumlаshtirish,   аniqlаshtirish,
аbstrаksiyalаsh vа klаssifikatsiyalаsh) оrqаli аmаlgа оshirilаdi. 
Mаktаb   mаtеmаtikа   kursidаgi   mаsаlаning   rivоjlаntiruvchi   хаrаktеrdаgi
funksiyasi   o`quvchilаrni   mаtеmаtikа   o`qitish   mеtоdikаsining   mеtоdlаridаn   mаsаlа
yoki   misоllаrni   еchish   jаrаyonidа   to`g`ri   fоydаlаnish   mаlаkаlаrini   rivоjlаntiribginа
qоlmаy, bаlki ulаrni birоr mаtеmаtik hukm vа хulоsаlаr to`g`risidа аniq fikr yuritish
imkоniyatlаrini shаkllаntirаdi hаmdа mаsаlаlаr еchish qоbiliyatlаrini rivоjlаntirаdi. 
4. Mаsаlаning   tеkshiruv   хаrаktеrdаgi   funksiyasi   o`z   ichigа   quyidаgilаrni
оlаdi: 
1) O`quvchilаrning nаzаriy оlgаn bilimlаri dаrаjаsi; 
2) O`quvchilаrning   nаzаriy   оlgаn   bilimlаrini   аmаliy   хаrаktеrdаgi   misоl   vа
mаsаlаlаr еchishgа tаdbiq qilishi; 
3) mаtеmаtik hukmlаrdаn хulоsаlаr chiqаrish dаrаjаlаri; 
4) O`quvchilаrning   mаtеmаtik   tаfаkkur   qоbiliyatlаrini   rivоjlаnish   dаrаjаsi
[7;60,63]. 
O’quvchilarga   masala   berishda   o’qituvchi   turli   maqsadlarni   nazarda   tutishi
mumkin:  ba’zan   masala  biror  nazariy  qonun  to’g’rsida   oldindan  xabar   beradi  va   uni
topishga   yordam   beradi,   ba’zan   aksincha,   isbotlangan   teorema   ketidan   undan   biror
aniq   holda   foydalanish   uchun   beriladi.   Ko’pincha   masalalar   yechish   o’tilganlarni
takrorlash yoki o’quvchilarning mavzuni qay darajada o’zlashtirganliklarini tekshirish
maqsadida beriladi. 
Geometrik   masalalar   uch   turga   bo ’ linadi :   hisoblashga ,   isbotlashga   va   yasashga
doir   masalalar .   Bu   bo ’ linishga   bir   qadar   shartlilik   bor :   hisoblashga   doir   masalalar
ko ’ pincha   isbotlashga   doir   masala   ham   bo ’ laveradi ,   chunki   asoslashni   talab   qiladi ,
yasash   masalasi   hamma   vaqt   isbotlash   bilan   bo ’ g ’ langan ,   bazan   esa   isbotlash   masala
yechishning   muhim   qismini   tashkil   etadi . 
Hisoblashga   doir   masalalar   deb ,   berilgan   ba ’ zi   ma ’ lumotlarga   asosan   biror
geometric   obyektning   son   qiymatini   toppish   talab   qilinadigan   masala   tushuniladi ;
10  
  berilgan   miqdorlar   ba ’ zan   harflar   bilan   ifodalangan   va   javob   esa   umumiy   shaklda ,
ya ’ ni   harfiy   formula   bilan   berilishi   mumkin .   Hisoblashga   oid   masalalar   uch   guruhga
bo ’ linadi  [6;205]. 
Maktab   matematika   kursida   tenglama   tuzish   orqali   yechiladigan   masalalar
ko ’ pincha   uchta   har   xil   miqdorlarni   o ’ zaro   bog ’ liqlik   munosabatlari   asosida   beriladi . 
 
 
 
 
   
11  
  II BOB. Masalaning matematika o’qitishdagi o’rni
2.1. O’quvchi shaxsiy sifatlarini rivojlantirish metodlari
Ta’lim   jarayonining   muvaffaqiyati   uning   shakligagina   emas,   balki   qo’
llanilayotgan metodlar samaradorligiga ham bog’ liqdir. Ta’lim nazariyasida o’ qitish
(ta’lim) metodlari markaziy o’ rin egallaydi. 
O’   qitish   metodlari   ta’lim   jarayonida   o’   qituvchi   va   o’   quvchi   faoliyatining
qanday   bo’   lishi,   o’   qitish   jarayonini   qanday   tashkil   etish   va   olib   borish   kerakligini
hamda   shu   jarayonda   o’   quvchilar   qanday   ish   harakatlarini   bajarishlari   kerakligini
belgilab beradi. 
O’quvchi   shaxsiy   sifatlarini   rivojlantirishda   ta’lim   metodlarining   o’rni
yuqoridir.   Ta’lim   metodi   o’   qituvchi   bilan   o’   quvchilarning   o’   qish   vazifalarini
bajarishga qaratilgan nazariy va amaliy bilish faoliyati yo’ lidir. 
O’   qituvchi   insoniyat   tajribasida   to’   plangan   bilimlar   bilan   hali   bu   bilimlarga
ega bo’ lmagan bolaning ongi o’ rtasida vositachilik ro’lini o’ ynaydi. 
Bola   ijtimoiy-tari х iy   tajribadagi   barcha   bilim   boyliklarini   ta’lim   olmasdan,   o’
qituvchisiz,  mustaqil   holda  o’  zi  tizimli  tarzda  o’   zlashtira  olmaydi.  O’   qituvchining
eng   katta   х izmati   o’   quv   materialini   o’   zlashtirishning   muayyan   yo’   l,   usul   va
priyomlarini belgilashda namoyon bo’ ladi. 
Metodlar   bir   qancha   asosiy   guruhlardan   iborat   bo’   lib,   ularning   har   biri   o’   z
navbatida   kichik   guruhlar   va   ularga   kiruvchi   alohida   metodlarga   bo’   linadi.   O’   quv
bilish faoliyatini tashkil qilish va amalga oshirish jarayonini o’ zi uzatish, qabul qilish,
anglash, o’ quv a х borotlarini esda saqlashni hamda olinadigan bilim va ko’ nikmalarni
amaliyotda qo’ llay olishni nazarda tutishni hisobga olsak, birinchi guruh metodlariga
so’ z orqali uzatish va a х borotni (informatsiyani) eshitish orqali qabul qilish metodlari
og’   zaki   metodlar,   hikoya,   ma’ruza,   suhbat   va   boshqalar;   o’   quv   a х borotini   ko’
rgazmali   uzatish   va   ko’   rish   orqali   qabul   qilish   metodlari   ko’   rgazmali   metodlar;
tasviriy,   namoyish   qilish   va   boshqalar;   o’   quv   a х borotini   amaliy   mehnat   harakatlari
orqali   berish   (amaliy   metodlar,   mashqlar,   laboratoriya   tajribalari,   mehnat   harakatlari
va boshqalar) kiradi. 
12  
  Yuqorida   bayon   qilingan   fikrlardan   kelib   chiqqan   holda   amaliyotda   keng   qo’
llanayotgan metodlarni asosan quyidagi uch guruhga ajratish mumkin. 
 
 
 
Amaliy mashg’ ulotlar metodi 
 
O’ quv materialini og’ zaki bayon qilish metodi maktab ta’lim mazmunda eng
ko’   p   qo’   llaniladigan   metodlardan   biri   bo’   lib,   mazkur   metodga   barcha   o’   quv
predmetlari bo’ yicha barcha sinflarda murojaat qilish mumkin. 
  Ushbu metod bayon qilinayotgan ma’lumotlarning to’ g’ ridan-to’ g’ ri o’ 
qituvchining jonli nutqi orqali idrok qilinishi bilan tavsiflanadi va ana shu 
хususiyatiga ko’ ra ta’limning boshqa metodlaridan farq qiladi. 
Hikoya qilish o’ qituvchi tomonidan yangi o’ tilayotgan mavzuga oid narsa, 
hodisa va voqealarning yaхlit yoki qismlarga bo’ lib, obrazli tasvirlash yo’ li bilan 
iхcham, qisqa va izchil bayon qilinishidir (bayon qilish 1–4sinflarda 10–12-daqiqa, 5–
7-sinflarda 15–20-daqiqa, 8-9-sinflarda 30-40 daqiqa bo’ lishi mumkin).  Hikoya qilish
ijtimoiy-gumanitar fanlarni o’ qitishda keng qo’ llaniladi. 
  Hikoya   qilish   davomida   o’   quvchilar   passiv   tinglovchi   bo’   lib,   qolmasliklariga,
aksincha, ular faollikni oshirish, diqqatni mavzuga safarbar qilish, hodisa va voqealar
ustida   fikr   yuritish,   fikr   almashish   maqsadida   savollar   berib   borish,   ko’   rgazmali
qurollardan foydalanishga e’tibor berish lozim. 
Suhbat   metodi   ko’   pincha   savol-javob   metodi   deb   ham   yuritiladi.   CHunki   bu
metodda   dars   o’   tilsa,   u   asosan   savol-javob   yo’   sinida   olib   boriladi.   O’   qitish
13  
  O„q uv   ma t erialini   og
„ z aki   bayon   qilish   me t odi  
 
T a
‟ lim  
me t odlari    
Ko„rga z malilik   me t odi   jarayonida o’ rganilayotgan mavzu yuzasidan kirish, asosiy va yakunlovchi suhbatlar
ham   qo’   llaniladi,   shuningdek,   o’   quvchilar   tomonidan   yangi   o’   tilgan   mavzu
qanchalik tushunganlarini tekshirish maqsadida ham suhbat o’ tkaziladi. 
 Mavzuning mazmuniga bog’ liq bo’ lgan narsa-hodisa va voqealarni hamma vaqt sinf
sharoitida namoyish qilish mumkin bo’ lavermaydi. SHu bois o’ tilayotgan mavzuning
х ususiyatiga   ko’   ra   ekskursiya   metodidan   ham   foydalaniladi.   Ekskursiya   metodi   o’
rganilayotgan voqea va hodisalarni tabiiy sharoitda yoki ma х sus kuzatiladi. 
  Namoyish   etish,   tasvirlash   va  ekskursiya   metodi   bilan  ish   ko’   rishda   o’   quvchilarni
turli   mavzularda   tasviriy   materiallar   bilan   ishlashga   jalb   etish   muhim   didaktik
aHamiyatga egadir. 
Mashq qildirish metodi asosan o’ zlashtirilgan ilmiy bilimlarni mustahkamlash
va   uni   amalda   qo’   llay   olish,   tegishli   ko’   nikma   va   malakalarga   ega   bo’   lishni
ta’minlashga  х izmat qiladi. 
  Odatda,   mashq   qildirish   deganda   ilmiy   bilim   va   ma’lum   bir   ish   harakatni   o’
zlashtirish   yoki   takomillashtirish   maqsadida   rejali   ravishda   tashkil   etilgan   takrorlash
tushuniladi. 
  Mashq  qildirish metodi  o’  quv predmetlarining mazmuni  va tavsifiga qarab turlicha
olib   borilishi   mumkin.   O’   quvchilarning   o’   zlashtirgan   ko’   nikma   va   malakalarini
mustahkamlash   va   ularning   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirishda   mashq   qildirish
quyidagi talablarga amal qilishi lozim. 
1. Topshiriqning maqsadi o’ quvchilarga aniq va ravshan tushuntirilgan bo’
lishi topshiriqning mazmuni va uni ishlash yo’ llari pu х ta uqtirilgan bo’ lishi lozim. 
2. O’ quvchilar diqqati taqdim etilayotgan mashqqa jalb qilinishi, jamoaning
va har bir o’ quvchining intilish va qiziqishlari hisobga olinishi lozim. 
3. Topshiriq qat’iy tizim va izchillikka ega bo’ lishi lozim. 
4. Ma’lum   qoida   yuzasidan   o’   zlashtirilgan   ko’   nikma   va   malakalar   shu
qoidaga   oid   boshqa   mazmundagi   topshiriqlarni   bajarishda   ham   osonlik   bilan   qo’
llanilishi lozim. 
14  
  5. Topshiriq   o’   quvchilarning   faol   faoliyatini   ta’minlaydigan   bo’   lishi   va
mashqni albatta, belgilangan vaqt ichida bajarish talab qilinishi kerak. 
Mashq   qildirish   metodida   o’   quvchilarning   yozma   ijodiy   mashqlari   alohida   o’
rin egallaydi. SHuningdek, ma’lum mavzularda ma’ruza tayyorlash, grafik ishlari ham
muhim ahamiyat kasb etadi. 
Ta’lim   jarayonida   o’   qitish   vositalaridan   foydalanish   tabiiy   yoki   tasviriy   ko’
rgazma   materiallar   (predmet:   s х ema,   diagramma,   surat   va   boshqalar),   laboratoriya
yoki   demonstratsiya   masho’   ulotlarida   qo’   llanidadigan   asbobuskunalari,   o’   quv
qurollari, mikroskop va boshqa apparatlar, shuningdek, mavzuga oid dalillar (sitatalar,
ta’rif, qoida, formula va boshqalar) ning ishlatishni anglatadi. 
O’   quvchi-yoshlarning   fikrlash   faoliyatida   muammali   vaziyatlarning
shakllanishi   ularning   sha х sida   qiziquvchanlik,   o’   tkir   zehnlik   mustaqillik,   o’   qishga
qiziqish va ijodga intilish kabi fazilatlarni tarbiyalaydi. 
Muammoli   vaziyatlar   yaratish   o’   quvchilarning   fikriy   faoliyatini   tashkil   etish
yo’ llaridan biri bo’ lib, boshqa o’ qitish metodlari bilan birgalikda o’ quv materialini
ancha muvaffaqiyatli va maqsadga muvofiq holda o’ rganishga yordam beradi. 
 
15  
  2.2. Matematik masalalar asosida o’quvchida rivojlanadigan sifatlar
O’ quvchini mantiqiy fikrlashga, izlanishga, ijod qilishga, o’ z navbatida 
mustaqil ta’lim olishga, o’ z-o’ zini rivojlantirishga tayyorlash maktabning asosiy 
vazifasidir. Mantiqiy fikrlashni shakllantirishga oid olib boriladigan ta’lim 
jarayonining asosiy mazmuni va mohiyatini ishlab chiqish maqsadga muvofiqdir. 
Mantiqiylik, pedagogik tushuncha sifatida ta’limning maqsadi va vositasiga birdek 
tegishlidir. Ya’ni ta’limdan maqsad, avvalo, mantiqiy fikrlaydigan shaxsni 
tarbiyalashdan iborat. Ta’limning vositasi sifatida u o’ quvchilarga taqdim etilayotgan
bilimlarning mantiqiy jihatdan izchilligini ifodalaydi. 
Ta’lim jarayonida mantiqiy fikrlashga harakat qiladigan o’ quvchilarni tarkib 
toptirish maqsadida ko’ plab mutaxassislar izlanmoqdalar. Ularning fikricha, 
yuqoridagi masalalarni hal etishning samarali yo’ llaridan biri – bu muammoli o’ 
qitishdir. Bunday o’ qitishning vazifasi faol bilish jarayoniga undash va tafakkurda 
ilmiy-tadqiqot uslubini shakllantirishdir. Muammoli o’ qitish ijodiy, faol shaxs 
tarbiyasi maqsadlariga mos keladi. 
Muammoli darslar bilish jarayonining samaradorligini oshiradi, bilimlarni 
chuqur, ongli mustahkam o’ zlashtirishga, mantiqiy fikrlash va izlanishlar natijasida 
o’ ziga xos kashfiyotlar qilish imkonini beradi. Bunday ta’limdan maqsad o’ 
quvchilarda o’ quv topshiriqlarini hal etish, bilish va mantiqiy fikrlash faoliyatini 
shakllantirishdir. 
Mantiq – o’ ylashga, fikrlashga o’ rgatadi. Fikrlash – o’ qish, yozish, so’ zlash 
va eshitishga o’ xshash jarayon. U faol, muvofiqlashtiruvchi jarayon bo’ lib, o’ zida 
biror haqiqat to’ g’ risidagi fikrlarni qamrab oladi. Fikr yuritish ma’lum muammoli 
vaziyatda vujudga keladi. Muammoni yechish vaqtida bosh miyada chuqur tahlil, 
taqqoslash, umumlashtirish, hukm va xulosa chiqarish sodir bo’ ladi. 
Bilish jarayoni murakkab, ko’ p qirrali jarayondir. U albatta insonning 
qobiliyati, izlanuvchanligi, mantiqiy tafakkurning xususiyati, voqelik hodisalarini 
kuzatish, uning mohiyatini ochishda ham bir narsa va hodisaga ijodiy yondoshishni 
talab qiladi. 
16  
  Boshlang’ ich sinfdanoq o’ quvchilarni mantiqiy fikrlashga o’ rgatish, ularda 
izlanuvchanlik, ijodkorlikni o’ stirish bugungi kunda har bir o’ qituvchi oldida turgan 
muhim vazifalardan biri ekan, o’ qitish kattadan bolaga bilimlarni oddiy uzatilishiga 
keltirmasligi kerak. O’ qituvchi birinchi navbatda bolalarning bilimlarga 
qiziqishlarini, mantiqiy qobiliyat – mantiqiy fikrlash, umumlashtirish qobiliyatini, 
abstraktsiyalashni, tasavvur va hokazolarini, shuningdek, bilim, ko’ nikma va 
malakalarini mustaqil egallash va qo’ llay olish imkonini rivojlantirishi kerak. 
O’ qituvchilar darslarini muammoli izlanish usulidan foydalangan holda tashkil 
etmoqlari kerak, KTMD talablaridan kelib chiqib, faqat bilim berish bilan 
chegaralanmasdan, o’ quvchilarga o’ quv jarayoniga ijodiy yondoshishni o’ rgatishlari
lozim. Ta’lim jarayonida o’ quvchining mantiqiy fikrlashini faollashtirish zarur. 
Ularni evristik muammoli vaziyatlarga tortish, tanqid, gumon holatlarini muhokama 
qilish, ulardagi muammolarni mustaqil holda topish va ularni yechish uchun o’ z 
loyihalarini tuzish va himoya qilish o’ quvchilar tafakkurining ma’nodor va unumdor 
bo’ lishiga xizmat qiladi. 
Biron bir muammoni turli usullarda mushohada yuritib yechish orqali o’ 
quvchining mantiqiy fikrlashi ortadi, ular ijodiy izlanish, erkin fikrlash, narsa va 
hodisalarni taqqoslash, guruhlash, umumlashtirish hamda hukm va xulosalar 
chiqarishni o’ rganadi. O’ quvchida mustaqillik, ijodkorlik, zehnlilik, maqsadga 
intiluvchanlik kabi xislatlar tarbiyalanadi. 
O’quvchilarni keng fikrlashga  о lib keladigan bir necha fanlardan bilim talab 
qiladigan ko`p usulli yechimga ega bo`lgan masalalarni tanlash va ularni yechib ko’ 
rsatishni maqsadga muv о fiq deb his о blaymiz. Mis о l tariqasida chiziqli funksiyaga 
tegishli masalarni yechish usullariga to’  х talib o’ tamiz. 
Masala   yechishga   qanday   kirishm о q,   uni   qanday   tam о mlam о q   kerak   degan
sav о l tug’ iladi. 
17  
  Bu sav о lga jav о b shuki, masala yechishning alg о ritmini («Alg о ritm» so’ zi 
bir о r jarayonning aniq tasvirini, uni bajarishga  о id instruktsiyani bildiradi) avt о mat 
bilish kerak, ya’ni alg о ritmni bilish va uni amalda qo’ llay  о lish, masalalarni yechish 
jarayonini tezlashtiradi. 
Matematikadan masalalar yechish met о dikasiga taaluqli bo’ lgan met о dik 
adabiyotlarni tahlil qilish va ko’ p yillik ish tajribalarni umumlashtirish natijasida 
matematikaning barcha bo’ limlariga tegishli masalalarni yechish alg о ritmining 
umumiy va har bir bo’ limning o’ ziga  хо s farq qiluvchi t о m о nlari b о rligiga amin bo’ 
ldik. 
Mantiqiy fikrlashni rivojlantirish oson ish emas. Uning shakllanishiga yordam 
beruvchi muayyan o’ quv sharoitlarini hisobga olish kerak. Buning uchun: o’ 
quvchilarga fikr yuritish uchun imkoniyat berish; turli-tuman g’ oya va fikrlarni qabul 
qilish; o’ quvchilarning o’ quv jarayonidagi faolligini ta’minlash; har bir o’ 
quvchining mantiqiy fikr yuritishga qodir ekanligiga o’ zlarida ishonch hissini uyg’ 
otish; ijodiy fikrlashning yuzaga kelishini qadrlash lozim. 
Shu munosabat bilan o’ quvchilar: o’ ziga ishonchni orttirish va o’ z fikri 
hamda g’ oyalarining qadrini tushunish; o’ quv jarayonida faol ishtirok etish; turlicha 
fikrlarni e’tibor bilan tinglash; o’ z hukmlarini shakllantirishga hamda undan 
qaytishga tayyor turishi lozim. 
18  
  O’ quvchida ijodiy faoliyatning o’ sishida o’ quv topshiriqlari muhim ahamiyat 
kasb etadi. O’ quvchilarning mantiqiy fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirish ularda 
aqliy faoliyatni shakllantirishga yo’ naltirilgan. O’ quvchilar matematik qonuniyatlar 
va munosabatlarni anglashga o’ rganadilar, o’ zaro muomalaga kirishadilar, xulosa 
chiqaradilar. Bundan o’ quvchining aqli o’ tkirlashadi, topqirligi va ziyrakligi ortadi, 
fikrlashi tartibli, isbotli, mantiqli, nutqi esa aniq, ishonchli bo’ ladi [6;182]. 
 
   
 
 
 
 
   
III BOB O’quvchi shaxsiy sifatlarini rivojlantiruvchi masalalar
 3.1. Algebraik masalalar 
  Algebraik   masalalar   o’quvchilarga   boshlang’ich   sinfda   hattoki   maktabgacha
ta’lim   muassasasidan   boshlab   o’rgatiladi.   Maktabda   esa   7sindan   alohida   “Algebra”
bo’limiga   bo’lib   o’rganiladi.   Algebraic   masalalarni   yechishda   bir   nechta
tushunchalarga   duch   kelinadi   va   bu   tushunchalarni   bilishi   o’quvchida   qiyinchilik
tug’dirmaydi. 
  Sonli   ifoda   deb,   sonlar   yordamida   amallarning   bajarilishiga   aytiladi,   masalan
8+16*3+10; 
 Ta’rif. Algebraik ifoda deb sonlar bilan birgalikda harflar qatnashgan amallarning
bajarilishiga aytiladi. Masalan 2*a+15*b+1 
  Bir   no’malumli   birinchi   darajali   tenglamalarni   yechish   mavzusi   bo’yicha
o’quvchilar berilgan chiziqli tenglamani va masalalarni tenglamalar tuzib yecha olish
ko’nikmalariga ega bo’lish lozim. 
  Tenglamani   yechish-   bu   uning   barcha   ildizlarini   toppish   yoki   ularning
yo’qligini ko’rsatish demakdir. 
19  
  1. a =0   =0 
2. a+b=0 
3. a +b= c +d 
  Tenglama tarkibidagi noma’lumni topish uchun na’malum qatnashgan hadlarini
esa   tenglikning   o’ng   qismiga   o’tkazib   oxshash   hadlarini   ixchamlash,   so’ngra   chap
qismidagi   noma’lum   oldidagi   koeffitsientini   (agar   u   nolga   teng   bo’lmasa)   o’ng
qismidagi ma’lum songa bo’lish kerak. 
  Ta’rif.   Son   va   harfiy   ko’paytuvchilar   ko’paytmasidan   iborat   algebraic   ifoda
birhad deyiladi. 
  Birhadning   standart   shakli   tushunchasi   kiritilganda,   5-sinfdagi   koeffitsient
tushunchasi aniqlashtiriladi. 
  Ta’rif. Birinchi o’rinda turgan faqat bittya son ko’paytuvchidan va har xil asosli
harfiy darajalardan tuzilgan birhadga standart shakldagi birhad deyiladi. 
  Misol,   
  Ta’rif.   Bir   nechta   birhadning
algebraic yig’indisi ko’phad deyiladi. 
Ko’phadni tashkil qiluvchi birhadlar shu ko’pning hadlari deyiladi.  Misol,
Har   bir   to’rtburchak   yuzasini   hisoblang?   Hosil   bo’lgan   eng   katta
to’g’rito’rtburchakning yuzi nimaga teng. 
  Algebraik kasrlar 
 algebraic kasrlarni qisqartira olish; 
 kasrlarni umumiy mahrajga keltirish mashqlarini bajara olish; 
 algebraic kasrlarni qo’shish va ayirishga doir malakalarni bajara olish; 
 algebraic kasrlarni ko’paytirish va bo’lishga doir mashqlarni bajara olish; 
 ratsional ifodalarni ayniy almashtirish; 
 Butun ko’rsatkichli darajaning xossalari. 
20  
     
    Matematikani o’rganishga moyilligi bo’lgan o’quvchilar bilan ishlash jarayonida
ularga algebraic kasr haqida tushunchalarni chuqurroq o’rgatish lozim. Turli mahrajli
kasrlarni qo’shish va ayirish uchun kasrlarning umumiy mahrajini topib, hosil bo’lgan
kasrlarni qo’shib mumkin bo’lsa, natijasi soddalashtiriladi. 
21  
    Masala.   Hovuz   birinchi   quvur   orqali   a   soatda,   ikkinchi   quvur   orqali   b   soatda
to’ladi. Agar bir vaqtda ikkala quvur ochib qo’yilsa, hovuz necha soatda to’ladi. 
  Yechish: Hovuzning hajmi V bo’lsin. Bir soatda birinchi quvur ga teng hajmni,
  ga   teng   hajmni   to’ldiradi.   Ikkala   quvur   esa   +   ga   teng   hajmni   to’ldiradi.
Qidirilayotgan vaqt bo’lsin. t soatda ikkala quvur hovuzni butunlay to’ldirishi kerak,
ya’ni 
22  
  Tenglamalar sistemasi. Ikki o’zgaruvchili ikkita chiziqli tenglamalar sistemasini
o’qitishda dastlab berilgan masala shartiga ko’ra noma’lumlar kiritiladi va 
tenglamalar tuziladi. Tuzilgan tenglamalar birgalikda chap tomondan katta qavsga 
olinadi. Tuzilgan har ikkala tenglama uchun bir xil yechim topiladi va bu yechim 
har bir tenglamani to’g’ri tenglikka aylantirishini tekshirib ko’riladi. Bu esa 
tenglamalar sistemasi uchun tayanch tushuncha hisoblanadi. So’ngra induktiv 
metoddan deduktiv metodga o’tiladi, ya’ni birinchi darajali ikki noma’lumli ikkita 
chiziqli tenglamalar sistemasi umumiy ko’rinishda quyidagicha yoziladi:  
        
   berilgan sonlar, x va y sonlar noma’lum sonlar. 
  Chiziqli   tenglamalar   sistemasini   yechishning   4   xil,   ya’ni   o’rniga   qo’yish,
qo’shish, grafik, taqqoslash usullarini mavjud. 
  O’rniga qo’yish usuli. Bu usulda tenglamalardan ixtiyoriy bittasini tanlab olib, 
undan no’malumning bittasini ikkinchisi orqali topiladi. Noma’lumning topilgan 
qiymatini ikkinchi tenglamaga qo’yib, bir noma’lumli chiziqli tenglama hosil bo’ladi. 
Bu tenglamani yechib, undagi noma’lumni topamiz. Keyin rsa topilgan qiymatni 
o’rniga qo’yib, ikkinchi noma’lumni aniqlaymiz. 
  Qo’shish   usuli.   Tenglamalar   sistemasini   algebraic   qo’shish   usulida   yechish
uchun: 
1. Noma’lumlardan   birining   oldida   turgan   koeffitsientlar   modullarini
tenglashtirish. 
2. Hosil bo’lgan tenglamalarni hadlab qo’shish yoki ayirib bitta noma’lumni
toppish. 
3. Topilgan   qiymatni   berilgan   sistemaning   tenglamalaridan   biriga   qo’yib,
ikkinchi noma’lumni toppish kerak. 
Misol.   J: (3;2). 
Grafik   usul.   Tenglamalar   sistemasini   yechishning   grafik   usuli   quyidagilardan
iborat. 
23  
  1. Sistemadagi har bir tenglamaning grafigi yasaladi. 
2. Yasalgan to’g’ri chiziqlar kesishish nuqtasining koordinatalari topiladi. 
Tenglamalar   grafiklari   kesishish   nuqtasining   koordinatalari   shu   tenglamalar
sistemasini yechimi bo’ladi. 
Tekislikda   ikki   to’g’ri   chiziq   tenglamalar   sistemasi   grafiklarining   o’zaro
joylashuvida 3 hol bo’lishi mumkin: 
1. To’g’ri chiziq kesishsa ya’ni bitta umumiy nuqtaga ega bo’ladi. Bu holda
tenglamalar sistemasi bitta yagona yechimga ega bo’ladi. 
2. To’g’ri chiziqlar parallel ya’ni ular umumiy nuqtaga ega emas. Bu holda
tenglamalar sistemasi yechimga ega bo’lmaydi. 
3. Ta’g’ri   chiziqlar   ustma-ust   tushadi.   Bu   holda   sistema   cheksiz   ko’p
yechimlar to’plamiga ega bo’ladi. 
Taqqoslash usuli. Bu usulning mohiyati shundaki, sistemani yechish uchun 
uning har bir tenglamasidan x ni topamiz. x uchun topilgan ifodalarni tenglashtirish 
natijasida hosil bo’lgan tenglamadan y ni topib, so’ngra x topiladi. 
 
24  
  3.2. Geometrik masalalar  
Geometriya   materiallarini   o’rganish   jarayonida   o’quvchilarda   ziyraklik,   diqqat
rivojlanadi.   Ular   geometric   shakllarni   tasniflash,   tabaqalashtirish,   taqqoslashga
o’rganadilar.   O’lchash   malakalarini   egallash   orqali   ularda   mustaqillik   va   ishonch
rivojlantiriladi. 
Maktab   geometriya   kursining   asosiy   maqsadi   o’quvchilarni   mantiqiy   tafakkur
qobiliyatini   rivojlantirishga   qaratilgan   ekan,   shu   maqsadni   amalga   oshirish   uchun
o’qish jarayonida bir qancha isbotlashga va hisoblashga doir masalalarni yechish talab
qilinadi. 
G ео m е triya   so’zi   gr е kch а   bo’lib,   «g ео »   -   y е r,   «m е triya»   -   o’lch а sh   so’zl а rid а n
t а shkil   t о pg а n.   Bu   «y е rni   o’lch а sh»   d е g а n   fikrni   bildir а di.   G ео m е triyaning
t е kislikd а gi sh а kll а rining  хо ss а l а rini o’rg а nuvchi bo’limi pl а nim е triya d е b  а t а l а di. 
G ео m е triya   f а nining   v а zif а l а rid а n   biri   sh а kll а rni   uz а r о   t а qq о sl а sh   m а s а l а sidir.
Sh а kll а rni   o’z а r о   t а qq о sl а shd а   ul а rning   chizm а l а rid а n   (t а svirl а rid а n)   f о yd а l а nil а di.
Sh а kll а rning   chizm а sini   хо sil   qilishni   g ео m е triyaning   eng   birinchi   m а s а l а si   d е b
а ytish   mumkin.   Sh а kll а rning   b а ’zi   m а ’lum   хо ss а l а rid а n   f о yd а l а nib,   uning   yangi
хо ss а l а rini o’rg а nish g ео m е triyaning umumiy v а zif а sidir.      
Bugungi   kunga   kelib   har   bir   fan   o’qituvchisi   kompyuterda   mavzuga   muvofiq
dars materialiga mos keladigan qilib, estetik did bilan o’zi  xoxlagandek namoyishlar
qilishi,   ko’rgazmalar   tayyorlashi   uchun   to’liq   imkoniyatlar   mavjud.   Bundan   tashqari
hozirda   maktablarga   barcha   fanlar   bo’yicha   turli   mavzularda   tayyor   dasturlar   ham
yetkazib berilmoqdaki, bulardan o’qituvchilar unumli foydalanishlari kerak. 
Tekislikda nuqtalar va to’g’ri chiziqlar tegishliligining asosiy xossalari: 
1. Tekislikda   qanday   to’g’ri   chiziq   olinmasin,   bu   to’g’ri   chiziqqa   tegishli
bo’lgan nuqtalar ham, tegishli bo’lmagan nuqtalar ham mavjud. 
2. Har qanday ikki nuqtadan faqat va faqat bitta to’g’ri chiziq o’tadi. 
 Nuqtalarning to’g’ri chiziqda joylashuvining asosiy xossasi: 
To’g’ri   chiziqdagi   uchta   nuqtadan   bittasi   va   faqat   bittasi   qolgan   ikkitasining
orasida yotadi. 
25  
  А    yl    а   n    а   .     B е rilg а n   nuqt а d а n   t е ng   uz о qlikd а   yotg а n
nuqt а l а rd а n ib о r а t g ео m е trik sh а kl  а yl а n а  d е b  а t а l а di.        
B е rilg а n nuqt а   а yl а n а ning  m а rk а zi  d е yil а di.  
А yl а n а  nuqt а l а rid а n m а rk а zg а ch а  bo’lg а n uzunlik 
а yl а n а ning  r а diusi  d е b  а t а l а di.  О  - m а rk а z,  ОА ,  О B - 
r а diusl а r.Bir  а yl а n а ning b а rch а  r а diusl а ri o’z а r о  t е ng: 
     ОА = О B=r.  
26  
  А yl а n а ning   i х tiyoriy   ikki   nuqt а sini   tut а shtiruvchi   k е sm а   uning   v а t а ri   d е yil а di .
MN - v а t а r. 
А yl а n а  m а rk а zid а n o’tuvchi v а t а r uning di а m е tri d е b  а t а l а di. SD- di а m е tr. 
    А g а r   burch а kning   t о m о nl а ri   bir   to’g’ri   chiziqni   t а shkil   qils а ,   burch а k   yoyik
burch а k   d е b   а t а l а di.   K а tt а ligi   90   g а   t е ng   burch а k   to’g’ri   burch а k   d е b   а t а l а di.
To’g’ri   burch а kd а n   kichik   burch а k   o’tkir   burch а k;   to’g’ri   burch а kd а n   k а tt а ,   а mm о
yoyik burch а kd а n kichik burch а k  o’ tm а s burch а k  d е b  а t а l а di.        
Misol.   А yl а n а   v а t а rining   o’rt а sid а n   o’tuvchi   di а m е tr   shu   v а t а rg а   p е rp е ndikulyar
ek а nini isb о tl а ng. 
1. А B -  а yl а n а  v а t а ri, S es а  uning o’rt а si bo’lsin (1-r а sm).  АО B uchburch а k  а s о si
А B bo’lg а n t е ng yonli uchburch а k. Uning  ОА  v а   О B t о m о nl а ri   а yl а n а ning r а diusl а ri
uchun t е ng. T е ng yonli uchburch а kning   а s о sig а   o’tk а zilg а n m е di а n а   хо ss а sig а   ko’r а
О S k е sm а   b а l а ndlikdir. SHu s а b а bli   а yl а n а   v а t а rining o’rt а sid а n o’tk а zilg а n di а m е tr
shu v а t а rg а  p е rp е ndikulyar. 
1-rasm 
 
 
27  
  2. Tеng yonli trаpеtsiyaning diаgоnаli yon tоmоnigа pеrpеndikulyar. Uning o’tmаs
uchidаn   tushirilgаn   bаlаndligi   4   gа   tеng   va   аsоsini   4:   1   nisbаtdа   bo’lаdi.
Trаpеtsiyaning yuzini tоping. 
 
Yechilishi:  
S = (3х + 4х)   2 h = 8х 2
4 
= 16 х   h* = 4 х х, 4* 
=4 х х х = 2 S = 16 2 = 32  
 
3. Tеng yonli uchburchаkning аsоsidаgi tаshki burchаgi, ungа qo’shni burchаgidаn
40 gа kаttа. Tеng yonli uchburchаkning uchidаgi burchаgini tоping. 
 
Yechilishi: 
 
  + 2  + 40   = 180  
2  = 140 
 
 = 70 
  + = 180     
 = 180 -140 = 40  
 
28  
  1.   Tog’ri   to’rtburchаkkа   uchlаri   uning   tоmоnlаrini   o’rtаlаri   bilаn   ustmа-ust
tushаdigаn to’rtburchаk ichki chizilgаn to’rtburchаkning pеrimеtri 40 gа tеng. To’g’ri
to’rtburchаk tоmоnlаrining nisbаti 8: 6 kаbi bo’lsа, uning pеrimеtrini tоping. 
  Yechilishi:  
RА1В1S1D1 = 40 А1В1S1D1 
– rоmb 
4 а = 40,  а  = 10 
ВD = 2 а =  20 
  АВ: АD = 8 :6   
    D*   + 16   9 АD* = 400  
АD = 400 9 25 = 20 3 5 
= 12АВ = 4 3 12 = 16  
RАВSD = 2 (12+16) = 2 28 
= 56 
 
 
   
 
29  
  Xulosa 
O’quvchilarning   mantiqiy   fikrlashini   rivojlanishida   planimetriya   kursining
imkoniyati katta. Haqiqatdan ham geometriyaning planimetriya kursi deduktiv asosga
qurilgan bo’lib, bu dastur o’z-o’zidan o’quvchilarning mantiqiy madaniyatini o’stirish
uchun maqbul tarzda tuzilgan [8;216-217]. 
Bugungi kunga kelib har bir fan o’qituvchisi kompyuterda mavzuga muvofiq
dars materialiga mos keladigan qilib, estetik did bilan o’zi  xoxlagandek namoyishlar
qilishi   uchun   ko’rgazmalar   tayyorlashi   uchun   to’liq   imkoniyatlar   mavjud.   Bundan
tashqari hozirda maktablarga barcha fanlar bo’yicha turli mavzularda tayyor dasturlar
ham yetkazib berilmoqdaki, bulardan o’qituvchilar unumli foydalanishlari kerak. 
Mazkur kurs ishida masala, matematik masala tushunchasi, o’quvchi shaxsiy
sifatlarini   rivojlantirish   metodlari,   matematik   masalalar   asosida   o’quvchida
rivojlanadigan   sifatlari,   o’quvchi   shaxsiy   sifatlarini   rivojlantiruvchi   masalalari
ko’rildi. 
Kurs ishining maqsadi to’laqonli ochib berildi. Bundan tashqari geometriyani
o’qitishning dolzarb muammolari ochib berildi. 
Ushbu   kurs   ishi   mening   birinchi   ijodiy   faoliyatim   hisoblanib,   uni   yozishda
ko’pgina adabiyotlardan foydalandim. 
   
30  
  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. J .  Xasanboyev ,  H .  Sariboyev  “ Pedagogika ”  o ’ quv   qo ’ llanma   T .: “ Fan ”  nashriyot -
2006  yil . 
2. Sharofat Nematova “Matematika fanini o’qitishning nazariy masalalari va 
metodikasi” “Tafakkur nashriyot” T.: 2011 
3. Umumiy o’rta ta’lim va o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limida “Matematika” T.: 2010
4. H.T. Omonov, N. X. Xo’jayev “Pedagogik texnologiyalar va pedagogic mahorat” 
T.: “IQTISOD-MOLIYA” nashriyoti -2009 yil 
5. “Zamonaviy fizika va astronomiya yutuqlari: Muammolar va yechimlar” 
Respublika ilmiy-amaliy konferensiya materiallari T.:2013 
6. S. Alixonov “Matematika o’qitish metodikasi”. T.: “O’qituvchi” nashriyoti-2008 
yil. 
7. D.I. Yunusova “Matematikani o’qitishning zamonaviy texnologiyalari” T.: “Fan” 
nash. -2010 yil. 
8. Umumiy o’rta ta’lim va o’rta maxsus, kab-hunar ta’limida 
9. “Matematika” (Davlat ta’lim standartlari va o’quv dasturlari haqida darsliklar 
mazmuni bo’yicha tahliliy ma’lumotlar) T.: “O’qituvchi” 2010 
10. Sinf darsliklari (5,6,7,8,9 sinflar). 
 
 
 
   
31