Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 33000UZS
Размер 48.9KB
Покупки 0
Дата загрузки 18 Апрель 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

Moxira Xasanova

Дата регистрации 06 Январь 2025

6 Продаж

Matematika fanida elektron darsliklardan foydalanish

Купить
MAVZU: MATEMATIKA FANIDA ELEKTRON DARSLIKLARDAN
FOYDALANISH
MUNDARIJA
KIRISH………………..…………………………………………………………3
I   BOB.     MATEMATIKA   FANIDA   ELEKTRON   DARSLIKLARDAN   FOYDALANISH
O`RNI   VA
AHAMIYATI…………………………………………………………..
1.1 Boshlang‘ich sinf matematika darslarida elektron darsliklardan   foydalanishning
nazariy asoslari…………………………………………………..5
1.2   Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida   interfaol   metodlardan   foydalanish
jarayonida axborot texnologiyalaridan foydalanish metodikasi…………………14
II   BOB.BOSHLANG`ICH   SINF   MATEMATIKA   DARSLARIDA
AXBOROT TEXNOLOGIYALARIDAN FOYDALANISH METODIKASI
2.1  Masala yechishni o‘rgatishda axborot texnologiyalaridan foydalanish………22
2.2   Matematika   darslarini   tashkil   etishda   o‘qituvchining   o‘rni……………………
26
XULOSA…………………………………..…………………………………….32
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YHATI………..……………….33
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev   Miromonovich
ta`lim   sohasiga   juda   katta   e`tibor   qaratmoqdalar.Xususan   ta`lim   sohasini
rivojlantirish   kerak   ekan,buni   avvalo   boshlang‘ich   ta`limdan   boshlashimiz
kerak,buyuk kelajakning ildizi boshlang‘ich ta`limdan boshlanadi dedilar.Bugungi
kunda xalq ta’limi tizimida jami 4 916 ta maktabgacha ta’lim muassasasi, 9 680 ta
umumiy   o‘rta   ta’lim   maktabi,   211   ta   barkamol   avlod   markazlari   mavjud   bo‘lib,
ularda   jami   400   ming   nafardan   ortiq   pedagog   xodimlar   faoliyat   ko‘rsatmoqda.
O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi   tizimida   pedagog   kadrlarni
tayyorlash bo‘yicha 5 ta davlat pedagogika instituti, xalq ta’limi xodimlarini qayta
tayyorlash   va   ularning   malakasini   oshirish   bo‘yicha   14   ta   hududiy   institutlar
faoliyat   ko‘rsatmoqda.   Amaldagi   tartibga   asosan,   xalq   ta’limi   muassasalari
pedagoglari   kamida   5   yilda   bir   marotaba   o‘z   malakalarini   oshiradilar.
O‘qituvchilar malaka oshirish davomida mamlakatimizda va jahonda pedagogika,
psixologiya   hamda   o‘quv   fani   bo‘yicha   erishilgan   eng   yangi   yutuqlarni   chuqur
o‘rganib,   zamonaviy   axborot   va   pedagogik   texnologiyalarning   imkoniyatlaridan
xabardor bo‘lgan holda ularni amaliyotga tatbiq etib kelmoqdalar. Shu bilan birga,
xalq ta’limi xodimlarini qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish hududiy
institutlarida   faoliyat   yuritayotgan   pedagog   xodimlarning   ilmiy   salohiyati,   dars
berish sifati bugungi kun talablariga javob bermayapti. Xodimlar ilmiy izlanishlar
bilan shug‘ullanmaydi, ularning faoliyatini  tashqi  baholash tizimi samarali  yo‘lga
qo‘yilmagan.   O‘tkazilgan  tahlillar   pedagog   kadrlarni   tayyorlash,   qayta   tayyorlash
va   ularning   malakasini   oshirish   jarayonlarida   xalq   ta’limi   va   oliy   ta’lim   tizimlari
o‘rtasida uzluksizlik va uzviylik ta’minlanmaganligini ko‘rsatdi. Xodimlarini qayta
tayyorlash   va   ularning   malakasini   oshirish   bo‘yicha   ta’lim   dasturlarini
takomillashtirish   yuzasidan   ilmiy-tadqiqot   hamda   o‘quv-metodik   ishlarni   olib
borish   ko‘nikmalarini   rivojlantirish;   masofadan   o‘qitish   usullari   asosida   xalq
ta’limi   muassasalari   pedagoglari   uchun   tashkil   etiladigan   qayta   tayyorlash   va
2 malaka   oshirish   kurslarining   tegishli   o‘quv-metodik   resurslarini   ishlab   chiqish,
kurslardagi   o‘quv   mashg‘ulotlarini   onlayn   va   offlayn   shakllarida   tashkil   etishni
yanada takomillashtirish; tegishli yo‘nalishlar bo‘yicha fanlarning umumkasbiy va
maxsus   bloklari   bo‘yicha   qayta   tayyorlash   va   malaka   oshirishni   tashkil   etish
hamda   ular   bo‘yicha   zamonaviy   metodik,   axborot-ma’lumotnoma   bazasini
yaratish; buyurtmachi tashkilotlar bilan hamkorlikda xalq ta’limi xodimlarini qayta
tayyorlash   va   ularning   malakasini   oshirish   bo‘yicha   ta’lim   dasturlarini   uzluksiz
takomillashtirib borish; o‘quv-tarbiya jarayonining amaliyot bilan o‘zaro samarali
hamkorligini   ta’minlash,   xalq   ta’limi   xodimlarini   qayta   tayyorlash   va   ularning
malakasini   oshirish   jarayonini   sayyor   mashg‘ulotlar   orqali   zamonaviy   texnika   va
texnologiyalar   bilan   jihozlangan   ta’lim   muassasalarida   tashkil   etish;   innovatsion
ilmiy   yutuqlarni,   zamonaviy   pedagogik   va   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalarini   qo‘llashni,   masofadan   o‘qitishni,   mustaqil   ta’lim   olishni
kengaytirishni   nazarda   tutuvchi   texnika   va   texnologiyalarni   ta’lim   tizimiga   joriy
etish.
Kurs   ishining   maqsadi :   4-sinf   matematika   darslarida   axborot
texnologiyalaridan foydalanish  asoslarini ishlab chiqish.
Kurs   ishining   obyekti:   Umumiy   o‘rta   ta’limning   boshlang‘ich   sinflaridagi
o‘quv-tarbiyaviy jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Boshlang‘ich   sinflarda   pedagogik
texnologiyalardan foydalanish.
Kurs ishining vazifalari:
1.Boshlang‘ich sinflarda matematika fanini o‘qitish metodikasini o‘rganishda
axborot texnologiyalaridan foydalanish  ;
2.Boshlang‘ich   sinflarida   matematika   o‘qitishni   zamonaviy   tarzda   amalga
oshirish imkoniyatlarini tahlil etish va o‘rganish;
3.Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining matematik tafakkurini shakllantirishning
pedagogik-psixologik asoslarini tadqiq etish;
Kurs   ishining   tuzilishi:   Kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
3 I BOB.   MATEMATIKA FANIDA ELEKTRON DARSLIKLARDAN FOYDALANISH
O`RNI VA AHAMIYATI
1.1Boshlang‘ich sinf matematika darslarida elektron darsliklardan
foydalanishning nazariy asoslari.
Ta’lim     tizimida     axborot   kommunikatsiya     texnologiyalaridan     foydalanish
o‘quv     jarayonida     o‘quvchilarni   faqat     nazariy     bilimlari     bilan     cheklab
qolmasdan,     balki     amaliy     mashg‘ulotlar   o‘tkazishda,   ularning   har   tomonlama
yetuk   kadrlar   qilib   tayyorlashida   muhim   rol   o‘ynaydi.   Ta’limdagi   axborot
texnologiyalari   keng   me’yoriy   tushuncha   bo‘lib,   olib   borilayotgan   har   bir   mavzu
ana   shu   texnika,   texnologiyadan   foydalanishni   taqozo   etadi.   Chunki,   zamonaviy
o‘qitish   texnikasidan   foydalanish   ijobiy   natijalar   beradi.   Ta’lim     tizimida     olib
borilayotgan     islohotlar     umumiy     o‘rta     ta’lim     maktablarida   fanlarni   yangicha
uslublarda o‘qitishni nazarda tutmoqda.
Bugungi   kunda   mamlakatimizda   bolayotgan   ulkan   bunyodkorlik   ishlari,
ta’lim-tarbiya     sohasida     qabul     qilingan     qonun     va     qarorlar     “Milliy
dastur”imizda   belgilab     berilgan     buyuk     maqsadlar     hozirgi     kun     o‘qituvchisini
yanada  ko‘proq mehnat qilishga, izlanishga da’vat etmoqda. Ushbu maqsadlarning
ijobiy natijaga ega  bo‘lishi,  eng  avvalo,  yosh  avlodga  ilmiy  bilimlar  asoslarini
puxt a   o‘rgatish, ularda keng dunyoqarash hamda tafakkur ko‘lamini hosil qilish,
ma’naviy-axloqiy   sifatlarni   shakllantirish   borasidagi   ta’limiy-tarbiyaviy   ishlarni
samarali tashkil etish bilan bog‘liqdir. Zero,   yurtning porloq istiqbolini   yaratish,
uning   nomini     jahonga   keng   yoyish,   ulug‘   ajdodlar   tomonidan   yaratilgan   milliy-
madaniy   merosni   jamiyatga   namoyish   etish,   ularni   boyitish   yosh   avlodni   komil
inson hamda malakali mutaxassis qilib tarbiyalashga bog‘liqdir.
Boshlang‘ich matematika o‘qitish metodikasining o‘qitish vazifalari: 
1) ta’lim-tarbiyaviy va amaliy vazifalarni amalga oshirishi, 
2) nazariy bilimlar tizimini o‘rganish jarayonini yoritib berishi kerak; 
3) o‘quvchilarning dunyoqarashini shakllantirish yo‘llarini o‘rgatishi kerak; 
4 4) ta’limni insonparvarlashtirish; 
5)   matematika   o‘qitish   jarayonida   insonni   mehnatni   sevishga,   o‘zining
qadrqimmati, bir-biriga hurmati kabi fazilatlarini tarbiyalashni ko‘rsatib beradi; 
6)   o‘qitish   metodikasi   I–IV   sinflar   matematikasining   davomi   bo‘lgan   V–VI
sinf matematikasi mazmuni bilan bog‘lab o‘qitishni ko‘rsatadi. 
Boshlang‘ich     matematika     kursining     vazifasi     maktab     oldiga     qo‘yilgan
“o‘quvchilarga     fan     asoslaridan     puxta     bilim     berishda     yangi     texnologiyadan
foydalanish, ularga hozirgi zamon ijtimoiy-iqtisodiy bilimlarni berish, turmushga,
kasb-hunarga yo‘naltirish, kasblarni ongli tanlashga o‘rgatish” kabi vazifalarni hal
qilishda yordam berishdan iborat.
Jamiyatning   har   bir   a’zosi,   o‘zining   kundalik   faoliyatida,   uzluksiz   ravishda
turli   axborot   resurslaridan   foydalanadi.   Doimiy   ravishda   ortib   borayotgan
axborotlar   hajmi   jamiyatdagi   intellektual   salohiyatning   oshishiga   xizmat   qiladi.
Modomiki   shunday   ekan,   o‘qituvchi   ham   o‘z   kasbiy   va   pedagogik   mahoratini
zamonaviy axborot texnologiyalari oqimi asosida oshirib borishi mumkin. Har bir
o‘qituvchi   mehnat   faoliyati   jarayonida   axborot   texnologiyalaridan   unumli
foydalanishi   uchun   avvalo   o‘z   axborot   muhitini   shakllantirishga   zamin   yaratishi
lozim.   Zamonaviy   axborot   texnologiyalari   o‘z   muhitida   axborot   ob’ektlarini,
ularning   o‘zaro   aloqasini,   axborotlarni   yaratish,   tarqatish,   qayta   ishlash,   to‘plash
texnologiyalari   va   vositalarini,   shuningdek   axborot   jarayonlarining   tashkiliy   va
huquqiy tarkibini mujassamlashtiradi.
Hozirgi   kunda   o‘qituvchi   ta’lim-tarbiya   jarayonida   o‘quvchilarning
imkoniyatlari   va   talablarini   inobatga   olishi   zarur.   O‘qituvchi   tomonidan   targ‘ib
etilayotgan ta’lim va tarbiya tizimi shaxsga yo‘naltirilgan xarakterda ega bo‘lishi,
ya’ni   shaxsning   har   xil   xususiyatlari   va   sifatiga   e’tibor   qilgan   holda
tabaqalashtirilgan bo‘lishi kerak.
Har   qanday   ta’lim   va   tarbiya   tizimi   ma’lum   bir   ijtimoiy,   ilmiy-texnik,
iqtisodiy,   madaniy   va   nihoyat,   siyosiy   muhitda   shakllanadi   va   rivojlanadi.   Bu
muhitlarning   eng   ustuvori   ijtimoiy-iqtisodiy   omildir.   Ilmiy-texnik   taraqqiyot,
madaniy   va   siyosiy   muhit   ijtimoiy-iqtisodiy   o‘zgarishlarni   rivojlantirishi   yoki
5 sekinlashtirishi   mumkin.   Ta’lim   tizimi   jamiyatning   ijtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy
rivojlanishining   asosiy   vazifalarini   amalga   oshirishga   xizmat   qiladi,   chunki
umumta’lim   maktablari,   oliy   ta’lim   muassasalari   insonni   iqtisodiyot,   madaniyat,
siyosiy hayotda qizg‘in faoliyat ko‘rsatish uchun tayyorlaydi. SHuning uchun ham
ta’lim   muassasalari   o‘qituvchisi   ta’lim-tarbiya   jarayonining   tayanch   bo‘g‘ini
sifatida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
SHu   bilan   bir   qatorda   umumta’lim   maktablari   va   oliy   ta’lim   muassasalari
o‘qituvchilari   o‘rtasida   ijtimoiy-iqtisodiy   o‘zgarishlar   va   ilmiy-texnik   taraqqiyot
o‘zining   ifodasini   kechikib   topmoqda.   O‘qituvchi   va   o‘quvchilarning   fikrlashi   va
qabul qilish faoliyatida yangi g‘oyalar, yangi zamonaviy axborot texnologiyalarini
o‘zlashtirish ma’lum bir vaqtni talab etadi. 1
Shaxsga   yo‘naltirilgan   o‘qitish,   birinchi   navbatda,   ta’limning   paradigmasini
o‘zgartiradi.   Agar   ta’lim   tizimida   o‘qitish   ustuvor   sanalgan   bo‘lsa,   hozir   kunda
jamiyatning axborotlashuvi davrida ustuvorlik o‘qishga o‘rgatishga yo‘naltirilgan.
SHu   sababdan   ta’limning   o‘qituvchi-darslik-o‘quvchi   paradigmasi   o‘quvchi-
darslik-o‘qituvchi   paradigmasi   bilan   o‘rin   almashmoqda.   O‘qituvchi   endilikda
yangi  statusga  ega bo‘ladi, endi  uning vazifasi  o‘quvchilarni  mustaqil  bilim  olish
faoliyatini   tashkil   etish,   bilimlarni   mustaqil   egallash   va   ularni   amaliyotda
qo‘llashga   o‘rgatishdan   iborat.   O‘qituvchi   bunday   maqsadlarda   o‘qitishning
metodlari,   texnologiyalarini   shunday   tanlashi   kerakki,   u   o‘quvchilarga   nafaqat
tayyor   bilimlarni   o‘zlashtirishlarida,   balki   bilimlarni   turli   manbalardan   izlash,
mustaqil egallash, o‘zlarida shaxsiy nuqtai nazarning shakllanishi, uni asoslashi va
avvalgi   egallangan   bilimlardan   yangilarini   olishda   foydalanish   imkoniyatini
yaratish   kerak.   Bunday   o‘qitishni   “rivojlantiruvchi”   ham   deb   atash   mumkin.
Bilimlarni   o‘zlashtirish   fikrlashni   rivojlantiruvchi   muhim   omil   hisoblansada,
bilimlarni   har   qanday   o‘zlashtirish   yoki   egallash   o‘quvchining   fikrlashiga
rivojlantiruvchi   ta’sir   ko‘rsatmaydi.   Buning   uchun   bilimlarni   faoliyat   shakllarini
faollashtirish   lozim.   Egallangan   bilimlarni   oddiy   qaytarish   o‘quvchi   va
o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashlarini   rivojlantirishda   yetarli   bo‘lmaydi.   Faol
1
  А lixonov   S,   “Boshlang‘ich   sinflarda   mat е matika   o‘qitish   m е todikasi”,-   Namangan:   “ М aruzalar   to‘plami”,
2010-yil
6 bilish,   mustaqil   fikrlash   faoliyati   juda   zarurdir.   Bilimlarni   mustaqil   egallash
faoliyati   va   olingan   bilimlarni   qo‘llash   jarayoni   yangi   bilimlarni   shakllanishiga,
o‘quvchining samarali fikrlash manbaiga aylanadi.
Shu   sababdan   mamlakatimizda   va   jahonning   rivojlangan   davlatlarida   ta’lim
sohasini   isloh   qilish   jarayonida   pedagogik   texnologiyalarning   rivojlanishi,   zarur
axborotlarni mustaqil izlab topish, muammoni qo‘ya bilish va uning yechimini hal
etish, olingan bilimlarni tanqidiy tahlil eta olish va bu bilimlarni yangi masalalarni
yechishda   qo‘llash   uchun   yo‘naltirilgan.   Endilikda   shaxsga   yo‘naltirilgan
ta’limning zaruriyligi barchaga ayon bo‘lmoqda.
Shaxsga   yo‘naltirilgan   o‘qitish   –   bu   o‘quvchining   shaxsiy   xususiyatlarini,
qobiliyati   va   imkoniyatlarini   inobatga   oluvchi,   ilg‘or   pedagogik   va   axborot
texnologiyalaridan   o‘quvchi   shaxsini   rivojlantirishda   samarali   foydalanuvchi
o‘qitishdir.   SHunday   qilib,   shaxsga   yo‘naltirilgan   o‘qitishda   o‘qitishni
tabaqalashtirish   va   individuallashtirish   asosiy   tamoyil   sifatida   qaraladi.
Zamonaviy   axborot   texnologiyalari   shakl   va   mazmunining   rang-barangligi   –
o‘quvchining   qiziqishi,   imkoniyati   va   shaxsiy   xususiyatidan   kelib   chiqib   taklif
etilayotgan   hollardan   tanlash   imkoniyatini   beradi.   Bunday   imkoniyat   ta’lim
tizimida   ham   o‘z   aksini   topishi   zarur.   O‘qituvchining   har   xil   sathli   o‘qitishni
zamonaviy   axborot   texnologiyalari   asosida   tashkil   etishi   bunday   muammoning
yechimi bo‘la oladi.
O‘quv   mashg‘ulotlarining   o‘quvchilarni   kundalik   fanlar   majmuasi   va   ular
bo‘yicha   berilgan   topshiriqlar   majmuasi   bilan   hisoblashishga   to‘g‘ri   keladigan
qilib   tashkil   etilishi   ko‘plab   muammolarni   keltirib   chiqaradi.   Bunday   holda
o‘quvchilar   biron   bir   fanga   o‘zlarining   diqqat   e’tiborini   to‘liq   qarata   olmaydilar.
Bunday   notugalliklarni   bartaraf   etishda,   modulli   o‘qitish   eng   yaxshi   yechim
hisoblanishi mumkin.
Zamonaviy   insonning   o‘qish   jarayoni   faqat   bog‘cha,   maktab,   litsey   yoki
kollej, oliy ta’lim muassasalari bilan tugamaydi. Inson butun umri davomida ta’lim
olishi   zarur,   ya’ni   ta’lim   uzluksiz   bo‘lishi   kerak.   Demak,   uzluksiz   ta’lim   –   davr
7 talabidir.   Bu   muammo   zamonaviy   axborot   texnologiyalariga   bo‘lgan   ehtiyojni
yanada shakllantiradi.
XXI   asr   axborotlashtirish   asrida   ta’lim   sohasini   axborotlashtirish,   har   bir
ta’lim muassasasidan:
– o‘qitish va o‘qish jarayonining;
– ta’lim muassasasi boshqarilishining;
– ta’lim muassasasi bo‘linmalarining;
– ta’lim muassasasi faoliyati muhitining axborotlashtirilishini talab qiladi.
Hozirgi   ta’lim   muassasalarida   kompyuter   texnologiyalaridan   foydalanish
imkoniyatining   mavjudligini   belgilash,   ta’lim   jarayonida   bunday   texnologiyalarni
qo‘llashning eng muhim ko‘rsatkichlaridan hisoblanadi. Bu sohada erishilayotgan
yutuqlarni   hisobga   olib,   kompyuter   texnologiyasini   quyidagi   jihatlarda   ta’lim
muassasasi   umumiy   faoliyati   jarayonlarida   qo‘llash   samarali   bo‘lishini   ta’kidlash
lozim:
– ta’lim muassasasi hujjatlarini kiritish va shakllantirish;
– dars jadvallarini tuzish;
–   muassasa   o‘qituvchilari   hamda   o‘quvchilar   bo‘yicha   ma’lumotlar   bankini
yaratish va undan foydalanish;
– o‘qituvchilar faoliyatining monitoringini yaratish;
-o‘quv muassasasi  faoliyatini tezkor boshqarishni interfaol telekonferentsiya,
virtual   maslahatlar,   muhim   axborotlarni   o‘qituvchilarning   jamoaviy   yoki   shaxsiy
kompyuterlari displeyi ekraniga tashlash   orqali tez tashkil etish;
-ta’limni   boshqarish   yoxud   boshqa   mutasaddi   tashkilotlar   bilan   elektron
pochta orqali bog‘lanish sharoitini yaratish;
–   boshqa   o‘quv   muassasalari,   jumladan   chet   el   muassasalari   bilan   ijodiy
bog‘lanishni tashkil etish;
– Internet tizimi yordamida axborot izlash va uni tanlash.
– axborot va axborot texnologiyalarini majburiy o‘rganishni tashkil etish;
– barcha fanlar bo‘yicha o‘rgatuvchi dasturlardan foydalanish;
8 –   kompyuter   testlari   yordamida   o‘quvchilarning   o‘zlashtirishini   nazorat
qilish;
–   kutubxonalar   kataloglaridan   foydalanish   va   ommabop   kutubxona-lardagi
kitoblarga Internet orqali buyurtma berish;
– o‘qituvchilarning metodik ishlanmalari, ma’ruza matnlari  va boshqa o‘quv
qo‘llanmalarini nashrga tayyorlash;
–   Internet   tizimidagi   ma’lumotlardan   foydalanib,   o‘quvchilar   tomonidan
ma’ruzalar va referatlarni mustaqil tayyorlashga erishish;
– o‘quv va badiiy adabiyotlarning elektron   matnlaridan foydalanish;
– maxsus entsiklopedik lug‘atlardan foydalanish imkoniyatini yaratish lozim.
Kompyuter   texnologiyalaridan   foydalanishda,   o‘qituvchi   uning   mazmuniga   ko‘ra
bir   qancha   vazifalarni   bajarish   mumkin.   Faol   foydalanish   imkoniyatiga   ega
kompyuter texnologiyalari quyidagi asosiy didaktik funktsiyalarni bajaradi:
–   multimedia   texnologiyasini   qo‘llash   evaziga   o‘quvchilarda   fanlarga
qiziqishni rivojlantiradi;
– bunda ta’limning interfaolligi tufayli o‘quvchilarning fikrlash qobiliyatlarini
faollashtiradi va o‘quv materialini o‘zlashtirilishining samaradorligi oshadi;
–   real   holatlarda,   namoyish   qilinishi   qiyin   yoxud   murakkab   bo‘lgan
jarayonlarni   modellashtirish   va   ko‘rish   imkoniyatini   berishi   bilan   muhim
hisoblanadi;
–   o‘quv   materiallarini   o‘zlashtirilishi   faqat   darajasiga   ko‘ragina   emas,   balki
o‘quvchilar erishgan mantiq va qabul qilishlarining darajasiga ko‘ra ham samarali
hisoblanadi;
–   masofadan   turib   ta’lim   olishni   faqat   sirtdan   o‘qiyotgan   o‘quvchilar   yoxud
internet   ta’lim   uchungina   emas,   balki   sababli   dars   qoldirgan   o‘quvchilar   uchun
ham tashkil etish imkoniyatini beradi;
–   o‘quvchilarga   mustaqil   izlanish   yo‘li   bilan   materiallarni   izlash,   topish
hamda   muammoli   masalalarga   javob   topish   orqali   ma’lum   tadqiqot   ishlarini
bajarish uchun imkoniyat yaratadi;
9 –   o‘quvchilarlarning   yangi   mavzuni   o‘zlashtirishi,   misollar   yechishi,
insho,   bayon   yozish   ishlarida,   o‘quv   materiallari   bilan   mustaqil   tanishish,   tanlash
va   axborot   hamda   ma’lumotlarni   tahlil   etish   kabi   masalalarni   tez   bajarish   uchun
sharoit yaratadi.
Ma’lumki   ta’lim   mazmunini   takomillashtirishning   bosh   xususiyatlaridan   biri
kompyuter bilan muloqot jarayonida uning doimiy murojaat qilinadigan «qo‘llab-
quvvatlovchi axboroti»ni ko‘paytirish, kompyuter axborot muhiti va hozirgi zamon
talablariga   javob   bera   oladigan   darajadagi   axborot   bazasining   yaratilganligi,
gipermatn va multimedia, o‘qitishda immitatsiya, kommunikatsiya tizimlari qabul
qilingan.
Ma’lumotlar   bazasi   deganda,   axborotni   kompyuter   texnikasi   yordamida
kiritish,   tizimlashtirish,   saqlash   va   foydalanish   uchun   tavsiya   qilish   tushuniladi.
Bir qator axborotlarni an’anaviy qayta ishlash uchun ularni tayyorlashning standart
shakllari   mavjud   bo‘lib,   ularga   bibliografiya,   statistik   ma’lumotlar,   referatlar
kiradi. Ma’lumotlar bazasi axborot tarkibiga statistik, matnli, grafik va ko‘rinishli
axborotlarni   cheksiz   ko‘p   miqdorda   va   albatta,   8belgilangan   shakllardagi
ko‘rinishlarini qabul qiladi.
Bilimlar   bazasi   esa,   yopiq   tizimda,   mazkur   mavzu   bo‘yicha   qo‘shimcha
axborotlarga   ehtiyoj   sezmagan   holda   va   uning   har   bir   elementi,   mantiq   jihatdan
bog‘langan boshqa elementlarga chiqa olishi bo‘yicha tuzilmali axborotlashtirilgan
tizimga   ega   bo‘ladi.   Bunda   ushbu   bilimlar   bazasiga   kiritilmagan,   ya’ni   undan
tashqi   elementlarga   murojaat   qilinishiga   imkon   bo‘lmaydi.   Bilimlar   bazasining
birlamchi bibliografik o‘xshashlari sifatida turli entsiklopediyalar, lug‘atlar xizmat
qiladi.
O‘quvchilar   bilimi   sifatlarini   test   savollari   yordamida   aniqlash   va   psixofiziologik
rivojlanayotganligini   tashxis   qilish   maqsadida   kompyuter   tizimiga   eksport   tizimi
qo‘shimcha kiritilgan bo‘lib, bu tizim yordamida elektron tarmoq orqali bilimlarni
baholash   va   bu   masala   bo‘yicha   yetarlicha   natijalarni   aniqlash   mumkin.
Bunday   dasturiy   vositalardan,   ta’limdagi   holat   va   uning   maqsadiga   ko‘ra,   ba’zan
o‘quvchilarning   ehtiyojlarini   chuqurroq   anglash   zaruriyati   nuqtai   nazaridan,
10 ularning ma’lum fan sohasida bilimlarini tahlil qilish bo‘yicha boshqa bir hollarda
esa,   o‘qitishning   psixologik   tamoyillarini   hisobga   olish   maqsadida   keng
foydalaniladi.
Kompyuter   yordamida   turli   ilmiy   axborotlar,   o‘quv   materiallari   bo‘yicha
axborotlarni   tavsiya   etishning   boy   imkoniyatlari,   xususan   ularga   integrativ
kurslarni   kiritish,   fanning   tarixi   va   metodologiyasi   bilan   tanishish,   turli   fanlar
bo‘yicha   ularning   zamonaviy   darajasiga   oid   bilimlar,   madaniyat   va   ijtimoiy
ongga   dahldor bilimlarni kiritish, ta’lim mazmunini sezilarli o‘zgartirish va keskin
boyitishga   yordam   beradi,   uni   faollashtirish   va   rivojlantirishda   muhim   omil
bo‘ladi.
Kompyuter   vositalari   yordamida   mustaqil   ta’limni   tashkil   etish   nuqtai   nazaridan
tahlil etadigan bo‘lsak, aksariyat uning interfaolligini, bevosita muloqot yordamida
o‘quvchi o‘quv rejasida ko‘rsatilgan istalgan fan sohasida maxsus o‘quv dasturlari
yordamida bilim olish imkoniga ega ekanligi ma’lum bo‘ladi. Kompyuter vositasi,
o‘quvchi   yoxud   o‘qituvchi   murojaatlariga   «javob   beradi»,   ular   bilan   bemalol
«muloqotga   kiradi»,   bular   kompyuter   ta’limi   metodikasining   asosiy
xususiyatlaridan sanaladi.
Ayniqsa,   kompyuter   texnologiyasining   ma’lum   mavzuni   o‘qitish   bo‘yicha
yoxud   alohida   didaktik   masalalarni   hal   etishda   foydalanish   kabi   holatda   («kirib
boruvchi»   texnologiya   nomi   bilan   mashhur),   shuningdek   o‘qitishda   ma’lum
texnologiyaning   asosiy,   aniqlovchi   va   eng   muhim   tavsiflovchisi   sifatida
kompyuterni   qo‘llanish   holatida   kompyuter   va   boshqa   texnologiyalar   orasidagi
munosabatlar masalasi juda dolzarb sanaladi.
Kompyuterli o‘qitish metodikasining boshqa bir muhim xususiyati, u o‘qitish
jarayonining   barcha   bosqichlarida,   jumladan   yangi   o‘quv   materialini
tushuntirishda,   qaytarishda,   umumlashtirishda,   o‘quvchilarning   ma’lum   fan
bo‘yicha erishgan bilim, malaka va ko‘nikmalarini  tekshirishda namoyon bo‘ladi.
Bunday   jarayonda   o‘qituvchi   kompyuterning   o‘quvchi   uchun   turli   vazifalarni,
xususan   o‘qituvchilik,   ishchi   qurol,   ta’lim   ob’ekti,   o‘zaro   muloqot   kabi
funktsiyalarni   bajarishini   bilishi   kerak.   Bunda   o‘qituvchining   vazifasi   dars
11 jarayonida o‘quvchilarni  kompyuterdan to‘g‘ri foydalanishlarini  nazorat  qilishdan
iborat:
Kompyuterning   o‘qituvchilik   vazifasini   bajarishi   quyidagi   jarayonlarda   namoyon
bo‘ladi:
 o‘quv axborotining manbai (o‘qituvchini yoki darslikni qisman, ba’zan to‘la
o‘rnini bosuvchi sifatida);
 ko‘rsatmali   qo‘llanmalar   (multimedia-telekommunikatsiya   imkoniyati
bo‘lgan yangi sifat darajasida);
 individual axborot fazosining yaratilganligi;
 mashq qildirgich;
 o‘quvchi   bilimi,   ko‘nikma   va   malakasi   tashxisi   va   nazorati   muhiti.
Ishchi qurol sifatida kompyuter quyidagi vazifalarni bajaradi:
o matnlarni tayyorlash va saqlash muhiti;
o matnlar muharriri;
o grafiklar quruvchi va ularning muharriri;
o keng   imkoniyatli   hisoblash   mashinasi   (olingan   natijalarni   turli   ko‘rinishda
ifoda etuvchi);
o modellashtirish vositasi.
Kompyuterning ta’lim ob’ekti sifatidagi vositachilik vazifasi:
- dasturlashtirish (vazifali jarayonlar bo‘yicha kompyuter yordamida o‘qitish);
- dasturiy mahsulotlarni yaratish;
- turli axborot muhitidan foydalanish.
1.2 Boshlang‘ich sinf matematika darslarida interfaol metodlardan
foydalanish jarayonida axborot texnologiyalaridan   foydalanish metodikasi
Interfaol   metodlar   deganda-   ta’lim   oluvchini   faollashtiruvchi   va   mustaqil
fikrlashga   undovchi,   ta’lim   jarayonining   markazida   ta’lim   oluvchi   bo‘lgan
metodlar tushuniladi. Bu metodlar qo‘llanilganda ta’lim beruvchi ta’lim oluvchini
faol   ishtirok   etishga   chorlaydi.   Interfaol   metod   biror   faoliyat   yoki   muammoni
o‘zaro muloqotda, o‘zaro bahs-munozarada fikrlash asnosida,hamjihatlik bilan hal
etishdir.   Bu   usulning   afzalligi   shundaki,   butun   faoliyat   o‘quvchilarni   mustaqil
12 fikrlashga   o‘rgatib,   mustaqil   hayotga   tayyorlaydi.Interfaol   metodlar   orqali
o‘quvchilarning   tashabbuskorligi   hamda   jamoaviy   izlanuvchanligini   oshiriladi.
Interfaol   metodlardan   foydalanib   darslarni   tashkil   etilsa,   o‘quvchi   darsga   bo‘lgan
qiziqishi yanada oshadi va ta’lim sifati yaxshilanadi.
Interfaol   usullar   orqali   o‘tilgan   darslar   o‘quvchini   ijobiy   fikrlashga,   olingan
axborotlarni   faollikda   hal   etishga,   fikrini   erkin   bayon   qilishga,   hamkorlikda   ish
yuritishga,   fikrni   yozma   bayon   etishga   chorlaydi.   Interfaol   metodlar   orqali
o‘tiladigan   darslarda   an’anaviy   usullardan   voz   kechish   degani   emas,   balki
mazmunni   o‘zaro   faollikda   hal   eta   olishdir.   Interfaollik   bu   faollikdir,   ya’ni
o‘quvchi   va   o‘qituvchi   o‘rtasidagi   o‘zaro   muloqoti   asosida   kechadi.   Albatta,   har
bir   ishning   maqsadi   bo‘lgani   kabi   interfaol   usullarni   qo‘llashdan   maqsad
bo‘ladi.Matematika darslarida interfaol metodlar orqali tashkillashtirilsa, dars ham
qiziqarli, ham mazmunli o‘tishi mumkin. Chunki, biz bilamizki, boshlang‘ich sinf
o‘quvchilar   juda   o‘yinqaro   bo‘lishadi.   Shuning   uchun   ham   darslarni   rangbarang
metodlarni tashkil qilish maqsadga muvofiq. Misol uchun “Ko‘paytirish jadvali”ni
tushunishida   o‘quvchi   qiynaladi.   Agar   bu   mavzularni   tushuntirishda   interfaol
metodlar   orqali   tushuntirilsa,   o‘quvchining   xotirasiga   ham   qolishi   osonroq
bo‘ladi.Hozirgi yuksalish va yangilanish davrida yashar ekanmiz biz o‘qituvchilar
interfaol   metodlar   asosida   dars   jarayonalarini   tashkil   qilamiz.Oddiygina   o‘qitish
metodini   olsak,   bu   tushuncha   didaktika   va   metodikaning   asosiy   tushunchalaridan
biridir.   Didaktika   va   metodikaga   oid   hozirgi   zamon   ishlarining   ko‘pchiligida
o‘qitish   metodlari   o‘qituvchi   va   o‘quvchilarning   birgalikdagi   faoliyatlari   usullari,
bo‘lib,   bu   faoliyat   yordamida   yangi   bilimlar,malaka   va   ko‘nikmalarga   erishiladi,
o‘quvchilarning   dunyoqarashlari   shakllanadi,   ularning   qobilyatlari
rivojlanadi.Darsda   o‘quvchilar   faolligini   oshiruvchi   vositalardan   biri-interfaol
metodlardir.   Bu   uslublar   maktab   pedogikasi   uchun   yangilik   emas.   Ulardan   ilgari
ham foydalanib kelingan. Qachonki, bu metodlar samarali natija bera oladi:
-Dars va mavzuning maqsadlari to‘g‘ri aniq tanlanganda;
-Mavzuga mos metodlarni tanlay olinsa;
13 -Bir   metod   butun   dars   davomida   qamrab   olmasdan,   balki   kichik   daqiqalarni
qamrab olsa;
-Tanlagan metod o‘quvchilarga yangi bir axborotlarni yetkazib bersa,o‘quvchi
mavzuni   nima   haqidaligini   tezgina   tushuna   oladi.Matematika   o‘qitish   metodikasi
eng avvalo kichik yoshdagi o‘quvchilarni umumiy tizimda o‘qitish va tarbiyalash
vazifasini   qo‘yadi.Umumiy   metodika   boshlang‘ich   sinf   matematikasining
mazmunini   va   tizimliligini   aks   ettiradi,   har   bir   bo‘limni   o‘qitishning   o‘ziga   xos
xususiy   metodlarini   o‘rgatadi.Xususiy   metodika   matematika   o‘qitishning
asoslangan   metodlarini   va   o‘qitish   formalarini,   shuningdek   o‘quv   faoliyatini
tashkil   qilish   yo‘llarini   ko‘rsatadi.   Ma'lumki   o‘qitish   tarbiyalash   bilan   o‘zaro
mustahkam   bog‘liqdir.   Ushbu   metodika   o‘qitishni   tarbiyalash   bilan   qo‘shib   olib
borish yo‘llarini  o‘rgatadi.Boshlang‘ich matematika o‘qitish metodikasi  bir necha
fanlar bilan chambarchas bog‘liqdir.
1) O‘qitish asosi bo‘lgan matematika bilan;
2) Psixologiya;
3)   Boshqa   o‘qitish   metodikalari   bilan   (ona   tili,   mehnat   ...).
Boshlang‘ich   matematika   o‘qitish   kursi   o‘quv   predmetiga   aylangan.Boshlang‘ich
matematika o‘qitish metodikasining o‘qitish vazifalari:
1) ta'lim-tarbiyaviy va amaliy vazifalarni amalga oshirishi,
2) nazariy bilimlar tizimini o‘rganish jarayonini yoritib berishi kerak;
3) o‘quvchilarning dunyoqarashini shakllantirish yo‘llarini o‘rgatishi kerak;
4) ta'limni insonparvarlashtirish;
5)  matematika  o‘qitish jarayonida insonni  mehnatni  sevishga,  o‘zining qadr-
qimmati, bir-biriga hurmati kabi fazilatlarini tarbiyalashni ko‘rsatib beradi;
6)   o‘qitish   metodikasi   I-IV   sinflar   matematikasining   davomi   bo‘lgan   V-VI
sinf   matematikasi   mazmuni   bilan   bog‘lab   o‘qitishni   ko‘rsatadi.Boshlang‘ich
matematika   kursining   vazifasi   maktab   oldiga   qo‘yilgan   "o‘quvchilarga   fan
asoslaridan puxta bilim berishda yangi   texnologiyadan foydalanish, ularga hozirgi
zamon   ijtimoiy-iqtisodiy   bilimlarni   berish,   turmushga,   kasb-hunarga   yo‘naltirish,
kasblarni ongli tanlashga o‘rgatish" kabi vazifalarni hal qilishda yordam berishdan
14 iborat.Shunday   qilib,   boshqa   har   qanday   o‘quv   predmeti   kabi   matematika
boshlang‘ich   kursi   matematika   o‘qitishning   maqsadi   quyidagi   uch   omil   bilan
belgilanadi:
1. Matematika o‘qitishning umumta'limiy maqsadi.
2. Matematika o‘qitishning tarbiyaviy maqsadi.
3. Matematika o‘qitishning amaliy maqsadi.
Matematika   o‘qitishning   umumta'limiy   maqsadi   o‘z   oldiga   quyidagi
vazifalarni qo‘yadi:
a)   o‘quvchilarga   ma'lum   bir   dastur   asosida   matematik   bilimlar   berish.   Bu
bilimlar   matematika   fani   to‘g‘risida   o‘quvchilarga   yetarli   darajada   ma'lumot
berishi,   ularni   matematika   fanining   yuqori   bo‘limlarini   o‘rganishga   tayyorlashi
kerak.Bundan   tashqari,   dastur   asosida   o‘quvchilar   o‘qish   jarayonida   olgan
bilimlarning ishonchli ekanligini tekshira bilishga o‘rganishlari, nazorat qilishning
asosiy metodlarini egallashlari lozim.
b)   o‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma   matematik   bilimlarni   tarkib   toptirish
lozim   bo‘ladi;Matematikani   o‘rganish   o‘quvchilarning   o‘z   ona   tillarida   nutq
madaniyatini   to‘g‘rishakllantirish,   o‘z   fikrini   aniq,   ravshan   va   lo‘nda   qilib   bayon
eta bilish malakalarini o‘zlashtirishlariga yordam berishi kerak.
d)   o‘quvchilarni   matematik   qonuniyatlar   asosida   real   haqiqatlarni   bilishga
o‘rgatish.Bunday bilimlar berish orqali esa o‘quvchilarning fazoviy tasavvur qilish
xususiyatlari   shakllanadi   hamda   mantiqiy   tafakkur   qilishlari   yanada   rivojlanadi.
Boshlang‘ich   matematika   o‘qitishning   tarbiyaviy   maqsadi   o‘z   oldiga   quyidagi
vazifalarni qo‘yadi:
a) o‘quvchilarda ilmiy dunyoqarashni shakllantirish.
b)   o‘quvchilarda   matematikani   o‘rganishga   bo‘lgan   qiziqishlarni
tarbiyalash.Boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchisining   vazifasi   o‘quvchilarda   mustaqil
mantiqiy   fikrlash   qobiliyatlarini   shakllantirish   bilan   birga   ularda   matematikaning
qonuniyatlarini o‘rganishga bo‘lgan qiziqishlarini tarbiyalashdan iboratdir.
d)   o‘quvchilarda   matematik   tafakkurni   va   matematik   madaniyatni
shakllantirish.Matematika   darslarida   o‘rganiladigan   ibora,   amal   belgilari,
15 tushuncha   va   ular   orasidagi   qonuniyatlar   o‘quvchilarni   atroflicha   fikrlashga
o‘rgatadi.
Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitishning   amaliy   maqsadi   o‘z   oldiga
quyidagi vazifalarni qo‘yadi:
a)   o‘quvchilar   matematika   darsida   olgan   bilimlarini   kundalik   hayotda
uchraydigan   elementar   masalalarni   yechishga   tatbiq   qila   olishga   o‘rgatish,
o‘quvchilarda   arifmetik   amallar   bajarish   malakalarini   shakllantirish   va   ularni
mustahkamlash uchun maxsus tuzilgan amaliy masalalarni hal qilishga o‘rgatish,
b)   matematika   o‘qitishda   texnik   vosita   va   ko‘rgazmali   qurollardan
foydalanish   malakalarini   shakllantirish.   Bunda   asosiy   e'tibor   o‘quvchilarning
jadvallar va hisoblash vositalaridan foydalana olish malakalarini tarkib toptirishga
qaratilgan.
d)   o‘quvchilarni   mustaqil   ravishda   matematik   bilimlarni   egallashga
o‘rgatish.O‘quvchilar imkoni boricha mustaqil ravishda qonuniyat munosabatlarini
ochishlari,   kuchlari   etadigan   darajada   umumlashtirishlar   qilishlari,   shuningdek,
og‘zaki va yozma xulosalar qilishga o‘rganishlari kerak.
O‘qitish   samaradorligining   zaruriy   va   muhim   sharti   o‘quvchilarning
o‘rganilayotgan   materialni   o‘zlashtirishlari   ustidan   nazoratdir.   Didaktikada   uni
amalga   oshirishning   turli   shakllari   ishlab   chiqilgan.   Bu   o‘quvchilardan   og‘zaki
so‘rash; nazorat   ishlari va mustaqil ishlar; uy vazifalarini tekshirish, testlar, texnik
vositalar   yordamida   sinash   kabi   usullardir.   Didaktikada   dars   turiga,
o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlariga   va   h.k.   bog‘liq   ravishda   nazoratning   u   yoki
bu   shaklidan   foydalanishning   maqsadga   muvofiqligi   masalalari,   shuningdek,
nazoratni   amalga   oshirish   metodikasi   yetarlicha   chuqur   ishlab
chiqilgan.Boshlang‘ich   maktabda   matematika   o‘qitish   metodikasida   mustaqil   va
nazorat   ishlari,   o‘quvchilardan   individual   yozma   so‘rov   o‘tkazishning   samarali
vositalari yaratilgan. Ba'zi didaktik materiallar dasturning chegaralangan doiradagi
masalalarining   o‘zlashtirilishini   reyting   tizimida   nazorat   qilish   uchun,   boshqalari
boshlang‘ich   maktab   matematika   kursining   barcha   asosiy   mavzularini   nazorat
qilish uchun mo‘ljallangan. Ayrim didaktik materiallarda (ayniqsa, kam komplektli
16 maktab   uchun   mo‘ljallangan)   o‘qitish   xarakteridagi   materiallar,   boshqalarida   esa
nazoratni amalga oshirish uchun materiallar ko‘proqdir. 2
Boshlang‘ich   maktab   matematikasida   barcha   didaktik   materiallar   uchun
umumiy   topshiriqlarning   murakkabligi   bo‘yicha   tabaqalashtirilishidir.   Bu
materiallar tuzuvchilarning g‘oyasiga ko‘ra ma'lum mavzu bo‘yicha topshiriqning
biror usulini bajarishi o‘quvchining bu mavzuni faqat o‘zlashtirganligi haqidagina
emas,   balki   uni   to‘la   aniqlangan   darajada   o‘zlashtirganligi   haqida   ham   guvohlik
beradi.Amaliyotda   o‘qituvchilar   ko‘pincha   biror   topshiriqning   usullarini   biri
boshqalaridan soddaroq yoki murakkabroq deb aytadilar. Bundan tashqari, didaktik
materiallar   qanchalik   san'atkorona   tuzilgan   bo‘lmasin,   ularning   mazmuni   va
tuzilishida   qanchalik   sermahsul   va   chuqur   g‘oyalar   amalga   oshirilmasin,   ular
baribir   barcha   metodik   vazifalarni   tezda   hal   etishga   qodir   emas,   chunki   hech
qanday   o‘rgatuvchi   mashina   o‘qituvchining   intuisiyasini,   ya'ni   hissiyotini
almashtira   olmaydi.Shunday   qilib,   didaktik   materiallarni   o‘quvchilarning   o‘quv
materialini   o‘zlashtirish   darajasini   nazorat   usullaridan   biri   sifatida   qarash   lozim.
Shu   bilan   birga   muayyan   usul   mazkur   sinf,   mazkur   o‘qituvchi   uchun   eng   yaxshi
usul   bo‘lmasligi   ham   mumkin.   Shu   sababli   didaktik   materiallar   o‘qituvchini
o‘quvchilarning   bilimlarni   o‘zlashtirish   darajasini   aniqlash   imkonini   beradigan
individual   tekshirish   uchun   nazorat   turlarini   tuzishdan   xalos   eta   olmaydi.   Bu
umummetodikaning asosiy vazifalaridan biridir.O 'quvchilarni matematika kursini
o   'rganishga   tayyorlash.   I-IV   sinflarda   matematika   o‘qitishning   asosiy   vazifasi
bo‘lgan   ta'lim-tarbiyaviy   vazifalarni   hal   qilishda   ulardagi   matematika   kursi
bo‘yicha   qanday   darajada   tayyorgarligi   borligiga   bog‘liq.Shuning   uchun   1-sinfga
kelganlarning bilimlarini  aniqlash, sinf o‘quvchilarining bilimlarini  tenglashtirish,
ya'ni   past   bilimga   ega   bo‘lgan   o‘quvchilarning   bilimlarini   yaxshi   biladigan
o‘quvchilarga   yetkazib   olish   vazifasi   turadi.   O‘qituvchi   quyidagi   tartibda
o‘quvchilar bilimini maxsus daftarga hisobga olib boradi:
1. Nechagacha sanashni biladi?
2. Nechagacha sonlarni qo‘shishni biladi?
2
  Jumayev   M.E.,   Tadjiyeva   Z   „Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish   metodikasi“   Toshkent.:   Fan   va
texnologiya,   2005,   312   bet.
17 3. Nechagacha sonlarni ayirishni biladi?.
4. >, <, = belgilarini ishlata oladimi?
5.   Noma'lumlar   bilan   berilgan   qo‘shish   va   ayirishda   bu   noma'lumlarni   topa
oladimi?
6. Qaysi figuralarning nomlarini biladi va chiza oladi?
7. Nechagacha sonlarni yoza oladi?
8. O‘ngga, chapga, kam, ko‘p, og‘ir, engil, teng kabilarni farqlay oladimi?
9.   Pul,   narx,   soat,   minut,   uzunlik,   og‘irlik   o‘lchov   birliklari   bilan   muomala
qila oladimi?
Bolalarni o‘qitishga tayyorlashda  asosiy  ish metodi tahlil, sintez, taqqoslash,
umumlashtirish,   tabaqalashtirish   kabi   aqliy   operasiyalarni   bajarish   malakalarini
shakllantirishga qaratilgan bo‘lishi kerak. Bunday ishlar o‘quvchilarnig og‘zaki va
yozma   nutqlarini   rivojlantirishga   katta   yordam   beradi,   matematik   bilimlarni
o‘zlashtirishga   qiziqishi   kuchaya   boradi.Bugungi   kunda   bir   qator   rivojlangan
mamlakatlarda   o‘quvchilaming   o‘quv   va   ijodiy   faolliklarini   oshiruvchi   hamda
ta'lim-tarbiya   jarayonining   samaradorligini   kafolatlovchi   pedagogik
texnologiyalarni   qo‘llash   borasida   katta   tajriba   to‘plangan   bo‘lib,   ushbu   tajriba
asoslarini tashkil etuvchi metodlar interfaol metodlar nomi bilan yuritiladi. Quyida
amaliyotida   foydalaniladigan   interfaol   metodlardan   bir   nechtasining   mohiyati   va
ulardan foydalanish borasida so‘z yuritamiz.
"Fikriy hujum " metodi
Mazkur   metod   o‘quvchilarning   mashg‘ulotlar   jarayonidagi   faolliklarini
ta'minlash,   ularni   erkin   fikr   yuritishga   rag‘batlantirish   hamda   bir   xil   fikrlash
inertsiyasidan   ozod   etish,   muayyan   mazvu   yuzasidan   rang-barang   g‘oyalarni
to‘plash, shuningdek, ijodiy vazifalarni hal etish jarayonining dastlabki bosqichida
paydo   bo‘lgan   fikrlarni   yengishga   o‘rganish   uchun   xizmat   qiladi."Fikriy   hujum"
metodi   A.F.Osborn   tomonidan   tavsiya   etilgan   bo‘lib,   uning   asosiy   tamoyili   va
sharti mashg‘ulotning har bir ishtirokchisi tomonidan o‘rtaga tashlanayotgan fikrga
nisbatan   tanqidni   mutlaqo   ta'qiqlash,   har   qanday   luqma   va   hazil-mutoyibalarni
rag‘batlantirishdan   iboratdir.   Bundan   ko‘zlangan   maqsad
18 o‘quvchilarning   mashg‘ulot   jarayonidagi   erkin   ishtirokini   ta'minlashdir.   Ta'lim
jarayonida   ushbu   metoddan   foydalanish   o‘qituvchining   pedagogik   mahorati   va
tafakkur   ko‘lamining   kengligiga   bog‘liq   bo‘ladi."Fikriy   hujum"   metodidan
foydalanish   chog‘ida   o‘quvchilarning   soni   15   nafardan   oshmasligi   maqsadga
muvofiqdir. Ushbu metodga asoslangan mashg‘ulot bir saotga qadar tashkil etilishi
mumkin.
"Yalpi fikriy hujum " metodi
Ushbu metod J.Donald Filips tomonidan ishlab chiqilgan bo‘lib, uni bir necha
o‘n   (20-60)   nafar   o‘quvchilardan   iborat   sinflarda   qo‘llash   mumkin.Metod
o‘quvchilar tomonidan yangi g‘oyalarning o‘rtaga tashlanishi uchun sharoit yaratib
berishga   xizmat   qiladi.   Har   bir   5   yoki   6   nafar   o‘quvchilarni   o‘z   ichiga   olgan
guruhlarga 15 daqiqa ichida ijobiy hal etilishi lozim bo‘lgan turli xil to pshiriq yoki
ijodiy   vazifalar   belgilangan   vaqt   ichida   ijobiy   hal   etilgach,   bu   haqida   guruh
a'zolaridan   biri   axdorot   beradi.Guruh   tomonidan   berilgan   axborot   (topshiriq   yoki
ijodiy   vazifaning   yechimi)   o‘qituvchi   va   boshqa   guruhlar   a'zolari   tomonidan
muhokama   qilinadi   va   unga   baho   beriladi.   Mashg‘ulot   yakunida   o‘qituvchi
berilgan topshiriq yoki ijodiy vazifalarning yechimlari orasida eng yaxshi va o‘ziga
xos   deb   topilgan   javoblarni   e'lon   qiladi.   Mashg‘ulot   jarayonida   guruhlar
a'zolarining faoliyatlari ularning ishtiroklari darajasiga ko‘ra baholab boriladi.
"Fikrlarning shiddatli hujumi " metodi
"Fikrlarning   shiddatli   hujumi"   metodi   Ye.A.Aleksandrov   tomonidan
asoslangan   hamda   G.Ya.Bush   tomonidan   qayta   ishlangan.Metodning   mohiyati
quyidagidan iborat:
-   jamoa   orasida   muayyan   topshiriqlarni   bajarayotgan   har   bir   o‘quvchining
shaxsiy imkoniyatlarini ro‘yobga chiqarishga ko‘maklashish;
-   o‘quvchilarda   ma'lum   jamoa   tomonidan   bildirilgan   fikrga   qarshi   g‘oyani
ilgari surish layoqatini yuzaga keltirishdan iborat.
"Fikrlarning   shiddatli   hujumi"   metodidan   foydalanishga   asoslangan
mashg‘ulot quyidagi bosqichlarda tashkil etiladi:
19 1-bosqich:   Ruhiy   jihatdan   bir-biriga   yaqin   bo‘lgan   o‘quvchilarni   o‘zida
biriktirilgan hamda son jihatdan teng bo‘lgan kichik guruhlarni shakllantirish;
2-bosqich:   Guruhlarga   hal   etish   uchun   topshirilgan   vazifa   yoki   topshiriqlar
mohiyatidan kelib chiqadigan   maqsadlarni aniqlash;
3-bosqich:   Guruhlar   tomonidan   muayyan   g‘oyalarning   ishlab   chiqilishi
(topshiriqlar hal etilishi);
4-bosqich:   Topshiriqlarning   yechimlarini   muhokama   etish,   ularni   to‘g‘ri   hal
etilganligiga ko‘ra turkumlarga ajratish;
5-bosqich:   Topshiriqlarning   yechimlarini   qayta   turkumlashtirish,   ya'ni
ularning to‘g‘riligi, yechimni topish uchun sarflangan vaqt, yechimlarning aniq va
ravshan bayoni etilishi kabi mezonlar asosida baholash;
6-bosqich:   Dastlabki   bosqichlarda   topshiriqlarning   yechimlari   yuzasidan
bildirilgan muayyan tanqidiy mulohazalarni muhokama etish hamda ular borasida
yagona xulosaga kelish.
20 II BOB.BOSHLANG`ICH SINF MATEMATIKA DARSLARIDA
AXBOROT TEXNOLOGIYALARIDAN FOYDALANISH METODIKASI
2.1 Masala yechishni o‘rgatishda axborot texnologiyalaridan foydalanish.
Ist а lg а n m а s а l а  uch k о mp о n е ntd а n ib о r а t bo ladi.ʻ
  а )   m а s а l а ning   m а tni,   b)   m а s а l а d а gi   s о nli   f а ktl а r,   v)   m а s а l а ning   s а v о li.   Bu
uch а l а  k о mp о n е nt  о ldid а  m а lum t а labl а r h а m yot а di.
А ) M а s а l а ning m а tni: qisq а , r а v о n v а  tushun а rli bo lishi k	
ʻ е r а k. 
B) S о nli f а ktl а ri: h а yotiy, t а r а qqiyot din а mik а mizni  о chib b е ruvchi m а ntiq а n
to g ri t	
ʻ ʻ а nl а ng а n, imk о niyat ch е g а r а sid а n chiqm а g а n bo lishi k	ʻ е r а k. 
D) M а tn  ох irid а  so r	
ʻ о q g а p t а riq а sid а  yozilg а n  а niq s а v о l bo lishi k	ʻ е r а k.  3
Bizga   ma lumki,   hamma   arifm	
ʼ е tik   masalalar   ularni   y е chish   uchun
bajariladigan   amallar   s о niga   qarab,   s о dda   va   murakkab   masalalarga   bo linadi.	
ʻ
Yechilishi   uchun   bitta   arifm е tik   amal   bajarilishi   zarur   bo lgan   masala   s	
ʻ о dda
masala d е yiladi. Yechilishi uchun bir-biri bilan b о g liq bo lgan bir n	
ʻ ʻ е chta (ular bir
х il   yoki   har   х il   amal   bo lishlaridan   qat i   nazar)   amalni   bajarish   zarur   bo lgan	
ʻ ʼ ʻ
masala   murakkab   masala   d е yiladi.   S о dda   masalalarni   qanday   amal   yordamida
yechilishiga qarab (qo shish, ayirish, ko paytirish, bo lish bilan y	
ʻ ʻ ʻ е chiladigan s о dda
masalalar)   yoki   ularning   yechilishi   dav о mida   shakllantiriladigan   tushunchalarga
b о g liq ravishda turlarga ajratish mumkin. Murakkab masalalar uchun ularni ishga	
ʻ
f о ydasi t е gadigan qilib bunday ma lum gruppalarga klassifikatsiyalashning yag	
ʼ о na
as о si   yo q.   Bir	
ʻ о q   m е t о dik   mul о hazalar   bo yicha   turli-tuman   murakkab   masalalar	ʻ
3
 Bikboyeva   A.   U,   Yangiboyeva   E,   “   Matematika   1-4   sinflar   uchun   “   Toshkent.:   2003-yi
21 majmuasidan   ba zi   gruppalarni   yo   matʼ е matik   strukturasiga   qarab   (masalan,
yig indini   s	
ʻ о nga   bo lish   l	ʻ о zim   bo lgan   masalalar)   yoki   y	ʻ е chish   usuliga   qarab
(masalan,   o zgarmas   miqd	
ʻ о rning   qiymatini   t о pish   usuli   bilan   y е chiladigan
masalalar), yoki k о nkr е t mazmuniga qarab (masalan, harakat bilan b о g liq bo lgan	
ʻ ʻ
masalalar)   ajratib   ko rsatish   maqsadga   muv	
ʻ о fiqdir.   Mat е matikaning   b о shlang ich	ʻ
kursida   s о dda   masalalar   va   as о san   2-   4   amalli   murakkab   masalalar   o rgatiladi.	
ʻ
Zero,   murakkab   masalalar   o quvchilarning   ijodiy   qobiliyatini   rivojlantiradi.	
ʻ
Mat е matikani   o qitish   sist	
ʻ е masida   s о dda   masalalar   juda   muhim   r о l
o ynaydi.Boshlang ich   sinf   matematika   darsliklarini   tahlil   qilar   ekanmiz   sodda	
ʻ ʻ
masalalarni quydagi 5 guruhga ajratdik: 
1) Ikki s о nning yig indisini t	
ʻ о pish. Tomda 8 ta kaptar bor edi.Yana 5 ta kaptar
ular yoniga kelib qo shildi. Hamma kaptarlar nechta? (21- bet, 2- masala, 2-sinf) 	
ʻ
2) Q о ldiqni t о pish. O quvchilar 5 ta qush ini yasadi. Uchta inni dara	
ʻ х tga ilib
qo ydi. Ular yana n	
ʻ е chta inni dara х tga ilishi k е rak?
  3)   Bir   х il   qo shiluvchilarning   yigindisini   (ko paytmasini)   t	
ʻ ʻ о pish.   Nodir
likopchaning har biriga 3 tadan olma qo ydi. Agar to rtta likopchaga olma qo ygan	
ʻ ʻ ʻ
bo lsa, hammasi bo lib nechta olma qo ygan? 	
ʻ ʻ ʻ
4)  T е ng bo laklarga ajratish. 6 ta  olma  ikkita savatga  teng qilib solindi. Har	
ʻ
bir savatda nechtadan olma bo ldi? 	
ʻ
5) Mazmuni bo yicha bo lish.	
ʻ ʻ
Mat е matika   fanida   maslalar   yechilishi   nazariyani   amaliyotga   tadbiq
qilishning   mutlaqo   tabiiy   yo‘lidir.   Boshlang‘ich   mat е matika   kursidagi   masala
turlari,masalalar mazmuniga va qanday maqsadda b е rilganlariga qarab: 
I arifm е tik masala 
II alg е braik masala 
III mantiqiy masala 
IV g е om е trik masalalarga klassifikatsiyalanadi. 
I.I.   Al е ksandrov   bunday   d е ydi:   "   ...   masalalarni   klassifikatsiya   qilishda
masalada aytilgan narsalarni emas, masalalarni yechishni yo‘naltiruvchi g‘oyalarni
22 asos qilib olish k е rak, masalaning tipi faqat izlanganlar bilan b е rilganlar orasidagi
munosabat masalasini yechish usulini aniqlab b е radi". 
I. Arifm е tik masala. Maktabda o‘tiladigan arifm е tik masalalarni a) notipik va
b) tipik masalalar d е b ikki qismga bo‘lish mumkin.
 a) Notipik masalalarning o‘zi bir qancha turga bo‘linadi. 1) Yig‘indini topish:
2)   Sonni   bir   n е chta   birlik   orttirish:   3)   Qoldiqni   topish:   4)   Soni   birn е cha   birlik
kamaytirish:   5)   Ayirmani   topish:   6)   T е ng   qo‘shiluvchilar   yig‘indisini   topish:   7)
Sonni birn е cha marta orttirish: 8) Karralab bo‘lish: 9) Karrali taqqoslash: 10) T е ng
bo‘laklarga bo‘lish: 11) Sonni birn е cha marta kamaytirish
  b)   Tipik   masalalar   ham   bir   n е chta   turga   bo‘linadi:1)   B е rilgan   uch   songa
to‘rtinchi   proportsional   sonni   topish   2)   Amallarning   natijalariga   ko‘ra   sonlarni
topish 3) Xarakatga doir masalalar 4) Proportsional bo‘lishga doir 5) Noma'lumni
chiqarib turishga doir 6) O‘rta arifm е tik m е todi.
 II. Alg е braik masala. Boshlang‘ich mat е matika kursiga alg е bra el е m е ntlarini
kiritishning   maqsadi   o‘quvchilarning   son   haqidagi,   arifm е tik   amal   haqidagi,
mat е matik   munosabat   haqidagi   umumlashtirishlarini   yuksakroq   darajaga
ko‘tarishdan;   bundan   k е yin   alg е bra   el е m е ntlarini   muvaffaqiyatli   o‘rganish   uchun
asos hosil qilishdan iborat. Umumta’lim maktablarning moddiy–texnika resurslari
ortib borishi bilan matematika darsida o‘qituvchi an’anaviy ko‘rsatmali vositalarni
kompyuter   slaydlari   bilan   almashtirish   12   imkoniyatiga   ega   bo‘lmoqda.   Bunday
imkoniyatlar   ayniqsa   masala   yechishni   o‘rgatish   jarayonida   qo‘l   keladi.   Masala
syujetining   dinamikasi   slaydlarda   yoki   multiplikatsiya   orqali   ko‘rsatib   berilishi
mumkin.   Bunday   vositalar   ayniqsa,   murakkab   masala   ustida   ishlash   da,   o‘zaro
proportsional   bog‘langan   miqdorlarga   oid   masalalarni   tushuntirishda   va   ayniqsa
harakatga doir masalalarni yechishda qo‘l keladi. O‘qituvchi eng oddiy slaydlarni
o‘zi yaratish imkoniga ega. Keyinchalik esa, bunday ko‘rsatmali elektron vositalar
mutaxasislar yordamida tayyorlanib, maktablarga tarqatilishi ham mumkin bo‘ladi.
Biz   quyida   ba’zi   bir   masalalar   uchun   slaydlar   namunalarini   keltirishga   harakat
qildik. Masala. Do‘konda birinchi kun 160 kg olma sotildi, bu barcha olmaning 1/3
qismi, ikkinchi kun qolgan olmaning 4/5 qismi sotildi. Uchinchi kun sotish uchun
23 necha kg olma qolgan? Bu butun va kasr qismi orasidagi munosabatni topishga oid
masala.   Yechish.   Ekranda   masalaning   matni   keltirilgach,   rasmlar   paydo   bo‘ladi.
Birinchi   bo‘lib,   birinchi   kun   barcha   olmalarning   1/3   qismiga   teng   ekanligi
ko‘rsatilib,   hamma   olmalar   massasi   topiladi   va   yechimi   yoziladi.     Keyin   qolgan
olmalar   hisoblanadi.   Uning   uchun   hamma   olmalar   massasidan   birinchi   kungi
olmalar massasi ayriladi.    Masalani yechishda ekranda “ 1/3-160 ” –birinchi kunda
sotilgan   olmalar   massasi,   “   4/5-?   ”   –   ikkinchi   kunda   sotilgan   olmalar   massasi
ekanligi   yozilib,   uchinchi   kun   qancha   olma   sotilganligini   topish   kerakligi
ko‘rsatiladi. So‘ngra ekranda yechimi va javobi beriladi. Uchinchi kun 64 kg olma
sotilganligi   ko‘rsatiladi.   Demak,   slayddan   foydalanish   o‘quvchiga   ishlab   (ko‘z
oldiga   keltirib)   masalaning   yechimini   topishga   yordam   beradi.   Ma’lumki,   ko‘z
bilan ko‘rish eshitishdan  ko‘ra o‘quvchi  xotirasida  yaxshi  saqlanadi.  Shuningdek,
kompyuter orqali bir marta ko‘rsatilib, o‘tilgan taqdimot va slaydlarni qayta ko‘rib
chiqish   mumkin.   Bu   esa   masalalarning   yechish   jarayonini   va   shunga   o‘xshash
tushunchalarning   ta’riflanish   holatini   takroran   ko‘rish   imkoniyatini   beradi.
O‘quvchilarga   kompyuter   vositalari   asosida   mashqlar   bajarishga   shart-sharoit
yaratish o‘quv materiallarini o‘zlashtirish darajasini oshirishga olib keldi. Ifodaga
qarab   masalalar   tuzish   orqali   o‘quvchilarni   matematik   tasavvurlari   rivojlanishi
bilan   birga   matematik   jumlalarni   to‘g‘ri   ishlatish,   masalalarni   predmetini   to‘g‘ri
tanlay   olish   masala   shartlarini   o‘zaro   uzviy   bog‘lash   ko‘nikma   va   malakalari
shakllanadi. Masalan: 
1-masala.   45-32=   ifodaga   qarab   masala   tuzing.   Bu   ifodaga   quyidagicha
masalalar tuziladi.
  1-usul:   Maktab   kutubxonasiga   45   ta   kitob   keltirildi,   ulardan   32   tasi
o‘quvchilarga tarqatildi. Kutubxona keltirilgan kitoblardan yana nechtasi qoldi?
 2-usul: Shanbalikka birinchi kuni 45 ta o‘quvchilar kelishdi, ikkinchi kuni 32
ta o‘quvchi kelishdi. Birinchi kuni ikkinchi kunga qaraganda nechta ko‘p o‘quvchi
kelgan?
24  2-masala: (32-17):3= ifodaga qarab masala tuzing. Ushbu ifoda ikkinchi sinf
uchun   mo‘ljallangan   bo‘lib,   ko‘paytirish   va   bo‘lish   amallarini   o‘rganilgandan
so‘ng bajariladi. 
1-usul:   Do‘konga   32   kg   sabzavotlar   keltirildi.   Kechgacha   17   kg   sabzovotlar
sotilgandan   keyin   qolganini   3   kg   li   yashiklarga   teng   qilib   joylashtirildi.
Sabzavotlarni nechta yashikka joylashtirilgan?
  2-usul:   Kutubxonaga   32   ta   badiiy   kitob   keltirildi.   17   kitobni   yuqori   sinf
o‘quvchilariga   tarqatilgandan   so‘ng,   1   sinfga   qolgan   badiiy   kitoblardan   3   marta
kam kitob berildi. 1 sinf o‘quvchilariga nechta kitob berilgan?
2.2  Matematika darslarini tashkil etishda o‘qituvchining o‘rni va
vazifalari
Hozirgi   kunda   davlatimiz   tomonidan   o‘qituvchilarning   darslarga   ijodiy
yondashishini   ta'minlash,   ular   faoliyatiga   ilg‘or   pedagogik   va   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalarini   keng   joriy   qilish   hamda   o‘quvchilarning
dastlabki   bilim   egallash   poydevori   mustahkam   bo‘lishi,   barcha   fanlarni
o‘zlashtirishga qiziqishini oshirish maqsadida zarur chora-tadbirlar ishlab chiqilib,
hayotga tatbiq etib kelmoqda.
Hozirgi   davr   o‘qituvchi   va   o‘quvchi   oldiga   katta   talablar   qo‘ymoqda,   bu
talablarning   eng   asosiysi   -   darsning   samaradorligi,   uning   sifatliligi,
o‘quvchilarning   bilim   va   ko‘nikmalariga,   maktablardagi   turli   xil   o‘quv
mashg‘ulotlari,   ularni   tashkil   qilinishi   va   u   orqali   o‘quvchilarni   turli   bilim   va
ko‘nikmalarni   egallab   olishidir.   Bugungi   kunda   ta'lim   jarayonini   to‘g‘ri   va
samarali   tashkil   qilishda   innovatsion   texnologiyalar,   texnik   vositalarning,
jumladan,   zamonaviy   kompyuterlarning   o‘rni   beqiyosdir.   Dars   mavzusiga   oid
multimediya,   animatsiya,   grafika,   diafilm   va   videofilmlardan   foydalanish   dars
jarayonini yana-da qiziqarli bo‘lishiga ko‘mak beradi, buning uchun esa o‘qituvchi
o‘z ustida ishlashi va har bir darsga «men bugungi dars jarayoniga qanday yangilik
bilan   kirib,   darsni   qiziqarli   tashkil   qila   olaman»   deya   o‘ziga   savol   berishi   ya'ni,
an'anaviy   ta'limdan   qochib,   noan'anaviy   ta'lim   berishga   intilishi   lozim.Ma'lumki,
ta'lim   bu   o‘qituvchi   va   o‘quvchilarning   hamkorligidagi   faoliyat   turi   bo‘lib,   dars
25 orqali   o‘qituvchi   o‘z   bilimi,   ko‘nikma   va   malakalarini   mashg‘ulotlar   vositasida
o‘quvchilarga   yetkazadi,   o‘quvchilar   esa   uni   o‘zlashtirib   olishi   natijasida   undan
foydalanish kompetensiyalariga ega bo‘ladi. Yangi bilimlarni o‘rganish jarayonida
esa   o‘quvchilar   o‘zlashtirishning   turli   ko‘rinishlaridan   foydalanishlari   tabiiy   hol
masalan, ma'lumotlarni qabul qilish, ularni qayta ishlash hamda amaliyotga tatbiq
etish   kabi   jarayonlarda   amalga   oshadi.Hozirgi   kunda   umumta'lim   maktablarida
zamonaviy   kompyuter   texnologiyalaridan   foydalanish   imkoniyatlarini
takomillashtirish,   ta'lim   jarayonida   zamonaviy   texnologiyalar   imkoniyatlaridan
to‘laqonli   foydalanish   eng   muhim   ko‘rsatkichlaridan   biri   ekanligi   yetuk   pedagog
olimlar   tomonidan   e'tirof   etilganligi   xech   kimga   sir   emas.   Jumladan,
U.Sh.Begimkulov ta'lim jarayonida hozirgi zamon talablariga javob bera oladigan
kompyuter   axborot   muhitini   yaratish   hamda   ta'lim   jarayonida   multimedia,
o‘qitishda immitatsiya, zarur axborotlarni kompyuter texnikasi yordamida kiritish,
tizimlashtirish,   saqlash   va   foydalanish   uchun   tavsiya   qilinadigan   ma'lumotlar
bazasini   yaratishni   taklif   etadi.Mamlakatimizdagi   deyarli   barcha   umumta'lim
maktablari   zamonaviy   kompyuter   va   telekommunikatsiya   texnologiyalari   bilan
jihozlangan. Bu esa, o‘z navbatida, boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarning o‘z mehnat
faoliyatlariga   yangicha   yondashuvlarini   talab   etadi.   Boshlang‘ich   sinf   darslari
o‘quv jarayoniga yangi texnologiyalarni joriy etilishi, o‘qituvchini texnik vositalar
tomonidan siqib chiqishiga emas, balki  yangicha yondashuv orqali  uning vazifasi
va   rolini   o‘zgartirib,   o‘qituvchilik   faoliyatini   yana-da   serqirra,   ijodiy   va   kreativ
yondashuvga asoslangan kasbga aylantiradi.
Zamonaviy axborot texnologiyalari yordamida dars jarayonini tashkil etishda
o‘qituvchi dastlab:
- darsning maqsadi;
- maqsadga erishish yo‘llari;
- o‘quv materiallarini taqdim etish usullari;
- o‘qitish metodlari;
- o‘quv topshiriqlarining turlari;
- muhokamalar uchun savollar;
26 - munozara va bahslarni tashkil etish yo‘llari;
-   o‘zaro   aloqa   usullari   va   kommunikatsiya   singari   omillarni   aniqlab   olishi
lozim bo‘ladi.
Ta'lim-tarbiya   jarayonida   o‘quvchilarni   aqlan   va   ruhan   yetuk   insonlar   qilib
tarbiyalashda,   milliy   urf-odatlarimiz,   qadriyatlarimiz   mohiyati   bo‘yicha
bilim,ko‘nikma   va  malakalarini   rivojlantir^da   ularda   buyuk   ajdodlarimizning   boy
ma'naviy   me'roslarini   o‘rganishda   kompyuter   va   axborot   texnologiyalaridan
foydalanish muxim rol o‘ynaydi. Kompyuter va axborot texnologiyalari vositalari
orqali   pedagog   xodimlar   hamda   o‘quvchilar   juda   ko‘p   miqdorda   ma'lumotlarni
olish,   izlash   qayta   ishlash   va   o‘zlashtirish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Albatta,
ta'lim   muassasalarida   yangi   pedagogik   va   axborot   texnologiyalarini   joriy   qilish.
O‘quv  mashg‘ulotlarini   yangi  interfaol  usullar,  zamonaviy   vositalar   ya'ni  axborot
texnologiyalari   vositalaridan   foydalangan   holda   o‘tkazish,   jumladan,   dars
mashg‘ulotlarida   multimediani   qo‘llash,   internet   tarmog‘idan   foydalanish
shubhasiz o‘z samarasini beradi.
O‘qituvchi   zamonaviy   kompyuter   texnologiyalaridan   foydalanish   orqali
quyidagi bir qancha vazifalarni amalga oshirishi mumkin:
-   boshlang‘ich   sinflarda   multimedia   texnologiyalarini   qo‘llash   orqali
o‘quvchilarda fanga qiziqishi rivojlanadi;
- ta'limning bunday usuli o‘quvchilarning fikrlash qobiliyatlarini faollashtiradi
va o‘quv materialini o‘zlashtirilishining samaradorligi yana-da oshadi;
-   namoyish   qilinishi   qiyin   yoki   murakkab   bo‘lgan   jarayonlarni
modellashtirish va ko‘rish imkoniyatini beradi;
-   o‘quv   materiallarini   o‘zlashtirilishi   faqat   darajasiga   ko‘ra   emas,   balki
o‘quvchilar erishgan mantiq va qabul qilishlarining darajasiga ko‘ra ham samarali
hisoblanadi;
- o‘quvchilarga mustaqil izlanish yo‘li bilan materiallarni izlash, topish hamda
muammoli   masalalarga   javob   topish   orqali   ma'lum   tadqiqot   ishlarini   bajarish
uchun imkoniyat yaratiladi;
27 -   o‘quvchilarning   yangi   mavzuni   o‘zlashtirishi,   misollar   yechishi,   insho,
bayon   yozish   ishlarida,   o‘quv   materiallari   bilan   mustaqil   tanishish,   tanlash   va
axborot   hamda   ma'lumotlarni   tahlil   etish   kabi   masalalarni   tez   bajarish   uchun
sharoit yaratiladi.
Hozirgi   kunda   ta'lim   jarayonida   interfaol   metodlar   va   axborot
texnologiyalarini o‘quv jarayonida qo‘llashga bo‘lgan qiziqish kundan-kunga ortib
bormoqda. Bunday bo‘lishining sabablaridan biri, shu vaqtgacha an'anaviy ta'limda
o‘quvchilar   faqat   tayyor   bilimlarni   egallashga   o‘rgatilgan   bo‘lsa,   zamonaviy
texnologiyalardan   foydalanish   esa   ularni   egallayotgan   bilimlarini   o‘zlari   qidirib
topish, mustaqil o‘rganish va fikrlash, tahlil qilish, hatto yakuniy xulosalarni ham
o‘zlari   keltirib   chiqarishga   o‘rgatadi.   O‘qituvchi   bu   jarayonda   shaxs   rivojlanishi,
shakllanishi,   bilim   olishi   va   tarbiyalanishiga   sharoit   yaratadi   va   shu   bilan   bir
qatorda   boshqaruvchilik,   yo‘naltiruvchilik   funksiyasini   bajaradi.Boshlang‘ich
ta'limga   zamonaviy   axborotlar   texnologiyalarini   tatbiq   etish   o‘quv
mashg‘ulotlarining   samaradorligini   oshiribgina   qolmay,   ilm-fan   yutuqlarini
amaliyotda   qo‘llash   orqali   mustaqil   va   mantiqiy   fikrlaydigan,   har   tomonlama
barkamol   yuksak   ma'naviyatli   shaxsni   tarbiyalashda   muhim   ahamiyat   kasb
etadi.Har   bir   o‘qituvchi   ijodkor   bo‘lishi   kerak,   u   har   bir   o‘quv   soatiga   puxta
tayyorlanib   yangilik   bilan   kirishi   kerak,   chunki   har   darsda   takrorlanadigan   bir
xillik   o‘quvchini   darsga   va   fanga   qiziqishini   susaytiradi,   natijada   dars
samaradorligining pasayishiga olib keladi.
Axborot texnologiyalarining o‘qituvchi va o‘quvchi uchun ahamiyatli jihatlari
quyidagilar:
✓  o 'quvchining diqqatini j amlash;
✓  ma'lumot to‘g‘risidagi tasavvurni kengaytirish;
✓  izlanuvchanlik, ijodkorlik va mustaqil faoliyatga kirishish;
✓  o‘z-o‘zini baholash.
O‘qituvchi   faoliyatida   axborot   texnologiyalardan   foydalangan   holdagi
darslarning o‘rni quyidagilarda aks etadi:
28 ✓  vaqtni to‘g‘ri taqsimlash;
✓   o‘quv   materiali   mazmun-mohiyatining   yorqin   va   ishonarli   bo‘lishini
ta'minlash;
✓  berilayotgan axborot ko‘lamini oshirish;
✓  o‘quv topshirig‘ining turlarini kengaytirish;
✓  sog‘lom raqobat, ijodiy muhitni yuzaga keltirish;
✓  kasbiy malakani muntazam oshirib borish.
Kompyuter   dasturi   orqali   oddiy   didaktik   materiallar   tayyorlashda   va   ularni
kompyuter   sinflarida   o‘tiladigan   darslarda   o‘quvchilarga   mustaqil   ishlash   uchun
taqdim etish mumkin. Bunday didaktik material izohli matn sifatida, rasmlar bilan
bezalgan   holda,   nazorat   savollari   bilan   o‘quvchilarga   beriladi   va   o‘quvchilar
tomonidan bajarilishi nazorat qilinadi.
O‘qituvchi faoliyatida eng muhim jihatlardan biri bu o‘quvchilarning bilimini
baholab   borishdir.   Barcha   umumta'lim   fanlarining   turli   bo‘limlariga   oid   nazorat
testlarini kompyuter yordamida tuzish mumkin.Bugungi kunda O‘zbekistonda ham
ta'lim   jarayonida   didaktik   vosita   sifatida   foydalaniladigan   dasturlarning   maxsus
bozori   shakllanmoqda.   Hozirda   umumta'lim   darslarida   foydalanishi   mumkin
bo‘lgan internetga joylashtirilgan ko‘plab dasturlar mavjud. Bular sirasiga birinchi
navbatda elektron darsliklarni kiritish mumkin. Kompyuter texnologiyalari turli xil
interaktiv   xarakterdagi   topshiriqlardan   foydalanish   imkoniyatini   beradi.   Masalan,
o‘quvchilar voqealarni xronologik ketma-ketlikda joylashtirish, fanga oid atamalar
va tushunchalarni to‘g‘ri izohlash yoki o‘ng va chap qatordagi atamalar va ularning
ma'nosini   mos   ravishda   strelka   bilan   ko‘rsatish   yoki   berilayotgan   mavzudagi
tayanch so‘zlarni to‘ldirish, test topshiriqlarini bajarish, krosvordlarni yechish kabi
topshiriqlarni   qanday   bajarganliklarini   katta   ekranda   multimedia   yordamida
tushirilgan   javoblar   bilan   taqqoslab,   bilib   borishlari   mumkin   bo‘ladi.   O‘qituvchi
dars   jarayonida   kompyuter   yordamida   mavjud   materiallarni   turli   xil   shaklda:
slaydlar, video va audio parchalar diagrammalar, jadvallar, musiqiy ko‘rinishlarda
taqdim   etiladi.   Kompyuter   yordamida   dars   jarayonini   tashkil   etilishi   o‘quvchilar
29 tasavvuri   va   xotirasiga   kuchli   ta'sir   qilib,   eslab   qolish   jarayonini   osonlashtiradi,
darsni   qiziqarli   jarayonga   aylantirib,   o‘quvchilarni   u   yoki   bu   tarixiy   davrga   olib
kirish   va   voqealar   ichida   go‘yoki   ishtirok   etish   imkonini   beradi.Bugungi   kun
ta'limi   o‘qituvchidan   ilg‘or   pedagogik   va   yangi   axborotlar   texnologiyalaridan
o‘quv   jarayonida   foydalanishni   talab   etmoqda.   Dars   mashg‘ulotlarida   interfaol
metodlarni   qo‘llash   orqali   ta'lim-tarbiya   berish   oid   fikr   va   mulohazalarimizni
bayon   etamiz.   Boshlang‘ich   sinflarda   ayrim   mavzular   asosida   o‘qitishning
zamonaviy usullarini tatbiq etish bo‘yicha fikrlarimizni bayon etamiz.
"Videotopishmoq"   metodi   -   ushbu   metoddan   foydalanishda   quyidagi
harakatlar ketma-ketligi amalga oshirilishi lozim:
• o‘quvchilar e'tiboriga o‘rganilayotgan mavzu mohiyatini tasviriy yoritishga
yordam beruvchi izohlarsiz bir nechta videolavha namoyish etiladi;
• o‘quvchilar har bir lavhada qanday jarayon aks ettirilganini izohlashadi;
• jarayonlarning mohiyatini daftarlariga qayd etishadi;
• o‘qituvchi tomonidan berilgan savollarga javob qaytarishadi.
Mazkur metod asosida mavzuga doir kompyuter orqali videolavha namoyish
etiladi. O‘quvchilar videolavha mavzusi, unda ifodalangan mavzu haqida o‘z fikr-
mulohazalarini bildirishadi.
30 XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   boshlang‘ich   sinflarda   zamonaviy   axborot-
kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish o‘quvchilarni mustaqil fikrlashga,
ijodiy   izlanish   va   mantiqiy   fikrlashlarini   kengaytirish   bilan   birga   ularni   darslarda
o‘rganganlarini   hayot   bilan   bog‘lash   hamda   darsga   qiziqishlarini   oshirishga
yordam   beradi.   O‘qituvchilarning   bunday   zamonaviy   talablar   asosida   yaratilgan
sharoitlardan   samarali   foydalanib,   darslarni   ilg‘or   pedagogik   hamda   axborot
kommunikatsiya   texnologiyalari   asosida   tashkil   etilishi   ta'lim-tarbiya   jarayonini
sifatini   kafolatlaydi.Aytish   joizki,   multimedia   ilovalarini   har   bir   darsda   qo‘llash
natijasida   o‘quvchilarda   mustaqil,   ijodiy   fikrlash   yana-da   rivojlanadi.   Xulosa
sifatida   aytish   mumkinki,   axborot   kommunikativ   vositalarining   boshlang‘ich   sinf
darslarida   qo‘llanilishi   va   darsning   sifati   va   samaradorligini   oshirishga   xizmat
qiladi.
Ayni paytda bu umumiy yo‘nalishlar ta’limni boshqarish va tashkillashtirish,
ta’lim   turlari   va   yo‘nalishlari,   uzviylik   va   integratsiyani   ta’minlash,   o‘qitish
metodlari   va   vositalari   kabi   yo‘nalishlarda   xususiylashadi.   Ta’limda   uzviylik
va   integratsiyalashuv   bilan   birgalikda   o‘qitish   metodlari   va   vositalarini   ham
yangilash   va   qayta   ko‘rib   chiqish   lozim.   Jamiyatimizda   ro‘y   berayotgan   turli   xil
o‘zgarishlar o‘qituvchilar  oldiga  muhim  vazifalar  qo‘ymoqda.  Bu  vazifalar  har
tomonlama rivojlangan,  mustaqil  fikrlay  oladigan,  ijodkor,  aqlli  va  nozik  didli
yoshlarni   tarbiyalashdan   iborat   bo‘lib,   hozirgi       zamon   o‘qituvchisidan   tinmay
31 ijodiy   izlanish,   o‘qish     va     o‘qitishga     yangicha     munosabatni,     fidoiylikni     talab
qiladi.     “Kadrlar   tayyorlash     milliy     dasturi”da     qator     vazifalar     belgilab
berilganki,   bu   vazifalarga zamonaviy   pedagogik   va   axborot   texnologiyalarini
o‘z     vaqtida     ishlab     chiqish     va   joriy     etishni     ta’minlash     hamda     ta’lim
muassasalarining   moddiy-texnik   bazasini yangi   o‘quv   adabiyotlari,   zamonaviy
jihozlar     shu     jumladan,     kompyuter     texnikasi   bilan     ta’minlash     muhim
masalalardan  biri  hisoblanadi.  
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Umumiy   o‘rta
ta’limning davlat ta’lim standartlarini tasdiqlash to‘g‘risida”gi qarori (1999 yil 16
avgust)/Xalq ta’limi j. 1999. № 5
2. O‘zbekiston   Respublikasining   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   /
Barkamol   avlod   –     O‘zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.   –     Toshkent:   Sharq
nashriyot-matbaa kontserni. 1997. 
3. O‘zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to‘g‘risida”gi   Qonuni   (1997   yil     29
avgustda   qabul   qilingan)   /Barkamol   avlod   –     O‘zbekiston   taraqqiyotining
poydevori. – Toshkent: Sharq nashriyot-matbaa kontserni. 1997.
4. А lixonov   S,   “Boshlang‘ich   sinflarda   mat е matika   o‘qitish   m е todikasi”,-
Namangan:   “ М aruzalar   to‘plami”,   2010-yil
5. Bikboyeva   A.   U,   Yangiboyeva   E,   “   Matematika   1-4   sinflar   uchun   “
Toshkent.:   2003-yi
6. Chernenko   O.N.   O‘quv   jarayonida   axborot   texnologiyalari.   –   Volgograd.:
O‘qituvchi, 2007 yil
7. Jumayev   M.E.,   „Matematika   o‘qitish   metodikasidan   praktikum“-   Toshkent.:
O‘qituvchi,   2004,   328 bet.
32 8. Jumayev   M.E.,   Tadjiyeva   Z   „Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish
metodikasi“   Toshkent.:   Fan   va   texnologiya,   2005,   312   bet.
9. Jumayev   M.E.   Bolalarda   matematika   tushunchalarni   shakllantirish
nazariyasi.-T.:   ”Ilm-Ziyo”,   2005,
10. M.E.Jumayev,   Z.G‘.Tadjiyeva,   O.Toshmetova,   Z.Yunusova   “Boshlang‘ich
sinflarda   matematikadan   fakultativ   darslarni   tashkil   etish   metodikasi”   Toshkent
2005
11. Matematika.   3-sinf.   N.   U.   Bikbayeva,   E.   Yangabayeva.   2010   yil.
12. N.U.Bikbaeva,   R.I.Sidel’nikova,   G.A.Adanbekova   „Boshlang‘ich   sinflarda
matematika o‘qitish metodikasi“ Toshkent.: O‘qituvchi, 1996 yil 74-240   betlar
13. Saykov   B.P.   Ta'lim   muassasasining   axborot   makonini   tashkil   etish:   amaliy
qo‘llanma... - Moskva: Binom, 2005 yil.
33

Matematika fanida elektron darsliklardan foydalanish

Купить
  • Похожие документы

  • Boshlangʻich sinflarda vaqt tushunchasi va uning oʻlchov birliklari
  • Streometryada vektorlar metodi
  • Arifmetikani intuitiv tushuntirish uchun amaliy mashgʻulotlar
  • 100 ichida nomanfiy butun sonlar ustida arifmetik amallarni o'rgatish metodikasi
  • Tenglama va tengsizliklarni geometrik usulda yechish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha