Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 33000UZS
Размер 243.4KB
Покупки 0
Дата загрузки 18 Апрель 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

Moxira Xasanova

Дата регистрации 06 Январь 2025

6 Продаж

Matematika fanini o’qitishda umumadaniy kompentensiyalarni shakllantirish

Купить
MAVZU: MATEMATIKA FANINI O`QITISHDA UMUMADANIY
KOMPENTENSIYALARNI SHAKLILLANTIRISH
MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………………………3
I.   BOB.   BOSHLANG‘ICH   SINFLARDA   MATEMATIKA   FANI   O‘QUV
DASTURINING NAZARIYASI………………………………………………...5
1.1Boshlang`ich   sinf   o‘quvchilarida   kompetensiyani
rivojlantirish……………………………………………………………………….5
1.2. O‘quvchilarda shakllantiradigan tayanch kompetensiya elementlari…………7
II. BOB BOSHLANG‘ICH   SINF   MATEMATIKA   DARSLARINI
O‘QITISHDA   KOMPETENSIYAVIY   YONDASHUVGA   ASOSLANGAN
TA'LIM DARAJALARI TAHLILI…………………………………………….15
2.1.   Matematika   fanidan   o‘zlashtirgan   bilim,   ko‘nikma   va   kompetensiyalar
baholash ………......................................................................................................15
2.2   Tayanch   va   fanga   oid   umumiy   kompetensiyalarni   shakllantirish
metodikasi……………………………………………………………………..…. 23
XULOSA   …………………………………………………………………………
28
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   …………….
………………………….30
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o‘rta   maxsus
ta’lim   vazirligi,   Xalq   ta’limi   vazirligi   va   o‘rta   maxsus   kasb-hunar   ta’limi
markazining   2013   yil   22-avgustdagi   “Umumta’lim   maktablari   fanlari   bo‘yicha
uzluksiz   ta’limning   Davlat   ta’lim   standartlari   va  o‘quv   dasturlarini   ishlab   chiqish
to‘g‘risida”gi   qo‘shma   qaroriga   asosan   umumiy   o‘rta,   o‘rta   maxsus,   kasb-hunar
ta’limi   muassasalarida   o‘qitiladigan   fanlar   bo‘yicha   amaliyotchi   o‘qituvchilar,
metodistlar   va   yetakchi   olimlar   tomonidan   o‘quvchilarda   kompetensiyalarni
shakllantirishga   yo‘naltirilgan   Davlat   ta’lim   standarti   va   o‘quv   dasturlarining
loyihasi  ishlab chiqilgan edi. Qo‘shma yig‘ilishining qaroriga asosan, bitta sinfda
bir   paytda  bir   necha  fanlar  bo‘yicha  DTS  va o‘quv dasturlari   loyihalarini   tajriba-
sinovdan   o‘tkazish   belgilandi.   Unga   ko‘ra,   Oliy   va   o‘rta   maxsus   ta’lim   va   Xalq
ta’limi   vazirligi,   O‘rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limi   markazining   2014   yil   15-
avgustdagi   “Umumiy   o‘rta   va   o‘rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limining   umumta’lim
fanlari   bo‘yicha   o‘quvchilarda   kompetensiyalarni   shakllantirishga   yo‘naltirilgan
Davlat   ta’lim   standartlari   va   o‘quv   dasturlarini   loyihalari   tajriba-   sinovdan
o‘tkazish   to‘g‘risida”gi   qo‘shma   buyrug‘i   qabul   qilindi.   2014-2015-o‘quv   yilidan
Qoraqolpog‘iston   Respublikasi   va   barcha   viloyatlarda   tashkil   etilgan   respublika
miqyosida   70   ta   umumiy   o‘rta   ta’lim   muassasasida   (boshlang‘ich   ta'lim:ona   tili,
o‘qish,   matematika,   tabiiyot   (1-4-   sinf)”   2017   yil   6-aprelda   187-son   qaror   bilan
ijroga kiritildi. Unga ko‘ra davlat ta’lim standartining maqsadi va vazifalari sifatida
quyidagilar belgilangan: Davlat ta’lim standartining maqsadi - umumiy o‘rta ta’lim
tizimini   mamlakatda   amalga   oshirilayotgan   ijtimoiy-iqtisodiy   islohotlar,
rivojlangan xorijiy mamlakatlarning ilg‘or tajribalari hamda ilm-fan va zamonaviy
axborot-   kommunikatsiya   texnologiyalariga   asoslangan   holda   tashkil   etish,
ma’naviy   barkamol   va   intellektual   rivojlangan   shaxsni   tarbiyalashdan   iborat.
Ko‘rinadiki,   ushbu   maqsad   va   vazifalarni   amalga   oshirish   uchun   tayanch
kompetensiyalarni   shakllantirishimiz   zarur.   Ta'lim   jarayonini   barqaror   o‘sib
2 borayotganligi   to‘g‘risida   aniqlangan   ehtiyojlarni   qondirish   zarurati,   zamonaviy
fanlar   va   zamonaviy   ilm-fan   mablag‘lariga   ega   bo‘lgan   so‘nggi   pedagogik
texnologiyalarni qo‘llash sohasida bilim va ko‘nikmalarni egallash zarur.
Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitishda   kompetensiyaviy
yondashuvlardan   samarali   foydalanish.Yangi   pegagogik   texnalogiyalarni   ishlab
chiqarish,raqobatdoshligini   taminlash   va   faoliyatdagi   samaradorligini   aniqlash.
Ta’limda kompetensiyaviy yondoshuv deyilganda, o‘quvchilarning shaxsiy, kasbiy
va   ijtimoiy   hayotlarida   uchraydigan   vaziyatlarda   egallagan   turli   xildagi
malakalarini samarali ravishda qo‘llashga o‘rgatish tushuniladi.
Mavzuning     dolzarbligi   o‘qituvchilarning   ehtiyojlari   bo‘yicha   boshlang‘ich
ta'lim   o‘quv   jarayonida   boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitishda
kompetensiyaviy yondashuvlardan foydalanishning samarali usullari bilan bog‘liq.
Kurs ishining maqsadi:  O‘quvchilarda kundalik faoliyatda qo‘llash, fanlarni
o‘rganish va ta’lim olishni davom ettirish uchun zarur bo‘lgan matematik bilim va
ko‘nikmalar tizimini shakllantirish va rivojlantirish;
Kurs ishining vazifasi:
- O‘quvchilar   tomonidan   matematik   tushunchalar,   xossalar,   shakllar,   usullar
va algoritmlar haqidagi bilim, ko‘nikmalar egallanishini ta’minlash;
- O‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini   rivojlantirgan   holda,   mustaqil
ta’lim olish ko‘nikmalarini shakllantirish;
- Ilmiy-tadqiqot muammosi bo‘yicha ilmiy adabiyotlarni nazariy tahlil qilish.
- Boshqa   maktablar   bilan   hamkorlikda   tajribali   o‘qituvchilarni   darslar
almashinuvini yo‘lga qo‘yish. Yosh o‘qituvchilar uchun tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs   ishining   obyekti:   Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitishda
kompetensiyaviy   yondashuvlarni   samarali   amalga   oshirishni   takomillashtirish
jarayonidan iborat.
Kurs   ishining   predmeti:   3-sinflarda   matematika   o‘qitishda   kompetesiyaviy
yondashuvda pedagogik texnologiyalardan foydalanish.
Kurs   ishi   tuzilishi:   kirish,   2   ta   bob,   4   ta   bo‘lim,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlarlar ro‘yxatidan iborat.
3 I. BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIKA FANI O‘QUV
DASTURINING NAZARIYASI.
1.1   3-sinf o‘quvchilarida kompetensiyani rivojlantirish
    Kommunikativ kompetensiyani boshlang’ich sinf o’quvchilarida shakllantirish 
juda muhimdir.   Ma’lumki, mafkuraviy tarbiyaning eng ta’sirchan vositalaridan biri
muloqot hisoblanadi. Chunki inson qalbida va ongida shakllanadigan dunyoqarash,
e’tiqod, iymon, vijdon, mas’uliyat kabi fazilatlar tarbiyasida radio-televideniya, 
gazeta-jurnallar, badiiy hamda ilmiy adabiyotning o’rnini e’tirof etgan holda shuni 
aytish mumkinki, yuzma-yuz kechadigan fikr almashuv, insonning yuzi va ko’ziga 
qarab turib aytiladigan bama’ni so’z va hissiyotlarning o’rni beqiyos. Shuning 
uchun ham ota-ona bir gapni aytishi lozim bo’lsa, bolasining yuzini o’ziga   qaratib 
olib , zarur yuz qiyofasi va ko’zidagi samimiyat bilan fikrini uqtira boshlaydi. Va 
bunday muloqot, albatta, samarali bo’ladi. Shu bois o’qituvchi-o’quvchi, o’quvchi-
o’quvchi va ota-ona - o’quvchi o’rtasidagi muloqot ta’lim-tarbiya jarayonida katta 
ahamiyatga egadir.
Bolalar nutqining rivojlanishi ularning faoliyati, muloqoti bilan uzviy bog’ liqdir. 
Bola jumlalarining mazmuni va shaklidagi o'zgarish uning muloqot shakllari 
o'zgarishi bilan bog'liq bo'ladi. Ilk bolalik davriga xos situativ nutq ishchan 
muloqot shaklidan nosituativ bilishga yo'naltirilgan va nosituativ-shaxsiy muloqot 
shakliga o'tilishi bolalar nutqiga ma'lum bir talablarni qo'yadi. Bu talablar bola 
nutqining yangi-yangi tomonlarini, turli kommunikativ masalalarni hal qilishi 
uchun zarur bo'lgan xususiyatlarni tarkib toptiradi. Bolaning nutqi sotsial 
kontaktlarni o'rnatish funktsiyasini bajara boshlaydi. Buning uchun esa bolada 
ichki nutq tarkib topishi, monologik xususiyat kasb etib borishi lozim bo'ladi. Bola 
nutqining rivojlanishidagi muhim xususiyat - nutq tafakkur quroliga aylanishidan 
iborat. Bola so'z-lug'at boyligining o'sishida 2 muhim tomon — miqdor va sifat 
tomonlari mavjud. Lug'at boyligining miqdoriy o'sishi D.B. Elkoninning 
ko'rsatishicha, bevosita bolaning hayot sharoitlari va tarbiyalanish xususiyatlariga 
bog'liq. So'nggi yillarda u yoki bu yoshdagi bolalar nutqining lug'at tarkibini 
4 o'rganishga bag'ishlangan tadqiqotlarda avvalgi tadqiqotlarga nisbatan yuqoriroq 
miqdoriy ko'rsatkichlar aniqlandi.
Kommunikativ kompetensiyada o’quvchining muloqotda muomala madaniyatiga 
amal qilishni, hamkorlikda jamoada samarali ishlay olish layoqatlarini 
shakllantirish ham o’z o’rniga ega. Umuman maktab o’quvchisining asosiy 
natijalari bu ish qanchalik muvaffaqiyatli o’tishiga bog’liq bo’ladi. Ulg’ayayotgan 
kishining hayotdagi   mavqeyini shakllantirishda , uning hayot yo’lini belgilashda, 
o’z vazifasini anglatishda o’qituvchining bolalar jamoasini barpo etish yuzasidan 
olib boriladigan faol va qat’iy faoliyati zarur hisoblanadi. Demak, bola 
kommunikativ kompetensiyani egallashi orqali uning nutqi, muomala-munosabat 
va bilish darajasi oshib boradi.
Axborotlar bilan ishlash kompetensiyasida ta’lim samaradorligini oshirishda 
zamonaviy axborot texnologiyalari, kompyuter va kompyuter tarmoqlari negizida 
ta’lim jarayonini axborotlar bilan ta’minlashni rivojlantirish uchun texnika va 
texnologiyani bilish va ulardan foydalana olish, funksiyalari va strukturasini 
bilishi, texnologiyalarini joriy eta olishi talab qilinadi. I
Zamonaviy sharoitda shaxs tomonidan ozlashtiriladigan axborotlarning asosiy 
manbalari - davriy matbuot (gazeta, jurnal va b.), audiovisual ommaviy axborot 
vositalari (radio, televideniya),   ovozli va video yozuvlar , axborot-kommunikatsion 
vositalar (kompyuter tizimi, internet), reklama va hokazolar sanaladi. Ushbu 
axborot manbalari bilan to’g’ri ishlashni o’rganish uchun ham axborotlar bilan 
ishlash kompetensiyasini shakllantirishimiz lozim. Zero, bugungi taraqqiyot asrida 
bolalarni bu kabi vositalardan cheklashning imkoni yo’q. Shuni ham unutmaslik 
kerakki, global axborotlashuv sharoitida haddan tashqari katta hajmdagi axborotga 
egalik shaxsga ta’lim berish jarayonini qiyinlashtiradi. Bu qiyinchilik shu bilan 
bog‘likki, birinchidan, yosh avlod katta hajmdagi “axborot maydoni” - rang-barang
ma’lumotlarga duch keladi. Yosh xususiyatiga ko‘ra esa voyaga etgunga, ma’lum 
darajada dunyoqarashga ega bo‘lgunga qadar shaxs uchun mavjud axborotlarning 
barchasi qiziqarli hisoblanadi. Biroq shuni alohida qayd etib o‘tish zarurki, barcha 
qiziqarli axborotlarning hammasi ham foydali, shaxs kamolotini ta’minlashga 
5 xizmat qiluvchi ma’lumotlar bo‘lavermaydi. Ikkinchidan, axborotlashgan 
jamiyatda to‘plangan ma’lumotlar yosh, psixologik xususiyatiga 
ko‘ra   qiziquvchan , har qanday holat, voqelik, hodisa, jarayonning mohiyatini 
anglashga intiluvchi yoshlar tomonidan tinimsiz ravishda o‘zlashtiriladi. O‘z 
mohiyatiga ko‘ra tizimsiz ravishda o‘zlashtirilgan ma’lumotlar shunchaki axborot 
bo‘lib, ular bilim sanalmaydi. Uchinchidan, yoshlarning hali xayotiy tajribaga, 
barqaror ma’naviy-axloqiy tamoyillarga ega bo‘lmay turib, haddan tashqari katta 
hajmdagi “axborot maydoni”dan uzluksiz ravishda ma’lumotlarni o‘zlashtirishlari 
ortiqcha yuklamalarga ega bo‘lishlariga olib keladi. Katta miqdordagi yuklama esa 
o‘z- o‘zidan inson miya faoliyatida ma’lumotlarni qabul qilish, ularni o‘zlashtirish,
qayta ishlashda zo‘riqishni yuzaga keltiradi. Ruhiy zo‘riqish o‘z navbatida 
tushkunlikni keltirib chiqaradi. Tushkunlikning doimiy rivojlanishi esa asab tizimi 
kasalliklarining yuzaga kelishiga sabab bo‘ladi I
.
O‘zini o‘zi rivojlantirish kompetensiyasini egallash ham boshlang’ich sinflarda 
muhim ahamiyatga ega. O'zini-o'zi anglashning rivojlanishi har bir bolada o'ziga 
xos tarzda kechadi. Dunyoning rivojlangan davlatlaridan biri bo‘lgan AQSH 
pedagogikasidagi ta’limotda ham quyidagilarni ko‘rish mumkin:
-bolani o‘z kuchi, imkoniyatiga ishonch ruhida tarbiyalash;
-o‘quvchining eng kichik shaxsiy imkoniyatlarini ro‘yobga   chiqarish uchun 
kurash ;
-bolani kamsitmaslik, insoniy qadriyatlarni va g‘ururini erga urmaslik; -
o‘quvchining ilk davridanoq kasb-korga yo‘naltirish, Vataniga faxr va iftixor 
ruhida tarbiyalash. Shuningdek, o‘qituvchi yo‘naltiruvchi rol o‘ynaydi va asosiy 
maqsad intellektni mashq qildirish va mantiqiy fikrlashga o‘rgatishdir.
Ma’lumki, bola bilimga qiziqmasdan turib, o’qishga intilmaydi, muvaffaqiyatli 
o’qiy olmaydi. Bolada o’z kuchiga va qobiliyatiga   ishonch hosil etish , o’qishga 
jalb etish, ilk yutuqlari uchun rag’batlantirish, ayniqsa, ahamiyatlidir. Boladagi 
o’qishga qiziquvchanlik qiyinchiliklarni yengishga, faolligini oshirishga, ishonch 
uyg’otishga va mustaqilligi kamol topishiga olib keladi.
Sinf rahbarlarining madaniyat darajasining kengligi, pedagogik odob talablariga 
6 rioya qilishi, har bir bola shaxsini inson sifatida hurmat qilishi bilan unga 
nisbatan   talabchanlikni unutmaslik , tashkilotchilik malakalariga ega bo’lishi, o’z 
malakasini tinimsiz oshirib borish bilan ishga ijodiy yondashish talab qilinadi.
O'zini-o'zi anglashning rivojlanishi bolaning bilish va motivatsion sohalari 
shakllanishi bilan uzviy bog'liq bo'ladi. Mana shu sohalarning rivojlanib borishi 
natijasida bola ham o'zini, ham o'zi egallab turgan vaziyatni anglashga qodir bo'la 
boshlaydi, ya'ni unda o'zining ijtimoiy "men"ini anglash shakllanadi. Bu hodisa 
bolaning keyingi yosh bosqichiga o'tishida muhim rol o'ynaydi.
Bu davrda bolalarda ixtiyoriy harakatlar rivojlanishi bilan birga irodaviy jarayonlar
ham ko'rina boshlaydi (maqsad qo'yish, yo'1-yo'riq hamda vositalarni belgilash, 
qarorga kelish va qarorni ijro etish). Bolalar irodaviy harakatlarini o'stirish va 
mustahkamlashda ularni mehnat mashg'ulotlariga jalb qilishning ham ahamiyati 
kattadir. Bolalarga biron mehnat topshirig'i berilsa, ular ayni chog'dagi o'zlarining 
mayl-xohishlarini yengib, mehnat topshiriqlarini o'z vaqtida bajarishga intiladilar. 
Bolalardagi irodaviy harakatlami rivojlantirish maqsadida ularni o'z- o'ziga xizmat 
qilish, sinfda navbatchilik qilish, gullarni parvarish qilish va tabiat burchaklarida 
navbatchilik qilish kabi mehnat turlariga jalb qilish zarur. Bunda faqat mehnat 
topshiriqlari berish   bilangina cheklanib qolmay , balki bolalarning bu topshiriqlarni 
qanday bajarayotganliklarini ham tizimli ravishda tekshirib, nazorat qilib turish 
lozim. Ana shunday qilgandagina bolalarda javobgarlik hissi yuzaga keladi.
Bundan tashqari bolalarda ijtimoiy motivlarning ta'siri bilan bir qator irodaviy 
sifatlar, ya'ni qat'iylik, mustaqillik, tashabbuskorlik, dadillik kabi sifatlar tarkib 
topa boshlaydi. Lekin bolalar irodasining bunday sifatlari katta odamlarnikidek 
mustahkam, ya'ni xarakter xislatlariga aylanib ketgan darajada bo'lmaydi. 
Bolalarda ko'rinadigan ba'zi iroda sifatlari (qat'iylik, mustaqillik kabi) ko'pincha 
epizodik xarakter kasb etadi. Bu yoshdagi bolalar bajarayotgan ishlarida biron 
to'sqinlik   uchrab qolsa , o'zlari mustaqil ravishda bartaraf qilishga urinadilar.
O‘quv   dasturi   O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi   tomonidan  
ishlab   chiqiladi va tasdiqlanadi. Umumiy o‘rta ta’limning o‘quv dasturi tayanch  
o‘quv rejaga muvofiq   o‘quv fanlarining sinflar va mavzular bo‘yicha hajmi,  
7 mazmuni, o‘rganish ketma-ketligi va   shakllantiriladigan kompetensiyalari  
belgilangan hujjat hisoblanadi. O‘quv dаsturi DТS аsоsidа   Rеspublikа Хаlq tа’limi
vаzirligi tаsdiqlаgаn   dаvlаt hujjаti bo‘lib, uning bаjаrilishi mаjburiydir.  
Bоshlаng‘ich sinflar tаbiiy matematik tа’lim dаvlаt stаndаrti tаlаblаrining 
o‘quvchilаr tomоnidаn   bаjаrilishi ulаrning zаrur bilimlаr, mаlаkа vа ko‘nikmаlаrni
egallаshlarigа, bilim оlishgа ijobiy   munosabatda   bo‘lishlarining   shakllanishiga  
yordаm   berаdi:
а)   o‘quvchilаrni   tevarak-аtrоfdagi   tabiiy   muhitgа   moslashtirish,   yangi  
ijtimоiy  maqomdagi   o‘quvchini   shаkllаntirish;
b)   f ао liyatning   har   xil   turlarini:   o‘quv,   m е hn а t,   mul о qotni   egallash;v)	 o‘z-o‘zini	 nаzоrаt qilish	 hаmd	а bаhоlаshga	 o‘rgatish;
g)   mu а yyan   umumiy   t а biiy-ilmiy   iqtidorning   belgilangan   darajasi   va   uning 
keyingi   taraqqiyoti   tavsifi.
Shund а y   qilib,   b о shl а ng‘ich   sinflar   t а biiy-matematik   t а ’lim   d а vl а t
st а nd а rtining o‘quv-biluv   j а r а yonig а   j о riy   etilishi   o‘quv   fanlariga   doir   t а biiy-ilmiy
bilim,   ko‘nikma   va   m а l а k а larnigina   emas,   b а lki   sh ах sning   muayyan   asosiy
faoliyati   majmuasi   –   m е hn а t,   o‘quv-biluv,   kommunikativ-   а xl о qiy   v а   jism о niy   –
tuzilishiga mos keladigan fazilatlarining sh а kll а nishini h а m t а ’minl а ydi. Umumiy
o‘rta ta’limning malaka talablari umumta’lim fanlari bo‘yicha ta’lim   mazmunining
majburiy   minimumi   va   yakuniy   maqsadlariga,   o‘quv   yuklamalari   hajmiga   hamda
ta’lim   sifatiga   qo‘yiladigan   talablardan   iborat   bo‘lib,   u   quyidagilardan   tashkil
topadi:   bilim — o‘rganilgan   ma’lumotlarni eslab qolish va qayta tushuntirib berish;
ko‘nikma   —   o‘rganilgan   bilimlarni   tanish   vaziyatlarda   qo‘llay   olish;   malaka   —
o‘rganilgan bilim va shakllangan ko‘nikmalarni notanish   vaziyatlarda   qo‘llay   olish
va   yangi   bilimlar   hosil   qilish;   kompetensiya   —   mavjud   bilim,   ko‘nikma   va
malakalarni   kundalik   faoliyatda   qo‘llay   olish   qobiliyati
Boshlang‘ich   ta’limning   Matematika   fani   o‘quv   dasturi   o‘quvchilarda
kompetensiyalarni   shakllantirishga   yo‘naltirilgan   Davlat   ta’lim   standarti
talablaridan   kelib   chiqib   tuzildi.	
Boshlang‘ich	 ta’limda	 matematika	 fanini	 o‘qitishning	 asosiy	 maqsadi:
8 • o‘quvchilarda   kundalik   faoliyatda   qo‘llash,   fanlarni   o‘rganish   va   ta’lim
olishni   davom   ettirish   uchun   zarur   bo‘lgan   matematik   bilim   va   ko‘nikmalar
tizimini   shakllantirish   va   rivojlantirish;
• jadal   taraqqiy   etayotgan   jamiyatda   muvaffaqiyatli   faoliyat   yurita   oladigan,
aniq va ravshan,   tanqidiy   hamda   mantiqiy   fikrlay   oladigan   shaxsni   shakllantirish;
• milliy,   ma’naviy   va   madaniy   merosni   qadrlash,   tabiiy-moddiy   resurslardan
oqilona   foydalanish   va   asrab-avaylash,   matematik   madaniyatni   umumbashariy
madaniyatning tarkibiy qismi sifatida   tarbiyalashdan   iborat3-sinfda	 matematika	 darsligining	 o‘quv	 dasturi	 bilan	 mosligi.	 
3-sinf   (170   soat,   a1+:   238   soat)
2-sinfda   o‘tilgan   materialni   takrorlash   va   umumlashtirish   (10   soat,   a1+:   14   soat)
 1-bo‘lim.   Jadvaldan   tashqari   ko‘paytirish   va   bo‘lish   (35   soat,   a1+:   49   soat)
  2-bo‘lim.   10   000   ichida   raqamlash.   Sonli   ifodalar.Tenglamalar.   (35   soat,   a1+:
49   soat)
3-bo‘lim.   sodda   (maxraji   2,   3,   4,   5,   6,   8,   10,   12)   Bo‘lgan   kasrlar.   Kattaliklar.(35
soat,   a1+:   49   soat)
4-bo‘lim.o‘nli   kasr.   Maxraji   10   va   100   bo‘lgan   Sodda   o‘nli   kasrlar   (15   soat,
a1+:   21   soat)  
5-bo‘lim.   Ifodalar.   Kattaliklar.   O‘lchashlar.(30   soat,   a1+:   42   soat)	
Mavzularni	 o‘rganish	 uchun-	 148	 soat	 (a1+:	 216	 soat)	 
Nazorat   ishlari   uchun-   8
soat   (a1+:8   soat)
Xatolar   ustida   ishlash   uchun-   5   soat   (a1+:   5   soat)   Takrorlash   uchun-   9   soat
(a1+:   9   soat)
Jami-   170   soat   (a1+:   238soat)
1.2. O‘quvchilarda shakllantiradigan tayanch kompetensiya elementlari
O‘zbekiston   Respublikasida   ta’limning   uzluksizligi,   uzviyligi,   o‘quvchi
shaxsi   va   qiziqishlari   ustuvorligidan   kelib   chiqib,   ularning   yosh   xususiyatlariga
mos   ravishda   quyidagi   tayanch   kompetensiyalar   shakllantiriladi.	
O‘quvchilarda	 shakllantiriladigan	 tayanch	 kompetensiya	 elementlari:
9 Boshlang‘ich	 ta’limda	 matematika	 fanini	 o‘qitishning	 asosiy	 maqsadi:o‘quvchilarda   kundalik   faoliyatda   qo‘llash,   fanlarni   o‘rganish   va   ta’lim   olishni
davom   ettirish   uchun   zarur   bo‘lgan   matematik   bilim   va   ko‘nikmalar   tizimini
shakllantirish   va   rivojlantirish;
jadal   taraqqiy   etayotgan   jamiyatda   muvaffaqiyatli   faoliyat   yurita   oladigan,
aniq   va   ravshan,   tanqidiy   hamda   mantiqiy   fikrlay   oladigan   shaxsni   shakllantirish;
milliy,   ma’naviy   va   madaniy   merosni   qadrlash,   tabiiy-moddiy   resurslardan
oqilona   foydalanish   va   asrab-avaylash,   matematik   madaniyatni   umumbashariy
madaniyatning tarkibiy qismi sifatida   tarbiyalashdan   iborat.	
Boshlang‘ich	 ta’limda	 matematika	 fanini	 o‘qitishning	 asosiy	 vazifalari:	

o‘quvchilar   tomonidan   matematik   tushunchalar,   xossalar,   shakllar,   usullar   va
algoritmlar   haqidagi   bilim,   ko‘nikmalar   egallanishini   ta’minlash;

inson   kamoloti   va   jamiyat   taraqqiyotida   matematikaning   ahamiyatini
anglash,   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlar,   kundalik   hayotda   matematik   bilim   va
ko‘nikmalarni   muvaffaqiyatli   qo‘llashga   o‘rgatish;

o‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini   rivojlantirgan   holda,   mustaqil
ta’lim olish ko‘nikmalarini   shakllantirish;

fanlar   integratsiyasini   inobatga   olgan   holda   o‘quvchilarda,   milliy   va
umuminsoniy   qadriyatlarni,   kreativlikni   shakllantirish   hamda   ongli   ravishda   kasb
tanlashga   yo‘naltirishdan   iborat.
Amaliy-tajriba   va   sinov   mashqlarida   matematika   darslarda   kundalik
faoliyatda   shaxsiy,   oilaviy   va   iqtisodiy   vaziyatlarga,   jumladan,   tejamkorlikka,
mehnatni   yengillashtirishga   va   unumdorligini   oshirishga,   savdo-sotiq   bilan   bog‘liq
bo‘lgan   masalalar   yechilishi   lozim.
Ushbu   o‘quv   dasturida   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   shakllantiriladigan
tayanch va fanga oid   kompetensiyalar   kiritilgan.
Shuningdek,   me’yoriy   hujjatlarni   yuritishda   tayanch   va   fanga   oid
kompetensiyalar quyidagicha   yozilishi   tavsiya   qilinadi:
TK	 - tayanch	 kompetensiyalar	
TK1	 - kommunikativ	 kompetensiya
10 TK2	 - axborotlar	 bilan	 ishlash	 kompetensiyasi	 TK3	 - o‘zini	 o‘zi	 rivojlantirish	
kompetensiyasi	 TK4   -   ijtimoiy   faol   fuqarolik   kompetensiyasi   TK5   -   milliy   va
umummadaniy   kompetensiya
TK6   -   matematik   savodxonlik,   fan   va   texnika   yangiliklaridan   xabardor   bo‘lish
hamda   foydalanish   kompetensiyasi
FK   -   fanga   oid   kompetensiyalar
FK1   -   matematika   mazmuniga   oid   umumiy   kompetensiya   FK2-   kognetiv
kompetensiya
Kommunikativ   kompetensiya:
A1 - matematikaga   oid   atamalarning   ma’nosini   tushunib,   to‘g‘ri   o‘qiy   olish;
so‘z   va   gaplarni   bog‘lagan   holda   o‘z   fikrini   aniq   va   ravshan   ifodalay   olish;   fikrni
mantiqiy   izchillikda   ifodalay   olish;
matematik   matn   ma’nosini   qayta   so‘zlab   bera   olish;   matematik   qoidalarni
yoddan   ayta   olish;
matematikaga   oid   audiomatn,   videotasvirlarni   tinglab   tushuna   olish,   tegishli
munosabat   bildira   olish.
A1+   matematikaga   oid   audiomatn,   videotasvirlarni   tinglab   tushuna   olish,
mazmunini   aytib   bera   olish.   Axborotlar   bilan   ishlash   kompetensiyasi:
A1 -tavsiya   etilgan   media   manbalardan   axborotni   izlab   topa   olish,   zarur   bo‘lsa
uni   boshqa   ko‘rinishlarga   (matn,   jadval,   sxema   va   h.k.)   o‘tkaza   olish;
diagrammalar,   jadvallar,   chizmalar   ko‘rinishida   berilgan   statistik
ma’lumotlarga asoslanib, turli   obyekt va hodisalarni taqqoslay olish. uchta sonning
o‘rta arifmetigini topa olish. axborotlarni   statistik   ma’lumotlar   ko‘rinishlarning   bir
turidan   boshqa   ko‘rinishga   o‘tkaza   olish.
A1+   media   manbalardan   axborotni   izlab   topa   olish,   zarur   bo‘lsa   uni   boshqa
ko‘rinishlarga   (matn,   jadval,   sxema   va   h.k.)   o‘tkaza   olish.	
O‘zini	 o‘zi	 rivojlantirish	 kompetensiyasi:
A1     o‘quv   masalasini   (maqsadini)   topa   olish   va   ifodalay   olish,   qismlarga
ajratish;
11 masala yechimiga yaqinlashish darajasini baholay olish va zarur hollarda o‘z
faoliyatini to‘g‘rilay   olish;sodda	 kundalik	 vaziyatlarda	 mavjud	 bilim	 va	 ko‘nikmalarni	 qo‘llay	 olish;
o‘qishga   va   yangi   bilimlarni   egallashga   qiziqtirish;
yo‘l   qo‘yilgan   xato   va   noaniqliklarni   topa   olish,   ularni   tuzatish   hamda   olingan
natijalarni   boshqalar   foydalanishi   uchun   oson   ko‘rinishda   taqdim   etish;
A1+     masala   yechish   orqali   real   dunyodagi   vaziyatlarga   nisbatan   o‘zining
ijobiy   estetik-emotsional   munosabatini   shakllantirish.
Ijtimoiy   faol   fuqarolik   kompetensiyasi:
A1    	
atrofdagilar	 bilan   o‘zaro	 muloqot	 chog‘ida   odob-axloq	 qoidalariga   rioya	
qilish	 va   guruhda   ishlash;	 
muammo   va   tushunmovchiliklar   ro‘y   bergan   paytlarda
o‘zini   tutishi   to‘g‘risida   to‘g‘ri   qaror   qabul   qilish.
A1+   matematik   qobiliyatini   har   bir   insonning   kundalik   hayotda   uchraydigan
muammolarni   hal   qilish   uchun   ishlatish.
Milliy   va   umuminsoniy   kompetensiya:
A1  	
zaminimizda	 yashab	 o‘tgan	 buyuk	 allomalarimizning	 matematikaga	 qo‘sh	
gan	 hissalarini	 tasvirlab	 
berish;	
milliy	 bayramlarimizga	 oid	 sana	 va	 vaqtlarni	 bilish,	 ularni	 kundalik	 hayotda	
qo‘llash;	 
jamoat   joylaridagi   odob-axloq   qoidalari   va   an’analarni   o‘zlashtirish.
A1+   elementar   hodisalarni   matematik   tilda   ifodalash   usullaridan   foydalanish
va   bu   usullar   samarali   ekanligini   tushunish.
Matematik   savodxonlik,   fan   va   texnika   yangiliklaridan   xabardor   bo‘lish
hamda   foydalanish   kompetensiyasi:
A1  
aniq	 hisob-kitoblarga	 asoslangan	 holda	 shaxsiy	 rejalarni	 tuzish;
murakkab   bo‘lmagan   hisoblashlarda   hisoblash   vositalardan   va   tayyor
kompyuter   dasturlardan   foydalanish.
A1+   kundalik   hayotda   sodda   iqtisodiy   va   amaliy   masalalarni   yechish.
Mazkur   dasturda   fanni   chuqurlashtirilib   o‘qitiladigan   3-sinf   uchun
mavzularga   ajratilgan   soatlar   alohida   ko‘rsatilgan.
3-SINF
12 (170   soat,   A1+:   238   soat)O‘quvchilarda	 shakllantiriladigan	 tayanch	 kompetensiya	 elementlari:
Kommunikativ   kompetensiya:
A1  	
o‘rganilgan	 atamalarning	 ma’nosini	 tushunib,	 to‘g‘ri	 o‘qiy	 olish;
so‘z   va   gaplarni   bog‘lagan   holda   o‘z   fikrini   aniq   va   ravshan   ifodalay   olish;
sodda   fikrlarni   mantiqiy   izchillikda   ifodalay   olish;
matematikaga   oid   audiomatnni   tinglab,   videotasvirlarni   ko‘rib   tushunish,
tegishli   munosabat   bildira   olish;
matematik   matn   ma’nosini   qayta   so‘zlab   bera   olish,   matematik   qoidalarni
yoddan   ifodali   ayta   olish.
A1+   Mavzuga   oid   ma’lumotlarni   muhokama   qilishda   o‘zaro   muloqotga
kirisha   olish,   muloqotda   muomala   madaniyatiga   amal   qila   olish,   matematik
masalani hamkorlikda yechishda jamoada   samarali   ishlay   olish.
Axborotlar   bilan   ishlash   kompetensiyasi:
A1   tavsiya   etilgan   media   manbalardan   axborotni   izlab   topa   olish,   zarur
bo‘lsa   uni   boshqa   ko‘rinishlarga   (matn,   jadval,   sxema   va   h.k.)   o‘tkaza   olish;
axborotlarni   statistik   ma’lumotlarning   ko‘rinishlarning   bir   turidan   (ustunli,
chiziqli   va   doiraviy   diagrammalar,   jadvallar,   chizmalar)   boshqa   ko‘rinishga
o‘tkaza   olish;
uchta   sonning   o‘rta   arifmetigini   topish.  
A1+   mustaqil   ravishda   turli   media   manbalardan   axborotni   izlab   topa   olish,
dastlabki   tahlil   qila   olish.   O‘zini   o‘zi   rivojlantirish   kompetensiyasi:
A1   o‘rganilgan   mavzu   doirasida   o‘qituvchi   bilan   birgalikda   o‘quv   masalasini
(maqsadini)   topa   olish   va   ifodalay   olish;	
o‘rganilgan	 	mavzu	 	doirasida	 	o‘qituvchi	 	bilan	 	birgalikda	 	o‘quv	 	masalasini	
qismlarga	 ajrata	 olish;
o‘qituvchi   bilan   birgalikda   masala   yechimiga   yaqinlashish   darajasini   baholay
olish   va   zarur   hollarda   o‘z faoliyatini   to‘g‘irlay   olish;	
o‘qituvchi	 bilan	 birgalikda	 o‘quv	 faoliyat	 natijasini	 tahlil	 qila	 olish;
13 o‘qituvchi	 bilan	 birgalikda	 yo‘l	 qo‘yilgan	 xato	 va	 noaniqliklarni	 topa	 olish,	
ularni	 tuzata	 olish;o‘rganilgan   mavzu   doirasida   xususiy   misollar   va   kuzatishlar   tahlili   asosida
obyektlar   umumiy   hossalarini   aniqlay   olish;	
mavjud	 bilim	 va	 ko‘nikmalarni	 kundalik	 vaziyatga	 qo‘llay	 olish;
ijtimoiy   hayotdagi   vaziyatlarga   nisbatan   o‘zining   ijobiy   estetik-emotsional
munosabatini   shakllantira   olish;
o‘qishga   va   yangi   bilimlarni   egallashga   qiziqa   olish.   A1+
o‘zini   o‘zi   ruhiy,   intellektual   va   kreativ   rivojlantira   olish,matematikani
mustaqil   o‘qib-o‘rgana   olish,   o‘z xatti-harakatini   baholay   olish.
Ijtimoiy   faol   fuqarolik   kompetensiyasi:
A1   boshqalar   fikrini   tinglab,   tushuna   olish,   agar   bu   fikrni   noto‘g‘ri   deb
hisoblasa,   o‘z   fikrini   himoya   qila   olish;
atrofdagilar   bilan   o‘zaro   muloqot   chog‘ida   odob-axloq   qoidalariga   rioya
qila   olish   va   guruhda   ishlay   olish;
muammo   va   tushunmovchiliklar   ro‘y   bergan   paytlarda   o‘zini   tutishi
to‘g‘risida   to‘g‘ri   qaror   qabul   qila   olish;
jamoada   turli   rollarni   ijro   eta   olish.   A1+	
jamoada	 ishlash	 jarayonida	 guruh	 a’zolarning	 fikrlarini	 jamlay	 olish.	 
Milliy   va
umummadaniy   kompetensiya:
A1 	
kundalik	 hayotda	 o‘rganilgan	 matematik	 usullarni	 tanlay	 olish;
zaminimizda   yashab   o‘tgan   buyuk   allomalarimiz   haqida   ma’lumot   bera   olish.
A1+
milliy   merosni   qadrlash,   tabiiy-moddiy   resurslardan   oqilona   foydalanish   va
asrab-avaylashda   matematikaning   o‘rnini   tushunish.
Matematik   savodxonlik,   fan   va   texnika   yangiliklaridan   xabardor   bo‘lish
hamda   foydalanish   kompetensiyasi:
A1   aniq   hisob-kitoblarga   asoslangan   holda   shaxsiy   rejalarni   tuza   oladi;
kundalik   faoliyatida   turli   diagramma,   chizma   va   modellarni   o‘qiy   oladi;
14 murakkab   bo‘lmagan   hisoblashlarda,   o‘rganilgan   tenglamani   yechishda,
o‘rganilgan   turdagi   yassi   va fazoviy geometrik figuralarni tasvirlashda hisoblash va
axborot-texnologiyalar vositalardan   foydalana   oladi.
A1+  sodda   savdo-sotiq   munosabatlarda,   kundalik   hayotda   matematik   bilim   va
ko‘nikmalarni   muvaffaqiyatli   qo‘llay   oladi;
matematikaga   oid   yangi   bilimlarni   izlashda   axborot-kommunikatsiya
vositalari,   internet   saytlaridan   foydalana   oladi.
Kompetensiyaviy yondashuvga asoslangan ta’limdan maqsad o‘quvchini keng
qamrovli   fikr- mulohaza   yuritadigan   va   muloqotga   kirisha   oladigan,   ta’lim
jarayonida   egallagan   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarini   o‘z   shaxsiy,   kasbiy   va
ijtimoiy   faoliyatida   qo‘llay   oladigan   barkamol   shaxs   qilib   yetishtirishdir.
Umumta’lim   maktablari   oldiga,   bir   tomondan,   tevarak-atrofda   sodir   bo‘layotgan
jarayonlarni   to‘g‘ri   tushunadigan,   ikkinchi   tomondan,   jamiyat   hayotida   faol
ishtirok   etib,   o‘z   ijobiy   ta’sirini   o‘tkaza   oladigan   har   tomonlama   ziyoli   shaxsni
tarbiyalash   vazifasi   qo‘yilmoqda.   Ma’lumki,   matematik   savodxonlik   barcha
fanlarni,   ayniqsa   aniq   fanlarni   o‘zlashtirishda   muhim   o‘rin   egallaydi. Bu jarayonda
matematika   fanining   ahamiyati   beqiyosdir.   Matematika   –   fan   va   texnika
taraqqiyotining   asosiy   omillaridan   biri   bo‘lib,   fan,   madaniyat   va   kundalik
hayotimizda   alohida   o‘rin   tutadi. Shuning uchun  o‘quvchilarning dars va darsdan
tashqari   faoliyatida   keng   ko‘lamdagi   matematika   bilan   shug‘ullanishlar   bo‘lishi
kerak.   Bunda:   –   matematikaga   xos   go‘zallik   va   jozibadorlikdan   foydalanib   har   bir
o‘quvchiga   mos   ravishda   rivojlantiruvchi   mantiqiy   faoliyat   bilan   shug‘ullanish;
– jadval,   diagramma,   grafik   ko‘rinishda   berilgan   axborotlarni   o‘qiy   olish,
jadvallar   tuzish,   diagrammalar   yasash,   grafiklar   chizish;
– ommaviy   axborot   vositalarida   berilayotgan   diagramma,   grafik   ko‘rinishdagi
real   sonli   ma’lumotlarni   tahlil   etish   ko‘nikmalarini   hosil   qilish   kerak   bo‘ladi.
Fanlararo   bog‘lanishda   amaldagi   til   bilan   bog‘lanish   uchun   spetsifik   vosita
bo‘lgan   matematika   tilini   o‘qitish   tamoyili   ahamiyatga   ega   bo‘ladi.   Matematik
savodxonlik   va   bu   tildan   unumli   foydalana   olish   (gapning   aniq   mazmunini,   gaplar
15 orasidagi   mantiqiy   bog‘lanishni   bilish)   fikrlashning   aniqligi   va   tartibliligini
ko‘rsatadi.
O‘qituvchi   va   o‘quvchining   birgalikdagi   harakati   natijasida   nimaga
erishilganiga emas, balki bu   natijaga   qaysi   yo‘l   bilan   erishilganiga   asosiy   e’tiborni
qaratish   kerak.   Bunda:
- umum   fan   yo‘nalishi   darajasidagi   o‘qitish   –   matematik   standartning   o‘rta
maktab kursidagi   bilimlarini   egallash;
- matematik   yo‘nalishda   –   matematikani   tabiiy   fanlar   bilan   uyg‘unlashgan
holda ixtisoslashgan   kengaytirilgan   fan   yo‘nalishi   bo‘yicha   o‘qitish.
Bu   fanni   o‘rganish   insonning   ilmga   bo‘lgan   qiziqishini,   mantiqiy   fikrlash
qobiliyatini   oshirib,   boshqa   fanlarning   o‘qitilishiga   ta’sir   ko‘rsatadi   va   ta’limda
asosiy   vazifani   o‘taydi.Tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   o‘quvchilarda   namoyon
bo‘ladigan   matematik   tushunchalarni   yaxshi   o‘zlashtirish,   matematik   fikr
yuritishga   tayyor   bo‘lish,   masala   va   muammolarni   yecha   olish,   matematik   tilda
bemalol   ish   yurita   olish   ko‘rinishidagi   samarali   natijalarni   ta’lim   usulini
o‘zgartiribgina   erishish   mumkin.   Bunda   izlanuvchanlik   asosiy   o‘rin   tutadi.
Masalan,   muammoli   o‘qitishda   o‘quvchilar   nazariy   va   amaliy   ko‘rinishdagi   turli
muammolarni   yechish   orqali   yangi   bilim   va   malakalarni   egallaydi.   Muammoli
vaziyatlarni   vujudga   keltirish,   qiziqarli   muammolarni   qo‘yish   va   ularning
yechilishiga   yordam   berish   o‘quvchilarning   faolligi   va   mustaqilligini   rivojlantirib,
bu   fanga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi.   Natijada   o‘quvchilar   olgan   bilim   va
ko‘nikmalaridan   foydalanishni   o‘rganishadi   va   o‘zlarining   ijodiy   imkoniyatlari   va
aniq   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirishadi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarga   algebraik   materiallar,   xususan   tenglama   va
tengsizliklar,   tenglama   tuzib   yechiladigan   masalalarga   oid   bilimlarni   berishda
an'anaviy   ta'limga   asoslangan   metodlarning   samarasini   tekshirish,   o‘quvchilarda
kuzatilgan   natijalar   qay   darajada   ekanligini   aniqlash,   o‘quvchilarning   olgan
bilimlarini hayotda qo‘llay olish ko‘nikmasining shkllanganlik   darajasini aniqlash,
shu   asosda   ularni   hayotga,   kasbiy   ko‘nikmaga   to‘g‘ri   shakllantirish   uchun   ishlab
16 chiqilgan   nazariya   va   takomillashgan   o‘qitish   uslublarini   pedagogik   amaliyotda
sinab   ko‘rishdan   iborat   deb   belgilandi.
O‘quvchilarda   shakllangan   tenglamalarni   yechishga   oid   kompetensiyalarning
mavjud   holatini   o‘rganish.   Umumiy   o‘rta   ta'lim   maktablari   o‘quvchilari   va
o‘qituvchilari   o‘rtasida   so‘rovnomalar   o‘tkazish,   suhbatlar   tashkil   etish,   dars
jarayoni   va   darsdan   tashqari   mashg‘ulotlarda   muammo   doirasidagi   amalga
oshirilayotgan   ishlarni   kuzatish,   ta'limning   hozirgi   holatiga   nisbatano‘qituvchilarning	 fikr-mulohazalarini	 o‘rganish	 va	 tahlil	 etish.
- Fanni   o‘qitish   jarayonida   o‘quvchilarda   matematikaga   oid
kompetensiyalarni   rivojlantirish  	
imkonini   beruvchi   shart-sharoitlarni   aniqlash.   Fan	
bo‘yicha Davlat ta'lim standartlarida belgilangan	 
o‘quvchilar egallashi lozim bo‘lgan
bilim,   ko‘nikma,   malaka   va   kompetensiyalar   hajmi,   mazmuni   aniqlash   va   tahlil
qilish.
- O‘quvchilarda   algebraik   materiallarga   oid   kompetensiyalarni   rivojlantirish
jarayonida   ko‘zga   tashlanayotgan   muammolarni   aniqlash   hamda   ularni   bartaraf
etish   chora-tadbirlarini   belgilash.
- O‘quvchilarda algebraik materiallarga oid kompetensiyalarni rivojlantirishga
xizmat   qiluvchi   samarali   ta'lim   texnalogiyalarini   aniqlash.   Takomillashgan   ta'lim
me'todlari   asosida   tuzilgan   dars   ishlanmalar   tuzish,   o‘quvchilarning   o‘zlashtirish
natijalarini   tahlil   etish,   ulardagi   matematikaga   oid   kompetensiyalari   darajasini
aniqlash,   o‘quvchilarning   fanga   oid   mustaqil   fikrlash   qobiliyatlarini
ko‘rsatkichlarini   tahlil   etish.
17 II BOB BOSHLANG‘ICH SINF MATEMATIKA DARSLARINI
O‘QITISHDA KOMPETENSIYAVIY YONDASHUVGA ASOSLANGAN
TA'LIM DARAJALARI TAHLILI.
2.1. Matematika fanidan o‘zlashtirgan bilim, ko‘nikma va kompetensiyalar
baholash
Kompetensiyaviy   yondashuvga       asoslangan       ta’lim       bu       –       o‘quvchi
o‘quv       jarayonida   egallaydigan   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni   o‘z   shaxsiy,
kasbiy   va   ijtimoiy   faoliyatida   qo‘llay   olish   nuqtai   nazaridan   beriladigan   ta’limdir.
Yangi   darsliklarda   keltirilgan   bir   qancha   yangi   mavzular   o‘quvchilar   uchun
qiyinlik   tug‘dirmoqda.   Oldin   4-sinfda   o‘tilgan   mavzu   hozirda   ikkinchi   sinf
darsligiga   kiritilgan.   Bu   o‘quvchining   bilim   saviyasi   uchun   ba'zida   qiyinlik
qilmoqda.   Masalan,   tengsizlik   mavzusi   oldin   yuqori   sinfda   o‘tilardi,   hozirgi
darslikda esa tengsizlik mavzusi  3-4-sinf darsliklarida berilgan. Ayniqsa, "<", ">"
belgilari   anglatuvchi   tushunchalar   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   biroz
murakkabdir.
- Bundan   tashqari   tenglama   mavzusi   Boshlang‘ich   sinf   matematika
darsligining   2-sinfida   keltirilgan.   3-4-sinfda   esa   tenglama   mavzusi   mustaqil   mavzu
sifatida   kiritilmagan.   Bu   ham   qiyinchiliklarni   yuzaga   keltiruvchi   sabablardan
biridir.
- Tenglama   mavzusi   o‘quvchilar   uchun   qiziq   mavzu.   Lekin   masalalarni
ishlashda   tenglama   tuzib   yechish   ko‘nikmasi   o‘quvchilarda   tola   shakllanmagan.
Buning   sababi   esa,   tenglamani   oddiy   usulda   yechishga   o‘rganib   qolishganligidir.
- Sinfdan   tashqari   to‘garak   topshiriqlari   darslik   topshiriqlariga   o‘xshab
qolishi,   faqat   nazariy   bilim   berish   bilangina   cheklanish   o‘quvchilarda   to‘garakka
bo‘lgan qiziqishing so‘nishiga olib keluvchi   omildir.
- Kompetensiya   – fan  bo‘yicha  egallagan   nazariy  bilim,  amaliy  ko‘nikma  va
malakalarni   kundalik   hayotida   duch   keladigan   amaliy   va   nazariy   masalalarni
yechishda foydalanib, amaliyotda qo‘llay olishdir.
18 - Kompetentlilik   – (lotincha:   competens   –   layoqatli,   qobiliyati
bor)   Kompetentlilik   tarkibiga   sof   kasbiy   bilim,   ko‘nikma   va   malakalardan
tashqari,   tashabbuskorlik,hamkorlik,   guruhda   ishlash   layoqati,   kommunikativ
qobiliyati,real   baholay   olish,   mantiqiy   fikrlash,   axborotni   saralash   va   foydalana
olish xususiyatlari ham kiradi.
- Kompetensiyalarni   shakllantirishga yo‘naltirilgan ta’lim–o‘quvchilarda
egallangan   bilim,   ko‘nikma   va   malakalarni   o‘z   shaxsiy,   kasbiy   va   ijtimoiy
faoliyatlarida   amaliy   qo‘llay   olish   kompetensiyalarini   shakllantirishga
yo‘naltirilgan ta’limdir.
- Tayanch  kompetensiyalar :
- 1. Kommunikativ  kompetensiya
- – jamiyatda o‘zaro muloqotga kirishish uchun ona tili va birorta xorijiy tilni
mukammal o‘zlashtirish hamda muloqotda samarali foydalana olish;
- –   o‘z   fikrini   og‘zaki   va   yozma   tarzda   aniq   va   tushunarli   bayon   qila   olish,
mavzudan kelib chiqib savollarni mantiqan to‘g‘ri qo‘ya olish va javob berish;
- – ijtimoiy moslashuvchanlik, o‘zaro muloqotda  muomala  madaniyatiga amal
qilish, jamoaviy  hamkorlikda ishlay olish;
- –   muloqotda   suhbatdosh   fikrini   hurmat   qilgan   holda   o‘z   pozitsiyasini
himoya qila bilish, uni ishontira bilish;
- –   turli   ziddiyatli   vaziyatlarda   o‘z   ehtiroslarini   boshqarish,   muammo   va
kelishmovchiliklarni   hal   etishda   zarur(konstruktiv)   bo‘lgan   qarorlarni   qabul   qila
olish.  
- 2.Axborot bilan ishlash
- –   mavjud   axborot   manbalaridan   (internet,   televizor,   radio( audio – video
yozuv)telefon, kompyuter,   elektron  pochta va  boshq .) foydalana olish;
- –   media   vositalaridan   zarur   bo‘lgan   axborotlarni   izlab   topa   olish,   saralash,
qayta   ishlash,   uzatish,   saqlash,   xavfsizligini   ta’minlash   va   foydalanishda   media -
madaniyatiga rioya qilish;
- – ma’lumotlar bazasini yarata olish, asosiylarini tanlay olish va ularni tahlil
qila bilish;
19 - –   kundalik   faoliyatida   uchraydigan   hujjatlar   bilan   ishlay   olish(oddiy
tabriknomalar   yoza   olish,   anketalarni   to‘ldirish,   mehmonxona   ro‘yxatida   o‘zi
to‘g‘risidagi ma’lumotlarni qayd eta olishi va  boshq .)
- 3.   Shaxs sifatida o‘z-o‘zini rivojlantirish  kompetensiyasi
- –   shaxs   sifatida   doimiy   ravishda   o‘z-o‘zini   rivojlantirish,   jismoniy,
ma’naviy, ruhiy va  intellektual  kamolotga intilish;
- –   hayot   davomida   o‘qib   o‘rganish,   bilim,   tajribani   mustaqil   ravishda
muntazam oshirib  borish ;
- –   o‘z   xatti-harakatini   advokat   baholash,   o‘zini   nazorat   qila   bilish,   halollik,
to‘g‘rilik kabi sifatlarga ega bo‘lish;
- –   o‘qib-o‘rganganlari   va   hayot   tajribasidan   foydalangan   holda   kundalik
turmushda uchraydigan muammolarni hal eta olish.
- 4.   Ijtimoiy faol fuqarolik  kompetensiyasi  
- – Jamiyatda bo‘layotgan voqea, hodisa va jarayonlarga dahldorlikni h is  etish
va ishtirok etish;
- –   o‘zining   fuqarolik   burch   va   huquqlarini   bilishi,   unga   rioya   qilish   (ya’ni
xaridor, s aylovchi , mijoz, ishlab chiqaruvchi sifatida faoliyat yurita olish);
- –   mehnat   va   fuqarolik   munosabatlarida   muomala ,   iqtisodiy,   huquqiy
madaniyatga ega bo‘lish;
- –   kasbiy   mavqeyining   o‘sishiga   intilish   bilan   jamiyat   va   oilasi   manfaatlari
uchun xizmat qilish, yordamga muhtojlarga saxovatli bo‘lish.
- 5. Umummadaniy   kompetensiyalar
- – vatanga sadoqatli, insonlarga mehr-oqibatli hamda umuminsoniy va milliy
qadriyatlarga e’tiqodli bo‘lish;
- – badiiy va san’at asarlarini tushunish, ta’sirlana olish;
- – orasta kiyinish, yurish-turishda madaniy me’yorlarga va sog‘lom turmush
tarziga amal qilish;
- –   umumbashariy   ahamiyatga   ega   bo‘lgan   qadriyatlarni   (urf-odatlar,
marosimlar,   milliy-madaniy   an’analar   va   h . k .)   bilish,   unga   hurmat   bilan
munosabatda bo‘lish;
20 - –   o‘zgalarga   nisbatan   mehr-muruvvat,   saxiylik,   o‘zgalarning   dunyoqarashi,
diniy e’tiqodi, milliy va  etnik   xususiyatlari , an’ana va marosimlarini hurmat qilish;
- – xalqining tarixiy, ma’naviy va madaniy merosini avaylab asrash, jamiyatda
o‘rnatilgan odob-axloq qoidalariga rioya qilish.
- –   aniq   hisob-kitoblarga   asoslangan   holda   shaxsiy,   oilaviy,   kasbiy   va
iqtisodiy rejalarini tuza olish;
- –   shaxsiy,   ijtimoiy   va   iqtisodiy   munosabatlarda   hisob-kitob   bilan   ish
yuritish;
- –   kundalik   faoliyatda   turli   formula,   model,   chizma,   grafik   va
diagrammalarni  o‘qiy olish va foydalanish;
- – inson mehnatini yengillashtiradigan , mehnat unumdorligini oshiradigan va
qulay shart-sharoitga olib keladigan fan va texnika yangiliklaridan xabardor bo‘lish
hamda foydalana olish.
- Xo‘sh,   h ozirgi   kunda   kompetensiyaviy   yondashuvga   asoslangan   DTS  nima
uchun zarur bo‘lib qoldi.Bu savolga javob berish uchun “Kadrlar tayyorlash milliy
dasturi” ning   asosiy tarkibiy qismlariga e’tibor qaratish lozim.Ya’ni   ta’lim  tizimi,
shaxs,davlat   va   jamiyat,   fan   va   ishlab   chiqarish dan   iborat   bo‘lgan   milliy
modelning   ayrim   qismlaridagi   ulkan   o‘zgarishlar   xususan   davlat   va   jamiyatning
tubdan   o‘zgarishi   ,hayotimizga   kirib   kelgan   axborot- kommunikatsion
vositalar,fanning   eng   so‘nggi   yutuqlariga   asoslangan   zamonaviy   ishlab   chiqarish
texnologiyalari   va   oldingi   yoshlardan   tubdan   farq   qiluvchi   o‘zgacha   fikrlovchi
yoshlarning  vujudga kelganliklarini keltirish mumkin.
- Undan tashqari, butun dunyoda bo‘layotgan ta’lim sohasidagi islohotlar ham
, xususan Janubiy –sharqiy Osiyo davlatlari, Yevropa va Amerika qit’asidagi 10-15
yildan   buyon   amalga   oshirilayotgan   ta’limiy   islohotlarni   keltirish
mumkin.Masalan, har uch yilda maktab o‘quvchilarining o‘zlashtirishini baholash
bo‘yicha   Xalqaro   dastur   (PISA)jahon   mamlakatlari   ta’lim   tizimi   sifatini   o‘rganib
chiqadi.PISA( Programme   for   International   Student   Assessment )   dasturining
maqsadi 15-16 yoshli o‘quvchilarning maktabda berilayotgan ta’limni qay darajada
o‘zlashtirayotgani   va   ularni   inson   faoliyatining   turli   sohalarida   qo‘llay   bilishini
21 tadqiq   etishdan   iborat.PISA   dasturi   bo‘yicha   birinchi   tadqiqot   2000-yilda
o‘tkazilgan   va   unda  32   davlat   ishtirok   etgan.2003-yilda  43,   2006-yilda   57,  2009-
yilda 65, 2012-yilda 65, 2015-yilda 70   dan   ortiq davlat ishtirok etgan. 2015-yilga
dasturda 500 000 mingga yaqin o‘quvchi  ishtirok  etgan.
- PISA   dasturi   bo‘yicha   mutaxassislar   tomonidan   15-16   yoshli
o‘quvchilarning   o‘qish   savodxonligi,   matematik   savodxonligi   va   tabiiy-   ilmiy
savodxonligi sinovdan o‘tkaziladi.
- “Matematik   savodxonlik”   bo‘limi   bo‘yicha   dasturda   o‘quvchilarga   havola
qilingan masalalardan namuna ko‘raylik.
- 1-masala. Yurish masalasi
- Rasmda   yurib   ketayotgan   odamning   oyoq   izlari   tasvirlangan.Qadamning
uzunligi   P-   o‘ng   oyoqning   tovoni   oxiridan   chap   oyoqning   tovoni   oxirigacha
bo‘lgan masofaga teng. = 140 formula ,   n   bu yerda 1 minutdagi qadamlar soni, P
qadamning metrdagi ifodasi.
-
- 1-Savol. Formuladan foydalanib agar 1 minutda 70 qadam bosgan odamning
1 qadami uzunligini toping.
- Yechish: Savoldan  n = 70. Formuladan P= = ; Javob: 0,5  m  yoki 50  sm .
- 2-savol.   Hamidulloning   qadami   uzunligi   0,80 m   bo‘lsa,   uning   tezligini
m / minda  toping va  km /soatda ifodalang.
- Yechish: P= 0,80  m  demak  n = 140P= 140
- Demak  Hamidullo  1 minutda 112.
- ; Javob: 89,6  m /min; 5,376 km /soat.
- 2-masala: Eksport masalasi.
- Rasmdagi   diagrammada   pul   birligi   shartli   ravishda   zed   bo‘lgan   Zedlandiya
davlatining eksporti haqida ma’lumot tasvirlangan.
22 -
-  
-
- 1-savol. 1998-yil   Zedlandiyadan   umumiy qiymati (million   zedlarda ) qancha
tovar eksport qilingan?
- Yechish:   Ustunli   diagrammadan   ko‘rinib   turibdiki   1998-yil   Zedlandiyadan
jami 27,1  millon   zed  miqdorida tova eksport qilingan. Javob: 27,1  millon   zed
- 2-savol. 2000-yil  Zedlandiyadan  qancha mevali  sok  eksport qilingan?
- A.   1,8   mln . zed ;   B.   2,3   mln . zed   C.   2,4   mln .   Zed   D.   3,4   mln . zed   E.   3,8
mln . zed
- Yechish:   Ustunli   diagrammadan   ko‘rinib   turibdiki   2000-yil   Zedlandiyadan
jami   42,6   million   zedlik   tovar   eksport   qilingan. Doiraviy   diagrammadan   ko‘rinib
23 turibdiki 2000-yil mevali  sok  barcha eksportning 9% ini tashkil qiladi 42,6 million
zed .
- Javob: E
- 3.Konfetlar masalasi
- Xumoyunni   onasi   qutini   ichiga   qaramasdan   1   dona   konfet   olishga   ruxsat
berdi.Qutidagi konfetlar soni quyidagi  ustunli   diagrammada  berilgan:
-
-  
- Qutidan qizil  rangli  konfet chiqish ehtimolligi qancha?
- A. 10% B. 20% C.25 % D. 50%
- Yechish:   Diagrammadan   qutidagi   barcha   konfetlar   sonini   aniqlaylik.
6+5+3+3+2+4+2+5= 30 bundan 6  tasi  qizil konfet. Qizil konfet chiqish ehtimolligi
=0,2 ; 0,2. Javob: B
- 4. Matematikadan test
- Matematika   o‘qituvchisi   o‘quvchilardan   test   sinovi   o‘tkazdi.Har   bir   testga
100   balldan   qo‘yishini   aytdi. Rayhona   o‘tkazilgan   4   ta   testdan   o‘rtacha   60   bal
to‘pladi.Beshinchi   testdan   80   ball   oldi.   Rayhona   hammasi   bo‘lib   o‘rtacha   necha
ball to‘plagan?
- Yechish:   Rayhona   o‘tkazilgan   to‘rtta   testdan   o‘rtacha   60   bal   olgan   demak,
jami 4= =240 ball to‘plagan.
- (240+80):5= 320:5= 64. Javob: 64 ball
- 5. Kitob javonlari masalasi
- Bir dona kitob javoni yig‘ish uchun ustaga quyidagi detallar kerak bo‘ladi:
24 - – 4 dona uzun taxta;
- – 6 dona kalta taxta;
- – 12 dona kichik  iskob ;
- – 2 dona  kata   iskob ;
- – 14 dona  shurp .
- Ustada   26   ta   uzun   taxta,   33   ta   kalta   taxta,   200   ta   kichik   iskob ,   20   ta   katta
iskob   va   500   ta   shurp   bor.Usta   ko‘pi   bilan   necha   komplekt   kitob   javoni   yig‘ishi
mumkin?
- Yechish:   26:4=   6(2
q )   ;   33:6=   5(3
q )   ;   200:12=   16(8
q )   ;   20:2=   10;   500:14=
35(10
q )
- Demak   6   komplekt   kitob   javoni   yig‘adi   desak,   unda   kalta   taxtadan   3   ta
yetmay qoladi.Demak, ko‘pi bilan 5 komplekt  yig‘a  oladi. Javob: 5 komplekt
- 6. Yer qimirlash masalasi.
- Bir   hujjatli   filmda   yer   qimirlashini   oldindan   taxmin   qilish   to‘g‘risida   bahs
namoyish qilindi:
- Geologni   taxmin   qilishicha   –“O‘tgan   20   yil   ichida   Zed   shahrida   yer
qimirlashi   imkoni   .   ni   tashkil   qildi”.   Quyida   bayon   etilgan   fikrlardan   qaysi   biri
geolog   fikrini tasdiqlaydi.
- A. Hozirgi paytdan 13-14 yil oralig‘ida  Zed   shahrida  yer qimirlaydi.
- B. bunga ko‘ra  keyingi  20 yil ichida qachondir  Zed   shahrida  yer qimirlaydi.
- C.   Ehtimol   shuki   qachondir   20   yil   ichida   Zed   shahrida   yer   qimirlash
ehtimoli yer qimirlamaslik ehtimolidan katta.
- D. Nima bo‘lishini aytishni iloji yo‘q,chunki  hech kim  aniq bilmaydi qachon
yer qimirlaydi.
- Yechish: Geolog fikrini C javob tasdiqlaydi. Javob: C
- Amaliyotda   maktabda   yaxshi   o‘zlashtirgan   ayrim   o‘quvchilar   dars   paytida
hamda   hayotida   uchraydigan   nostandart   vaziyatga   tegishli   masalalarni   yechishda
o‘rgangan   bilim   va   ko‘nikmalarini   qo‘llay   olmaydilar.   Buning   sababi
o‘quvchilarda tegishli  kompetensiyalar  shakllanmaganligidandir.
25 - Demak   yuqoridagi   masalalarning   barchasida   o‘quvchilarning   olgan   bilim,
ko‘nikma va malakalarni hayotga tatbiq etilishini ko‘rish mumkin.
- O‘qituvchi   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   tafakkur   jarayonini   to‘g‘ri
amalga oshirish uchun amaliyot har qanday bilish jarayonining asosi degan g‘oyani
esdan chiqarmasligi kerak.
- Avvalom bor o‘qituvchi o‘quvchilarning bilish faoliyatlarini amalga oshirish
maqsadida   olib   boriladigan   darslar   jarayonida   quyidagi   maqsadlarga   alohida
e’tibor berish lozim:
- a)   ta’limiy   maqsad   –   o‘quv   materialining   mazmunini   bilish,   ya’ni   Ushbu
fanga tegishli ilmiy bilimlarni o‘zlashtirish va amalga tadbiq qila olish; 
- b)  tarbiyaviy maqsad – fan asoslarini  o‘zlashtirish orqali uning mazmunida
yotgan g‘oyalar, dunyoqarashlar ta’sirida o‘zining shaxsiy sifatlarini, e’tiqodlarini
shakllantirish;
- v) rivojlantiruvchi maqsad – o‘qitish jarayonida shaxsning aqliy kamolotini,
qobiliyatini o‘qishga mehnatga bo‘lgan munosabatini rivojlantirishdan iborat. 
- Bu   maqsadlarni   amalga   oshirish   jarayonida   o‘quvchining   mustaqillik
faoliyatlari ro‘yobga chiqadi.
2.2 O‘ zlashtirgan bilimlarni baholash va monitorinigni yuritish
Baholash   usullari,   mezonlari   va   asosiy   vazifalari   .   Nazoratning   asosiy
maqsadi   va   unga   qo‘yilgan   talablar.   Nazorat   turlari.   Nazorat   jarayonida
foydalaniladigan   testlarning   turlari   va   ularga   qo‘yiladigin   talablar.   Test   tarixi   va
test   sinovlarining   nazorat   samaradorligini   oshirishdagi   axamiyati.   Test
topshiriqlariga qo‘yiladigan talablar. Testlarning turlari.
O‘qituvchi   darsni   o‘quvchilar   o‘rganayotgan  materialni   anglabgina    qolmay,
uni   aniq,   takrorlab   bera   oladigan,   bilimlarni   kelgusi   o‘quv   ishlarida   va   amalda
qo‘llay oladigan yo‘sinda tashkil etishi kerak.
Bilimlarni   mustahkamlash   va   takomillashtirishda   o‘quv chilar   ularni   qanday
o‘zlashtirishgan   bo‘lsalar,   xuddi   shunday   aytib   berishlari,   ularga   aniqlik,
mukammallik kiritishlari lozim. Ta`limiy ishning ana shu bosqichida yangi o‘quv
materiali  bilan ilgari o‘zlashtirilgan materiallarni o‘zaro chambarchas, o‘quvchilar
26 yaqqol tushunadigan yo‘sinda bog‘lash ularning fandan olgan bilim, ko‘nikma va
malakalarini   boyitadi,   kengaytiradi   va   yanada   shakllantiradi.   O‘quvchilarning
bilim,   o‘quv   hamda   malakalarini   nazorat   qilish,   ularning   o‘zlashtirishini   hisobga
olish,   o‘quv   jarayonining   eng   muhim   qismlaridan   biridir.   O‘quvchilarning
o‘rganilayotganlarni   qanchalik   idrok   etayotganligi,   tushunayotganligi   va   eslab
qolayotganligi,   o‘z   bilimlaridan   amaliy   masalalarni   yechishda   qanday
foydalanayotganligi hisobga olinmasa, o‘qitish jarayoni mukammal bo‘la olmaydi.
Nazoratning   eng   asosiy   vazifasi   o‘quvchilarning   nimani   va   qanday
o‘zlashtirayotganligini, o‘quv jarayoniga qanday munosabatda  ekanligini  aniqlash
hamda   baholashdan   iborat.   Bu   yerda   o‘qituvchining   vazifasi   o‘quvchilarning
o‘qishdagi     muvaffaqiyatlarini   qayd   qilish   bilangina   cheklanmaydi,   bunda   u
nazorat     natijalariga   tayanib,   o‘quvchilarning     bilimlarni   mustahkam
o‘zlashtirishlari-   uchun   zarur   bo‘lgan   vazifalar   belgilaydi     va   o‘tkazadi.   Nazorat
tufayli   o‘qituvchi   bilan   o‘quvchilar   orasida   o‘ziga   xos   «Qayta   aloqa»   o‘rnatiladi,
bu aloqa  o‘qish  davomida o‘quvchilarning  aqliy va  amaliy  ishlarini  boshqarishga
imkon beradi. «Qayta aloqa»    qanchalik   to‘liq bo‘lsa, shunchalik ko‘p  o‘quvchi
nazorat       qilinadi         va   uning   uzluksizligi   qanchalik   uzoq   vaqt       ta`minlansa,
o‘qitish       jarayonini     boshqarish         imkoniyati   shunchalik   keng   bo‘ladi.   Bir
tomondan,     «qayta   aloqa»ning   takrorligini   oshirish   zarurligi,   ikkinchi   tomondan,
buning   uchun   ajratilgan   vaqtning   cheklanganligi   o‘quvchilar   bilim,   uquv   va
malakalarini   nazorat   qilish   hamda   o‘zlashtirishini   hisobga   olishning   usul   va
vositalarini takomillashtirish zaruratini tug‘diradi.
O‘quvchilarning   bilim,   o‘quv   hamda   malakalarini   nazorat   qilish   o‘z   vaqtida
va   sistemali   ravishda   o‘tkazilgandagina   zarur   o‘quv   va   tarbiyaviy   samara   beradi.
O‘qituvchi   har   bir   o‘quvchining   muvaffaqiyatlari   qanday   ekanligini   hamma   vaqt
bilishi   kerak,   shundagina   u   o‘quvchilarning   xatosini   o‘z   vaq tida   aniqlashi   va   uni
tuzatishi,   tegishli   yordam   ko‘rsatish   mumkin   bo‘ladi.   O‘quvchilarning   o‘qishdagi
muvaffaqiyatlarini   nazorat   qilish   ular   uchun   o‘quv   mehnatining   motivlarini   ko‘p
jihatdan   belgilaydigan   rag‘batlantiruvchi   faktor   bo‘ladi.   O‘qituvchi
o‘quvchilarning   bilim,   uquv   hamda   malaka larini   nazorat   qilib,   ularga   baho
27 qo‘yadi. Qo‘yiladigan baho ob`ektiv va haqqoniy bo‘lishi kerak. To‘g‘ri qo‘yilgan
baho   o‘quvchilarga   o‘z   imkoniyatlarini   baholashga   yordam   beradi.   Bahoning
tarbiyaviy roli ana shularda namoyon bo‘ladi.
O‘quvchilarning   o‘qishdagi   muvaffaqiyatlarini   nazorat   qilish   va   baholashda
ularning   individual   xususiyatlari   e`tiborga   olinishi   kerak.   Tabiiyki,   gruppadagi
hamma   o‘quvchilarga   bilimlarning   hajmi   va   sifati   jihatidan   bir   xil   talablar
qo‘yiladi. Ammo, shu bilan birga, ba`zi hollarda ayrim o‘quvchilarning jur`atsizlik
yoki tortinchoqlik, sust fikrlash, o‘ziga ortiqcha ishonish, jismoniy kamchilik kabi
xislatlarini   ham   e`tiborga   olish   zarur.   Biror   uzrli   sababga   ko‘ra   ayrim
o‘quvchilarning vaqtincha qiyinchilikka tushib qolishini ham e`tiborga olish kerak.
O‘quvchilarning   o‘qishdagi   muvaffaqiyatlari   darajasini   aniqlash   yo‘llaridan   biri
tekshirib ko‘rish bo‘lsa, boshqa yo‘li-kundalik kuzatishlardir.
O‘quvchilarning   o‘zlashtirishini   hisobga   olish   natijalari   ma`lum   darajada
o‘qituvchi   pedagogik   mahoratining   ko‘rsatkichi   bo‘lib,   o‘qituvchi     ishini   tashkil
etishga va o‘quvchilarni o‘qitish sifatini yaxshilashga yordam beradi.
Matematika   ta’limiga   kompetensiyaviy   yondashuv,   o‘quvchilarda   kasbiy,
shaxsiy   va   kundalik   hayotda   uchraydigan   holatlarda   samarali   harakat   qilishga
imkon   beradigan   amaliy   ko‘nikmalarni   shakllantirish   va   rivojlantirishni   hamda
matematika   ta’limining   amaliy,   tatbiqiy   yo‘nalishlarini   kuchaytirishni   nazarda
tutadi. 
Shuningdek,   o‘quvchilarning   hayotiy   tasavvurlari   bilan   amaliy   faoliyatini
umumlashtirib   borib,   matematik   tushuncha   va   munosabatlarni   ular   tomonidan
ongli   o‘zlashtirishga   hamda   hayotga   tatbiq   eta   olishga   intilishni   o‘rgatish,
o‘quvchilarda izchil mantiqiy fikrlashni shakllantirib borish natijasida ularning aql-
zakovati   rivojiga,   tabiat   va   jamiyatdagi   muammolarni   hal   etishning   maqbul
yo‘llarini   topa   olishlariga   ko‘maklashish   nazarda   tutiladi.   Insoniyat   kamoloti,
hayotning rivoji, texnika va texnologiyaning takomillashib borishini hisobga olgan
holda   allomalar   va   olimlarning   maktab   matematika   kursining   rivojiga   qo‘shgan
hissalaridan   o‘quvchilarni   xabardor   qilish   hamda   umuminsoniy   madaniyatning
28 tarkibiy   qismi   sifatida   matematika   to‘g‘risidagi   tasavvurlarni   shakllantirish
maqsadga muvofiq. 
Matematik masalalarga  o‘qitishning vositasi  sifatida quyidagicha yondashish
mumkin:
1. Masalaga an’anaviy yondashish usuli: tayyor masala shartlarini tahlil qilish
masala   yechilishining   usulini   aniqlash     yechish   jarayoni     olingan   natijani   etalon
javob bilan formal solishtirish. 
2.   Masalaga   muammo   sifatida   yondashish   usuli:   muammoli   vaziyatni   tahlil
qilish   muammo qo‘yilishi    yetishmaydigan ma’lumotlarni izlash va gipotezalarni
(ilmiy taxminlarni) shakllantirish  gipotezalarni tekshirish va muammoli vaziyatga
oid   yangi   bilimlarga   ega   bo‘lish     muammoni   masalaga   aylantirish     masala
yechilishining   usulini   izlash     yechish   jarayoni     olingan   natijani   tekshirish
yechimning to‘g‘riligini asoslash. 
An’anaviy   yondashuvda   o‘quvchining   masala   yechish   bilan   bog‘liq   o‘quv
faoliyati   reproduktiv   xarakterga   ega   bo‘lib,   u   o‘zini   bajaruvchi   sifatida   namoyon
etadi.   Tadqiq   etish   elementlari   faqat   masala   shartlarini   tahlil   qilgandagina
namoyon   bo‘ladi.   Standart   masalalarni   yechish   —tabiati   nostandart   bo‘lgan,
kundalik   hayotda   kam   uchraydigan   masalalarni   yechishga   aylangan.   Shuning
uchun ham ayrim o‘quv va ayniqsa, amaliy masalalarga muammoli masala sifatida
yondashish   lozim.   O‘quvchilar   o‘rtasida   ta’lim   sifati   yuzasidan   o‘tkazilgan
monitoring   natijalariga   ko‘ra,   matematika   fani   yo‘nalishi   bo‘yicha   tahlil
qilinganda,   matematika   darslarida   va   to‘garak   mashg‘ulotlarida   murakkab
mavzularga   doir   masalalar   yechishga   e’tibor   qaratilmayotganligi,   dars   jarayonida
axborot   ta’lim   resurslaridan,   ilg‘or   pedagogik   va   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalaridan   foydalanish   malakalari   yetarli   emasligi   aniqlandi.   O‘quvchilar
mavzularga   oid   masalalar,   test   topshiriqlarini   yechishda   qiyinchilikka   duch
kelishgan.   Matematikadan   har   bir   mavzu   o‘tilgandan   so‘ng,   nazariy   bilimlarni
mustahkamlash va amalda sinab ko‘rish zarur. Bu kamchiliklarni to‘ldirish uchun
sho‘ba yig‘ilishlarida quyidagilarga e’tibor qaratish lozim:
29   Malaka   oshirish   institutlari   va   metodika   markazlari   tomonidan
o‘qituvchilarning   metodik   ehtiyojlarini   aniqlash,   o‘zlashtirilishi   qiyin   mavzularga
oid masalalarni yechishning turli usullari ustida fikr almashish hamda hududlarda
doimiy   jadval   bo‘yicha   kaskad   usulida   o‘quv-seminarlar   tashkil   etish   maqsadga
muvofiq;
  Matematika   fanidan   kompeten siyalarni   shakllantirishga   yo‘naltirilgan
darslarni   tashkil   etish   va   uning   texnologik   xaritasini   tuzish   yuzasidan   tavsiyalar
ishlab   chiqish,   ularni   dars   jarayoniga   tatbiq   etish   yo‘llari   yuzasidan   ma’lumotlar
berish va joylarda ochiq darslar tashkil etish; 
  “Mahorat   maktablari”da   o‘quv chilar   bilimida   aniqlangan   bo‘shliqlarni
to‘ldirish va ularni bartaraf etish yo‘llari bo‘yicha tavsiyalar ishlab chiqish; 
tajribali   o‘qituvchilar   va   o‘qituvchilar   ishtirokida   ko‘rik-tanlov   g‘oliblari
bilan   davra   suhbatlari   tashkil   etish.   Ko‘rik-tanlov   g‘oliblarining   ilg‘or   pedagogik
ish tajribasini o‘rganish va ommalashtirish yuzasidan fikrlashish. 
Dars   sifatini   oshirish   maqsadida   o‘qituvchi   va   metodistlarga   video   metodik
xizmat ko‘rsatish yo‘lga qo‘yildi va video- seminarlar o‘tkazib borilmoqda. Bular
haqida   ma’lumotlar   Xalq   ta’limi   vazirligining   www.uzedu.uz   rasmiy   saytiga
joylangan. O‘qituvchilar ulardan ijodiy foydalanishi maqsadga muvofiq. 
30 XULOSA
Xulosa   qilib   aytar   ekanmiz   bugungi   kunda   boshlang‘ch   sinf   matematika
darslarida   har   bir   kichik   matematik   elementni   o‘rgatishda   ham   o‘qituvchi
tomonidan   katta   e ’ tibor   talab   qilinmoqda   va   bunda   amal   qilish   lozim .  Shunga   ko‘ra
matematika   darslari   boshqa   fanlarga   nisbatan   o‘zining   aniqligi   va   murakkabligi
bilan   o‘quvchilar   qiziqishini   va   diqqatini   tez   jalb   qilib ,   fikrlash   doirasini
charxlaydi .   Matematik   malumotlari   faqatgina   dars   davomida   emas ,   balki
boshlang‘ch   sinf   matematika   darslarida   o‘quvchilar   matematik   malumotlarga   ega
bo‘lmay   turib   murakkab   masalalarni   yecha   olmaydilar .  O‘quvchilar sonlarni sanay
olmasdan,   ularni   aniq   bilmasdan   turib,   sonlar   ustida   oddiy   amallarni   ham   yecha
olmaydilar.
Boshlang‘ich   sinf   matematika   ta’limi   jarayonida     ijodiy   topshiriqlami   tadbiq
etish   muammosi   yuzasidan   tadqiqot   ishlari   olib   borilib   quyidagi   xulosalarga
kelinfi.
- tadqiqot   mavzusi   yuzasidan   adabiyotlar   o‘rganilib,   o‘qituvchilar   ish
tajribasi   kuzatilib,   matematikadan     ijdiy   topshiriqlar   tizimini   yaratish   metodik
muammo ekanligi asoslandi;
- boshlang‘ich   sinf   matematika   ta’limida   tadbiq   etiladigan     ijodiy
topshiriqlar   tasniflandi.   Bunday   topshiriqlar   tasnifi   sifatida   quyidagilarni   kiritish
mumkin: O‘quvchilar tomonidan mustaqil misol va masalalar tuzish, topshiriqlarni
biror   belgisiga   ko‘ra   sinflarga   ajratishga   doir,taqqoslashga   doir,ma’lumotlari
yetishmaydigan va ortiqcha bo‘lgan masala- topshiriqlar,masalalarni turli usullarda
yechishga doir, ko‘p yechimli masala- topshiriqlar, nostandart masalalar, geometik
31 mazmunidagi   masala   topshiriqlar,   mantiqiy   masalalar,   muammoli   masala-
topshiriqlar, ifoda, tenglama va tengsizliklar tuzilishiga doir topshiriqlar;
Kombinatorik   mazmundagi   topshiriqlarni   bajarishda   o‘qituvchidan   katta
mas’uliyat   talab   qilinadi.   Birinchidan,   berilgan   topshiriqning   kombinatorik
topshiriq   ekanligini   aniqlash;   ikkinchidan,   kombinatorik   topshiriqlarning   qanday
turiga   mansubligini   bilish:   (o‘rinlashtirish,   o‘rin   almashtirish,   guruhlash);
uchinchidan,   topshiriqning   natijasini   bilish   (kombinatorikaga   oid   formulalardan
foydalanib);   to‘rtinchidan,   o‘quvchi   tomonidan   kombinatorik   topshiriqning
bajarilishini nazorat qilish.
Umuman,   misol   va   masalalarni   biror   belgisiga   ko‘ra   sinflarga   ajratishga   oid
o‘quv   topshiriqlari   keng   qamrovli   bo‘lib,   boshlang‘ich   sinfning   deyarli   har   bir
tushunchasini   o‘rganish   jarayonida   qo‘llanishi   mumkin.   Bunday   o‘quv
topshiriqlarini   bajarish   natijasida   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchisida   mustaqil   fikr
yuritish ko‘nikmasi tarkib topib, o‘quvchining ijodiy faoliyati oshadi.
Sonlardan   tashqari   o‘quvchilar   barcha   matematik   bilimlar   va   turli   matematik
o‘lchov   birliklari   ‘geometrik   shakillar   vaqt   birliklari   umumiy   matimatik
tushunchalar haqida ham ma’lumotlarga ega bo‘lishlari lozim. Shularni barchasini
bolaga boshlang‘ch talimdan bilimlarni puxta anglatmoq lozim. Yuqorida aytilgan
matematik   tushunchalar   barchasi   kundalik   turmushimizda   qo‘laniladi   va   bu   fan
hayotda   juda   ko‘p   narsalar   bilan   bog”liqligini   ko‘rsatadi.   Masalan:   har   bir   bola
o‘zining bir kunlik ish tartibini  vaqt  asosida rejalashtirsa  har  bir ishi unumli kuni
samarali   bo‘ladi.   Buning   uchun  esa   u  vaqt   birligi   haqida   malumotga   ega  bo‘lishi
lozim.   Birgina   vaqt   birligi   emas,   o‘lchov,miqdor   hajm   birliklari   haqida   ham
mukammal   bilimga   ega   bo‘lishlari   lozim.   Shularning   hammasi   ham   kundalik
hayotimizda ko‘p qo‘lanilladi.
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Abduqodirov   A.A.   Masofali   o‘qitish   modellari   va   ularning   sinflari.   //   J.
Fizika, matematika va informatika. - Toshkent, 2004. - № 5. - B. 50-56.
2. Allaberganova M.R  Informatika fanidan  didaktik o‘quv-  majmuasini  ishlab
chiqish va amaliyotga tadbiq etish jihatlarini tadqiq etish. Mag.dis. Toshkent.2011
33-34- bet.
3. Allaberganova M.R  Informatika fanidan  didaktik o‘quv-  majmuasini  ishlab
chiqish va amaliyotga tadbiq etish jihatlarini tadqiq etish. Mag.dis. Toshkent.2011
33-34- bet.
4. Abdulahatova   Sh   Multimedia   vositalari   va   o‘quvchi   nigohi.Boshlang‘ich
ta’lim jurnali //2013.2-son/ 31- bet.
5. Abdullaeva   M   (ma’sul   muxarrir),   Jalolov   A,   Nazarov   Q,   Nosirov   R,
Otamurodov S , Ochildiev A, Ro‘ziev R (rahbar), Sharipov A, Shermuhamedov
6. Bantova   M.   A   va   boshqalar   "Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish
metodikasi" Toshkent “O‘qituvchi” 1983 y 13-12 betlar.
7. Bigbayeva N.U, Sidelnikova R “Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish
metodikasi”. T:”O‘qituvchi” 1986. 269-b
8. Bozorova.M.Q,   Norpo‘latova.   X.A,   Olimov.Q.T   Ta’limni   faollashtiruvchi
metodlar. O‘quv qo‘llanma. Termiz 2011yil.
9. Burxonov S, Xudoyorov O‘, Norqulova Q 3-sinf matematika T:. 2013.
10. Bikbayeva N.U, Yangibayeva E,Girfanova K. M 4-matematika T:. 2013.
11. Hasanova   G.   Q   Boshlang‘ich   ta’lim   pedagogikasi,   integratsiyasi   va
innovatsiyasi B:.2013. 71-b
12. Jumayev.M.E."TarjivaAbdurahmonova N, O‘rinboyeva L 2-sinf matematika
T:. 2014.
13. Qosimov   F.   Qosimova   M.   Murakkab   masala   topshiriqlar   .   Maqola.
Boshlang‘ich ta'lim jurnali. 2007.1-son. 26-27- bet.
14. S.   Haitov   Sh,   Hoshimoval   .   Falsafa:   ensiklopedik   lug‘at.   T.:   “O‘zbekiston
milliy ensiklopediyasi” Davlat ilmiy nashriyoti, 2010-yil, 31-b.
33

Matematika fanini o’qitishda umumadaniy kompentensiyalarni shakllantirish

Купить
  • Похожие документы

  • Boshlangʻich sinflarda vaqt tushunchasi va uning oʻlchov birliklari
  • Streometryada vektorlar metodi
  • Arifmetikani intuitiv tushuntirish uchun amaliy mashgʻulotlar
  • 100 ichida nomanfiy butun sonlar ustida arifmetik amallarni o'rgatish metodikasi
  • Tenglama va tengsizliklarni geometrik usulda yechish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha