Matematikani o’qitish jarayonida o’quvchilarni ma’naviy tarbiyalash

Matematikani o’qitish jarayonida o’quvchilarni
ma’naviy tarbiyalash 
 Mundarija 
Kirish 
I. bob. Pedagogika nazariyasida ma’naviy tarbiya muammolari 
1. Ma’naviy tarbiya tushunchasi 
2. Ta’lim jarayonida ma’naviy tarbiya masalasi 
II bob. Tarixiy ma’lumotlar asosida ma’naviyatni shakllantirish 
1. Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablari   matematika   fanlarini   o’qitishda
ma’naviyatni shakllantirish 
2. O’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limida   matematika   fanlarini   o’qitishda
ma’naviyatni shakllantirish 
III bob.   O’zbekistonning   mustaqillik   yillarida   erishgan   yutuqlari
asosida ma’naviyatni shakllantirish 
1. Umumiy o’rta ta’lim maktablari matematika darslarida Respublikada
erishilgan yutuqlarga oid misollar asosida o’quvchilar ma’naviyatini 
2. Shakllantirish
3. O’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limida   matematika   darslarida
Respublikada   erishilgan   yutuqlarga   oid   misollar   asosida   o’quvchilar
ma’naviyatini shakllantirish 
  Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
 
 
  Kirish
O’zbekiston   mustaqillikka   erishishi   munosabati   bilan   uning   jamiyat   tizimida
sifat   jihatdan   tub   o’zgarishlar   sodir   bo’ldi.   Respublikada   amalga   oshirilgan
ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy   islohotlar   jamiyatning   tubdan   yangilanishi,   qayta
qurilishi   uchun   muhim   zamin   yaratadi,   shu   jumladan,   madaniy   sohalarda   ham,
ta’lim-tarbiya tizimida ham keng islohotlar o’tkazish imkoniyatlari vujudga keldi. 
Tarbiya maqsadi va mazmuni metodlarni to’g’ri tanlashga imkon beradi. 
Maqsad   bo’lsa,   unga   erishish   metodlari   unga   muvofiq   bo’lishi   zarur.   Tarbiya
jarayonida   tarbiyalanuvchilarning   yosh   xususiyatlarini   inobatga   olish   maqsadga
muvofiqdir. 
Mustaqil   0’zbekiston   taraqqiyotining   hozirgi   bosqichida   ta’limning
insonparvarlik va tarbiyaviy vositalariga, jahon ta’lim tizimining ijobiy tajribalari
va yutuqlariga diqqat-e’tibor kuchaydi 
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.   A.   Karimov   asarlarida   yoshlarning
bilimli, yuksak tafakkur egasi  bo’lish borasidagi qarashlar muhim o’rin egallagan
bo’lib,   ularning   intellektual   salohiyatini   jamiyat   taraqqiyotini   ta’minlovchi   omil
ekanligiga   alohida   urg’u   beriladi.   CHunonchi,   «...   ilmu   ma’rifat   insonni
yuksaklikka ko’taradi. XXI asrda, men ishonaman, madaniyat uchun, ilmu ma’rifat
uchun   jonini   beradigan   va   yangi   avlod   paydo   bo’ladi.   Biz   ana   shu   avlod   uchun
yashayapmiz.   Biz   kutayotgan   avlod   mana   shu   boylikni   dunyodagi   eng   katta
boylikga,   hayotini   shunga   baxshida   etsa,   bilingki,   odamzod   yorug   ‗kunlarga
erishishi muqarrar» 1
[5;210] 
SHaxsning   ma’naviy-axloqiy   qiyofasi,   hayotiy   yondoshuvlari,   uning   uchun
ustuvor ahamiyatga ega bo’lgan dunyoqarash mazmunini ifodalaydi. O’z navbatida
dunyoqarashning   boyib   borishi   shaxsning   shaxsiy   sifat.   O’z   mazmunida   ezgu
g’oyalarni ifoda etgan dunyoqarash shaxs  qiyofasida namoyon bo’layotgan ijobiy
fazilatlarning boyib borishiga yordam beradi [5;212]. 
1   Karimov I.A ―Barkamol avlod orzusi  T.: ―Sharq nashriyot-matbaa konserni, 1999- yil, ‖
57-bet  
2  
  O’quvchilarda g’oyaviy onglilik va ijtimoiy faollik, ya’ni, davlatning ichki va
xalqaro   siyosati   mazmunini   tushunish   va   idrok   qilish   ko’nikmalarini   tarbiyalash
lozim. Tushuntirish ijtimoiy ongni shakllantirishda engko’p ishlatiladigan usuldir.
Tushuntirishning   vazifasi   o’quvchilarni   yuksak   madaniyatli,   milliy   g’urur
tuyg’usiga ega bo’lib voyaga yetishlarini tarbiyalashga yordam berishdan iborat. 
O’quvchi   shaxsini   g’oyaviy   va   ma’naviy-axloqiy   jihatdan   shakllantirishda
o’qituvchining   jonli   so’zi   eng   ta’sirchan   usul   hisoblanadi.   Suhbat   uchun   mavzu
tanlashda   sinf   o’quvchilari   uchun   dolzarbligi,   o’quvchilarda   ma’naviy-axloqiy
ishonch   uyg’otishning   suhbat   mazmuniga   bo’lgan   munosabatlari   va   suhbatdan
kutilayotgan natijani hisobga olish zarur [6;56]. 
Ma’naviy jihatdan tarbiyalangan bolalar ongida ma’naviy-mafkuraviy bo’shliq
bo’lmaydi va o’z maqsadi yo’lida og’ishmay harakat qiladi. 
 
Kurs ishining maqsadi: 
Matematikani   o’qitish   jarayonida   o’quvchilarni   ma’naviy   tarbiyasini
rivojlantirish. 
Kurs ishining obyekti: 
Matematikani o’qitish jarayoni. 
  Kurs ishining predmeti:  
Matematikani   o’qitish   jarayonida   o’quvchilarni   ma’naviy   tarbiyasini
rivojlantiruvchishakl, vosita va metodlar. 
Kurs ishining vazifalari: 
  Mavzuni yorituvchi manba topish, rejani shakllantirish; 
  Ma’naviy tarbiya tushunchasini tahliliy o’rganib chiqish; 
  Ta’lim jarayonida ma’naviy tarbiya masalasini o’rganish; 
  Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablari   matematika   fanlarini   o’qitishda   ma’naviyatni
shakllantirishni aniqlash; 
  O’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limida   matematika   fanlarini   o’qitishda   ma’naviyatni
shakllantirishni o’rganish; 
3  
    O’zbekistonning   mustaqillik   yillarida   erishgan   yutuqlari   asosida   ma’naviyatni
shakllantirishni yoritib berish; 
  O’rganilgan   ma'lumotlar   xulosalar   chiqarish;   Kurs
ishini jihozlash, himoyaga tayyorlash. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4  
  I BOB. Pedagogika nazariyasida ma’naviy
tarbiya muammolari
1.Ma’naviy tarbiya tushunchasi
Ma’naviyat   -   jamiyatning,   millatning   yoki   ayrim   bir   kishining   ichki   hayoti,
ruhiy   kechinmalari,   aqliy   qobiliyati,   idrokini   mujassamlantiruvchi   tushuncha.
Ma’naviyat keng ma’noga ega bo’lib, ma’rifat, madaniyat kabi tushunchalami o’z
ichiga oladi. 
Maqsad,   mazmun,   shakl,   metod   vavosi   talar   kabi   tushunchalar   r   tarbiya
jarayonining mohiyati iochibberadi [5;196] 
SHaxs   dunyo   qarashining   shakllanishida   ma’naviy-axloqiy   tarbiya   muhim
o’ringa   ega   bo’lib,   uni   samarali   tashkil   etish   o’quvchida   ma’naviy-axloqiy   ongni
shakllantirishga yordam beradi. 
Ma’naviyat   shaxs,   xalq,   davlat   va   jamiyatning   kuch-qudrati,   taraqqiyoti,
imkoniyatlari va istiqbollarini belgilab beruvchi ichki ijobiy, ruhiy omildir. 
Milliy ma’naviyat tushunchasi. «Millat» so’zi tub mohiyat, o’zak, negiz degan
ma’nolami   bildiradi.   Milliy   ma’naviyat   esa   «Millat»   tushunchasi   bilan   bog’liq.
«Millat» so’zi arab tilida uch ma’noni bildiradi: 1) din, mazhab; 2) ummat; 3) xalq,
qavm.   Millat   so’zi   Qur’oni   Karimda   ham   qo’llanilgan.   Qur’onda   har   bir   millat
vakili   o’z   milliy   qadriyatlarini   rivojlantirishi   savobli   ish,   lekin   o’z   millatidan,
qavmidan   chiqib,   boshqa   millatga   o’tib   olishi   esa   katta   bir   gunoh   deb   ta’rif
berilgan. 
Jamiyat   rivojlanib   borgan   sari   insonlar,   xalqlar   millatlar   o’rtasidagi   ma’naviy
munosabat   va   aloqalar   rivojlanib   boraveradi.   Bu   borada   ma’naviyatni   besh
guruhgabo’lib o’rganish mumkin: 
1)   ma’naviy   qadriyatlar;   2)   milliy   ma’naviyat;   3)   shaxs   ma’naviyati;   4)
mintaqaviy   ma’naviyat;   5)   umuminsoniy   ma’naviyat.   •   Madaniyat   («cultura»
so’zidan   olingan   bo’lib,   parvarish   qilish,   ishlov   berish   ma’nosini   bildiradi)   –
ijtimoiy taraqqiyot davomida insonlarning faoliyati tufayli qo’lga kiritilib, ularning
5  
  ijtimoiy   ehtiyojlarini   qondirishga   xizmat   qiluvchi   moddiy   va   ma’naviy   boyliklar
tizimi. 
Ma’rifat shaxs ongiga ilmiy bilim, axloq qoidalari hamda ijtimoiy 
munosabatlarni tartibga soluvchi huquqiy me’yorlarni singdirish, ta’limtarbiyani 
takomillashtirish, milliy meros va umuminsoniy qadriyatlarni o’rganish, ularni 
targ’ib etish maqsadida amalga oshiriladigan tadbirlar tizimi. 
Tarbiya jarayonio’quvchining onginigina emas, balki his-tuyo’ularini ham 
o’stirib borishi, unda jamiyatning shaxsga qo’yadigan axloqiy talablariga muvofiq 
keladigan xulqiy malaka va odatlarni hosil qilishi lozim. 
Bunga erishish uchun o’quvchining ongiga, hissiyotiga va irodasiga ta’sir etib 
boriladi. Agar bularning birortasi e’tibordan chetda qolsa, maqsadga erishish 
qiyinlashadi. Tarbiya jarayoniga o’qituvchi rahbarlik qiladi, o’quvchilar faoliyatini 
belgilaydi, ularni ijtimoiy jarayonda ishtirok etishlari uchun shart-sharoit yaratadi. 
Tarbiyani   samarali   yo’lga   qo’yish   uchun   uning   harakatlantiruvchi
kuchini-tarbiya jarayonining manbaini yaxshi bilish va hisobga olish muhimdir.
Bir so’z bilan aytganda tarbiya jarayoni-har bir insonning hayotda yashashi
(umimiy   faoliyat,   ta’lim,   tarbiya)   jarayonida   orttirgan   saboqlari   va   intellektual
salohiyatlarining   ijobiy   ko’nikmasinio’zida   shakllantirish   va   o’zgalarga   berish
jarayonidir. Tarbiya jarayonida ichki va tashqi qarama-qarshiliklar mavjud bo’lib,
u   bevosita   tarbiyalanganlik   darajasiga   bogliq   bo’ladi.   Tarbiyada   o’quvchilarning
tarbiyalanganlik   darajasini   ham   hisobga   olish   kerak   bo’ladi.   Bu   jihat   unutilsa,
qaramaqarshiliklar kuchayadi [6;40]. 
Tarbiya   yaxlit   jarayonda   amalga   oshiriladi,   uning   tarkibiy   qismlari
ham ayni bir vaqtda, faoliyatning biror turi asosida amalga oshiriladi. 
Tarabiya   jarayonining   jamiyat   taraqqiyotidagi   roli   nihoyatda   beqiyosdir.
Insonni tarbiyalash, uni bilim olishga, mehnat qilishga undash va bu xatti-harakatni
sekin-astako’nikmaga   aylantirib   borish   lozim.   Insonni   mushohada   qilish
qobiliyatini   tarb   iyalash,   aqlni   peshlash   demakdir.   Aqlongni   saqlaydi.   Onges   a
moddiy va ma’naviy manbaga aylanadi. Shu tariqa inson sekin-asta takomillashib,
6  
  komillikka   erishib   boradi.   Ammo   buning   uchun   tarbiyachi   va   tarbiyalanuvchidan
uzoq davom etadigan mas’uliyat, sharafli mehnat va qunt, irodani talab etadi. 
Buning uchun bolalarning yosh xususiyatlarini hisobga olish zarur. 
Ma’naviy,   insoniy   sifatlarning   shakllanishi   daoiladagi,   atrofdagi,   jamiyatdagi
muhit va bolalarga bo’lgan munosabat muhim rol o’ynaydi [6;41]. 
Tarbiya   jarayonining   natijasi   barkamol   shaxsni   shakllantirishdir.   Bu
jarayon  ikki  tomonlama bo’lib, uyushtirish va rahbarlikni, shuningdek, o’quvchi
shaxsining   o’zitomonidan   faollik   ko’rsatishini   taqozo   etadi.   Bu   jarayon   da
pedagog   etakchi   vazifani   bajaradi.   Chunki   u   ijtimoiy   tarbiyaning   umumiy
maqsadlari,   mohiyatini   tushunadi   maqsadi   yolida   amalga   oshiriladigan   vazifalar
tizimidan yaxshi xabardor, tarbiya shakllari, metodlari va vositalarini asosli, ilmiy
tarzda tanlab oladi va tarbiya jarayoniga tatbiq etadi. 
Tarbiya jarayonining mohiyatini tarbiyaga har tomonlama yondoshish bilan
muvaffaqiyatli tarzda ilmiy tahlil qilish mumkin. 
Ta’lim va tarbiya jarayonlarining ajralmas qismlaridan biri ta’lim mazmuni 
shaxsiy xislatlarini tarbiyalashning katta imkoniyatlariga egaligidadir. [5;192]. 
 
 
 
7  
  2.Ta’lim jarayonida ma’naviy tarbiya masalasi  
Uzluksiz   ta’lim-tarbiya   tizimi   jamiyatni   tashkil   etgan   tizimning   tarkibiy
qismidir.   Bu   qismning   samarali   ishlashi   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlaming
barcha jihatlariga o’z ijobiy ta’sirini ko'rsatadi. Shuning uchun ta’lim to’g’risidagi
Qonunda «Ta’limO’zbekiston Respublikasi  ijtimoiy taraqqiyoti sohasida  ustuvor»
deb e’lon qilinadi. 
A.Karimov   ma’naviyat   tushunchasiga   ta’rif   berib,   shunday   degan   edi:
«Ma’naviyat   haqida   gap   ketar   ekan,   men   awalo   insonni   ruhiy   poklanishi   va
yuksalishiga   da’vat   etadigan,   inson   ichki   olamini   boyitadigan,   uning   imon
irodasini,   e’tiqodini   mustahkamlaydigan,   vijdonini   uyg’otadigan   qudratli   botiniy
kuchni   tasavvur   qilaman»   .Bu   fikrni   talqin   qiladigan   bo’lsak,   undan   shunday
ma’no   chiqadiki,   eng   avvalo,   har   bir   mushohada   qila   oladigan   shaxs   o’zining
haqiqiy   inson   ekanligini   tushunib'   yetishi,   ya’ni   ongi   rivojlanib   borayotganligini
fahmlashi, barcha tirik mavjudodlarga va insonlarga mehr  muruwatli bo’la olishi,
milliy   qadriyatlarimizni-   tiklash   va   uni   rivojlantirishga   xizmat   qila   olishi
tushuniladi. Ikkinchi masalani yoritishda 
I.   A.   Karimov-   ning   ma’naviyatga   ta’rifi   hamda   ma’naviyat   har   bir   insonning
ikkinchi ruhiyatining aynan ijobiy qirralari, aql-zakovati, o’z- o’zini anglash, aniq
maqsadlar   sari   faol   harakatining   qudratli   salohiyati   ekanligiga   e’tibor   qaratilsa,
maqsadga muvofiq bo’ladi [11;108]. 
Xalqimizda «Bama’ni odam, juda bama’ni inson» degan iboralar bor. 
Bu   ijobiy   ma’nodagi   yuksak   iboradir.   Shu   bilan   birga,   «Bama’ni   odam»,   degan
tushuncha ham bor, bunday odamlar inson nomiga munosib 
hisoblanmaydi va ular hech qachon insonparvar bo’la olmaydi. 
Ma’naviyat - jamiyatning, millatning yoki ayrim bir kishining ichki hayoti, ruhiy
kechinmalari, aqliy qobiliyati, idrokini mujassamlantiruvchi tushuncha.
Ma’naviyat keng ma’noga ega bo’lib, ma’rifat, madaniyat kabi tushunchalami o’z
ichiga oladi [5;201]. 
8  
  Yuksak   ma’naviyatli   insonni   shakllantirish   jamiyatni   rivojlantirishning   muhim
omili.   Bu   masalani   yoritishda   ma’naviyatning   shaxs   faolligini,   mehnat
unumdorligini   oshirish,   jamiyatda   totuvlik,   yakdillikni   ta’minlash   va   umummilliy
manfaatlarni   uyg’unlashtirishdagi   qudratli   kuch   o’rganiladi.   Markaziy   Osiyo
tarixida diniy va qomusiy bilimni siyosiy aql-idrok bilan ma’naviy jasoratni o’zida
mujassam eta bilgan Imom al Buxoriy, at Termiziy, Xoja Bahovuddin Naqshband,
Xoja Ahmad Yassaviy, al-
Xorazmiy, Beruniy, Ibn Sino, Amir Temur, Mirzo Ulug’bek, Zahiriddin Bobur va
boshqa   buyuk   ajdodlarimiz   milliy   madaniyatimizni   rivojlantirishga   ulkan   hissa
qo'shganlar,   ularning   nomlari,   jahon   sivilizatsiyasiga   qo’shgan   ulkan   hissalari
butun dunyoga ma’lum 1
. 
Jamiyatning   ma’naviy   kamoloti   o’z-o’zidan   amalga   oshmaydi.   Har   bir   tuzum   va
davr ma’lum maqsad, g’oya va mafkuralar, talab va ehtiyojlar asosida kishilaming
ma’naviy   kamolotiga   ta’sir   ko’rsatadi.   Ana   shunga   asosan,   inson   tarbiyasining
biron tizim, shakl va mazmuni, insoniyligi kelib chiqadi. 
Jamiyat  a’zolarining  ma’naviy   fazilatlari,  ta’lim  tarbiyaning  yo’llari  va  usullariga
kishilaming   milliy   jihatlari,   yashash   va   mehnat   qilish   sharoitlari,   turmush   tarzi
kabilar ham ta’sir etadi. Ayniqsa, ma’naviy qadriyatlarimizni chuqur bilish, uning
uzviyligini   ta’minlash,   har   bir   yosh   avlodning   muqaddas   burchi   ekanligini
unutmasligimiz kerak. 
  Ma’naviyat   -   bu   kishini,   egallagan   foydali   bilimlari   (bilim   turidan   qat’i   nazar),
uning   hayotida   takrorlanaverishi   natijasida,   ko’nikma   va   malaka   bosqichlaridan
o’tib ruhiga singib, uning hayot tarziga aylanib ketgan bosqichdagi ijobiy ijtimoiy
sifatlardir. Demak, ma’naviyat asosini bilim tashkil qilar ekan, bilim turlariga mos
ravishda   ma’naviyat   turlarini   sanab   chiqsak   bo’ladi.   Bularga   diniy   ma’naviyat,
axloq   va   odob   ma’naviyati,   dunyoni   ilmiy   bilish   ma’naviyati,   texnik   ma’naviyat,
kasbiy ma’naviyat va boshqalar  kiradi. Axloq va odob ma’naviyati inson ijtimoiy
mohiyatini   eng   ustki   qavatini,   ya’ni   qobig’ini   tashkil   qilgani   uchun,   ba’zilar
1  I.A.Karimov. «0‗zbekiston XXI asr bo‗sag‗asida.  Т .: «0‗zbekiston» nashriyoti, 1997. 139-140-betlar.  
9  
  ma’naviyat‗deganda, kishining axloq va odobga oid bilimlarini uning hayot tarzida
aks etishi deb tushunishadi. Bu ma’naviyatni tor ma’noda tushunishdir [11;104]. 
  Ta’lim-tarbiya jarayonining izchil, uzluksiz, tizimli hamda, aniq ijtimoiy maqsad
asosida   tashkil   etilishi,   mazkur   jarayonda,   fanlararo   aloqadorlik,   shuningdek,
dunyoqarashni   shakllantirishda   samarali   sanaluvchi   barcha   mavjud   omillarning
birligiga tayangan holda ish ko’rish ko’zlangan maqsadga erishishning kafolatidir.
Mazkur   holat   ma’lum   ijtimoiy   voqeahodisalar   mohiyatini   turli   nuqtai   nazardan
baholash,   ularning   rivojini   ko’ra   bilish,   bir   holatdan   ikkinchi   holatga   o’tishini
kuzatish,   ularning   o’zaro   bog’liqligi   va   aloqadorligi,   bir-birini   taqozo   etishini
tushuna olish imkonini beradi. 
  Ta’lim-tarbiyani   tashkil   etish   jarayonida  fanlararo  aloqadorlik,  ijtimoiy  va   tabiiy
omillarning o’zaro muvofiq kelishiga erishish omillari, atrof-muhit hamda ijtimoiy
munosabatlar   ta’sirida   shaxs   kamolotini   ta’minlashga   erishish   imkoniyatlaridan
unumli foydalanishga intilish maqsadga muvofiqdir. Ta’lim muassasalarida  o’quv
predmetlari   sifatida   tavsiya   etilgan   fanlar   asoslarining   o’quvchilar   tomonidan
chuqur o’zlashtirilishi  ularda keng dunyoqarashni  shakllantirishga yordam  beradi.
O’qituvchilar   o’quvchilarda   ilmiy   dunyoqarashni   shakllanishi   xususida
g’amxo’rlik   qila   borib,   doimiy   ravishda   ular   tomonidan   o’zlashtirilgan   ilmiy
bilimlarni amaliyotda qo’llay olinishiga e’tibor berishlari zarur. Fan o’qituvchilari
u   yoki   bu   qonuniyatlar   va   ularning   mohiyati   bilan   o’quvchilarni   tanishtirib   borar
ekanlar,   o’quvchilarga   turli   hayotiy   vaziyatlarda   ulardan   foydalanish   yoki   ularga
tayanib ish ko’rish lozimligini tushuntirib borishlari kerak. 
10  
  II BOB. Tarixiy ma’lumotlar asosida ma’naviyatni
shakllantirish
1.Umumiy o’rta ta’lim maktablari matematika fanlarini o’qitishda
ma’naviyatni shakllantirish
Milliy   tarbiyaning   nazariyasi,   uslubiyati   va   o’quvchi   yoshlar   birlashmalari
tizimini,   ma’naviyat   bilan   shug’ullanuvchi   mutasaddr   lavozim
professiogrammalami,   o’quvchi   yoshlar   uyushmalari   hamda   ulaming   tizimi   va
faoliyati mazmunining shakllarini ishlab chiqish kabi dolzarb amaliy vazifalaming
yechimini topishni yuklaydi. 
Barkamol   avlodni   voyaga   yetkazishda   diniy   aqidaparstlikning   tarixiy
ildizlari, zamonaviy holati va unga qarshi kurashning nazariy asoslariga ham ko’p
bog’liqdir.   Odamlarimiz   tafakkurida   og’ir   kurash   kechayotganidan   ogoh   bo’lish
lozimligi,   vaziyat   -   tarixiy   xotira   va   milliy   o’zlikni   anglash   va   bu   orqali   barcha
ma’rifiy   mamlakatlarda   bo’lganidek,   g’oyaga   qarshi   g’oya   bilan   kurashishning
falsafiy, tarixiy asoslarini yaratishni, inson huquqlari milliy harakat dasturini ishlab
chiqishni   talab   qilmoqda.   Bu   esa   falsafa,   tarix,   madaniyatshunoslik,
siyosatshunoslik,   sotsiolo-giya   va   boshqa   fanlarda   yangi   dunyo   qarash   va   yangi
tafakkur   shakllanish   xususiyatlarini   o’rganib,   natijalarini   hayotga   tezroq   tadbiq
qilishni, milliy o’zlikni anglash jaryonini tahlil qilish, g’oyaviy kurash strategiyasi
va texnikasi, usul 'va shakllarini ishlab chiqishni taqozo qiladi [11;15]. 
Mamlakatni   demokratik   asoslarda   qayta   qurish   va   jamiyatda
ma’naviyaxloqiy   muhitni   sog’lomlashtirish   -   ko’p   qirrali   jarayondir.   Bunda
ta’limtarbiya   tizimlarining   o’mi,   ahamiyati,   shubhasiz,   juda   katta.O’zining
kundalik   tirikchilik   tashvishlaridan   ortmay   qolgan,   milliy-tarixiy   qadriyatlaridan,
urf-odatlari   va   qadimiy   an’analaridan   deyarli   begonalashgan,   tor   ixtisoslik
doirasida fikr yuritish va faoliyat ko’rsatishdan chiqa olmagan, erkin va ijodiy fikr
yuritishdan   mahrum   etilgan   «sovet   kishisi»ning   ongi   va   dunyoqarashini
o’zgartirish,   qalbiga,   ruhiga   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlar   nurini   singdirish,
uning bugungi taraqqiy etayotgan madaniy olam, erkin va ilg’or fikrlovchi insonlar
11  
  darajasida faoliyat ko’rsatishi uchun zarur shart-sharoitlar yaratishda ta’lim-tarbiya
tizimlari   oldida   katta   va   keng   miqyosli   vazifalar   turibdi.   Bu,   awalo,   yangi   davr
talablariga   to’la   javob   beradigan   yuqori   malakali   mutaxassis   kadrlami
tayyorlashdir. Shu jihatdan qaraganda, ta’lim-tarbiya sohasida nazarda tutilayotgan
tadbirlaming   g’oyaviy-nazariy   asoslari   milliy   mustaqillik   g’oyasi   bilan
chambarchas bog’liq. 
Ma’naviy-axloqiy ustuvor vazifalami amalga oshirish: 
- ta’limni   insonparvarlashtirishni   ta’minlash   mexanizm-   larini   ishlab   chiqish,
bevosita   fanlar   bo’yicha   ishlab   chiqilgan   ishchi   dasturlarda  ta’limtarbiya   birligini
ta’minlash; 
- uzviylik va uzluksizlik mezonlariga amal qilgan holda ishlab chiqilgan yangi
namunaviy o’quv'dasturlarining yangi turkumini ta’lim amaliyotiga joriy qilish. 
Ma’naviyat - bu kishini, egallagan foydali bilimlari (bilim turidan qat’i nazar),
uning   hayotida   takrorlanaverishi   natijasida,   ko’nikma   va   malaka   bosqichlaridan
o’tib ruhiga singib, uning hayot tarziga aylanib ketgan bosqichdagi ijobiy ijtimoiy
sifatlardir. Demak, ma’naviyat asosini bilim tashkil qilar ekan, bilim turlariga mos
ravishda   ma’naviyat   turlarini   sanab   chiqsak   bo’ladi.   Bularga   diniy   ma’naviyat,
axloq   va   odob   ma’naviyati,   dunyoni   ilmiy   bilish   ma’naviyati,   texnik   ma’naviyat,
kasbiy ma’naviyat va boshqalar  kiradi. Axloq va odob ma’naviyati inson ijtimoiy
mohiyatini   eng   ustki   qavatini,   ya’ni   qobig’ini   tashkil   qilgani   uchun,   ba’zilar
ma’naviyat‗deganda, kishining axloq va odobga oid bilimlarini uning hayot tarzida
aks etishi deb tushunishadi. Bu ma’naviyatni tor ma’noda tushunishdir [11;17]. 
Ta’limning   o’quv   va   madaniy-tarbiyaviy   vazifalari,   shu   jumladan,   ijtimoiy-
gumanitar   fanlami   o’qitishning   sifati   samaradorligini   oshirish   yuzasidan
qilinayotgan   ishlar   davlat   ahamiyatiga   ega   bo’lgan   ushbu   muhim   masalani   hal
qilishga qaratilmoqda. Ta’lim tizimimizni kadrlar tayyorlash milliy dasturi asosida
qayta   qurish,   ijtimoiy-gumanitar   fanlar   mazmunini   milliy   istiqlol   g’oyasi   bilan
boyitish bu vazifalami nazariy va amaliy jihatdan tayyorlash va mustahkamlashga
qaratilgan keng miqyosli tadbirlardir. 
12  
  O’zbekiston   Respublikasi   ta’lim   tizimida   matematikaning   ro’li   juda   yuqori.
Matematikaboshlang’ich   sinflarda   o’rgatiladigan   asosiy   o’quv   fanlaridan   bo’lib,
Mustaqil O’zbekiston Respulikasi manfaatlari, o’zbekona odob va milliy an’analar
ruhi, xalqaro bilimdonlik mezoni, davlatimiz va xalqimiz ehtiyojidan kelib chiqib,
tartiblangan ijtimoiy buyurtmalar tizimini bajaradi. 
Mehnat   ta’limiga   aloqador   amaliy   ishlarda   matematik   hisob-kitoblar   olib
borilmog’i   va   geometrik   shakllardan   foydalanib   yasash,   o’lchash   va   hisoblashga
doir mashqlar bajarilmog’i kerak. 
Matematika   o’z   ichki   qonuniyatlari   bo’yicha   ham   turli   tushunchalar,
nazariyalarni   umumlashtiradi,   mantiqiy   tugallanganlikka   erishtiradi,   avvalgi
tushunchalar,  nazariyalarga matematika  rivojining  hozirgi   zamon  yutuqlari   nuqtai
nazaridan   qarab,   ularni   tahlil   qildiradi   –   rivojlantiradi.   Bu   esa   biz   yashayotgan
olamni chuqur bilishga olib keladi. 
O’zbekiston   mustaqil   davlatga   aylangan   bir   sharoitda   ma’naviy   va   axloqiy
tarbiya   qator   omillar   ta’sirida   amalga   oshiriladi.   Axloqiy   sifat   shaxsning   barcha
muhim xususiyatlarini yaxlit holga keltiradi. 
O’zbek xalqining moddiy va madaniy darajasining ko’tarilishi yangi axloqning
kelajakdagi rivojlanishi va mustahkamlanishining sotsial bazasini kengaytiradi,
shaxs ehtiyoj larini yangi darajasi va undan oqilona fodalanishni shakllantiradi. 
Axloqiy   tarbiyaning   maqsadi   shaxsni   axloqiy   shakllantirshdir.   Shaxsning
muhim   ma’naviy   sifatlari   bo’lgan   axloqiy   ong,   hissiyot   va   xulqni   shakllantirish:
vatanparvarlik,   vatanga   muhabbat,   O’zbekiston   gerbi,   bayrog’i,   madhiyasiga
hurmat,   insonparvarlik,   ongli   intizom   va   boshqa   tuyg’ularni   kamol   toptirish
axloqiy tarbiyaning asosiy vazifasidir [11;52]. 
O’quvchilarda   ijobiy   sifatlarni   tarbiyalash   ularning   salbiy   xislatlardan   holi
bo’lishlariga yordam beradi. Bu esa dastlab o’quvchilarga xulq-odob me’yorlari va
qoidalarini anglash va shaxs ongini shakllantirishga doir metodlar asosida amalga
oshiriladi [5;257]. 
13  
  O’quvchi   faoliyatini   tashkil   etish   va   xulq-odobni   shakllantirish   metodlaridan
mashqlantirish,   o’rgatish,   pedagogik   talab   qo’yish   jamoa   fikrini   hisobga   olish,
topshiriqlar   berish,   tarbiyaviy   vaziyatlar   hosil   qilish   va   boshqa   metodlardan
foydalanish samarali natijalar berishi mumkin. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
14  
  2.O’rta maxsus, kasb-hunar ta’limida matematika fanlarini
o’qitishda ma’naviyatni shakllantirish
Axloqiy   bilim   berishni   tashkil   qilishda   o’quvchilaming   yosh   xususiyatlarini,
ulaming   shaxsiy   axloqiy   tajribalarini,   axloqiy   me’yorlar   to’g’risidagi   xabardorlik
darajasini   axloq   sohasidagi   o’zlashtirgan   bilimlarining   axloqiy   talablari   bilan
munosabatini hisobga olish zarur. 
Shaxsning   axloqiy   rivojlanishi   axloqiy   ehtiyojlami   shakllantirishni   o’z   ichiga
oladi:   mehnatga,   muloqotga,   madaniy   qadriyatlami   o’zlashtirishga,   bilish
qobiliyatini rivojlantirish va boshqalarga ehtiyoj seziladi. Bu ehtiyojlar o’quvchilar
faoliyati   va   munosabatlarining   real   tajribasida   rivojlanadi.   Ko’p   qirrali   faoliyat
jarayonida   xatti-harakatning   ijtimoiy   foydali   kb‗nikmalari,   axloqiy   odatlar,
barqaror munosabatlar shakllanadi. 
Har   qaysi   rol   muayyan   axloqiy-psixologik   xususiyatni   taqozo   etadi.   Har
qanday   ijtimoiy   rol   eng   muhim   axloqiy   ilm   olishni   talab   qiladi;   onglilik,
mas’uliyat,   mehnatsevarlik,   yordam   ko’rsatishga   tayyorlik,   o’zining   shaxsiy
qiziqishlari bilan harakat qilish. Demak, ijtimoiy majburiyatlarni ongli qabul qilish
u yoki bu vazifalami va uni amalga oshirish yo’llarini o’zlashtirishda kuchli ta’sir
qiluvchi asos bo’lib xizmat qilishi mumkin. 
Axloqiy ehtiyojni shakllantirish va amaliy faoliyat o’rtasida mustahkam  aloqa
mavjud. Biroq axloqiy va obyektiv ahamiyatga ega bo’lgan faoliyat har doim ham
o’quvchida istalgan ehtiyojni tug’diravermaydi. 
Mehnat   faoliyati   axloqiy   tarbiyada   boshqa   omillardan   foydalanilmaydigan
taqdirda muhim yutuqlami bermaydi. 
Ma’naviy-axloqiy   tarbiya   tizimida   axloqiy   odatlar   alohida   o’rinni   egallaydi.
Chuqur o’zlashtirilgan axloqiy me’yorlar bilan belgilanuvchi xattiharakat odatning
ma’naviy sababining barqaror ko’rsatkichidir. 
Odatlar   o’zlashtirilgan   xatti-harakatni   ishlab   chiqarish   yo’llaridan
foydalanishni o’z ichiga oladi. Ko’pincha axloqiy odatlar insonparvarlik, mehnatga
mas’uliyat   bilan   yondashish   tuyg’ularini   shakllantirish   uchun   zarurdir.   Odatlar
15  
  shartli ravishda oddiy va murakkabga bo’linadi. Oddiy odatlar deyilganda ijtimoiy
turmushning   elementar   qoidalari,   belgilangan   intizom   me’yorlari   va   muloqot
madaniyati asosida yotgan ishlar va harakatlar ko’zda tutiladi. 
Murakkab   axloqiy   odatlarga   fuqarolik,   mehnat   oilaviy   burchlarini,   axloqiy
xatti-harakatlarini vijdonan bajarishga bo’lgan ehtiyoj kiradi. Axloqiy tarbiyaning
muhim   vazifasi   xatti-harakatlami   odatga   aylantirishdir.   Axloqiy   odatlami
tarbiyalashga   qo’yiladigan   pedagogik   talab   o’quvchining   fe’l-   atvori   va   ongining
birligi va o’zaro aloqasiga asoslanadi. 
U yoki bu odatni tarbiyalashdan  oldin, o’quvchini ijobiy odatlami  egallash  va
salbiy   odatlarga   barham   berishga   moyil   qilish   lozim.   Ma’naviy-axloqiy   odatlami
tarbiyalash o’quvchi fe’l-atvorining ijobiy dalillari asosida amalga oshiriladi. 
Odatlar   izchillik   bilan   oddiydan   nisbatan   murakkabga   qarab   tarbiyalanadi,   u
o’z-o’zini nazorat va tashkil qilishni talab qiladi [11;59]. 
O’tmishda   ajdodlarimiz   qanday   fazilatlarga   ega   bo’lgan   farzandni   orzu
qilishganliklarini   anglash   uchun   xalqimiz   uzoq   tarix   davomida   yaratgan   a/sona,
ertaklar,   dostonlarga   murojaat   qilish   kerak.   O’zbek   xalq   og’zaki   ijodiyoti
namunalarida   tarannum   qilingan   vatanga   muhabbat,   erkparvarlik,   sadoqatli   do’st
bo’la olish, o’z burchini, o’z so’zini  oqlash, mardlik, jasoratga qodirlik eng zarur
fazilatlar bo’lgan. O’zbek olimlarining o’tmishni 
(Y.   Jumaboyev)   qayd   qilishlaricha,   «...o’z   burchini   ado   etish,   dushman   ustidan
g’alaba   qilish   yo’lida   qahramonlarcha   o’z   jonlaridan   kechishga,   har   qanday
mashaqqatlarga   bardosh   berishga,   sevgi,   muhabbatdan   kechishga,   o’z
qabiladoshlarining   or-nomusi   uchun   to   oxirigacha   kurashishga   shay»   turganlar.
Ajdodlarimizda   milliy   vatanparvarlik   fazilatining   qanday   namoyon   bo’lganligini
Sak   qabilasiga   mansub   cho’pon   Shiroqning   eramizdan   awalgi   519-   yilda   ko’
rsatgan mashhur jasoratidan bilish mumkin. 
Ajdodlarimiz   farzand   tarbiyasining   negizi   sifatiga   axloqiy   uchlik:   o’y,   niyat,
so’z — ish birligini yaratishgan. Mazkur uchlik negizini keyinchalik lug’atimizga
kirib   kelgan   «vijdon»   so’zi   bilan   ham   ifodalash   mumkin,   «Men   yaxshi   niyat,
16  
  yaxshi  so’z va yaxshi  ishga shon-shavkat  baxsh etaman. Men yaxshilikdan iborat
Mazda qonuniga shon-shavkat baxsh etaman», - deb yozilgan «Yasna»da. «Yaxshi
fikr»   deganda,   yaqin   kishisiga   mehribon   bo’lish,   muhtojlik   va   xavf-xatar   ostida
qolganda ko’maklashishga shaylik, yovuzlikka qarshi, kishilar baxt-saodati  uchun
faol   kurashishga   shaylik,   hamma   bilan   ahil   va   totuvlikda,   o’z   maslakdosh
birodarlari   bilan   do’stlik   va   hamjihatlikda   yashashga   intilish   ruhidagi   niyatlar   va
fikrlar   musaffoligi   tushuniladi.   Inson   o’z   fikri-xayolida   boshqalarga   hasad
qilmasligi   lozim,   yaxshi   niyatli   kishi   darg’azab   bo’lmaydi   va   boshqa   jaholatlarga
berilmaydi,   chunki   bunday   holatida   u   yaxshi   niyatini   yo’qotadi,   burch   va   adolat
haqida unutadi va nojo’ya harakatlarqiladi», - deb hisoblangan. 
 
 
 
 
 
 
 
 
17  
  III BOB. O’zbekistonning mustaqillik yillarida
erishgan yutuqlari asosida ma’naviyatni
shakllantirish
1.Umumiy o’rta ta’lim maktablari matematika darslarida
Respublikada erishilgan yutuqlarga oid misollar asosida o’quvchilar
ma’naviyatini shakllantirish
Qobiliyat va iste’dodning ro’yobga chiqishida insonning muayyan faoliyatga
qiziqishi   bilan   bir   qatorda   uning   o’z   ustida   ishlashi   ham   muhim   ahamiyat   kasb
etadi.   Iste’dodli   kishilar-iqtidor   kuchini   to’la   ro’yobga   chiqarishi   uchun   o’z
ustilarida tinmay ishlashlari, mehnat qilishlari shart. 
Masalan,   mashhur   grek   notio’i   Demosfenning   (eramizdan   oldin.   IV   asr)   omma
orasidagi   dastlabki   nutqlari   muvaffaqiyatsizlikka   uchragan.   Demosfen   duduq,
ovozi xasta, qisqa-qisqa nafas oladigan kishi edi. U doimo bir elkasini o’girib turar
edi.   Demosfen   o’z   kamchiliklarini   tuzatish   uchun   o’zi   ustida   tinimsiz   ishladi:   u
oo’ziga   mayda   toshlar   va   sopol   parchalarini   solib,   so’zlarni   talaffuz   qilishni
o’rgandi,   dengiz   bo’yida   to’lqinlar   shovqinida   nutq   so’zladi,   qoyalarga   chiqib
baland ovoz bilan she’rlar o’qidi, oyna oldida turib yuz harakatlarini bir maromga
keltirdi. Uy shiftiga qilichni osib qo’ydi, u odati bo’yicha elkasini har o’girganda,
qilich   elkasiga   sanchilar   edi.   Demosfen   haftalab   uydan   chiqmasdan   notiqlikni
o’rganishi   uchun   sochini   yarmini   qirdirib   tashladi.   Oxir-oqibat   o’zi   ko’zlagan
maqsadga etib shuhrat qozonadi. 
Bunga o’xshash  misollarni ko’plab keltirishimiz mumkin. Masalan,  Alisher
Navoiy,   Ibn   Sinolarning   qunt   bilan,   hatto   kechalari   uxlamasdan   kitob   mutolaa
qilganlari-yu,   Amir   Temurning   harbiy   san’atni   egallash   borasidagi   mehnatlari
fikrimizning dalilidir. 
Mashhur   kishilar   hayotini   o’rganish   shuni   ko’rsatadiki,   ularning   ijodiy
faoliyatlaridan   asosiy   narsa   uzluksiz   izlana   bilish,   oylab,   o’z   oldilariga   qo’yilgan
maqsad uchun intilish, kurashish, unga etishish yo’llarini izlashdan charchamaslik,
maqsadga   erishish   yo’lidagi   muhim   omildir.   SHuning   uchun   har   bir   o’qituvchi
18  
  o’zining pedagogik faoliyati davrida o’quvchilarga ta’limtarbiya berish bilan birga
ularga   fan   asoslarini   chuqur   singdirib   borishni   o’z   oldilariga   maqsad   qo’yishi   va
uni   ro’yobga   chiqarish   uchun   tinmay   izlanish,   mehnat   qila   olish   qobiliyatlarini,
kuchli iroda va qat’iy xarakterini tarbiyalab borishlari lozim. 
Tabiiyki,   o’quvchilarning   o’z   maqsadlariga   erishishlari   uchun   maktabda
olgan bilim, ko’nikma va malakalari kamlik qiladi. Ular yuksak maqsad yo’lida o’z
ustilarida   tinmay   izlanishlari,   ijtimoiy   munosabatlar   jarayonida   faol   ishtirok
etishlari lozim. 
Baxtga qarshi, o’qituvchilar orasida bolalar tarbiyasida muhim o’rin tutuvchi
omillar   va   ularning   ahamiyatini   bilmaydigan   no’noq   o’qituvchilar   ham   uchrab
turadi.   M:   Ayrim   o’kituvchilar   ulgurmovchi,   o’kishdan   orqada   qoluvchi
o’kuvchilardan   qutulish   yo’llarini   ahtaradilar.   Ularni   yo   sinfda   koldirish   yoki
boshqa maktabga o’tkazish yo’llarini qidiradilar va bunga erishadilar ham. Bu kabi
choralarni   qo’llash   bilan   biz   o’quvchilar   tarbiyasini   tashkil   etishda   ko’zlagan
maqsadga erisha olmaymiz. 
Fanlardan   o’zlashtira   olmagan   o’quvchilarni   qobiliyatsiz   deyish   xato,
o’qituvchining birinchi galdagi vazifasi har bir o’quvchining yoshini va psixologik
xususiyatini   chuqur   o’rganishi,   uning   qiziqishi   va   istaklarini   aniqlashi,   ularni
hisobga   olgan   Holda   pedagogik   chora-tadbirlarni   qo’llashi   lozimdir.   Umuman,
pedagogik jihatdan to’o’ri uyushtirilgan har qanday faoliyat bola shaxsining aqliy,
axloqiy, estetik, jismoniy hamda irodaviy rivojlanishiga ijobiy ta’sir etadi [6;20]. 
Bu   axloqiy   fazilatlar   kishini   elga   qo’shilishga,   el   bilan   birga   bo’lishga,
elning   tashvishi   bilan   yashashga   tayyor   -   xalqparvar   kishini   tarbiyalashga
qaratilganligi   o’z-o’zidan   ko’rinib   turibdi.   Zamonlar   o’tib;   odamlar   orasidagi
munosabatlaming boyishi, savdo-sotiqning yuzaga kelishi bilan qabilaviy tarbiyaga
qo’yiladigan talablar ham o’zgarib, zamonaviylasha bordi. Ajodlarimiz o’zlaridagi
xislatlaming   nafaqat   xudo   tomonidan   ato   qilingan,   balki   shakllantirilishini   tobora
chuqurroq   ulg’aytirib   bordilar.   Jumladan,   yaxshi   so’zlar   —   ahdga   vafodorlik,
19  
  berilgan   va’dani  oqlash,   hamma  oldi-   berdilarda  halol  boiish,  o’zgalaming  haqini
yemaslik, buzuqlikdan o’zini to’xtata bilish kabi yangi sifatlar bilan boyib bordi. 
Ajdodlarimizning   ko’hna   qabilaviy   tarbiyaviy   tizimihozirgi   kunlarda   biz
to’qnashgan   axloqiy,   madaniy,   jismoniy,   ekologik   muammolami   bartaraf   qilish
nuqtai   nazaridan   bebahodir.   Zero,   ajdodlarimiz   axloqi   kishining   sog’-salomat,
kuchli bo’lishi kerakligini uqtirish bilan birga uning ma’naviyatiga asosiy e’tibomi
qaratgan.  Jumladan,  ayolga   hurmat,  uni  e’zozlash,   ona  sifatida  qadrlash   g’oyalari
markaziy   o’rinlardan   birini   egallagan.   Demak,   bu   g’oya   yosh   avlodga   kundalik
turmushda, oilada, yaxshi bolaning «namunaviy siymosi» orqali ijtimoiy tarbiyada
izchil singdirib borilgan. 
O’zbekona   tarbiyaning   turli   qirralari   ulkan   adiblarimiz   Abdulla   Qodiriy,
Oybek,   Pirimqul   Qodirov   va   boshqalaming   tarixiy   asarlarida   muvafaqqiyatli   aks
ettirilgan.   Abdulla   Qodiriy   tomonidan   «O’tkan   kunlar»ning   o’zbeklar   turmushi-
dan   tarixiy   roman»   deya   aniqlashtirilishi   ham   adibning   milliy   zaminda   qat’iy
turgan yozuvchi ekanligining misolidir. [11;65] 
O’zbekiston   mustaqillikka   erishishi   munosabati   bilan   uning   jamiyat   tizimida
sifat   jihatdan   tub   o’zgarishlar   sodir   bo’ldi.   Respublikada   amalga   oshirilgan
ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy   islohotlar   jamiyatning   tubdan   yangilanishi,   qayta
qurilishi   uchun   muhim   zamin   yaratadi,   shu   jumladan,   madaniy   sohalarda   ham,
ta’lim-tarbiya tizimida ham keng islohotlar o’tkazish imkoniyatlari vujudga keldi. 
MustaqilO’zbekiston   taraqqiyotining   hozirgi   bosqichida   ta’limning
insonparvarlik va tarbiyaviy vositalariga,  jahon ta’lim  tizimining ijobiy tajribalari
va yutuqlariga diqqat-e’tibor kuchaydi. 
 
20  
  2.O’rta maxsus, kasb-hunar ta’limida matematika darslarida
Respublikada erishilgan yutuqlarga oid misollar asosida o’quvchilar
ma’naviyatini shakllantirish
Yosh   avlodning   ma’naviy   madaniyatini   yuksaltirish   qadriyat   atamasi   keng
tushuncha   bo’lib,   ma’lum   voqeiylikdagi   hodisalami   insoniy,   ijtimoiy   va   madaniy
ahamiyatini   ifodalash   uchun   ishlatiladi.   Inson   faoliyatidagi,   jamiyatdagi   rang-
barang   narsalar,   tabiat   hodisalari,   mavjud   qadriyatlar   uchun   obyekt   sifatida
namoyon boiishi mumkin. Demak, u insonning kundalik hayotida, uning qiziqishi,
ongining shakllanishida muhim ahamiyatga ega. 
Shunday   qilib,   qadriyat   «obyekt   va   subyekt   o’rtasidagi   O’zaro   muloqotning
natijasidir». 
Bu   tushunchaning   mohiyatida   voqeiylikdagi   muayyan   hodisalaming   ijtimoiy,
madaniy-ma’naviy ahamiyatini ifodasi yotadi. Demak, qadriyatlar inson tomonidan
qadrlanadigan   narsalar   (shuningdek,   tabiat,   ijtimoiy   hodisalar,   inson   xatti-
harakatlari   va   madaniy   hodisalardan   iborat   bo’lib,   kishilaming   talabi,   xohishi,
qiziqishi   va   maqsadi   asosida   munosabat,   o’zaro   ta’sir   atrof-muhit   bilan,   insonlar
bilan natijasida vujudga keladigan holatdir [11;68]. 
Umuminsoniy   va   milliy   qadriyatlar   o’quvchining   kundalik   faoliyatida   odat,
an’ana   tusiga   kirib   qolgandagina   u   shaxsning   ma’naviy   shakllanishiga   bevosita
ta’sir etadi. Qadriyatlaming «bolalarga bo’lgan ta’siri kattalarga bo’lgan ta’siridan
ancha ustun turadi, chunki kattalarning dunyoqarashi va e’tiqodlari, odatlari qaror
topgan   bo’lsa,   bolalarda   endilikda   ulaming   poydevori   quyilayotgan   bo’ladi.
Bolalar. o’z tabiatiga ko’ra, ta’sirchan bo’lganliklari uchun ularga borliq va undagi
voqealaming ta’siri kuchli bo’ladi. 
Borliqdagi   voqea-hodisalar   turli-tuman   bo’lganidek,   qadriyatlaming   shakl   va
mazmuni ham rang-barangdir. 
Mazkur   qadriyatlar   o’quvchi   ongi   va   faoliyatiga   o’zining   umumiylik,   ya’ni
ulaming   talab   va   qiziqishlarini   qondirish,   xususiy   belgilari:   zaruriyligi,   foydaligi,
ma’qulligi bilan ta’sir etadi. 
21  
  Mazmunan   aqliy   bilish   faoliyati   bilan   bog’liq   qadriyatlar   o’quvchining   tabiat
va   jamiyat   haqidagi   ilmiy   tushunchalarini   kengaytirishga   dunyoqarashini
shakllantirishga,   bilim   saviyasini   oshirishga   xizmat   qiladi   (ilmiy,   tarixiy,   insoniy,
diniy,   badiiy   manbalar).   Bunday   qadriyatlar   o’quvchiga   o’zbek   xalqining   jahon
ilm-fan taraqqiyotiga qo’shgan hissasini, aqliy kamoloti dialektikasini ilmiy, badiiy
asarlar   orqali   yetkazadi.   Axloqiy   qadriyatlar   o’quvchining   ongi   va   faoliyatini
faollashtiradi, ish va so’z birligini ta’minlashga olib keladi. 
Ta’lim-tarbiya   jarayonida   ma’naviy   qadriyatlardan   foydalanib,   yuqori   sinf
o’quvchilarining   ma’naviy   madaniyatini   shakllantirish   muhim   manbalarga
tayangan holda amalga oshiriladi.  Ular: 
- qadimdan   tarbiya   vositasi   bo’lib   kelgan   xalq   pedagogikasi,   uning   tarkibiy
qismlari   —   xalq   og’zaki   ijodi,   hunarmandchiligi,   tasviriy   va   amaliy   san’ati,
musiqasi, teatri mazmunida xalqning tarbiyaga oid g’oyalari, tasawurlari, 
orzu-istaklari, an’analari milliy qadriyatlaming boshlang’ich hegizi tarzida 
o’z ifodasini topadi;  * 
- xalqning   qadimiy   turmush   tarzi,   axloq   normalari,   kelajak   orzulari   haqida
ma’lumot beruvchi dastlabki manbalar (bitiklar); 
- diniy manbalar («Avesto», «Qur’on»«, «Hadis»); 
- Sharq   xalqlari   milliy   qadriyatlari   haqida   asosli   bilim   beruvchi   Sharq
mutafakkirlari madaniy merosi; 
- yozma badiiy ijodiyot shakllari (pandnoma, klassik va hozirgi zamon badiiy
ijod namunalari); 
- turli   xarakterdagi   san’at   asarlari,   xalq   hunarmandchiligi,   badiiy-estetik
an’analar, urf-odatlar, bayramlar va boshqalar. 
Ushbu   manbalaming   tarbiyaviy   imkoniyatlari   va   yuqori   sinf   o’quvchilarining
ma’naviy   madaniyatini   shakllantirishdagi   ahamiyati   ilmiy   tadqiqot   ishining
navbatdagi bandlarida ochib beriladi [11;74] 
An’analarning kelib chiqishi tarixiga nazar solinsa, ular din hukmronlik qilgan
bir   davrda   paydo   bo’lganligidan   dalolat   beradi.   Demak,   diniy   an’analar   shu   davr
22  
  talab   va   ehtiyojlariga   mos   holda   may   donga   kelgan   hamda   asrlar   davomida
o’zining   ba’zi   bir   axloqiy   talablari   bilan   xalq   uchun   ma’qul   bo’lib   kelmoqda.
Shuning   uchun   diniy   qadriyatlaming   ham   aksariyatining   mazmuni   mehr-oqibat,
imon-e’tiqod, adolat, insonparvarlik kabi g’oyalar  bilan sug’orilgan bo’lib, xalqni
nopoklik,   oqibatsizlik,   jaholat   botqog’iga   botish,   ichkilikbozlik,   zino,   jabr-zulm
kabilardan   saqlashga   xizmat   qilib   kelganligini   e’tiborsiz   qoldirmaslik   zarur.
Uchinchidan,   milliy   qadriyatlar   shaklan   va   mazmunan   qanday   bo’lishdan   qat’i
nazar, u shu millatning madaniy mulki hisoblanadi. 
Umuminsoniy   va   milliy   qadriyatlar   o’quvchining   kundalik   faoliyatida   odat,
an’ana   tusiga   kirib   qolgandagina   u   shaxsning   ma’naviy   shakllanishiga   bevosita
ta’sir etadi. Qadriyatlaming «bolalarga bo’lgan ta’siri kattalarga bo’lgan ta’siridan
ancha ustun turadi, chunki kattalarning dunyoqarashi va e’tiqodlari, odatlari qaror
topgan   bo’lsa,   bolalarda   endilikda   ulaming   poydevori   quyilayotgan   bo’ladi.
Bolalar. o’z tabiatiga ko’ra, ta’sirchan bo’lganliklari uchun ularga borliq va undagi
voqealaming ta’siri kuchli bo’ladi. 
Borliqdagi voqea-hodisalar turli-tuman bo’lganidek, qadriyatlaming shakl 
va mazmuni ham rang-barangdir. 
Mazmunan   aqliy   bilish   faoliyati   bilan   bog’liq   qadriyatlar   o’quvchining   tabiat   va
jamiyat   haqidagi   ilmiy   tushunchalarini   kengaytirishga   dunyoqarashini
shakllantirishga,   bilim   saviyasini   oshirishga   xizmat   qiladi   (ilmiy,   tarixiy,   insoniy,
diniy,   badiiy   manbalar).   Bunday   qadriyatlar   o’quvchiga   o’zbek   xalqining   jahon
ilm-fan taraqqiyotiga qo’shgan hissasini, aqliy kamoloti dialektikasini ilmiy, badiiy
asarlar   orqali   yetkazadi.   Axloqiy   qadriyatlar   o’quvchining   ongi   va   faoliyatini
faollashtiradi, ish va so’z birligini ta’minlashga olib keladi. 
23  
  Xulosa
Ma’naviyat   -   jamiyatning,   millatning   yoki   ayrim   bir   kishining   ichki   hayoti,
ruhiy   kechinmalari,   aqliy   qobiliyati,   idrokini   mujassamlantiruvchi   tushuncha.
Ma’naviyat keng ma’noga ega bo’lib, ma’rifat, madaniyat kabi tushunchalami o’z
ichiga oladi. 
Ta’lim-tarbiya jarayonida ma’naviy qadriyatlardan foydalanib, yuqori sinf 
o’quvchilarining ma’naviy madaniyatini shakllantirish muhim manbalarga 
tayangan holda amalga oshiriladi. 
Milliy   qadriyatlar   milliy   madaniyatning   tarkibiy   qismi   bo’lib,   uning   paydo
bo’lishi va shakllanishi murakkab ijtimoiy jarayondir. 
Milliyqadriyatlarmazmunano’shamillatningg’oyalari,   qarashlari,   e’tiqodlari,
ma’naviyturmushtarzi, orzu-istaklari, kelajakmaqsadlariniifodaetadi. 
Mazkur kurs ishida ma’naviy tarbiya tushunchasi, ta’lim jarayonida 
ma’naviy tarbiya masalasi, umumiy o’rta ta’lim maktablari matematika fanlarini 
o’qitishda ma’naviyatni shakllantirish, o’rta maxsus, kasb-hunar ta’limida 
matematika fanlarini o’qitishda ma’naviyatni shakllantirish, O’zbekistonning 
mustaqillik yillarida erishgan yutuqlari asosida ma’naviyatni shakllantirish 
masalalari ko’rildi.  
Ushbu   kurs   ishi   mening   birinchi   ijodiy   faoliyatim   hisoblanib,   uni   yozishda
ko’pgina adabiyotlardan foydalandim. 
 
 
 
 
 
 
   
24  
  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati  
1. O’zbekiston Respublikasi ―Kadrlar tayyorlash milliy dasturi . T.: ― Sharq  ‖ ‖
nashriyot -1997 y. 
2. M. X. To’xtaxo’jayeva ―Umumiy pedagogika  T.: ―Fan  nashriyoti-2006 yil. 	
‖ ‖
3. J.   Xasanboyev,   H.   Sariboyev   ―Pedagogika   o’quv   qo’llanma   T.:   ―Fan
‖ ‖
nashriyot-2006 yil. 
a. ―O’zbek tilining izohli lug’ati  T.: ― O’zb. Res. Milliy ensklo  (3,4,5 qismlar).	
‖ ‖
b. Umumiy   o’rta   ta’lim   va   o’rta   maxsus,   kab-hunar   ta’limida   ―Matematika	
‖
(Davlat ta’lim standartlari va o’quv dasturlari haqida darsliklar mazmuni bo’yicha
tahliliy ma’lumotlar) T.: ―O’qituvchi  -2010 	
‖
c. M. HAMDAMOVA ―MA’NAVIYAT ASOSLARI O’zbekiston 	
‖
4. Respublikasi   Oliy va  o’rta  maxsus  ta’lim  vazirligi  tomonidan  o’quv  qo’llanma
sifatida tavsiya etilgan TOSHKENT — 2008 
 
 
25