Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 286.7KB
Покупки 9
Дата загрузки 28 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

Bohodir Jalolov

Oshkormas funksiyalarni to'la aniqlash

Купить
1O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS
TA’LIM   VAZIRLIGI
TERMIZ   DAVLAT   PEDAGOGIKA    INSTITUTI
MATEMATIKA VA INFORMATIKA FAKULTETI  
“6010100-MATEMATIKA   VA INFORMATIKA”
TA’LIM   YO’NALISHI
K   U R S I SH I
Mavzu:   Oshkormas funksiyalarni to’la aniqlash 2MUNDARIJA
KIRISH………………………………………………………………………….7
    I BOB .  OSHKORMAS FUNKSIYALAR………………………….………….9 
1.1.   Oshkormas funksiyalar .............………………...………………..……… 9
1.2   Oshkormas funksiyaning mavjudligi……………… . ...............................11
II-BOB.  OSHKORMAS FUNKSIYALARNI TO’LA ANIQLASH………...13
II.1.  Oshkormas funksiyaning hosilalari . ..........................................................13
II.2.  Oshkormas funksiya va uning hosilasi . …..............……...........................17
XULOSA……………...…….…………………………………………….…….21
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................22
                          3KIRISH
        Kurs   ishining   dolzarbligi.   O`zbеkiston   Rеspublikasining   “Ta’lim   to`g`risida”   gi
Qonuni   va   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   yuksak   umumiy   madaniyatga,   kasb–
hunar ko`nikmalariga, ijodiy va ijtimoiy faollikka, mantiqiy mushohada qilish hamda
ijtimoiy   hayotdagi   muammolarning   oqilona   yechimlarini   topish   mahoratiga   ega
bo`lgan,   istiqbol   vazifalarini   odilona   baholay   oladigan   kadrlar   yangi   avlodini
shakllantirish, shuningdеk, har tomonlama barkamol, ta’lim va kasb–hunar dasturlarini
ongli ravishda mukammal o`zlashtirgan, mas’uliyatli fuqarolarni tarbiyalashni nazarda
tutgan   pеdagogik   g`oyani   ilgari   suradi.   Istiqlol   tufayli   o`zining   mustaqil   taraqqiyot
yo`lidan   borayotgan   jamiyatimiz   kun   sayin   dеmokratlashib,   davlat,   jamiyat   va   shaxs
munosabatlari tobora ko`proq mantiqiy mushohada qilish tamoyillariga asoslanmoqda.
Ta’lim   tizimi   oldidagi   davlat   buyurtmasi   O`zbеkiston   Rеspublikasi   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”ning   asosiy   g`oyalarida   o`z   aksini   topgan.   Jamiyat
rivojlanishining   hozirgi   bosqichida   barkamol   insonni   tarbiyalash   eng   asosiy,
kеchiktirib   bo`lmaydigan   muhim   vazifalardan   biridir.Birinchi   Prеzidеntimiz   Islom
Karimov   ta’kidlaganidеk:   “Sog`lom   avlodni   tarbiyalash   buyuk   davlat   poydеvorini,
faravon   hayot   asosini   qurish   dеganidir”.   Shu   jihatdan   olganda,   mamlakatimizda
sog`lom avlod dasturi harakatining kеng tus olgani, “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”
asosida   ta’lim–tarbiya   tizimining   tubdan   isloh   etilayotgani   ham   ana   shu   ulug`vor
vazifani   amalga   oshirish   yo`lidagi   muhim   qadamdir.   O`zbеkiston   Rеspublikasi
mustaqil   Davlat   suvеrеnligini   qo`lga   kiritgan   birinchi   kunlaridanoq   uzluksiz   ta’lim
tizimida   amalga   oshirilayotgan   kеng   islohotlar   milliy   ta’lim–tarbiya   tizimini
takomillashtirishga,   zamon   talablari   bilan   uyg`unlashtirilgan,   jahon   andozalari
darajasiga mos “milliy modеlni” hayotga tadbiq qilishga qaratildi. 
    Shavkat Mirziyoyev :  Matematikani yaxshi bilgan bola aqlli, keng tafakkurli bo’ladi
va istalgan sohada ishlab ketadi
Biroz   avval   xabar   qilganimizdek,   Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   olimlar,   ilmiy-
tadqiqot   muassasalari   rahbarlari   va   ishlab   chiqarish   sektori   vakillari   bilan   uchrashuv
o’tkazdi. Unda ilm-fan sohasidagi eng muhim vazifalar   muhokama qilindi. 4  Har bir tumanda matematikaga ixtisoslashgan maktab tashkil  qilinib, o’qituvchilarga
qo’shimcha ustama to’lanadi .
      Yoshlarda   matematika   faniga   qiziqishni   kuchaytirish,   iqtidorli   bolalarni   seleksiya
qilib,   ixtisoslashtirilgan   maktablar   va   keyinchalik   oliy   ta’lim   muassasalariga   qamrab
olish ishlarini to’g’ri tashkil qilish kerakligi ta’kidlandi. Bolalar uchun mazkur fandan
oddiy  va   tushunarli   tilda   yozilgan  ommabop   darslik   va  o’quv  qo’llanmalari   yaratish,
matematik ongni, kerak bo’lsa, bog’chadan boshlab shakllantirish vazifasi qo’yildi.
  Matematika   hamma   aniq   fanlarga   asos.   Bu   fanni   yaxshi   bilgan   bola   aqlli,   keng
tafakkurli   bo’lib   o’sadi,   istalgan   sohada   muvaffaqiyatli   ishlab   ketadi,   —   dedi
Prezident.
Matematika   fani   bo’yicha   o’quvchi,   talaba   va   o’qituvchilar   o’rtasida   turli   tanlovlar
o’tkazib,   g’oliblarni   munosib   rag’batlantirish,   olimpiada   tizimini   takomillashtirgan
holda sovrindorlarga beriladigan mukofotlarni ko’paytirish muhimligi qayd etildi.
O’qitish   sifatini   yangi   bosqichga   ko’tarish,   matematika   fanidan   bilimlarni   baholash
bo’yicha   milliy   sertifikatlash   tizimini   joriy   etish   zarurligi   aytildi.   Bunday   s yertifikat
egasiga   oliy   o’quv   yurtiga   o’qishga   kirishda   matematika   fanidan   maksimal
ball   beriladi.
      Yuqori   malakali   pedagoglar   va   ilmiy   darajali   kadrlar   tayyorlash   tizimi   samarasini
oshirish,   Matematika   institutida   ilmiy   daraja   beruvchi   kengashga   to’liq   mustaqillik
berish   lozimligi ko’rsatib o’tildi.
      Mamlakatimizda   matematika   fani   bo’yicha   nufuzli   xalqaro   anjumanlar   o’tkazish,
davlat   byudjeti   va   “El-yurt   umidi”   jamg’armasi   hisobidan   har   yili   100   nafar   olimni
xorijdagi ilmiy tadbirlar va stajirovkalarga yuborish   yuzasidan topshiriqlar berildi.
   Kurs ishining maqsadi
Men o`z kurs ishimda oshkormas funksiyalarni to’la aniqlash
  haqida   umumiy   tushuncha   berishni   va   oshkormas   funksiya,   funksiyalarni   to’la
aniqlash haqida o’rganishni o’z oldimga maqsad qilib qo’yaman.
   Kurs ishining vazifasi : 5Oshkormas funksiyalarni to’la aniqlash   haqida bilimimni rivojlantirish.
  Kurs ishituzilishi:
Kirish,   Ikki   bob,   Xulosa   foydalanilgan   adabiyotlar   ro`yxatidan   iborat   bo`lib,   jami
____ sahifani tashkil etadi. 6I.1. Oshkormas funksiyalar
   Oshkormas funksiya tushunchasi.   Ma lumki,  ʼ	x⊂	R	,Y	⊂	R   to’plamlar va biror  	f
qoida   berilgan   holda   har   bir  	
x∈	X   songa  	f   qoidaga   ko’ra   bitta  	y∈Y   son   mos
qo’yilsa, 	
X  to’plamda 	y=	f(x)  funksiya aniqlangan deyilar edi.	
x
  va  	y   o’zgaruvichlarni   bog’lovchi   qoida   turlicha   jumladan   analitik   ifodalar
yordamida, jadval yordamida, egri chiziq yordamida bo’lishi mumkin. 
Endi  	
x   va  	y   o’zgaruvchilar   tenglama   yordamida   bog’langan   holda   funksiya
yuzaga kelishini ko’rsatamiz.
Aytaylik, 	
x  va 	y  o’zgaruvchilarning 	F(x,y)  funksiyasi	
E	=	{(x,y)∈	R	2:a<	x<	b	,	c<	y<	d	}
to’plamda berilgan bo’lsin. Ushbu	
F	(x,y)=	0
  (1)
teglamani   qaraylik.   Har   bir   tayinlangan  	
x=	x0   da   (1)   tenglama  	y   ga   isbatan
tenglamaga aylanadi. Bu tenglama yagona 	
y0  yechimga ega bo’lsin. Demak, 	
F	(x0,y0)=	0
.
Bunday   xususiyatga   ega   bo’lgan  	
x0   nuqtalar   bir   qancha   bo’lishi   mumkin.   Ulardan
tashkil topgan to’plamni 	
X  deylik. Ravshanki, bunda 	X	⊂(a,b)  bo’ladi.
Endi 	
X  to’plamdan olingan har bir 	x  ga 	(x∈	X	)  (1) teglamaning yagona yechimi 	y
ni mos qo’yaylik.   Natijada  	
X   da aniqlangan funksiya hosil bo’ladi. Uni  	ϕ(x)   deylik.
Demak,	
ϕ	:x→	y
 va 	F	(x,ϕ(x))≡	0 .
Bu 	
ϕ(x)  oshkormas (oshkormas ko’rinishda berilgan) funksiya deyiladi.
1-misol.  Ushbu	
F	(x,y)=	y√x2−	1−	2=	0
  (2)
tenglama yordamida oshkormas fuksiya aniqlanishi ko’rsatilsin. 7◄Ravshanki, (2) tenglama har bir x∈(−∞	,−1)∪	(1,+∞	)  da yagona	
y=	ϕ	(x)=	2	
√x2−	1
yechimga ega va	
F	(x,ϕ	(x))≡	0
.
Demak, (2) tenglama 	
ϕ(x)  oshkormas funksiyani aniqlaydi.►  
2-misol.  Ushbu	
F	(x,y)=	x−	y+	1
2
sin	y=	0
tenglama yordamida oshkormas funksiya aniqlanishi ko’rsatilsin.
◄ Берилган  tenglamani quyidagicha yozib olamiz:	
x=	y−	1
2	
sin	y=	α	(y)	,	(y∈	(−	∞	,+	∞	))
.
Bu  	
α	(y)   funksiya  	R   da   uzuluksiz   va  	
α'(y)=	1−	1
2
cos	y>0   bo’ladi.   Unda  	α	(y)
funksiya 	
(−	∞	,+∞	)  da teskari 	y=	α−1(x)  funksiyaga ega va	
F	(x,α−1(x))=	0
bo’ladi. Demak, bu tenglama ushbu	
ϕ	:x→	α−1(x)
oshkormas funksiyani aniqlaydi.►
3-misol.  Ushbu	
F	(x,y)=	x2+	y2−	ln	y=	0	(y>0	)
tenglama 	
y  ni 	x  ning oshkormas funksiyasi sifatida aniqlaydimi?
◄Aniqlamaydi,   chunki   har   bir  	
x∈(−	∞	,+∞	)   da  	y2−	ln	y>0   bo’lganligi   sababli,
yechimga ega emas.► 
Oshkormas funksiyalarni o’rganishda quyidagi masala-lar muhimdir: 81) F	(x,y)   funksiya   biror  	E	⊂	R2   to’plamda   berilgan   holda  	y=	ϕ	(x)
oshkormas funksiya mavjud bo’ladimi va bu funksiyaning aniqlanish to’plami qanday
bo’ladi?
2)  (1)   tenglama   bilan   aniqlangan   oshkormas   funksiya  	
y=	ϕ	(x)   qanday
xossalarga ega va bu xossalar 	
F	(x,y)  funksiya xossalari bilan qanday bog’langan? 9I .2. Oshkormas funksiyaning mavjudligi.
1-teorema.  Faraz qilaylik, F	(x,y)  funksiya 	(x0,y0)  nuqtaning biror atrofi	
U	hk	((x0,y0))=	{(x,y)∈	R	2:x0−	h<	x<	x0+	h	y0−	k<	y<	y0+	k}
da 	
(h>0	,k>0)  berilgan bo’lib, quyidagi shartlarni bajarsin:
1) 
F	(x,y)  funksiya 	U	hk	((x0,y0))  da uzluksiz;
2)  Har bir tayin 	
x∈(x0−	h	,x0+h)  da 	y  o’zgaruvchining funksiyasi sifatida
o’suvchi;
3) 	
F	(x0,y0)=	0 .
U holda 	
(x0,y0)  nuqtaning shunday atrofi	
U	δε	((x0,y0))=	{(x,y)∈	R2:x0−	δ<	x<	x0+δ	,	y0−	ε<	y<	y0+	ε}
topiladiki, 	
(0<	δ<h	,	0<	ε<k)	,
a) 	
∀	x∈(x0−	δ,x0+δ)  da	
F	(x,y)=	0
tenglama yagona  	
y	(y∈(y0−	ε	,	y0+ε))   yechimga ega ,   ya ni  	ʼ	F	(x,y)=	0   tenglama
yordamida oshkormas 	
y=	ϕ	(x)  funksiya aniqlanadi,
b) 	
ϕ	(x0)=	y0  bo’ladi
v) 	
y=	ϕ	(x)  funksiya 	(x0−	δ	,x0+δ)  da uzluksiz bo’ladi.
◄	
U	hk	((x0,y0))  atrofga tegishli bo’lgan	
(x0	,y0−	ε)	(x0,	y0+ε)	(0<	ε<	k)
nuqtalarni olib, 	
[y0−	ε	,	y0+ε]  segmentda	
ψ	(y)=	F	(x0,y) 10funksiyani   q araymiz .   Teoremaning   2)- shartiga   k o’ ra  ψ(y)   o’ suvchi , 3)- shartiga   k o’ ra	
ψ	(y0)=	F	(x0,y0)=	0
  b o’ ladi .  Bunda esa	
ψ	(y0−	ε)=	F	(x0,y0−	ε)<0
,	
ψ	(y0+	ε)=	F	(x0,y0+	ε)>0
bo’lishi kelib chiqadi. 
Teoremaning   1)-shartiga   ko’ra  	
F(x,y)   funksiya  	U	hk	((x0,y0))   da   uzluksiz.   Unda
uzluksiz  funksiyaning   xossasiga  ko’ra,  	
x0   nuqtaning  shunday  	(x0−	δ	,	x0+δ)   atrofi	
(0<	δ<h)
 topiladiki, 	∀	x∈(x0−	δ	,x0+δ)  da	
F	(x,y0−	ε)<0,	
F	(x,y0+ε)>0
(3)
bo’ladi. 
Endi 	
(x0,y0)  nuqtaning	
U	δε((x0,y0))=	{(x,y)∈	R2:x0−	δ<	x<	x0+	δ	,	y0−	ε<	y<	y0+	ε}
atrofi da	
F	(x,y)=	0
tenglama 	
y  ni 	x  ning oshkormas funksiyasi sifatida aniqlashini ko’rsatamiz.
Ixtiyoriy 
x¿∈	(x0−	δ	,	x0+δ)  nuqtani olib, 	[y0−	ε	,y0+ε]  da ushbu	
g(y)=	F	(x¿,y)
funksiyani   qaraymiz.   Ravshanki,   bu   funksiya  	
[y0−	ε	,y0+ε]   segmentda   uzluksiz   va
ayni paytda (3) munosabatga binoan	
g(y0−	ε)=	F	(x¿,y0−	ε)<0	,	
g(y0+ε)=	F	(x¿,y0+ε)>0
bo’ladi.   Unda   Bolsano-Koshining   teoremasiga   ko’ra   shunday  	
y¿∈[y0−	ε	,y0+ε] 11nuqta topiladiki, g(y¿)=	F	(x¿,y¿)=	0
bo’ladi. 
Ayni   paytda ,  	
g(y)   funksiya  	[y0−	ε	,y0+ε]   da   o’suvchi   (qat iy   o’suvchi)	ʼ
bo’lganligi sababli 	
y  shu oraliqqa bittadan ortiq nuqtada nolga aylanmaydi.
Shunday qilib,  i xtiyoriy 	
x∈(x0−	δ	,	x0+δ)  uchun yagona 	y∈(y0−	ε	,	y0+ε)
topiladiki,	
F	(x,y)=	0
bo’ladi.   Bu   esa  	
U	δε((x0,y0))   da  	F	(x,y)=	0   tenglama  	y   ni  	x   ning   oshkormas
funksiyasi sifatida aniqlashni bildiradi:	
y=	ϕ	(x)	:	F	(x	,ϕ	(x))=	0.
Aytaylik, 	
x=	x0  bo’lsin. Unda teoremaning 3) shartiga ko’ra	
F	(x0,y0)=	0
bo’ladi.   Binobarin,   aniqlangan   oshkormas   funksiyaning  	
x0   nuqtadagi   qiymati	
ϕ	(x0)=	y0
 bo’ladi.
Modomiki,  	
∀	x∈(x0−	δ	,x0+δ)   uchun  	ϕ	(x)   ga   ko’ra   unga   mos   keladigan	
y∈(y0−	ε	,	y0+ε)
 bo’lar ekan, unda	
|x−	x0|<δ	⇒	|y−	y0|=	|ϕ	(x)−	ϕ	(x0)|<ε
bo’ladi. Demak, oshkormas funksiya 	
x∘  nuqtada uzluksiz.
Oshkormas   funksiyaning  	
∀	x¿∈(x0−	δ	,x0+δ)   nuqtada   uzluksiz   bo’lishini
ko’rsatish bu funksiyaning  	
x0   nuqtada uzluksiz bo’lishini ko’rsatish kabidir. Demak,
mavjudligi ko’rsatilgan oshkormas funksiya 	
(x0−	δ	,x0+δ)  da uzluksiz bo’ladi.► 12II.1.  Oshkormas funksiyaning hosilalari.
   Oshkormas funksiyaning hosilasini aniqlaydigan teoremani keltiramiz.
2-teorema.   Faraz   qilaylik,  F	(x,y)   funksiya  	(x0,y0)   nuqtaning   biror   atrofi	
U	hk	((x0,y0))
 da 	(h>0	,k>0)  berilgan bo’lib, quyidagi shartlarni bajarsin:
1) 	
U	hk	((x0,y0))  da uzluksiz;
2) 	
U	hk	((x0,y0))   da   uzluksiz  	Fx
'(x,y),Fy
'(x,y)   xususiy   hosilalarga   ega   va	
F	y
'(x0,y0)≠	0
;
3) 	
F	(x0,y0)=	0 .
U   holda  	
(x0,y0)   nuqtaning   shunday  	U	δε((x0,y0))   atrofi  	(0<	δ<h	,0<	ε<	k)
topiladiki,  	
F	(x,y)=	0   tenglama  	y   ni  	x   ning oshkormas  	y=	ϕ	(x)   funksiyasi sifatida
aniqlaydi   va   bu  	
y=	ϕ	(x)   funksiya  	(x0−	δ	,x0+δ)   da   uzluksiz   differensial -l anuvchi
bo’lib,	
ϕ'(x)=	−	
F	x
'(x,ϕ	(x))	
F	y
'(x,ϕ	(x))
bo’ladi.
◄Теореманинг   shartiga   ko’ra  	
Fy
'(x,y)   funksiya  	U	hk	((x0,y0))   da   uzluksiz   va	
F	y
'(x0,y0)≠	0
.   Aytaylik,  	F	y
'(x0,y0)>0   bo’lsin.   Uzluksiz   funksiya   xossasiga   ko’ra	
(x0,y0)
  nuqtaning   shunday  	U	δε((x0,y0))   atrofi  	(0<	δ<h	,	0<	ε<	k)   topiladiki,	
∀	(x,y)∈Uδε((x0,y0))
  da  	F	y
'(x,y)>0   bo’ladi.   Bundan   esa   har   bir   tayin	
x∈(x0−	δ	,x0+δ)
  da  	F	(x,y)   funksiya  	y   o’zgaruvchining   funksiyai   sifatida
o’suvch i   bo’lishi   kelib   chiqadi.   U   holda   1-teoremaga   ko’ra  	
F	(x,y)=	0   tenglama	
(x0−	δ	,	x0+δ)
 da  	y  ni  	x  ning oshkormas  	y=	ϕ	(x)  funksiyasi sifatida aniqlaydi va 13y=	ϕ	(x)  oshkormas   funksiya  	x∈(x0−	δ	,x0+δ)   da   uzluksiz   bo’lib,  	ϕ	(x0)=	y0
bo’ladi.
Aytaylik, 	
x∈(x0−	δ	,x0+δ)	,	x+	Δx	∈(x0−	δ	,	x0+δ)  bo’lsin. Ravshanki,	
F	(x,y)=	0	,F	(x+	Δx	,	y+	Δy	)=	0
b o’ lib ,	
ΔF	(x,y)=	F	(x+Δx	,	y+Δy	)−	F	(x,y)=	0
(4)
b o’ ladi . 
Teoremaning   shartidan  	
F(x,y)   funksiyaning  	(x,y)   nu q tada   differensialanuvchi
b o’ lishi   kelib   chi q adi .  Binobarin ,	
ΔF	(x,y)=	F	x
'(x,y)Δx	+	F	y
'(x,y)Δy	+α⋅Δx	+	β⋅Δy
    (5)
b o’ lib ,  	
Δx	→	0	,	Δy	→	0   da  	α→	0	,	β→	0   b o’ ladi .
(4)  va  (5)  munosabatlardan   topamiz :	
Δy
Δx	
=−	
F	x
'(x,y)+α	
F	y
'(x,y)+β
.
Keyingi   tenglikda  	
Δx	→	0   da   limitga  o’ tsak ,  unda	
ϕ'(x)=	y'=	−	
F	x
'(x,y)	
F	y
'(x,y)
hosil bo’ladi. 	
U	δε((x0,y0))
  da  	Fx
'(x,y)	,	F	y
'(x,y)   xususiy   hosilalar   uzluksiz   va  	F	y
'(x,y)≠	0
bo’lishidan oshkormas funksiyaning hosilasi	
φ'(x)=	−	
Fx
'(x,y)	
F	y
'(x,y)
ning 	
(x0−	δ	,	x0+δ)  da uzluksiz bo’lishi kelib chiqadi.►  144-misol.  UshbuF	(x,y)=	ey+	ysin	x−	x3+7=	0
tenglama 	
(2,0	)  nuqtaning atrofida 	y  ni 	x  ning oshkormas funksiyasi sifatida aniqlashi
va bu oshkormas funksiya - ning hosilasi topilsin.
◄   Ravshanki,	
F	(x,y)=	ey+	ysin	x−	x3+7
funksiya  	
R2   da   aniqlangan   va   uzluksiz.   Binobarin,   u  	(2,0	)   nuqtaning   atrofida
uzluksiz, 	
F(x,y)  funksiyaning xususiy hosilalari quyidagicha bo’ladi:	
∂F	(x,y)	
∂x	=	∂
∂	x(ey+	ysin	x−	x3+7)=	ycos	x−	3x2	,	
∂F	(x	,y)	
∂	y	
=	∂
∂	y
(ey+	ysin	x−	x3+7)=	ey+sin	x
.
Demak,  	
F(x,y)   funksiyaning   xususiy   hosilalari  	R2   da,   jumladan  	(2,0	)   nuqtaning
atrofida uzluksiz.
So’ng	
∂F	(2,0	)	
∂	y	
=	(ey+sin	x)x=2,y=0=	1+sin	2≠	0
.
Va nihoyat,	
F	(2,0	)=	(ey+	ysin	x−	x3+7)x=2,y=0=	0
bo’ladi. Unda 2- teoremaga ko’ra	
F	(x,y)=	ey+	ysin	x−	x3+7=	0
tenglama  	
(2,0	)   nuqtaning   atrofida  	y   ni  	x   ning   oshkormas   funksiyasi   sifatida
aniqlaydi va bu oshkormas 	
ϕ(x)  funksiyaning hosilasi	
ϕ'(x)=	−	
F	x
'(x,y)	
F	y
'(x,y)
=−	ycos	x−	3x2	
ey+sin	x
bo’ladi.►   151-eslatma . Oshkormas funksiyaning hosilasini quyida - gicha ham hisoblasa bo’ladi:F	(x,y)=	0
ni (	
y  o’zgaruvchi 	x  ning funksiyasi ekanini hisobga olib) differensiallab topamiz:	
F	x
'(x,y)+	F	y
'(x,y)⋅y'=	0
.
Keyingi tenglikdan esa	
y'=−	
Fx
'(x,y)	
F	y
'(x,y)
bo’lishi kelib chiqadi.
Aytaylik, 	
F(x,y)  funksiya 	U	δε((x0,y0))  da uzluksiz ikkinchi tartibli	
Fx2''(x,y)	,	Fxy
''(x,y)	,	Fy2
''(x,y)
xususiy hosilalarga ega bo’lsin. 
Ma lumki,	
ʼ	
y'=−	
Fx
'(x,y)	
F	y
'(x,y)
.
Buni differensiallab topamiz:	
y''=−	
(Fx
'(x,y))x
'⋅F	y
'(x,y)−	(F	y
'(x,y))x
'⋅Fx
'(x,y)	
(F	y
'(x,y))
2
.
Agar	
(Fx
'(x,y))x
'=	F	x2
''(x,y)+Fxy
''(x,y)¿y',	
(Fy
'(x,y))x
'
=	F	yx
''	(x,y)+F	y2
''	(x,y)¿y'
  (6)
ekanini hisobga olsak. Unda	
y''=	
(F	yx
''	(x,y)+F	y2''(x,y)¿y'
)F	x
'(x,y)−	(Fx2''(x,y)+Fxy
''(x,y)¿y'
)¿Fy
'(x,y)	
(F	y
'(x,y))
2	= 16=	
F	yx
''	(x,y)⋅Fx
'(x,y)−	Fx2''(x,y)¿Fy
'(x,y)+[F	y2''(x,y)¿F	x
'(x,y)−	Fxy
''(x,y)¿Fy
'(x,y)]y'	
(Fy
'(x,y))
2 bo
’ladi. Bu ifodadagi 	
y'  ning o’rniga	
−	
Fx
'(x,y)	
Fy
'(x,y)
ni   qo’yib,   oshkormas   funksiyaning   ikkinchi   tartibli   hosilasi   uchun   quyidagi
munosabatga (formulaga) kelamiz:	
y''=	
2F	x
'⋅F	y
'⋅F	xy
''−	F	y
'2
⋅F	x2''−	F	x
'2
¿F	y2''	
F	y
'2
.
2-eslatma.   Oshkormas   funksiyaning   yuqori   tartibli   hosilalarini   quyidagicha   ham
hisoblasa bo’ladi.
Yuqorida	
F	(x,y)=	0
ni dfferensiallab,	
F	x
'(x,y)+	F	y
'(x,y)⋅y'=	0
bo’lishini topgan edik. Buni yana bir marta differensial - lab topamiz:	
[F	x
'(x,y)+	F	y
'(x,y)⋅y'
]x
'
=	(F	x
'(x,y))x
'
+	y'⋅(F	y
'(x,y))x
'
+F	y
'(x,y)⋅y''=	0
Agar  (6)  munsabatlardan   foydalansak ,  keyingi   tenglik   ushbu 17y''=	−	
F	x2
''	(x,y)+2F	xy
''	(x,y)⋅y'+F	y2''	(x,y)¿y'2	
F	y
'(x,y)bo’lishi kelib chiqadi.
5-misol.  Ushbu	
F	(x,y)=	xe	y+	ye	x−	2=	0
tenglama   bilan   aniqlanadigan   oshkormas   funksiyaning   ikkinchi   tartibli   hosilasi
topilsin.
◄ Differensiallab topamiz:	
(F	(x,y))x
'=	(xe	y+	ye	x−	2)x
'
=	0	,	
ey+	ye	x+(xe	y+ex)⋅y'=	0
 (7)	
y'=	−	ey+	ye	x	
ex+	xe	y
  .  (8)
Endi (7) ni yana bir marta differensiallaymiz:	
ey⋅y'+	y'ex+	ye	x+	ey⋅y'+	xe	yy'⋅y'+	xe	y⋅y''+	y''ex+	y'ex=	0
.
Keyingi tenglikdan	
y''=	−	2eyy'+2exy'+xe	y⋅y'2
+	ye	x	
xe	y+ex
bo’lishi   kelib   chiqadi.   Bu   tenglikdan  	
y'   ning   o’rniga   (8)   da   ifodalangan   qiymatini
qo’yib, oshkormas funksiyanin ikkinchi tartibli hosilasi topiladi.► 18II. 2.  Oshkormas funksiya va uning hosilasi.
Oshkormas funksiyaning hosilasi
Ikkita   x   va   y   o'zgaruvchilarning   qiymatlari   o'zaro   biror   tenglama   bilan   bog'langan
bo'lsin, biz uni simvolik tarzda bunday belgilaymiz:
F(x, y) = 0.               (1)
Agar   y   =   f(x)   funksiya   biror   (a,b)   intervalda   aniqlangan   bo'lib,   (1)   tenglamada   y
o'rniga   f(x)   ifoda   qo'yilganda   tenglama   x   ga   nisbatan   ainiyatga   aylansa,   u   holda   y   =
f(x) funksiya (1) tenglama bilan aniqlangan oshkormas funksiya bo'ladi.
Masalan,
x² + y² - a² = 0         (2)
tenglama mana bu
y = √a² - x²,         (3)
y = −√a² - x²         (4)
Elementar funksiyalalrni nooshkor tarzda aniqlaydi.
Haqiqatan, bu qiymatlarni (2) tenglamaga qo'ygandan so'ng ayniyat hosil bo'ladi:
x² + (a² - x²) - a² = 0.
(3)   va   (4)   ifodalar   ikki   tenglamani   y   ga   nisbatan   yechish   yo'li   bilan   hosil   qilingan.
Ammo, har qanday oshkormas berilgan funksiyani ham oshkor shaklda bermoq, ya'ni
y   =   f(x)   shaklga   qo'yish   mumkin   bo'lavermaydi,   bu   yerda   f(x)   elementar   funksiya.
Masalan,
y 6
-y-x² = 0
yoki 19y = x - 1 siny = 0
tenglamalar bilan berilgan funksiyalar elementar funksiyalar bilan ifodalanmaydi, ya'ni
bu tenglamalarni elementar funksiyalar orqali y ga nisbatan yechish mumkin emas.
1- izoh. "Oshkor funksiya" va "oshkormas funksiya" terminlari funksiyaning tabiatini
emas,   balki   berilish   usulini   xarakterlaydi.   Har   bir   oshkor   funksiya   y   =   f(x)   ni
oshkormas funksiya y - f(x) = 0 shaklida berish mumkin.
Endi   oshkormas   funksiyani   oshkor   ko'rinishka   keltirmastan,   ya'ni   y   =   f(x)   shaklga
almashtirmastan, uning hosilasini topish qoidasini ko'rsatamiz.
x² + y² - a² = 0
Faraz qilaylik, funksiya ushbu tenglama bilan berilgan bo'lsin. Agar y bu yerda x ning
shu tenglik bilan aniqlanadigan funksiyasi bo'lsa, u holda bu tenglik ayniyatdir. y ni x
ning funksiyasi deb hisoblab, bu ayniyatning ikkala tomonini x bo'yicha differensiallab
(murakkab funksiyani differensiallash qoidasidan foydalangan holda), shuni topamiz:
2x+2yy' = 0,
Agar biz ushbu
y = √a² - x2 
oshkor funksiyani differensiallagan bo'lsak, xuddi osha natijani hosil qilgan bo'lar 
edik. 
yx ning oshkormas funksiyasi bo'lgan holga yana bir misol ko'ramiz: 
y 6
-y-x² = 0. 
Buni x bo'yicha differensiallaymiz: 
6y 5
 y' - y' - 2x = 0, 20  2- izoh. Argument x ning berilgan qiymatida oshkormas funksiya hosilasining 
qiymatini topish uchun x ning berilgan qiymatida y funksiyaning qiymatini ham bilish 
zarurligi keltirilgan misollardan kelib chiqadi.
Yuqori tartibli hosilalar
y = f(x) funksiya biror [a, b] kesmada differensiallanuvchi bo'lsin. f'(x) hosilaning 
qiymatlari, umuman aytkanda, x ga bog'liq, ya'ni f'(x) hosila ham x ning funksiyasidan
iborat. Bu funksiyani differensiallab, f(x) funksiyaning ikkinchi tartibli hosilasi deb 
ataladigan hosilani topamiz.
Birinchi hosiladan olingan hosila ikkinchi tartibli hosila yoki boshlang'ich 
funksiyaning ikkinchi hosilasi deyiladi va y" yoki f"(x) simvol bilan belgilanadi:
y" =(y')'= f(x).
Masalan, y = x 5
 bo'lsa, u holda 
y' = 5x 4
y"=(5x 4
)' = 20x³.
Ikkinchi hosilaning hosilasi uchinchi tartibli hosila yoki uchinchi hosila deyiladi va y"'
yoki f ''' (x) bilan belgilanadi.
Umuman f(x) funksiyaning n-tartibli hosilasi deb, uning (n-1)-tartibli hosilasining 
(birinchi tartibli) hosilasiga aytiladi va y(") yoki f(n) (x) simvol bilan belgilanadi:
y(n) = (y(n-1))' = f(n) (x).
(Hosilaning tartibi daraja ko'rsatkichi deb tushunmasligi uchun qavs ichiga olinadi.) 21To'rtinchi, beshinchi va undan yuqori tartibli hosilalar rim raqamlari bilan belgilanadi: 
ylv, yv, yv,.... Bunday holda hosilaning tartibini VVI qavssiz yozish mumkin. 
Masalan, agar y = x5 bo'lsa, u holda
y' = 5x4. y" = 20x³,
y"' = 60x², 
y IV
 = y (4)
 = 120x, 
y V
=y (5)
 = 120, 
y (6)
 = y (7)
 =....= 0. 22Xulosa
    Mustaqillikka   erishganimizdan   so`ng,   O`zbekistonda   ta`lim   sohasida   keng
imkoniyatlar   ochildi,vatanimizning   halqaro   sahnadagi   muvaffaqiyati,obru   e'tibori
va   o`rni   milliy   o`zligimizni   anglashda   aniq   fanlari   yetakchi   mavqe   kasb
etib,   har   bir   fuqoroning   mamlakat   taqdiri   uchun   mas'ullik   hissini   yanada
oshirishga xizmat qiladi.
    Yuqorida   bayon   etilgan   fikrlardan   xulosa   shuki,talabalarga   boshlang`ich
kurslarda   fundament   sifatida   algebra   geometriya   matematik   analiz   fanlari   yaxshi
o’tilishi   shart.   Chunki   shu   fanlarni   asos   qilib   keying   kurslarda   matematikani
o’zlashtirish juda oson bo’ladi.
matematika   sohasida   qilingan   ishlar   juda   ham   ko’p   biz   ularni   yaxshi   o’zlashtirib
kelgusi   avlodga   bundanda   mukammal   ravon   va   tushunarli   qilib   yetkazib   berishimiz
kerak.
    Bularni   talabalarga   o ` qitishda   didaktiv   prinsiplarning   asosiysi   hisoblangan –
ilmiylik   prinsipi   yetakchi   o ` rin   egallashi   lozim .
    Men   o`zimning   kurs   ishimda   matematik   analiz   fanidan   “ oshkormas   funksiyalarni
to’la aniqlash  “ mavzusida umumiy tushunchalarni
bayon   etdim,   ishlash   usullarini   misollar   keltirish   bilan   yoritdim.   Shu   bilan   birga
mavzumga   doir   bir   nechta   misollarni   ko`rsatdim.   Men   o`z   kurs   ishimda   oldimga
qo’ygan maqsadimga erishdim. 23Foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxati
1. O ’ z b e k i s to n   r e s p u bli ka s i  ― T a ’ lim   t o ’ g ’ ri si d a gi   q on un	.
2. K ar i m ov   I .A .  	
― A so si y   vazi f a m iz vat a ni m iz n in g   t a ra q i y o t i   va   x a l q i m iz 
farovonligini   yanada   yuksalyirish .	
‖   Toshkent.   O’zbekiston.   2010 .
3. K ar i m ov   I .A .  	
― Barc h a re j a va  d a s t u rl a ri m iz v a ta n i m iz tar a q q i y ot i ni 
yuksaltirish, xalqimiz   farovonligi   oshirishga   xizmat   qiladi.   Toshkent.  
O’zbekiston.   2011.
4. O ’ z b e k i s to n   r e s p u bli ka s i  	
― T a ’ lim   t o ’ g ’ ri si d a gi   q on un	.
5. D.S.Malik, John N.Mordeson, M.K.Sen, Fundamentals of Abstract Algebra, 1997, 
P. 636
6. Martyn R. Dixon, Leonid A. Kurdachenko, Igor Ya. Subbotin, “Algebra and number
theory” 2010, P. 523
7. Ш.А.Аюпов, Б.А.Омиров, А.Х.Худойбердиев, Ф.H.Hайдаров, Алгебра ва сонлар 
назарияси, Тошкент “Тафаккур бo’стони” 2019, (o’qув qo’лланма).
8. Назаров Р.Н.,Тошпo’латов Б.Т., Дусумбетов А.Д. Алгебра ва сонлар 
назарияси.Т., O’qитувчи. I – qисм, 1993 й., 2 - qисм, 1995 й. (o’qув qo’лланма)
9. Юнусов А., Юнусова Д. Сонли системалар. Т., «Молия-иқтисод», 2008.  (ўқув 
қўлланма)
10. Тўраев Ҳ.Т., Математик мантиқ ва дискрет математика, Тошкент: 
Ўқитувчи нашриёти, 2003
11. Лихтарников Л.М., Сукачева Т.Г., Математическая логика. Курс лекций. 
Задачник-практикум и решения, Санк-Петербург: ЛАНЬ, 1999,

Oshkormas funksiyalarni to'la aniqlash

Купить
  • Похожие документы

  • Boshlangʻich sinflarda vaqt tushunchasi va uning oʻlchov birliklari
  • Streometryada vektorlar metodi
  • Arifmetikani intuitiv tushuntirish uchun amaliy mashgʻulotlar
  • 100 ichida nomanfiy butun sonlar ustida arifmetik amallarni o'rgatish metodikasi
  • Tenglama va tengsizliklarni geometrik usulda yechish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha