Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 1.6MB
Покупки 0
Дата загрузки 05 Июнь 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

82 Продаж

Tekislikda koordinatalar metodi

Купить
  O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM,
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
Farg‘ona davlat universiteti
Fizika-matematika fakulteti
Matematika yo‘nalishi 24.04-guruh talabasi
qizining
Analitik geometriya fanidan 
“Tekislikda koordinatalar metodi”  mavzusidagi
 KURS ISHI
Kurs ishi rahbari:                                          
FARG‘ONA– 2025
1 REJA :
KIRISH
I BOB. MAKTABDA KOORDINATALAR METODINI QO LLASHNING ʻ
NAZARIY ASOSLARI
1.1-§.   To‘g‘ri chiziqda koordinatalar metodi.
1.2-§.   To‘g‘ri burchakli koordinatalar sistemasi haqida.
1.3-§.  Maktabda koordinatalar metodini o‘rganishning asosiy holatlari.
1.4-§.   Koordinatalar metodining ma`nosi.
II BOB.  KOORDINATALAR METODINI O RGATISHNING METODIK 	
ʻ
ASOSLARI
2.1-§.   Masalalarni koordinatalar metodi bilan yechishning bosqichlari.
2.2-§.  Ikki nuqta orasidagi masofa. 
2.3-§.   Kesmani berilgan nisbatda bo‘lish.
    
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
2 KIRISH
IImu   tafakkur     kishini
ezgulikka   boshlaydigan   beqiyos   kuch.
Ilm   va   tafakkur   odamlar   qalbiga   nur,
ongiga   ziyo,   xonadoniga   fayz-baraka
keltiradigan buyuk mo‘jizadir.
I.A.Karimov
Bugungi   kunda   farzandlarimizning   ma’naviy   olamini   yuksaltirish,   ularni
milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlar   ruhida   tarbiyalash   masalasi   biz   uchun   eng
dolzarb vazifa bo‘lib qolmoqda.
Mamlakatimizda   sog‘lom   va   barkamol   avlodni   voyaga   yetkazishning   eng
muhim sharti bo‘lgan ta’lim-tarbiya masalasi haqida so‘z borganda, biz ko‘pincha
sohaning   moddiy   texnik   bazasini   mustahkamlash,   yangi   maktablar,   litsey   va
kollejlar,   oliy   o‘quv   yurtlari   barpo   etish,   ularni   zamonaviy   jihozlash   haqida
ko‘proq gapiramiz. Holbuki, ayni shu ishlarimiz bilan birga, ta’limning mazmuni,
sifati ham tubdan o‘zgarmoqda. 
Eng   muhimi,   zamonaviy   bilim   va   tafakkurga,   sog‘lom   dunyoqarashga   ega,
rivojlangan   davlatlardagi   tengdoshlari   bilan   bellashishga   tayyor   bo‘lgan,   ko‘zi
yonib   turadigan   navqiron   avlodimiz   katta   ishonch   bilan   hayotga   dadil   kirib
kelayotgani   barchamizni   quvontiradi.   Barchamiz   bugun   chuqur   anglab   oldik   -
faqatgina   zamonaviy   asosda   ta’lim   tarbiya   olgan,   jahonning   manaman   degan
mamlakatlaridagi   tengdoshlari   bilan   bellasha   oladigan,   jismoniy   va   ma’naviy
jihatdan barkamol yoshlar biz boshlagan ishlarni munosib davom ettirish va yangi
bosqichga ko‘tarishga bog‘liq bo‘ladi.
Shu   sababli   yurtimizda   yangi-yangi   maktablar,   litsey   va   kollejlarni,
madaniyat,   san’at   va   sport   obyektlarini   qurish,   rekonstruksiya   qilish,   zamonaviy
talablar   asosida   jihozlash   ishlariga   bundan   buyon   ham   ustuvor   e’tibor   qaratiladi.
3 Ta’lim-tarbiya   va   tibbiyot   muassasalarini   yanada   rivojlantirish,   ularning   moddiy-
texnik   bazasini   mustahkamlash   va   bugungi   kun   talablari   asosida   jihozlash
darajasini oshirish, ijtimoiy infratuzilma obyektlarini jadal rivojlantirish biz uchun
ustuvor yo‘nalish hisoblanadi.
Barkamol avlodni tarbiyalash insoniyatning eng yorqin orzusi bo‘lib kelgan.
Biroq   dunyo   xalqlarining   barchasi   ham   bu   haqida   o‘ylayvermagan.   Bunday
orzudagi   insonlar   azaliy   ma’rifatga,   madaniyatga   mansub   bo‘lgan   yurtlarning
donishmandlari   eng   mo‘tabar   ziyolilari,   hukmdorlari   hisoblanganlar.   Ularning
orasida   O‘zbekiston   deb   atalmish   muazzam   zaminimizda   yashagan
bobolarimizning o‘z o‘rni va  hurmati bor. Bu jahon hamjamiyati tomonidan qabul
qilingan haqiqatdir. 
XX   asr   aql-zakovat,   ma’naviyat   va   bilimdonlik   asridir.   Bu   hol   ijtimoiy-
iqtisodiy, ma’naviy taraqqiyotida tub o‘zgarishlar qilish lozimligini taqozo qiladi.
Bu tub o‘zgarishlar hozirgi jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi davrida uni bartaraf
etish   yo‘llarini   izlab   topishga   undamoqda.   Bu   kabi   muammoli   vaziyatlarni   oldini
olishda,   ular   yechimini   izlashda   o‘z   kuchi   va   bilimiga   ishonadigan,   teran   fikrli,
barkamol   avlodni   tarbiyalash   bugungi   kunning   asosiy   vazifalaridan   bo‘lib
hisoblanmoqda.
Prezident  I. A. Karimov Milliy dastur to‘g‘risidagi o‘z nutqida hayotimizni
hal   etuvchi   muhim   masalalar   qatorida   ta’lim-tarbiya   tizimini   tubdan   o‘zgartirish
uni   yangi   zamon   talabi   darajasiga   ko‘tarish,   barkamol   avlodimiz   kelajagiga
dahldor qonun loyihalari ham bor deb ta’kidlagan edi.
“Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”da   inson   omiliga   katta   e’tibor   berildi.
Maqsad   va   vazifalar   strategiyasidan   tortib   to   ta’lim-tarbiya   jarayoninig   hamma
qirralariga oid aniq dasturlar majmuasigachaga har biri negizida inson asosiy omili
hisoblanadi.   Shaxsning   o‘qimishliligi   va   uning   yaratuvchanlik   malakasi   Milliy
dasturni amalga oshirishning asosiy natijasi bo‘lmog‘i darkor.
Prezident   Islom   Karimovning   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi
qabul qilinganining 21 yilligiga bag‘ishlangan tantanali marosimidagi ma’ruzasida
quyidagi fikrlar bayon etilgan:
4 “Azal-azaldan   har   qaysi   ota-ona   o‘z   bolasining   sog‘lom   va   barkamol   aql-
zakovatli,   baxtli   bo‘lishini   istaydi.   Shunday   farzandni   voyaga   yetkazish,   uning
hayotda munosib o‘rin egallashiga  erishish  ota-onaning eng ulug‘, eng  muqaddas
orzusi, desak, ayni haqiqatni aytgan bo‘lamiz. 
Mustaqillikning birinchi yillaridan boshlab yurtimizda sog‘lom ona sog‘lom
bola   masalasi   davlat   siyosatining   ustuvor   yo‘nalishiga   aylangani,   keng   ko‘lamli
umummilliy dasturlarimiz doirasida  amalga  oshirilayotgan  ulkan ishlarimiz jahon
miqyosida ham tan olingani sizlarga yaxshi ma’lum.
Ayni   vaqtda   bugungi   shiddatli   zamon,   hayotning   o‘zi   yosh   avlod   tarbiyasi
borasida oldimizga yangi-yangi o‘ta muhim va dolzarb vazifalarni qo‘ymoqda.
O‘zbekiston   sog‘lom   va   barkamol   avlodni   tarbiyalash   yoshlarni   o‘z   ijodiy   va
intellektual   salohiyati   ro‘yobga   chiqarish,   mamlakatimiz   yigit   qizlarini   XXI   asr
talablariga to‘liq javob beradigan har tomonlama rivojlangan shaxslar etib voyaga
yetkazish   uchun   zarur   shart   sharoitlar   va   imkoniyatlarni   yaratish   bo‘yicha   keng
ko‘lamli   aniq   yo‘naltirilgan   chora   tadbirlarni   amalga   oshirish   maqsadida
shuningdek   O‘zbekiston   Respublikasida   2010-yilning   “Barkamol   avlod”   yili   deb
e’lon qilingani munosabati bilan “Barkamol avlod” yili davlat dasturini tasdiqladi.
Kurs   ishining   dolzarbligi.   Tekislikda   koordinatalar   metodi     tushunchasi
analitik geometriya fanining    asosiy   tayanch tushunchalardan biri  hisoblanadi   va
muhim ahamiyat kasb etadi.  
Kurs ishining obyekti va predmeti.   Tadqiqot ob`ekti - bu o‘quvchilarning
geometriyani   o‘rganish   protsessi.   Tadqiqot   predmeti   -   maktabda   geometriya
kursida   koordinatalar   metodini   o‘rgatish.   Kurs   ishining     maqsadi   -   maktab   kursi
geometriyasida   koordinatalar   metodini   qo‘llash   va   o‘rganish   metodikasini   ishlab
chiqish.   Tadqiqot   predmeti,   maqsadi   quyidagi   masalalarni   aniqlaydi:   1.   Maktab
darsligida   koordinatalar   metodini   o‘rgatishning   va   matematika   bo‘yicha   berilgan
mavzu   bo‘yicha   dasturning   mazmunini   analiz   qilish;   2.   Konkret   matematik
masalalar   misolida   koordinatalar   metodini   va   qo‘llash   usullarini   tasvirlash.   3.
Berilgan bilimlarni shakllantiruvchi masalalarni tanlash va koordinatalar metodini
yaxshi   egallash   uchun   zarur   bilimlarni   ayirish.   Maqsadga   yetish   uchun   yuqorida
5 qo‘yilgan   maqsadlarni   yechish   uchun   quyidagi   metodlar   qo‘llaniladi:   -
koordinatalar   metodiga   tegishli   metodik   materiallar,   darsliklarning   matematika
dasturi   bo‘yicha   analiz   qilish;   -   o‘quvchilarning   harakatlarini,o‘qitish   jarayonini
baholash.
Kurs   ishining   yangiligi   va   amaliy   ahamiyati.   Kurs   ishi   referativ-uslubiy
xarakterga ega bo‘lgani uchun ilmiy yangilik qilinmagan. Mavzuga oid bir nechta
adabiyotlardan   ma’lumotlarni   to‘plash   tahlil   qilish   va   misollarga   tatbiq   qilishdan
iborat.
Tadqiqot   usuli   va   uslubiyoti.   Kurs   ishi   nazariy   xarakterga   ega   bo‘lib,
olingan   natijalar   boshqa   adabiyotlar   bilan   taqqoslanib   mavzuga   oid   misollarni
yechishda sodda usullar keltirilgan.
Olingan asosiy natijalar.  Ish ilmiy xarakterga ega bo‘lmagani sababli unda
alohida   ilmiy   natija   olinmagan.   Shunday   bo‘lsada   ishda   keltirilgan   tushunchalar,
xossalar, teoremalar va formulalardan ko‘plab masalalarni hal qilishda foydalanish
mumkin.
6 I BOB. MAKTABDA KOORDINATALAR METODINI QO LLASHNINGʻ
NAZARIY ASOSLARI
1.1-§.To‘g‘ri chiziqda koordinatalar metodi.
O‘q ustida yo‘nalgan kesmalar
1-ta’rif.  Yo‘nalishi aniq bo‘lgan to‘g‘ri chiziq o‘q deb ataladi. 
2-ta’rif.  Agar to‘g‘ri chiziq ustidagi kesmaning qaysi (uchi) chegaraviy nuqtasi
uning   boshi,   qaysi   chegaraviy   nuqtasi   uning   oxiri   ekanligi   ko‘rsatilgan   bo‘lsa,   u
yo‘naltirilgan kesma yoki vektor deb ataladi.
Boshi   A   nuqtada   oxiri   esa   B   nuqtada   bo‘lgan   yo‘nalgan   kesmani     simvol
bilan belgilaymiz (1-chizmada  va   yo‘nalgan kesmalar aks ettirilgan).
1-chizma 
3-ta’rif.  Agar kesmaning boshi va oxiri bitta nuqtada bo‘lsa uni nol yo‘nalgan
kesma deyiladi.
4-ta’rif.   yo‘nalgan   kesma   kattaligi   (miqdori)   deb     kesma   uzunligi   AB
ga aytiladi, bunda   ning yo‘nalishi o‘q yo‘nalishi  bilan bir xil bo‘lsa, AB ning
ishorasi   «+»,   qarama-qarshi   bo‘lsa   «-»   ishora   bilan   olinadi.   Nol   yo‘nalgan
kesmaning kattaligi nolga teng deb hisoblanadi.
Yo‘nalgan kesmalar ustida chiziqli amallar
Avvalo   yo‘nalgan   kesmalarning   tengligi   tushunchasini   aniqlaymiz.
Yo‘nalgan   kesmalarni   o‘q   bo‘ylab   uning   yunalishi   va   uzunligini   o‘zgartirmasdan
siljitish mumkin deb hisoblaymiz. 
5-ta’rif.   Agar   o‘q   bo‘ylab   siljitilganda   nol   bo‘lmagan   ikki   yo‘nalgan
kesmalarning   boshidagi   va   oxiridagi   nuqtalari   ustma-ust   tushsa,   bu   kesmalar
o‘zaro teng deyiladi. 
7 Tasdiq.   Ikki   yo‘nalgan   kesmaning   o‘zaro   teng   bo‘lishi   uchun   ularning
kattaliklari o‘zaro teng bo‘lishi zarur va yetarli. Yo‘nalgan kesmalarni qo‘shish va
haqiqiy   songa   ko‘paytirish   amallarini   yunalgan   kesmalar   ustida   chiziqli   amallar
deymiz. 
 va    yo‘nalgan kesmalar berilgan bo‘lsin. Ularning yig‘indisini topish
uchun   kesmaning boshini  kesmaning oxiriga qo‘yamiz (2-chizma)
2-chizma 
Bu   holda   hosil   bo‘lgan   kesma     va     yo‘nalgan   kesmalarning
yig‘indisi deyiladi  va   +   kabi yoziladi. 
Quyidagi teorema o‘rinli.
1-teorema.   Yo‘nalgan   kesmalar   yig‘indisining   kattaligi,   qo‘shiluvchi
kesmalar kattaliklarining yig‘indisiga teng. 
Bu teoremadan quyidagi natija kelib chiqadi. 
Natija.  A, B va C nuqtalar sonlar o‘qi ustida qanday joylashmasin,   , 
va   yo‘nalgan kesmalar kattaliklari 
AB + BC = AC
  tenglikni qanoatlantiradi. Bu asosiy ayniyat deb ataladi.
Endi yo‘nalgan kesmani    haqiqiy songa ko‘paytirish amalini qaraymiz.
  yo‘nalgan kesma va   0       haqiqiy son berilgan bo‘lsin.     yo‘nalgan
kesmaning     haqiqiy songa ko‘paytmasi  deb, quyidagi shartlarni qanoatlantiruvchi
  yo‘nalgan kesmaga aytiladi: 
8 Agar    >0 bo‘lsa,    kesma   kesma bilan bir xil yo‘nalishda, agar   <0
bo‘lsa, qarama-qarshi yo‘nalishdadir.  
   yo‘nalgan   kesmaning   uzunligi     bilan     ning   uzunligi
ko‘paytmasiga teng, yani      ga teng.
To‘g‘ri chiziqda dekart koordinatalari
To‘g‘ri   chiziqdagi   nuqtaning   vaziyatini   aniqlash   masalasi   bilan
shug‘ullanamiz. 
O‘qdagi   biror   nuqtani   O   harfi   bilan   belgilab,   bu   nuqtani   sanoq
boshlanadigan   nuqta   (hisob   boshi)   deb   qabul   qilamiz.   Ixtiyoriy   uzunlikdagi
kesmani chiziqli birlik sifatida qabul qilib, uni masshtab birlik deb ataymiz.
3-chizma
1-ta’rif.   Agar,   to‘g‘ri   chiziqda   biror   O   nuqta   belgilangan,  musbat   yunalishi
ko‘rsatilgan   va   masshtab   birligi   tanlab   olingan   bo‘lsa,   to‘g‘ri   chiziqda   dekart
koordinatalari   sistemasi   (sonlar   o‘qi)   aniqlangan   deyiladi.   O   nuqta   koordinatalar
boshi, O x  o‘q koordinatalar o‘qi deyiladi (3- chizma). 
O x  o‘qda O nuqta bilan ustma-ust tushmaydigan ixtiyoriy M nuqta olaylik. 
 kesmaning yo‘nalishini O x  o‘q yo‘nalishi kabi yoki bu o‘q yo‘nalishiga
qarama-qarshi   bo‘lishi   mumkin;   birinchi   holda   M   nuqtaning   koordinatasi   musbat
son, ikkinchi holda esa manfiy son bo‘ladi. Ana shu sonni  x  bilan belgilasak
x  son M nuqtaning koordinatasi deyiladi va M ( x ) shaklda yoziladi.
Agar   to‘g‘ri   chiziqda   dekart   koordinatalari   sistemasi   kiritilgan   bo‘lsa,   bu
sistema   yordamida   to‘g‘ri   chiziqning   nuqtalari   bilan   haqiqiy   sonlar   to‘plami
orasida bir qiymatli moslik o‘rnatish mumkin. 
9 Misol.   Sonlar   o‘qida   koordinatalari   quyidagi   tenglamani   qanoatlantiruvchi
nuqtalarni yasang:
Yechish. Berilgan tenglama quyidagi tenglamalarga teng kuchli: 
1)  x  -5=7         2)  -(  x  -5)=7
Demak,   berilgan   tenglamani   qanoatlantiruvchi   nuqtalarning   koordinatalari:
x
1 =12,  x
2 = -2 (4-chizma)
4-chizma
1.2-§.To‘g‘ri burchakli koordinatalar sistemasi haqida.
  Tekislikdagi to‘g‘ri burchakli koordinatalar sistemasi quyidagicha kiritiladi.
Tekislikda ikki o‘zaro perpendikulyar bo‘lgan, umumiy O boshlang‘ich nuqtaga va
umumiy masshtab birligiga ega OX va OY sonli o‘qlarni olamiz. 
1-ta`rif. OX va OYo‘qlari joylashgan tekislik koordinata tekisligi deyiladi va
OXY orqali belgilanadi.
2-ta`rif.  OX gorizontal o‘qini abtsissalar o‘qi deb, OY vertical o‘qini ordina-
talar o‘qi deb,o‘qlarning umumiy boshlang‘ich O nuqtasini koordinatalar boshi deb
ataydi.  OX va  OY  o‘qlari tekislikda to‘g‘ri burchakli (dekart) koordinatalar siste-
masini tuzadi.
OXY koordinata tekisligida M ixtiyoriy nuqtasini olamiz. Bu nuqtadan koor-
dinatalar o‘qlariga perpendikulyarlar o‘tkazamiz. OX o‘qida M nuqtaning proektsi-
yasi     nuqtaga,  OY  o‘qida ham  M  nuqtaning proektsiyasi   nuqtalariga ega
bo‘lamiz. ( 1-chizma ) 
3-ta`rif.  nuqtaning X koordinatasi OX o‘qida M nuqtaning abtsissasi,OY
o‘qida   nuqtaning Y koordinatasi M nuqtaning ordinatasi deyiladi.
10 4-ta`rif.     Tartiblashgan        x,   y      sonlar   juftligi     M     nuqtaning   to‘g‘ri
burchakli   (yoki   dekart   to‘g‘ri   burchakli)   koordinatalari   deyiladi   va   M(x,   y)
ko‘rinishida   yozi-ladi.   Bu   erda   x   ,   M   nuqtaning   absissasi,   y   esa   M   nuqtaning
ordinatasi deyiladi.
OX va OY o‘qlari koordinata tekisligini to‘rt bo‘lakka bo‘ladi va ular chorak
yoki kvadratlar deyiladi ( 2-chizma ).
Tekislikda har bir nuqtaga faqat bitta tartiblangan  x va  y sonlar juftligi  mos
kelishi ravshan.  x va y - uning to‘g‘ri burchakli koordinatalari bo‘ladi va aksincha,
ixtiyoriy tartiblashgan x va y sonlar juftligi tekislikda bitta nuqtani aniqlaydi.[3]
Agar «nuqta berilgan» yoki  «nuqtani toping»  deb aytilsa, u holda bu nuqta-
ning koordinatalarini toppish talab etiladi yoki  shu nuqtaning  koordinatalari beril-
ganligini ifodalaydi.
Nuqtaning vaziyatini sonlar orqali aniqlash  usulini koordinatalar metodi deb
nomlaydi.
Koordinatalar  metodining asoschisi frantsuz matematik  Dekart hisoblanadi.
U bu metodni ko‘pchilik geometrik masalalarga qo‘llab, matematik bo‘lim-analitik
geometriyani tuzdi.
Tekislikda  koordinatalar metodi  bilan echiladigan  analitik  geometriyaning
ikki asosiy masalasini qaraymiz.
11 1-chizma                                                      2-chizma
1-masala. Tekislikdagi ikki nuqta orasidagi masofa. Tekislikda ikki 
va  nuqtalari berilgan. Shu nuqtalar orasidagi masofa d ni topamiz. Oddiy-
lik uchun chizmada bu nuqtalarni birinchi chorakda joylashtiramiz ( 3-chizma ).
 va   nuqtalar orqali     kesmalarini o‘tkazamiz.
to‘g‘ri   burchakli   uchburchakni   qaraymiz.   Uning     ;
katetlari bo‘ladi.
Pifagor teoremasi bo‘yicha:
quyidagi formulani olamiz:
3-chizma
2-masala.  Kesma o‘rtasining koordinatalarini aniqlash.  va
- kesmaning boshlang‘ich va oxirgi koordinatalari.  M nuqta  MM  kesmaning
o‘rtasida   (markazida)   yotgan   nuqta   bo‘lsin.   Shu   M   nuqtaning   koordinatalarini
topa-miz.
Chizmada bu nuqtalarni birinchi chorakda joylashtiramiz ( 4-chizma ).
12 4-chizma
Izlanayotgan nuqtaning koordinatalarini  M(x;y) orqali belgilaymiz. M nuqta
kesmaning o‘rtasi yoki  nuqtalaridan OX o‘qiga proekt-
siyalar   o‘tkazamiz   va   nuqtalariga   ega   bo‘lamiz.Geometriyadan   bizga
ma`lum   Bu kesmalarni koordinatalar orqali ifodalasak:
    
Bundan  ga ega bo‘lamiz.
x ni topamiz: 
Shu nuqtalarni OY o‘qiga proektsiyalab quyidagiga ega bo‘lamiz:
  
(2) formalar kesmaning o‘rtasining koordinatalarini topishga yordam beradi.
Endi tog‘ri burchakli koordinatalar sistemasining boshqa koordinatalar siste-
masi orasidagi bog‘liklikni qarab ketamiz.U uchun dastlab qutb koordinatalar siste-
masi haqida ma`lumot keltiramiz va ular orasidagi bog‘lanishni ko‘ramiz.
Qutb koordinatalar
To‘g‘ri     burchakli     dekart     koordinatalar     sistemasidan   boshqa     tekislikda
ikki   haqiqiy   son   yordamida   tekislikdagi   har   bir   nuqtaning   vaziyatini   aniqlashga
13 yordam   beradigan     boshqa   koordinatalar   sistemasi   mavjud.     Dekart
koordinatalardan   so‘ng   ikkinchi   navbatda   qutb   koordinatalar   sistemasi   keng
qo‘llaniladi.
Tekislikda   O   nuqtasini   olamiz,   uni   polyus   deb   ataymiz.   Shu   polyusdan   Or
nurini o‘tkazamiz, uni qutb o‘qi deb ataymiz.
Polyus va qutb o‘q tekislikda polyar koordinatalar sistemasini tuzadi. M-pol-
yus bilan mos kel-maydigan tekislikning ixtiyoriy nuqtasi bo‘lsin. Bu M nuqtani O
polyus bilan tutashtiramiz ( 5-chizma ).
5-ta`rif.   M   nuqtadan   polyusgacha   bo‘lgan   r   masofa   M   nuqtaning   qutb
radiusi   deyiladi.   Qutb   o‘q   va   OM   kesma   orasidagi      burchak   M   nuqtaning   qutb
burchagi deyiladi.
5-chizma.
6-ta`rif.  Qutb radius va qutb burchak  M nuqtaning qutb koordinatalari deyi-
ladi. Uni M r   ,  orqali belgilaymiz.
Qutb radius  р  о  qiymatlarni qabul qiladi. ( р  =0 polyus uchun!)
A qutb burchagi qutb o‘qidan boshlab OM  kesmasiga soat strelkasiga qarshi
hisoblanadi. Qutb burchakning qiymatlarini 0          2   oraliqda qaraladi.
Eslatma.   Ba`zi  hollarda  2    dan  katta bo‘lgan burchaklarni va shuningdek
qutb  o‘qidan  soat  strelkasi  bo‘yicha  o‘lchanadigan  burchaklar yoki manfiy bur-
chaklarni qarashga to‘g‘ri keladi.
To‘g‘ri burchakli koordinatalar va qutb koordinatalar 
orasidagi bog‘liqlik
14 Ba`zi  hollarda tekislikda ham to‘g‘ri burchakli koordinatalar ham qutb koor-
dinatalarni birgalikda qo‘llashga to‘g‘ri keladi. Qutb  koordinatalaridan to‘g‘ri bur-
chakli  koordinatalarga  o‘tish va aksincha  to‘g‘ri burchakli  koordinatalardan qutb
koordinatalarga o‘tish masalalarini qaraymiz.
  oraliqda    
    formulasi   bo‘yicha   topilgan   tangens   qiymatiga     
burchakning ikki qiymati mos keladi.   M   nuqtaning vaziyatiga to‘g‘ri keladigan   
qiymat tanlab olinadi.
Qutb koordinatalardan to‘g‘ri burchakli koordinatalarga o‘tish
Ixtiyoriy   M  r   ,    nuqtaning   qutb   koordinalari   ma`lum   bo‘lsin.   x=OK ,
y=MK,   M   nuqtaning   to‘g‘ri   burchakli   koordinatalari. 6-chizma   dan   ko‘rinib
turibdiki OMK to‘g‘ri burchakli uchburchakdan quyidagiga ega bo‘lamiz:
       
(3)  formulalar nuqtaning qutb koordinatalardan to‘g‘ri  burchakli  koordinatalariga
o‘tish formulalari.
6-chizma
To‘g‘ri  burchakli koordinatalardan  qutb koordinatalarga o‘tish  OAM  to‘g‘ri
burchakli uchburchakda Pifagor teoremasi bo‘yicha  
   yoki  
Shu uchburchakdan quyidagiga ega bo‘lamiz:      
15                                    
Shuni  aytib o‘tish kerak ,qutb  koordinatalar  to‘g‘ri burchakli  koordinatalar
bilan  birgalikda  maydonda ob`ektlarning  joylashishini  aniqlash uchun topografi-
yada keng qo‘llaniladi.
1-misol.  M nuqtaning dekart koordinatalari berilgan   ,  uning qutb
koordinatalarini toping.
Yechish. va   formulalar bo‘yicha quyidagilarga ega bo‘lamiz:
  ;  
           Tangensning bu qiymatiga burchakning ikki qiymati mos keladi:
  ;  .
           Nuqtamiz  I chorakda joylashgani sababli  qiymatini olamiz.Demak M
nuqta-ning qutb koordinatalari   bo‘ladi.
                    2-misol. Qutb   koordinatalarda   a   radiusli,   markazi   koordinatalar   boshida
bo‘lgan ay-lana tenglamasini yozing.
                    Yechish.   Dekart     koordinatalarida     a     radiusli,     markazi   koordinatalar
boshida bo‘l-gan aylana tenglamasi quyidagicha yoziladi:   
x,y o‘rinlariga  (1) formulalar bo‘yicha ularning koordinatalari orqali ifodalanishini
qo‘yamiz va   ega bo‘lamiz.
16 р =a  ga ega bo‘lamiz. р =a-a radiusli, markazi koordinatalar boshida bo‘lgan aylana-
naning qutb tenglamasi bo‘ladi.
Qutb koordinatalar sistemasining polyusi  Oxy  to‘g‘ri burchakli koordinatalar
sistemasining boshi bilan va qutb o‘qi   Ox   musbat yarim o‘qi bilan ustma-ust tush-
sin.
1.3-§.Maktabda koordinatalar metodini o‘rganishning asosiy holatlari.
Geometrik  tadqiqotlarga  algebraik  xarakterni  berish  orqali , koordinatalar
metodi geometriyaga algebraning eng asosiy farqi-masalalarni yechish usullarining
umumiyligi.  Agar  arifmetika  va  elementar geometriyada, qoida bo‘yicha, har bir
masala uchun uni yechishning maxsus yo‘lini izlash bo‘lsa,algebra va analitik geo-
metriyada  har xil  masalalarga oson o‘zlashtiriladigan reja bo‘yicha yechishlar o‘t-
kaziladi.Algebraga tegishli geometriyaga o‘tkazilgan va shuning uchun masalalarni
yechishning yuqori umumiylikka egaligi - koordinatalar metodining asosiy baholi-
gini tuzadi.
Koordinatalar  metodining  ikkinchi  etishganligi  uni  qo‘llashda   murakkab
fazodagi  tasvirlanishlarni  ko‘rgazmali  ko‘rsatish  zarurligidan  qutqaradi. Maktab
kursi geometriyasida koordinatalar metodini  o‘rgatishning  quyidagi  maqsadlarini
ajratib o‘tsak bo‘ladi.
-  o‘quvchilar uchun masalalarni yechish va bir qator teoremalarni isbotlashning 
effektiv   metodini yaratish;
-   shu   metod   asosida   algebra   va   geometriyaning   tig‘iz   bog‘liqligini   ko‘rsatish,
-   o‘quvchilarning   hisoblash   va   grafika   madaniyatlarining   rivojlanishiga   yordam
berish.
  Maktabda  koordinatalar metodini o‘rgatish va uni har xil matematik masala-
larni   yechish   uchun   qo‘llashni   o‘rgatish   bir   necha   bosqichlardan   iborat.   Birinchi
bosqichda   asosiy   tushunchaga   ega   apparat   kiritiladi.   U   5-6-   sinflarda   yaxshi
qo‘llaniladi   va   geometriya   kursida   sistemalashtiriladi.   5-sinfda   o‘quvchilar
koordinata nuri bilan tanishadi. Bu keyinchalik manfiy sonlarni o‘raginshdan keyin
17 koordinata   to‘g‘ri   chizig‘igacha   to‘liqlanadi.   Hamda   6-sinfda   ratsional   sonlarni
kiritganidan keyin o‘quvchilar koordinata tekisligini o‘rganadi. Ikkinchi bosqichda
o‘quvchilar   to‘g‘ri   chiziqning   va   aylananing   tenglamalari   bilan   tanishadi.   Bu
tushunchalar algebrada ham, geometriyada ham  har xil mazmunga ega maqsadlar
bilan o‘rgatiladi. Shuning uchun o‘quvchilar ular orasidagi bog‘liqlikni ko‘rmaydi,
demak   metod   ma`nosini   ham   yaxshi   tushunmaydi.   8-sinf   algebra   kursida   asosiy
funktsiyalar   grafiklari     funktsiyaning   analitik   berilishi   bo‘yicha   hisoblanadigan
koordinatalar bo‘yicha nuqtalar ketma-ketligini tuzish orqali kiritiladi. Geometriya
kursida   to‘g‘ri   chiziq   va   aylana   tenglamalari   geometrik   xossalari   asosida   aniq
xossalarga ega nuqtalar to‘plami kabi ( ikki nuqtadan bir xil uzoqlashgan – to‘g‘ri
chiziq uchun, bitta nuqtadan – aylana uchun ) kiritiladi.
Koordinatalar   metodini   masalalar   yechishga   qo‘llashga   o‘rgatish   9-sinf
geometriyasida   o‘rgatiladi.   Buning   uchun   avvalo   metodni   qo‘llashning   asosiy
bosqichlari   beriladi,   so‘ng   bir   qator   masalalar   misolida   koordinatalar   metodini
to‘g‘ri  qo‘llash ko‘rsatiladi. Lekin koordinatalar  metodi masalalar  yechishning va
teoremalarni isbotlashning asosiy metodi deb hisoblash kerak emas. Koordinatalar
metodining   ham   kuchli   o‘quvchilar   uchun   ham   kuchli   bo‘lmagan   o‘quvchilar
uchun ham zarar ekanligi haqida keltirgan. Kuchli bo‘lmagan o‘quvchilar qatoriga
hisoblab   bilmaydigan   formulalarni   qiyinchilik   bilan   tushunadigan   va
yodlaydiganlarini   kiritsak   bo‘ladi.Bu   bolalar   uchun   geometriya   shunday   predmet
bo‘lar   edi,   u   yordamida   ular   umumiy   matematik   rivojlanish   kamchiliklarini
to‘ldiradi.   U   esa   aksincha   ularga   qo‘shimcha   yuk   bo‘ladi.   Koordinatalar   metodi
o‘rganilayotgan   geometrik   holatning   geometrik   ma`nosini   chetda   qoldiradi.
Berilgan   konkret   masalani   echadigan   atqaruvchi   tarbiyalanadi.   Matematik   –
tadqiqotchiga   zarur   geometrik   va   matematik   intutsiya   rivojlanmaydi,   bu   esa   o‘z
navbatida kuchli o‘quvchilar uchun qo‘rqishni tug‘diradi.
1.4-§. Koordinatalar metodining ma`nosi.
Koordinatalar  metodining ma`nosini keltirishdan oldin tarixga nazar tashlab
o‘tamiz.
18 Hozirgi vaqtda har hil sohadagi  ilm mutaxassislari  tekislikdagi  to‘g‘ri  bur-
chakli dekart koordinatalar haqida tushunchaga ega, chunki bu koordinatalar grafik
yordamida  bir o‘zgaruvchining  ikkinchisiga  bog‘liq ekanligini ko‘rsatish imkoni-
yatiga ega. «Dekart koordinatalar» degan atamasining o‘zi bu koordinatalar Dekart
tomonidan yechilgan degan yolg‘on fikrlashga olib boradi.  Haqiqatdan ham to‘g‘ri
burchakli  koordinatalar  geometriyada  miloddan avval qo‘llanib boshlagan. Alek-
sandriya  maktabining  qadimgi  matematigi  Appoloniy  Perikiy  ( miloddan  avval
III - II asrlarda yashagan) shu vaqtlari to‘g‘ri burchakli koordinatalardan foydalan-
gan.
To‘g‘ri burchakli koordinatalar yordamida shu vaqtlari ma`lum egri chiziqlar
parabola, giperbola va ellipslarni aniqladi va o‘rgandi.
Appoloniy ularni quyidagi tenglamalar bilan ko‘rsatgan.
-parabola
- geperbola
-ellips
bu yerda  p  va  q  musbat sonlar.
Tenglamalarni  u  shu  yuqorida  yozilgan   geometrik  formada  tasvirlanadi,
chunki shu paytlari algebraic  simvolikalar mavjud emas edi. Tenglamalarni  Apol-
loniy geometrik tushunchalardan foydalanib tasvirladi; - uning terminologiyasida
u tomonga ega kvadratning yuzi;   px  -  p  va  x  tomonlariga ega to‘g‘ri  to‘rtburchak-
ning yuzi va hokazo.Shu tenglamalar bilan egri chiziqlarning nomlari bog‘liq.Para-
bola grek  tilidan  tarjima qilganda tenglikni  aniqlaydi, yoki      yuzga ega to‘g‘ri
to‘rtburchakka teng bo‘ladi. Giperbola grek tilidan tarjima qilganda me`yoridan or-
tiq deganni bildiradi yoki kvadratning yuzi     to‘g‘ri to‘rtburchak yuzidan   px  dan
19 ortiq.Ellips grek tilidan tarjima qilganda yetmaslikni bildiradi yoki kvadratning yu-
zi to‘g‘ri to‘rtburchakning yuzidan kichik.
Dekart to‘g‘ri burchakli koordinatalarga ishoralarni tanlash qoidasini  kiritdi.
Ammo asosan u to‘g‘ri  burchakli koordinatalardan foydalanib tekislikdagi analitik
geometriyani tuzdi, shu bilan u geometriya va algebrani bog‘ladi.Shuni aytib o‘tish
kerakki,  Dekart bilan  bir vaqtda yana bir frantsuz matematigi  Ferma ham analitik
geometriyani tuzgan edi.
Analitik  geometriyaning  ma`nosi  shundan  iborat  u  geometriya va algebra
orasidagi bog‘liqlikni  o‘rnatdi.  Matematikaning  bu ikki bo‘limi Dekart vaqtlarida
rivojlanishning yuqori darajasiga etgan edi.  Lekin ular ming yillar davomida birbi-
ridan   mustaqil   ravishda   rivojlanib   kelgan   va   analitik   geometriyaning   kelib
chiqishi-dan keyin ular orasida kuchli bo‘lmagan bog‘liqlik paydo bo‘ldi.[6]
Koordinatalar sonlar  yordamida  tekislikdagi  yoki fazodagi ixtiyoriy nuqta-
ning vaziyatini aniqlab borishga yordam beradi.Bu har xil turdagi figuralarni sonlar
yordamida yozib shifrlashga imkoniyat beradi. Koordinatalar orasidagi munosabat-
lar faqat  bitta  nuqtani  aniqlab qolmasdan,nuqtalarning ba`zi to‘plamini aniqlaydi.
Masalan,  agarda abtsissasi ordinataga teng bo‘ladigan nuqtalarning barchasini bel-
gilasak   yoki     x      y   tenglamasini   qanoatlandiradigan   barcha   nuqtalarni
koordinatalar tekisligida   belgilasak, u holda   to‘g‘ri chiziq - birinchi va uchinchi
koordinata bur-chaklarining bissektrisalari hosil bo‘ladi.
Ayrim vaqtlarda «nuqtalar to‘plami» o‘rniga,«nuqtalarning geometrik o‘rni»
ishorasi   qo‘llaniladi.     Masalan,     x      y     munosabatini   qanoatlantiruvchi
nuqtalarning
geometrik o‘rni -bu birinchi va uchinchi koordinata burchagining bissektrisasi bo‘-
ladi.  Algebra  va geometriya  orasidagi bog‘liq, bir  tomondan  algebra ikkinchi to-
mondan  geometriya  bo‘lib,  matematikada  inqilobga  olib keldi.  U matematikani
uning  bo‘limlari  orasidagi  «Xitoy devori»  bo‘lmaydigandek  yagona ilm sifatida
qayta tikladi.
20 Koordinatalar  metodining ma`nosiga keladigan bo‘lsak, koordinatalar meto-
dining ma`nosi shundan iborat figuralarni tenglamalar ko‘rinishida berib va  har xil
geometrik munosabatlarni  koordinatalarda ifodalay  o‘tirib biz algebraning imkoni
yatlari yordamida geometrik masalani yecha olamiz. Va aksincha,koordinatalardan
foydalanib, algebraic  va  analitik munosabatlarni va faktlarni geometrik nuqtai na-
zardan tushuntirsa bo‘ladi va shunday qilib, geometriyani algebraik masalalarni ye-
chishga qo‘llashga bo‘ladi.
          Koordinatalar metodi -bu universal metodlardan biri.U algebra va geometriya
orasidagi   muntazam   bog‘liqlikni     ta`minlaydi.     Algebra   va   geometriya   bir-biri
bilan
bog‘lanib ko‘p natijalarni osonlashtiradi.
Maktab  kursi  geometriyasida  ba`zi hollarda koordinatalar metodi toza geo-
metrik  usullarga  qaraganda  teoremalarni  isbotlashda  va  ko‘plab masalalarni ye-
chishda ustunlikka ega [8].Koordinatalar metodi bitta geometrik murakkablik bilan
bog‘liq. Masala u yoki  bu koordinatalar sistemasini tanlashga bog‘liq har xil anali-
tik ko‘rinishni oladi.Faqat yetarli darajdagi tajriba koordinatalar sistemasini to‘g‘ri
tanlashga yordam beradi.
21 II BOB. KOORDINATALAR METODINI O‘RGATISHNING METODIK
ASOSLARI
2.1-§.Masalalarni koordinatalar metodi bilan yechishning bosqichlari.
Algebraik  va  geometrik  maslalarni  yechish  uchun quyidagi uchta bosqich
bajarilishi lozim.
1) masalani koordinata (analitik) tilga o‘tkazish;
2) analitik ifodani soddalashtirish;
3) teskari  o‘tkazish yoki koordinata tilidan masala formulirovka qilingan   termin-
lardan iborat tilga o‘tkazish;
Misol uchun algebraik va geometrik masalaga qaraymiz va yuqordagi 3-bos-
qichning bajarilishini koordinata metodi bilan yechganda ko‘rsatamiz.
1-masala.  
tenglamalar sistemasi nechta yechimga ega?
Yechish.
1-bosqich:   Geometrik   tilda   tenglamalar   bilan   berilgan   figuralar   nechta
nuqtada
22 kesishishini   aniqlashdan   iborat.   Sistemaning   birinchi   tenglamasi   bu   markazi
koordinatalar   boshida   va   1   radiusli   aylana   tenglamasi,   ikkinchisi   –   parabola
tenglamasi.
2-bosqich:     aylana   va   parabolani   yasash;   ularning   kesishish   nuqtalarini
aniqlash:
3-bosqich:   qo‘yilgan   savolga   javob   aylana   va   parabolaning   kesishish
nuqtalar
soni bo‘ladi.
2-masala.   Berilgan   ikki   nuqtadan   nuqtalar   to‘plamigacha   masofalari   teng
bo‘ladigan nuqtalar to‘plamini toping?
Yechish.   Berilgan   nuqtalarni   A   va   B   orqali   belgilaymiz.   Koordinatalar
sistemasini   shunday   qilib   tanlaymiz.   Ox   o‘qi   AB   to‘g‘ri   chizig‘i   bilan   ustmaust
tushsin   va   koordinatalar   boshi   A   nuqtasi   bo‘lsin.   So‘ng,   AB      a   deb   qabul
qilsak,   u   holda   tanlab   olingan   koordinatalar   sistemasida   A  0,0    va   B  a ,0  ,
C  x ,   y    nuqtasi   izlangan   nuqtalar   to‘plamiga   tegishli   bo‘ladi,   shunda   va   faqat
shunda,   agarda   AC      CB   yoki   AC   2      CB 2   bo‘lsa,   tekislikdagi   ikki   nuqta
orasidagi masofani hisoblash formulasidan foydalanib, quyidagiga ega bo‘lamiz:
    
u holda
Bu   oxirgi   tenglik   berilgan   masala   uchun   yaratilgan   holatning   algebraic
modeli   bo‘ladi.   Shu   bilan   masalaning   yechimini   topishning   birinchi   bosqichi
masalani koordinata tiliga o‘tkazish yakunlanadi.
Ikkinchi   bosqichda   olingan   ifodaning   soddalashtirilishi   bo‘lib   o‘tadi,
natijada quyidagi munosabatga ega bo‘lamiz:
23 Uchinchi bosqichda tenglama tilini geometriya tiliga o‘tkazish amalga
oshiriladi. Olingan tenglama Oy o‘qiga parallel va A nuqtasidan   masofada
joylashgan AB kesmaning o‘rta perpendikulyar to‘g‘ri chiziq tenglamasi bo‘ladi
2.2-§. Ikki nuqta orasidagi masofa.
Faraz qilaylik to‘g‘ri burchakli koordinatalar sistemasida   A(x
1 ,y
1 )  va  B(x
2 ,x
2 )
nuqtalar berilgan bo‘lib, bunda  ,   bo‘lsin ( 1-chizma ). 
A va B nuqtalar orasidagi masofani topish talab etiladi. Ko‘rinib turibdiki,   A
va  B  nuqtalar orasidagi masofa,     yo‘nalgan kesma uzunligiga teng. Bu
esa o‘z navbatida   to‘g‘ri burchakli uchburchakning gipotenuzasiga teng.
                           y
                                                             
                                                            
              
                                       o                                           x
                                     1-chizma
Shu gipotenuza uzunligini topsak, masala yechilgan bo‘ladi.
Uchburchakning   o‘qiga parallel tomonining uzunligi,   kesmaning 
o‘qiga   proyeksiyasi   uzunligiga,   yani     ga   teng.   Xuddi   shuningdek,   uning
  o‘qiga   parallel   tomonining   uzunligi     kesmaning   Oy   o‘qiga   proyeksiyasi
uzunligiga, yani   ga teng.
To‘g‘ri   burchakli     uchburchakka   Pifagor   teoremasini   tadbiq   etib
quyidagini topamiz:
Demak,  nuqtalar orasidagi masofa
                                                                  (1)
formula yordamida topiladi.
Garchi, nuqtalar orasidagi masofani beruvchi (1) formula   , 
  dan
iborat   farazda   chiqarilgan   bo‘lsada,   u   boshqa   hollarda   ham   o‘z   kuchini   saqlaydi.
24C Haqiqatdan ham,   ,     bo‘lsa,   =   ga teng. Agar   ,
  bo‘lsa   =   ga   teng   ,  
  bo‘lsa   A   va   B   nuqtalar
ustma-ust tushadi va  =0 bo‘ladi ( 2-chizma ).
                                    
     y                                              y
                                                                                    
                
       0                                     x                      0                                     x
                
                                2-chizma
Misol.  Uchburchak uchlarining koordinatalari berilgan  (-1; 2),  (5; 6), va
(1;3). Uning tomonlari uzunliklarini toping. 
                                                       y                 (5;6)   
                                                                     (1;3)
                                                              (-1;2)
                                                          0                               x            
                                                         3-chizma
1) AC tomonning uzunligini topamiz:
  Xuddi shuningdek  3-chizma
2.3-§. Kesmani berilgan nisbatda bo‘lish
To‘g‘ri   burchakli   dekart   koordinatalari   sistemasida   A(x
1 ,y
1 )   va   B(x
2 ,y
2 )   ikki
nuqta   berilgan   bo‘lsin.   Berilgan   nuqtalar   orqali   to‘g‘ri   chiziq   o‘tkazib,   unda
musbat yo‘nalishni aniqlasak, bu to‘g‘ri chiziq o‘qqa aylanadi. Bu o‘q koordinata
o‘qlariga parallel emas deb olaylik. Olingan o‘qda   A   va   B   nuqtalar     yo‘nalgan
kesmani aniqlaydi.
25 Faraz   qilaylik,     nuqtadan   farqli   bo‘lgan   (aytilgan   o‘qdagi)   nuqta
bo‘lsin.     kesmani     nisbatda bo‘luvchi  M nuqtaning koordinatasini
topish talab etiladi.
Eslatma.   Agar     nuqta   A   va   B   nuqtalar   orasida   yotsa     va  
kesmalarning   yo‘nalishi   bir   xil   bo‘lib,     musbat   son,     nuqta     kesmaning
tashqarisida   yotsa,     va     kesmalarning   yo‘nalishlari   qarama-qarshi   bo‘lib
 manfiy sondir, va aksincha.
Quyilgan masalani hal etish uchun   A, M  va   B  nuqtalarni koordinata o‘qlariga
proyeksiyalaymiz: Ular   lardan iborat bo‘ladi. 
        y
                                             B   
      B
y
      M
y                          M
      A
y               A
      0         A
x         M
x      B
x         x       
  
                                             8-chizma
Ko‘rinib turibdiki,     nuqta     yo‘nalgan kesmani     nisbatda bo‘ladi,
yani 
Agar     ekanligini   nazarga   olsak,     tenglikdan
 ekanligini topamiz.
Xuddi shu yo‘l bilan   ni topamiz. Shunday qilib, berilgan
kesmani   nisbatda bo‘luvchi nuqtaning koordinatalari
,    
formulalar yordami bilan topiladi.
Agar     nuqta     yo‘nalgan  kesmaning o‘rtasida  bo‘lsa   =1 bo‘lib
yuqoridagi formulalar quyidagi ko‘rinishni oladi:
 ,    
26 X ULOSA
Bizga   ma’lumki   funksiyaning   Tekislikda   koordinatalar   metodi   analitik
geometriya fanining muhim rivojlanayotgan tarmoqlaridaan biri bo‘lib hisoblanadi.
Ayniqsa   To‘g‘ri   chiziqda   koordinatalar   metodi   jarayoni   salohiyati   va   amaliy
qo‘llana bilishi jihatidan muhim ahamiyat kasb etadi va u juda ko‘p tushunchalarni
o‘z   ichiga   oladi.   Koordinatalar     ikki   nuqta   orasidagi   masofa   ,   Kesmani   berilgan
nisbatda   bo‘lish. ustida     amalini   bajara   olish   –   matematik   analiz   asoslari   fanini
yaxshi   o‘zlashtirish,   unga   tegishli   bo‘lgan   tushunchalar   va   turli   masalalarni
yechishga, ularni oson hal qilishga imkon beradi. 
Men kurs ishini yozish davomida quyidagilarni o‘rgandim:
1.  O‘q ustida yo‘nalgan kesmalar.
2. Yo‘nalgan kesmalar ustida chiziqli amallar.
4.To‘g‘ri burchakli koordinatalar sistemasi haqida 
5.Qutb koordinatalar  
6.To‘g‘ri burchakli koordinatalar va qutb koordinatalar orasidagi bog‘liqlik
7.Maktabda koordinatalar metodini o‘rganishning asosiy holatlari
8.Koordinatalar metodining ma`nosi.  
9.Ikki nuqta orasidagi masofa
10.Kesmani berilgan nisbatda bo‘lish
        Men ushbu kurs ishini tayyorlash davomida  To‘g‘ri chiziqda koordinatalar
metodi   ta’rifi, to‘g‘ri   chiziqda   koordinatalar   metodi   teoremalar   va   ularning
isbotlari,   koordinatalar  metodining  ma`nosi ,  chiziqli   koordinatalar  metodi   doir
27 ko‘plab misollar,   tekislikda koordinatalar metodi   tizimlar va ularning tatbiqlari
bilan tanishib chiqdim.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1.   Karimov.   I.A.   “Barlkamol   avlod-kelajagimiz   poydevori”,   T.   “O‘zbekiston”,
1998.
2.   Karimov   I.   A.   Yuksak   ma’naviyat   engilmas   kuch,   Toshkent,   “Ma’naviyat”,
2008. 
3. Azamov A va boshqalar “Geometriya” darslik, Toshkent “ Yangiyo‘l poligraph
service”, 2009. 
4. Dodajonov N.D., Jo‘raeva M. Sh. Geometriya, 1-qism, Toshkent, “O‘qituvchi”,
1996. 
5. Mishin V. I. Metodika prepodavaniya matematiki v sredney shkole: Chastnaya
metodika:   Ucheb   posobie   dlya   studentov   ped.   in-tov   po   fiz.-   mat.   spets   /   A.   Ya.
Blox, V. A. Gusev, G. V. Dorofeev – M. Prosveshenie 1987. 
6.   Mirzaaxmedov   M.A.,   Rahimqoriev   A.A.   6-sinfda   matematika\\   o‘qituvchilar
uchun qo‘llanma, T:O‘qituvchi, 2005 
7. Nasritdinov G‘.N va boshqalar, Matematka 6-sinf uchun darslik, T:”Nashriyot-
matbaa uyi”,2012 
8.   Pogorelov,   A.   V.   Geometriya   dlya   7-11   klassov   sredney   shkoli   -   M:
Prosve щ enie, 1990.
  9. Pontryagin, L. S. Znakomstvo s visshey matematiki. Metod koordinat [Tekst] –
M. Nauka, 1987. 
28 29

Tekislikda koordinatalar metodi

Купить
  • Похожие документы

  • Ikkinchi tartibli sirtning asimptotik konusi va diametral tekisligi
  • Fazoda tekislik va to`g`ri chiziqning o`zaro joylashuvi
  • Bir pallali giperboloid va giperbolik paraboloidning to’g’ri chiziqli yasovchilari
  • Ikkinchi tartibli chiziqni tenglamasiga ko’ra yasash
  • Tekislik va to‘g‘ri chiziqning o‘zaro vaziyati

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha