Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 3.9MB
Покупки 0
Дата загрузки 06 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

Alisher Norboyev

Дата регистрации 06 Май 2025

0 Продаж

Trigonometrik funksiyalarni ayniy shakl almashtirish metodlari

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
     
                          SAMARQAND   –   2025
1Tirogonometrik ifodalarni ayniy almashtirish
metodlari mavzusida
KURS ISHI MAVZU: TRIGINOMETRIK IFODALARNI AYNIY
ALMASHTIRISH METODLARI
MUNDARIJA
I.BOB: TRIGONOMETRIA HAQIDA ASOSIY TUSHUNCHALAR ................ 5
1.1.TRIGONOMETRIYANING RIVOJLANISH TARIXI .................................. 5
1.2.TRIGONOMETRIK ASOSIY FORMULALAR ........................................... 14
II.BOB:TRIGONOMETRIK IFODALARNI AYNIY ALMASHTIRISHLAR 
VA IFODALARNI SODDALASHTIRISHGA DOIR MISOLLAR YECHISH 
METODIKASI ......................................................................................................... 20
2.1. TRIGONOMETRIK IFODALARNI AYNIY ALMASHTIRISHLAR ........ 20
2.2. TRIGONOMETRIK IFODALARNI SODDALASHTIRISHGA DOIR 
MISOLLAR YECHISH METODIKASI ............................................................. 25
XULOSA ................................................................................................................... 34
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR. ............................................................... 35
2 KIRISH
Shavkat   Mirziyoyevning   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   lavozimiga
kirishish   tantanali   marosimiga   bag‘ishlangan   Oliy   Majlis   palatalarining   qo‘shma
majlisidagi nutqida “ Biz yoshlarga doir davlat   siyosatini hech og‘ishmasdan,   -
qat’iyat   bilan   davom   ettiramiz.   Nafaqat   davom   ettiramiz,   balki   bu   siyosatni
eng   ustuvor   vazifamiz   sifatida   bugun   zamon   talab   qilayotgan   yuksak
darajaga   ko‘taramiz.   Yoshlarimizning   mustaqil   fikrlaydigan,   yuksak
intellektual   va   ma’naviy   salohiyatga   ega   bo‘lib,   dunyo   miqyosida   o‘z
tengdoshlariga   hech   qaysi   sohada   bo‘sh   kelmaydigan   insonlar   bo‘lib   kamol
topishi,   baxtli   bo‘lishi   uchun   davlatimiz   va   jamiyatimizning   bor   kuch   va
imkoniyatlarini safarbar etamiz ” deb ta’kidlagan edi.
O‘zbekistonning   kelajagi,   uning   istiqboli,birinchi   navbatda   yoshlar
tarbiyasiga,   ularni   sog‘lom   qilib   o‘stirishga,   milliy   g‘oya,   milliy   mafkura   va   o‘z
vataniga   sadoqat   ruhida   tarbiyalashga   bog‘liq   bo‘lib,   bu   murakkab   jarayonni
muvaffaqiyatli   amalga   oshirish   mustaqil   mamlakatning   eng   dolzarb   vazifalaridan
biridir.   Shuning   uchun   ham,   Prezidentimiz   Islom   Abdug‘aniyevich   Karimovning
“Mamlakatimizning   istiqboli   yosh   avlodlarimiz   qanday   tarbiya   topishiga,   qanday
ma’naviy   fazilatlar   egasi   bo‘lib   voyaga   yetishiga,   farzandlarimizning   hayotga
nechog‘lik faol munosabati    bo‘lishiga, qanday oliy maqsadlarga xizmat  qilishiga
bog‘liq   ekanligini   hamisha   yodda   tutishimiz   kerak”   deb   ta’kidlagani   bejiz   emas.
Shu   boisdan   ham   bugungi   kunda   yoshlarning   ta’lim-tarbiyasi   mustaqil
O‘zbekistonning davlat siyosatida ustivor ahamiyat kasb etmoqda.
Bugungi   kunda   trigonometriya   uchburchaklar   tomonlari   burchaklari   va
uzunliklari   qiymatlari   o rtasidagi   bog liqlikni   o rganuvchi   hamda   trigonometrikʻ ʻ ʻ
funksiyalarning algebraik o ziga xosliklarini tahlil qiluvchi matematikaning mikro	
ʻ
bo limidir.Trigonometriya   tarixi   astronomiya   bilan   uzviy   bog liq,   chunki   aynan	
ʻ ʻ
shu   fan   muammolarini   hal   qilish   uchun   qadimgi   olimlar   uchburchakdagi   turli
miqdorlarning   nisbatlarini   o rganishni   boshlaganlar.   Qadimgi   Bobil   olimlarining	
ʻ
tadqiqotlari   bilan   bog liq   bo lgan   burchak   (daraja)   o lchov   birliklarining   kelib	
ʻ ʻ ʻ
chiqishi   ko pgina   amaliy   fanlarda   qo llaniladigan   zamonaviy   o nli   sanoq	
ʻ ʻ ʻ
3 sistemasiga   asos   bo lgan   seksagesimal   hisob   tizimiga   asoslanadi.  ʻ Trigonometriya
dastlab astronomiyaning bir qismi sifatida mavjud bo lgan deb taxmin qilinadi. Va	
ʻ
vaqt   o'tishi   bilan   bu   fanni   inson   faoliyatining   turli   sohalarida   qo'llash   maqsadga
muvofiqligi paydo bo'ldi. Bular, xususan, astronomiya, dengiz va aeronavigatsiya,
akustika,   optika,   elektronika,   arxitektura   va   boshqalar.   Shuningdek,   o sha	
ʻ
davrlarning   eng   muhim   yutuqlaridan   biri   bu   to g ri   burchakli   uchburchaklarda	
ʻ ʻ
oyoqlar   va   gipotenuzaning   nisbatlarini   aniqlash   bo lib,   keyinchalik   bu   Pifagor	
ʻ
teoremasi   nomi   bilan   mashhur   bo ldi.   Qadimgi   Yunonistonda   trigonometriyaning	
ʻ
rivojlanish   tarixi   astronom   Ptolemey   nomi   bilan   bog'liq   -   dunyoning   geosentrik
tizimining   muallifi   bo'lib,   u   hukmronlik   qilgan.   Trigonometrik   qatorlarning
umumiy   nazariyasi   va   hosil   bo lgan   qatorlarning   yaqinlashuvini   o rganish   Eyler	
ʻ ʻ
tadqiqotining ob yekti bo lmagan. Biroq, u bilan bog'liq muammolarni hal qilishda	
ʼ ʻ
u   bu   sohada   ko'plab   kashfiyotlar   qildi.   Aynan   uning   ishi   tufayli   trigonometriya
tarixi   davom   etdi.   U   o z   asarlarida   qisqacha   sferik   trigonometriya   masalalariga	
ʻ
ham to xtalib o tgan. Trigonometriya tarixi va uning rivojlanishidagi roli. tabiiy va	
ʻ ʻ
matematika fanlari o'rganilmoqda va hozirgi kungacha.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Triginometrik   ifodalarni   ayniy   almashtirish
metodlari amalyotda qo llanilishi.	
ʻ
Kurs   ishining   maqsadi:   Triginometrik   ifodalarni   ayniy   almashtirish
metodlari haqida maktab o quvchilarida ko nikma hosil qilish.	
ʻ ʻ
Kurs ishining vazifalari:  Kurs ishi quyidagi vazifalarni o’z ichiga oladi:
1. Triginometriya  haqida tushunchaga ega bo lish.	
ʻ
2. Triginometrik ifodalarni ayniy almashtirishlarni  yechish.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati:   kurs   ishidan   maktab   o’quvchilari,
abituriyentlar,   akademik   litsey   va   kasb-hunar   kolleji   talabalari   triginometrik
ifodalarni   ayniy   almashtirishga   doir   bilimlarini   mustahkamlashda   foydalanishlari
mumkin.
Kurs   ishning   hajmi   va   tuzilishi:   Kurs   ishi   kirish,   ikki ta   bob,   to’rtta   reja,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
4 I.BOB: TRIGONOMETRIA HAQIDA ASOSIY TUSHUNCHALAR
1.1.TRIGONOMETRIYANING RIVOJLANISH TARIXI
"Trigonometriya" atamasi
Matematikaning ushbu bo limiga o z nomini bergan atamaning o zi birinchiʻ ʻ ʻ
marta   1505-yilda   nemis   matematigi   Pitiskus   tomonidan   kitob   sarlavhasida
topilgan. "Trigonometriya" so'zi yunoncha bo'lib, "men uchburchakni o'lchayman"
degan   ma'noni   anglatadi.   Aniqroq   qilib   aytadigan   bo'lsak,   biz   bu   raqamning
so'zma-so'z   o'lchovi   haqida   emas,   balki   uning   yechimi,   ya'ni   ma'lum   bo'lganlar
yordamida   uning   noma'lum   elementlarining   qiymatlarini   aniqlash   haqida
bormoqda.
Trigonometriya haqida umumiy ma'lumot
Trigonometriya   tarixi   ikki   ming   yildan   ko'proq   vaqt   oldin   boshlangan.
Dastlab, uning paydo bo'lishi uchburchakning burchaklari va tomonlari nisbatlarini
aniqlashtirish   zarurati   bilan   bog'liq   edi.   Tadqiqot   jarayonida   ma'lum   bo'ldiki,
matematikbu nisbatlarni ifodalash uchun dastlab raqamli jadvallar sifatida tuzilgan
maxsus trigonometrik funksiyalarni kiritish talab etiladi. Matematikaga oid ko plab	
ʻ
fanlar   uchun   trigonometriya   tarixi   rivojlanishga   turtki   bergan.   Qadimgi   Bobil
olimlarining   tadqiqotlari   bilan   bog liq   bo lgan   burchak   (daraja)   o lchov	
ʻ ʻ ʻ
birliklarining   kelib   chiqishi   ko pgina   amaliy   fanlarda   qo llaniladigan   zamonaviy	
ʻ ʻ
o nli   sanoq   sistemasiga   asos   bo lgan   seksagesimal   hisob   tizimiga   asoslanadi.	
ʻ ʻ
Trigonometriya   dastlab   astronomiyaning   bir   qismi   sifatida   mavjud   bo lgan   deb	
ʻ
taxmin qilinadi. Keyin u arxitekturada qo'llanila boshlandi. Va vaqt o'tishi bilan bu
fanni   inson   faoliyatining   turli   sohalarida   qo'llash   maqsadga   muvofiqligi   paydo
bo'ldi.   Bular,   xususan,   astronomiya,   dengiz   va   aeronavigatsiya,   akustika,   optika,
elektronika, arxitektura va boshqalar.
Ilk asrlardagi trigonometriya
Omon   qolgan   ilmiy   yodgorliklar   to g risidagi   ma lumotlarga   asoslanib,	
ʻ ʻ ʼ
tadqiqotchilar   trigonometriyaning   paydo   bo lish   tarixi   uchburchaklarni   (sferik)
ʻ
yechish   yo llarini   topish   haqida   birinchi   o ylagan   yunon   astronomi   Hipparxning	
ʻ ʻ
5 ishi bilan bog liq degan xulosaga kelishdi. Uning asarlari miloddan avvalgi 2-asrgaʻ
tegishli.
Trigonometriya tarixi
Shuningdek,   o sha   davrlarning   eng   muhim   yutuqlaridan   biri   bu   to g ri	
ʻ ʻ ʻ
burchakli uchburchaklarda oyoqlar va gipotenuzaning nisbatlarini aniqlash bo lib,	
ʻ
keyinchalik   bu   Pifagor   teoremasi   nomi   bilan   mashhur   bo ldi.   Qadimgi	
ʻ
Yunonistonda trigonometriyaning rivojlanish tarixi astronom Ptolemey nomi bilan
bog'liq - dunyoning geosentrik tizimining muallifi bo'lib, u hukmronlik qilgan.
Kopernikga .Yunon   astronomlari   sinus,   kosinus   va   tangenslarni
bilishmagan.   Ular   aylana   akkordining   qiymatini   ayiruvchi   yoy   yordamida   topish
uchun   jadvallardan   foydalanganlar.   Akkordni   o'lchash   birliklari   darajalar,
daqiqalar   va   soniyalar   edi.   Bir   daraja   radiusning   oltmishdan   biriga   teng   edi.
Shuningdek,   qadimgi   yunonlarning   tadqiqotlari   sferik   trigonometriyaning
rivojlanishini   ilgari   surdi.   Jumladan,   Evklid   o'zining   "Prinsiplari"   asarida   turli
diametrli   sharlar   hajmlari   nisbatlarining   qonuniyatlari   haqida   teorema   beradi.
Uning bu boradagi  ishlari  turdosh bilim sohalari  rivojida o‘ziga xos turtki bo‘ldi.
Bular,   xususan,   astronomik   asboblar   texnologiyasi,   kartografik   proyeksiyalar
nazariyasi, osmon koordinatalari tizimi va boshqalar.
O rta asrlar: hind olimlarining tadqiqotlari	
ʻ
Hindistonlik   o rta   asr   astronomlari   katta   muvaffaqiyatlarga   erishdilar.   IV	
ʻ
asrda   antik   fanning   nobud   bo lishi   matematika   markazining   Hindistonga	
ʻ
ko chishiga   sabab   bo ldi.   Trigonometriyaning   matematika   ta’limotining   alohida	
ʻ ʻ
bo’limi   sifatida   tarixi   o’rta   asrlarda   boshlangan.   O'shanda   olimlar   akkordlarni
sinuslar   bilan   almashtirdilar.   Ushbu   kashfiyot   to'g'ri   burchakli   uchburchakning
tomonlari   va  burchaklarini   o'rganish   bilan   bog'liq  funktsiyalarni   kiritish   imkonini
berdi.   Ya'ni,   o'shanda   trigonometriya   astronomiyadan   ajralib,   matematikaning   bir
tarmog'iga aylana boshlagan. Birinchi sinuslar jadvallari Aryabxatada bo lgan, ular	
ʻ
3 o
,   4 o
,   5 o
  orqali   chizilgan..   Keyinchalik,   jadvallarning   batafsil   versiyalari   paydo
bo'ldi: xususan, Bhaskara sinuslar jadvalini berdi.1 o.
Trigonometriyaning paydo bo'lishi va rivojlanishi tarixi
6 Trigonometriyaga   oid   birinchi   maxsus   risola   X-XI   asrlarda   paydo   bo lgan.ʻ
Uning   muallifi   Markaziy   Osiyolik   olim   Al-Beruniy   edi.   Va   o'zining   asosiy   asari
"Canon Mas'ud" (III kitob)da o'rta asr muallifi trigonometriyaga yanada chuqurroq
kirib, sinuslar jadvalini (qadam 15 ') va teglar jadvalini (1 ° qadam bilan) beradi.).
Evropada trigonometriyaning rivojlanish tarixi
Arab risolalari lotin tiliga tarjima qilingandan so ng (XII-XIII asrlar) hind va	
ʻ
fors   olimlarining   aksariyat   g oyalari   Yevropa   fani   tomonidan   o zlashtirildi.	
ʻ ʻ
Evropada trigonometriya haqida birinchi eslatma 12-asrga to'g'ri keladi.
Tadqiqotchilarning fikriga ko'ra, Evropada trigonometriya tarixi "To'g'ridan-to'g'ri
va teskari akkordlar haqida to'rtta risola" asarining muallifi bo'lgan ingliz Richard
Uollingford   nomi   bilan   bog'liq.   Aynan   uning   ishi   butunlay   trigonometriyaga
bag'ishlangan   birinchi   ish   bo'ldi.   15-asrga   kelib,   ko plab   mualliflar   o z   asarlarida	
ʻ ʻ
trigonometrik funksiyalarni eslatib o tishgan.	
ʻ
Trigonometriya tarixi: Hozirgi zamon
Zamonaviy   davrda   ko pchilik   olimlar   trigonometriyaning   nafaqat	
ʻ
astronomiya   va   astrologiyada,   balki   hayotning   boshqa   sohalarida   ham   o ta	
ʻ
muhimligini   anglay   boshladilar.   Bu,   birinchi   navbatda,   uzoq   masofali   dengiz
sayohatlarida   artilleriya,   optika   va   navigatsiya.   Shu   sababli,   16-asrning   ikkinchi
yarmida   bu   mavzu   o'sha   davrning   ko'plab   taniqli   kishilarini,   jumladan   Nikolay
Kopernik, Iogannes Kepler, Fransua Vietani qiziqtirdi. Kopernik o zining “Osmon	
ʻ
sferalarining inqiloblari to g risida” (1543) risolasida trigonometriyaga bir qancha	
ʻ ʻ
boblarni   bag ishlagan.   Biroz   vaqt   o'tgach,   60-yillardaXVI   asrda   Kopernikning	
ʻ
shogirdi   Retik   o'zining   "Astronomiyaning   optik   qismi"   asarida   o'n   besh   xonali
trigonometrik   jadvallarni   beradi.   Trigonometriya   tarixi   qisqacha   Fransua   Viet
"Matematik kanon"da (1579) tekislik va sferik trigonometriyaning to liq va tizimli,	
ʻ
isbotlanmagan bo lsa-da tavsifini beradi. Albrecht Dyurer esa sinusoidni dunyoga	
ʻ
keltirgan.
Leonhard Eylerning xizmatlari
Trigonometriyaga   zamonaviy   mazmun   va   ko rinish   berish   Leonhard	
ʻ
Eylerning   xizmati   edi.   Uning   “Cheksizlar   tahliliga   kirish”   (1748)   risolasida
7 “trigonometrik funksiyalar”  atamasining  ta’rifi  mavjud  bo‘lib,  u hozirgi  zamonga
tengdir.   Shunday   qilib,   bu   olim   teskari   funktsiyalarni   aniqlay   oldi.   Lekin   bu
hammasi   emas.   Trigonometrik   funksiyalarni   butun   son   chizig ida   aniqlashʻ
Eylerning   nafaqat   ruxsat   etilgan   manfiy   burchaklarni,   balki   360°   dan   katta
burchaklarni  ham  o rganishi  tufayli   mumkin  bo ldi.  Aynan  u  o'z  asarlarida   to'g'ri	
ʻ ʻ
burchakning   kosinus   va   tangensi   manfiy   ekanligini   birinchi   bo'lib   isbotlagan.
Kosinus   va   sinusning   butun   son   darajalarining   kengayishi   ham   bu   olimning
xizmatlariga   aylandi.   Trigonometrik   qatorlarning   umumiy   nazariyasi   va   hosil
bo lgan   qatorlarning   yaqinlashuvini   o rganish   Eyler   tadqiqotining   ob yekti	
ʻ ʻ ʼ
bo lmagan.   Biroq,  u  bilan  bog'liq   muammolarni  hal  qilishda   u  bu  sohada  ko'plab
ʻ
kashfiyotlar qildi. Aynan uning ishi tufayli trigonometriya tarixi davom etdi. U o z	
ʻ
asarlarida   qisqacha   sferik   trigonometriya   masalalariga   ham   to xtalib   o tgan.	
ʻ ʻ
Burchak birliklarining trigonometriyaning kelib chiqish tarixi ham mavjud.
Trigonometriyani qo llash sohalari 	
ʻ
Trigonometriya   amaliy   fan   emas;   haqiqiy   kundalik   hayotda   uning
muammolari   kamdan-kam   qo'llaniladi.   Biroq,   bu   fakt   uning   ahamiyatini
kamaytirmaydi.   Masalan,   astronomlarga   yaqin   yulduzlargacha   bo'lgan   masofani
aniq   o'lchash   va   sun'iy   yo'ldosh   navigatsiya   tizimlarini   boshqarish   imkonini
beruvchi   triangulyatsiya   texnikasi   juda   muhim.   Trigonometriya   shuningdek
navigatsiya,   musiqa   nazariyasi,   akustika,   optika,   moliyaviy   bozor   tahlili,
elektronika,   ehtimollar   nazariyasi,   statistika,   biologiya,   tibbiyotda   (masalan,
ultratovush   tekshiruvlari,   ultratovush   va   kompyuter   tomografiyasini   ochishda),
farmatsevtika,   kimyo,   sonlar   nazariyasi,   seysmologiya,   meteorologiya,
okeanologiya, kartografiya, fizikaning ko plab sohalari, topografiya va geodeziya,	
ʻ
arxitektura,   fonetika,   iqtisodiyot,   elektron   texnika,   mashinasozlik,   kompyuter
grafikasi,   kristallografiya   va   boshqalar   Trigonometriya   tarixi   va   uning
rivojlanishidagi   roli.   tabiiy   va   matematika   fanlari   o'rganilmoqda   va   hozirgi
kungacha. Ehtimol, kelajakda uni qo'llash sohalari yanada ko'proq bo'ladi.
Asosiy tushunchalarning kelib chiqish tarixi
8 Trigonometriyaning  paydo  bo lishi   va  rivojlanishi   tarixi   bir   asrdan  ko proqʻ ʻ
vaqtni   o z   ichiga   oladi.   Matematika   fanining   ushbu   bo'limiga   asos   bo'lgan	
ʻ
tushunchalarning   kiritilishi   ham   bir   zumda   bo'lmagan.trigonometriyaning
rivojlanish tarixi va uning tabiiy-matematika fanlarini o‘rganishdagi o‘rni
Demak,   "sinus"   tushunchasi   juda   uzoq   tarixga   ega.   Uchburchaklar   va
doiralar   segmentlarining   turli   nisbatlarini   eslatish   miloddan   avvalgi   3-asrga   oid
ilmiy   ishlarda   uchraydi.   IshlarEvklid,   Arximed,   Pergalik   Apolloniy   kabi   buyuk
qadimgi olimlar bu munosabatlarning birinchi tadqiqotlarini o'z ichiga oladi. Yangi
kashfiyotlar   muayyan   terminologik   tushuntirishlarni   talab   qildi.   Shunday   qilib,
hind  olimi   Aryabhata   akkordga  "jiva"   nomini   beradi,   bu  "kamon"   degan   ma'noni
anglatadi. Arab matematika matnlari  lotin tiliga tarjima qilinganda, bu atama bir-
biriga   chambarchas   bog‘liq   bo‘lgan   sinus   (ya’ni   “egilish”)   bilan   almashtirildi.
"Kosinus" so'zi ancha keyin paydo bo'lgan. Bu atama lotincha “qo‘shimcha sinus”
iborasining   qisqartirilgan   versiyasidir.   Tangenslarning   paydo   bo lishi   soya	
ʻ
uzunligini   aniqlash   masalasini   dekodlash   bilan   bog liq.   “Tangens”   atamasi   10-	
ʻ
asrda   arab   matematigi   Abul-Vafo   tomonidan   kiritilgan   bo lib,   u   tangens   va	
ʻ
kotangentlarni   aniqlashning  birinchi   jadvallarini  tuzgan.   Ammo  evropalik  olimlar
bu yutuqlar haqida bilishmagan. Nemis matematigi va astronomi Regimontan 1467
yilda   bu   tushunchalarni   qayta   kashf   etadi.   Tangens   teoremasning   isboti   uning
xizmatlaridir.   Va   bu   atama   “tegishli”   deb   tarjima   qilingan.   Biz   avvalo
trigonometriya   bo`limi   bilan   yaqindan   tanishishimiz   zarur.trigonometriya   nima?
Biz   uning   graduslarini   qanday   o`lchaymiz?   Birlik   aylana   nima?keltirish
formulalari   nima?formulalarni   qanday   keltirib   chiqaramiz   avvalo   shularga   javob
topa   olishimiz   zarur   bo`ladi.SHuning   uchun   men   birinchi   navbatda
trigonometriyaga kirish sifatida uning barcha formulalarini ko`rsatib o`taman.
Geometriya kursida  graduslarda  ifodalangan  burchakning  sinusi,   kosinusi   va
tangensi  kiritilgan  edi.  Bu  burchak  0°  dan  180°  gacha   bo‘lgan   oraliqda  qaralgan.
Ixtiyoriy burchakning sinusi va kosinusi quyidagicha ta’riflanadi:
9 1-T   a’   r   i   f   .   α   burchakning   sinusi   deb   (1;   0)   nuqtani   koor-   dinatalar   boshi
atrofida α burchakka burish natijasida hosil bo‘lgan nuqtaning ordinatasiga aytiladi
(sinα kabi belgilanadi).
2-T a’ r i f  . α burchakning kosinusi deb (1; 0) nuqtani koordinatalar boshi atrofida
α   burchakka   burish   natijasida   hosil   bo‘lgan   nuqtaning   abssissasiga   aytiladi   (cosα
kabi belgilanadi).
bu nuqtaning abssissasi 0 ga teng, shuning uchun
10 11 12 13 1.2. TRIGONOMETRIK ASOSIY FORMULALAR  
14 15 16 17 18 19 II.BOB:TRIGONOMETRIK IFODALARNI AYNIY ALMASHTIRISHLAR
VA IFODALARNI SODDALASHTIRISHGA DOIR MISOLLAR YECHISH
METODIKASI
2.1. TRIGONOMETRIK IFODALARNI AYNIY ALMASHTIRISHLAR
20 Maktab   matematika   kursining   trigonometriya   bo’limida   juda   ko’p   ayniy
munosabatlar, jumladan, quyidagi munosabatlar o’rganiladi:
1. Trigonometrik funksiyalarning birini ikkinchisi  orqali ifodalaydigan ayniy
almashtirishlar. 
2. Trigonometrik ifodalarni soddalashtirishdagi ayniy almashtirishlar. 
3. Trigonometrik ayniyatlarni isbotlashdagi ayniy almashtirishlar.
4. Trigonometrik tenglamalarni yechishdagi ayniy almashtirishlar. 
Avval   matemat і ka,   key і n   esa   boshqa   fanlar.   Shunday   ekan   maktab
o`quvch і lar і ga   matemat і ka   darslar і n і   s і fatl і   o`t і sh,   dars   samaradorl і g і n і   osh і r і sh,
yang і   metodlardan   foydalan і sh   kab і   vaz і falar   bugung і   kunn і ng   dolzarb   vaz і falar і
h і soblanad і .   Bu   borada   O‘zbek і ston   Respubl і kas і   Prez і dent і n і ng   2020-y і l   7-
maydag і   “Matemat і ka   sohas і dag і   ta`l і m   s і fat і n і   osh і r і sh   va   і lm і y-tadq і qotlarn і
r і vojlant і r і sh chora-tadb і rlar і  to`g`r і s і da”g і  PQ-4708-son qaror і  dastur і lamal bo`l і b
x і zmat   q і l і sh і   shubhas і z.1   Qarorga   ko`ra   2020   —   2023-y і llarda   O‘zbek і ston
Respubl і kas і da   matemat і ka   fanlar і   bo‘y і cha   ta’l і m   s і fat і n і   yaxsh і lash,   і lm і y-
tadq і qotlarn і ng nat і jadorl і g і  va amal і y aham і yat і n і  osh і r і shn і ng maqsadl і  dastur і n і
і shlab   ch і q і sh   va   boshqa   muh і m   vaz і falar   belg і lab   ber і ld і .   Maktab   matemat і ka
21 kurs і n і ng   tr і gonometr і ya   bo’l і m і da   juda   ko’p   ayn і y   munosabatlar,   jumladan,
quy і dag і  munosabatlar o’rgan і lad і : 
1. Tr і gonometr і k funks і yalarn і ng b і r і n і   і kk і nch і s і   orqal і   і fodalayd і gan ayn і y
almasht і r і shlar. 
2. Tr і gonometr і k  і fodalarn і  soddalasht і r і shdag і  ayn і y almasht і r і shlar. 
3. Tr і gonometr і k ayn і yatlarn і   і sbotlashdag і  ayn і y almasht і r і shlar. 
4.   Tr і gonometr і k   tenglamalarn і   yech і shdag і   ayn і y   almasht і r і shlar.
Yuqor і dag і lardan ko’r і nad і k і , tr і gonometr і ya kurs і da ayn і y almasht і r і shlar muh і m
o’r і nn і   egallayd і .   І X   s і nf   geometr і ya   kurs і da   tr і gonometr і k   funks і yalarga   ta’r і f
ber і lgan і dan so’ng, to’rtta tr і gonometr і k funks і yalarn і   o’zaro bog’lovch і   quy і dag і
uchta   ayn і yat   o’rgan і lad і Bu   ayn і yatlarn і   kelt і r і b   ch і qar і sh   maktab   geometr і ya
kurs і da   batafs і l   bayon   q і l і ngan.   Bu   ayn і yatdardan   yana   quy і dag і   uchta   ayn і yat
kelt і r і b   ch і qar і lad і :   Yuqor і dag і   ayn і yatlar   tr і gonometr і k   і fodalarn і   h і soblashda
bajar і lad і gan   ayn і y   shakl   almasht і r і shlarda   eng   ko’p   і shlat і lad і gan   ayn і yatlar
bo’l і b   h і soblanad і .   O’q і tuvch і   o’quvch і larga   і ld і zl і   і fodalar   ust і da   bajar і lad і gan
tr і gonometr і k ayn і y shakl almasht і r і shlarn і  bajar і shga aloh і da e’t і bor ber і sh loz і m.
Masalan,   і fodan і   olayl і k.   Bun і   h і soblayd і gan   bo’lsak,   tengl і g і   o’r і nl і   bo’lad і .
O’quvch і larga   va   tengl і klarn і ng   ma’nos і n і   tushunt і r і sh   loz і m.   Bu   erda   q і ymat   І
chorakdag і ,   esa   ІІІ   chorakdag і   q і ymat   ekanl і g і n і   geometr і k   nuqta і   nazar і dan
ko’rsat і b   tushunt і r і sh   maqsadga   muvof і q.   Bundan   tashqar і      n і ng   an і q   son
q і ymatlar і da   ham   bu   і fodalarn і   h і soblash   loz і m.   Masalan,   bo’lganda   shun і ng
uchun   ,   ammo   .   Demak,   ekan.   O’quvch і lar   ayn і y   shakl   almasht і r і shlarn і   yaxsh і
o’zlasht і r і shlar і   uchun   b і r і nch і dan   tr і gonometr і k   funks і yalar   ta’r і f і n і ,   ulardan
b і r і n і   і kk і nch і s і   orqal і   і fodalovch і   va   asos і y   ayn і yatlar   kab і   formulalarn і
b і l і shlar і ga,   і kk і nch і dan   esa   ana   shu   formulalarn і   tr і gonometr і k   і foda   ber і l і sh і ga
qarab   tadb і q   q і la   ol і sh   malakalar і ga   bog’l і qd і r.   Maktab   matemat і ka   kurs і dag і
tr і gonometr і k   ayn і y   shakl   almasht і r і shlarn і   og’zak і   bajar і shga   o’quvch і larn і
o’rgat і sh   ularda   mant і q і y   matemat і k   tafakkurn і   shakllant і rad і .   O’q і tuvch і   b і ror
tr і gonometr і k   і fodan і ng   shakl і n і   almasht і r і shn і   bajar і shdan   old і n   o’quvch і larga
eng sodda bo’lgan og’zak і  tr і gonometr і k mashqlardan namunalarn і  doskaga yoz і b,
22 o’quvch і lardan   tezroq   og’zak і   soddalasht і r і shn і   bajar і shlar і n і   talab   q і l і sh і
o’quvch і larn і   tr і gonometr і k   ayn і yat   va   formulalarn і   esda   do і mo   saqlashlar і ga
і mkon   yaratad і .:Yuqoridagilardan   ko’rinadiki,   trigonometriya   kursida   ayniy
almashtirishlar muhim o’rinni egallaydi. IX sinf geometriya kursida trigonometrik
funksiyalarga   ta’rif   berilganidan   so’ng,   to’rtta   trigonometrik   funksiyalarni   o’zaro
bog’lovchi quyidagi uchta ayniyat o’rganiladi:
  .
sincos
.3 ;
cos sin
.2 ;1sincos.1 22
a a
ctga aa
tga aa
 
Bu   ayniyatlarni   keltirib   chiqarish   maktab   geometriya   kursida   batafsil   bayon
qilingan. Bu ayniyatdardan yana quyidagi uchta ayniyat keltirib chiqariladi:.	1	sin	
1	.3	;	1	cos	
1	.2	;1	.1	2	2	2	2	a	ctg	a	a	tg	a	ctga	tga						
        
Yuqoridagi   ayniyatlar   trigonometrik   ifodalarni   hisoblashda   bajariladigan
ayniy shakl almashtirishlarda eng ko’p ishlatiladigan ayniyatlar bo’lib hisoblanadi.
O’qituvchi   o’quvchilarga   ildizli   ifodalar   ustida   bajariladigan   trigonometrik   ayniy
shakl almashtirishlarni bajarishga alohida e’tibor berish lozim. Masalan, 	
2	cos	1
ifodani   olaylik.   Buni   hisoblaydigan   bo’lsak,  	
		sin	cos	1 2		
  tengligi   o’rinli
bo’ladi. 
O’quvchilarga  	
		sin	cos	1 2		
  va  			sin	cos	1 2		
  tengliklarning
ma’nosini   tushuntirish   lozim.   Bu   erda  	
		sin	cos	1 2		
  qiymat   I   chorakdagi,	
		sin	cos	1
2		
 esa III chorakdagi qiymat ekanligini geometrik nuqtai nazaridan
ko’rsatib   tushuntirish   maqsadga   muvofiq.     Bundan   tashqari      ning   aniq   son
qiymatlarida   ham   bu   ifodalarni   hisoblash   lozim.   Masalan,  	
3
		   bo’lganda
23 ,	2
3	
3	sin		 shuning uchun 	
2
3	cos	1	2			 , ammo  2 3
3sinsin 




		
. Demak,	
		sin	cos	1
2		
 ekan.
24 2.2. TRIGONOMETRIK IFODALARNI SODDALASHTIRISHGA DOIR
MISOLLAR YECHISH METODIKASI
O’quvchilar   ayniy   shakl   almashtirishlarni   yaxshi   o’zlashtirishlari   uchun
birinchidan   trigonometrik   funksiyalar   ta’rifini,   ulardan   birini   ikkinchisi   orqali
ifodalovchi va asosiy ayniyatlar kabi formulalarni bilishlariga, ikkinchidan esa ana
shu   formulalarni   trigonometrik   ifoda   berilishiga   qarab   tadbiq   qila   olish
malakalariga   bog’liqdir.   Maktab   matematika   kursidagi   trigonometrik   ayniy   shakl
almashtirishlarni   og’zaki   bajarishga   o’quvchilarni   o’rgatish   ularda   mantiqiy
matematik   tafakkurni   shakllantiradi.   O’qituvchi   biror   trigonometrik   ifodaning
shaklini almashtirishni bajarishdan oldin o’quvchilarga eng sodda bo’lgan og’zaki
trigonometrik   mashqlardan   namunalarni   doskaga   yozib,   o’quvchilardan   tezroq
og’zaki   soddalashtirishni   bajarishlarini   talab   qilishi   o’quvchilarni   trigonometrik
ayniyat va formulalarni esda doimo saqlashlariga imkon yaratadi. 
Masalan,;	cos	;1	;	1	;	;	cos	sin	
);	cos	1)(	cos	1(	;	sin	1	;	cos	1	2	2	

	

			
				
				
tg	ctg
tg	tg	ctg	ctg
tg	tg					
			
 
Bundan   keyin   o’qituvchi   murakkabrok   trigonometrik   almashtirishlarni
ko’rsatishi maqsadga muvofiqdir.
   1-misol.   (1–sin	
 )(1+sin	 )–cos 2	
 ifodani soddalashtiring.
1-usul.	
			
		.0	cos	cos	1	1	cos	cos	1	1	
cos	sin	1	cos	sin	1	sin	1	
2	2	2	2	
2	2	2	
									
							
a	a	a	a	
a				
2-usul. 	
		 ;011)cos(sin1 cossin1cossin1sin1
22 222
 
		
			 a
2-mis o l. 	
1	cos	sin	
1	cos	sin	
6	6	
4	4	
		
		
x	x	
x	x  if o d a ni s o dd a l a shtiring. 	
		
		
		
		
.3
2	
)1	(cos	cos3	
)1	(cos	cos2	
1	cos	cos	cos3	cos3	1	
1	cos	cos	cos2	1	
1	cos	cos	1	
1	cos	cos	1	
1	cos	sin	
1	cos	sin	
1	cos	sin	
1	cos	sin
22 22
6642 442 63
2 42
2
63
2 42
2
66 44	
	
							
					
	
			
				
		
					
		
x	x	
x	x	
x	x	x	x	
x	x	x	
x	x	
x	x	
x	x	
x	x	
x	x	
x	x
25 3-misol.   					
			 ctgсosсos

 
)sin()sin( )()(
 ayniyatni  isbotlang. 
.
sincos
cossin2 coscos2 sincoscossinsincoscossin sinsincoscossinsincoscos
)sin()sin( )()(	
	
	
		
		
								
								
				
			
ctgсosсos
 
 

 
4 - misol.  	
		
	 2 2
secsec1 coscos1
 
 ifodani soddalashtiring. 	
	
.cos
1coscos coscos1
cos 1cos cos1
cos 11
1 cos1
secsec1 cos1
2
2 22
22 2
22
2 2				
			
	
		
		
		
		
		
	



 

 

  сos
сosсos
сos сosсos
Yuqoridagilardan   ko’rinadiki,   trigonometriya   kursida   ayniy   almashtirishlar
muhim   o’rin   egallaydi.   O’quvchilar   trigonometrik   ayniy   shakl   almashtirishlarni
yaxshi   o’zlashtirishlari   uchun   birinchidan,   trigonometrik   funksiyalarni   birini
ikkinchisi  orqali   ifodalovchi  va   asosiy   ayniyat   kabi   formulalarni,  ikkinchidan   esa
shu   formulalarni   trigonometrik   ifodani   berilishiga   qarab   tadbiq   qila   olish
malakalariga   bog’liqdir.   Trigonometrik   ayniy   shakl   almashtirishlarni   bajarish
uchun quyidagi formulalarni bilishlari kerak: 
1.  Asosiy trigonometrik ayniyatlar: 
;,)12(
2,
cos 1
sec)4);(,
sincos
)3 ;,)12(
2,
cos sin
)2;1cossin)1 22
Znnnctg Znntg





 




	
						
		
		
				
.	),	(	,	sin
1	cos	)5	Z	n	n	ec							
Bu ayniyatlardan kelib chiqadigan formulalar quyidagilardir: 	
.	,	2	1	)1	Z	n	n	ctg	tg		
	
								
	
.,,cos1)3 .,)12(
2,sec1)2
22 22
Znecctg Znntg
 




				
			
1-misol.  Ayniyatni isbotlang.	
.)1	2(2	,2	cos	sin5	)1	2)(2	(	cos	2	

	

							n	tg	tg							
26 Isboti:
.2)cos(sin2cossin5cossincos2cossin4sin2 cossin51
cos sin2
2
cos sin
coscossin5)12)(2(cos
2222 22
 









										
		
	

						 tgtg
2-misol.  Ayniyatni isbotlang: 	
		
						
		
.
cossin cos
cossin cossinsin1 sin1
sincos
cos sin
sin1)sin1)((sin1. .,
2.)sin1)((sin1
2222				
	
		
			
	
	

						
						
ctgctgtgИсботи Znctgctgtg


 
 




 




II. Ikki burchak yig’indisi va ayirmasining trigonometrik funksiyalari. 
								sin	cos	cos	sin	sin	)1			
		
		
			
..1
)4 .),12(
2,, .
1)3 sinsincoscoscos)2
Zπn,nβα,β,α
ctgctg ctgctg
ctg Znntgtg tgtg
tg


 



  
 			
				
					
		
				
					

1-misol.   cos15 o
 ni hisoblang.  
Hisoblash.	
					0	0	0	0	0	0	0	30	sin	45	sin	30	cos	45	cos	)	30	45	cos(	15	cos	
		.	9659,0	2	6	4
1	
2
1	
2
2	
2
3	
2
2							
2-mis o l.   sin15 o
 ni his o bl a ng . 
H isoblash	
	.2	6	4
1	
2
1	
2
2	
2
3	
2
2	30	sin	45	cos	30	cos	45	sin	)	30	45	sin(	15	sin	0	0	0	0	0	0	0										
Xuddi   shuningdek,   tg15 o
=2– 3
,   stg15 o
=2+ 3
,         sec15 o
=	
2	6   larni
hisoblash mumkin. 
3-misol.   ))((
1 22 22	
		


 
tgaatg
tgatg tgatg
 ayniyatni isbotlang. 
27 ).()( 111.
22 22				
		
		
		
		
		
	
 
 

 

 
tgtg tgtg tgtg
tgtg tgtg
tgtg tgtg
Исботи
4-misol.   sin(	
 +	 )	 sin(	 -	 )=sin 2	
–sin 2	
     ayniyatni isbotlang. 	
.	sin	sin	sin	sin	sin	sin	sin	sin	
)	sin	1(	sin	)	sin	1(	sin	cos	sin	cos	sin	
)	sin	cos	cos	sin)(	sin	cos	cos	sin(	)	sin()	sin(	
2	2	2	2	2	2	2	2	
2	2	2	2	2	2	2	2	
								
								
												
						
							
							Isboti
Keltirish formulalari:
;cos)cos(,sin
2cos)3 ;sin)2sin(,cos
23
sin)2 ;sin)sin(,cos
2sin)1	
						
						
					





 




 





;)(,
2)6 ;)(,
2)5 ;cos)2cos(,sin
23
cos)4	
						
						
					
ctgctgtgctg tgtgctgtg





 




 





 
IV. Ikkilangan va uchlangan burchakning trigonometrik funksiyalari: 	
	
;,,2
2 1
2)4 ;),12(
2,2
1 2
2)3 ;sincos2cos)2;cossin22sin)1
2 2 22
Znna
ctgctg
ctg Znna
tgtg
tg

 




 			
		
		
		
					
;),12(
2,2
3 31
3)7 ;cos3cos43cos)6;sin4sin33sin)5
32 33






 
Znna
tgtg tg
tg	
				
		
					
28 ;	4	
cos3	3s	co	cos	)	12	;	4	
3	sin	sin3	sin	)	11	
;	2	
2	cos	1	cos	)	10	;	2	
2	cos	1	sin	)9	
;	,	3	3	1
3	3	)8	
3	3	
2	2	
2
3	
						
				
		
			
				
				

	

				
		Z	n	n	
tg
tg	tg	ctg           
1-misol.  sin	
 sin(60 o
–	 )	 sin(60 o
+	 )=	4
1 sin3	
   ayniyatni isbotlang. 	
	
.3sin
41
sin4sin3
41 sin
43
sin)sin60(sinsin)60sin()60sin(sin.
3 220200				
						
 




Isboti
2-misol.   cos
 cos(60 o
––	 )	 cos(60 o
+	 )=	4
1 cos3	
   ayniyatni isbotlang. 
3-misol.   tg	
 tg(60 o
–	 )	 tg(60 o
+	 )=tg3	   ayniyatni isbotlang. 
Bu   ayniyatlardan   foydalanib,   quyidagi   trigonometrik   ifodalarni   osonlikcha
hisoblash mumkin: 	
.	18	66	54	6	)	
;	8
3	30	cos4
1	70	cos	50	cos	10	cos	)	
;	8
3	
2
3	
4
1	60	sin4
1	20	3	sin4
1	80	sin	40	sin	20	sin	)	
0	0	0	0	
0	0	0	0	
0	0	0	0	0	
tg	tg	tg	tg	в
б
a	
			
				
							
4-misol.   sin3	
 cos 3	
+sin 3	
cos3	 =	4
3 sin	
   ayniyatni isbotlang.	
.	4	sin4
3	)	3	cos	sin	cos	3	sin(4
3	
4	
3	sin	sin3	3	cos	
4	
cos3	3	cos	3	sin	3	cos	sin	cos	3	sin	.	3	3	
								
							
					
				Isboti
 
5-misol .  cos	
 cos2	 cos4	   ifodani soddalashtiring. 
Yechish. Berilgan ifodani  sin	
   ga ko’paytiramiz hamda bo’lamiz. 
.
sin8 8sin
sin 8sin
2 1
2 1
2 1
sin 4cos4sin
2 1
2 1 sin 4cos22sin
2 1
sin sin42	

	
	
	
	
		
	
			
	
			













 
 сos
сosсosсos
29     6-misol.   tg4 –sec4	 =	a	a	
a	a	
2	cos	2	sin	
2	cos	2	sin	

   ayniyatni isbotlang. 
V . Yarim argumentning trigonometrik funksiyalari 
;
2cos1
2cos)2;
2cos1
2sin)1	
			 

	
			
;
cos1 cos1
2)4 ;,12;
cos1 cos1
2)3	

		
		
	

 


ctg Znntg	
		
	;	,	;	cos	1
sin	
sin
cos	1	
2	)6	
;	,	;	sin
cos	1	
cos	1
sin	
2	)5	
Z	n	n	ctg	
Z	n	n	tg	
						
						
		
	

		
		
	

	
1-misol.  	
'	30	7 0	tg
  ni hisoblang.
Yechish.  	
		
		
			
			
.2	2	3	6	
4	
8	3	4	2	4	6	4	
2	6	2	6	
2	6	2	6	4	
2	6	4
1	
2	6	4
1	1	
15	sin	
15	cos	1	'	30	7	0
0	0	
				
					
		
				
	

		
			tg
2-misol.  	
2
3	
15	1	
15	1	
0	2	
0	2	
	

tg
tg   ni isbotlang.
Isboti.  	
.	2
3	30	cos	
30	cos	1	
30	cos	1	1	
30	cos	1	
30	cos	1	1	
15	1	
15	1	0	
0
0
0
0	
0	2	
0	2	
		

		

		
	

tg
tg
VI. Trigonometrik funksiyalar ko’paytmasini yig’indiga keltirish formulalari: 	
		
		
	
;)cos()cos(
2 1
sinsin)3 ;)cos()cos(
2 1
coscos)2 ;)sin()sin(
2 1
cossin)1							
						
					
  
 Misol.   cos	
 +cos(	 +2	 )+...+cos(	 +	 )   ifodani soddalashtiring. 
30 Yechish. Berilgan ifodani 2	sin	  ga ko’paytiramiz va bo’lamiz. 


 )2cos(
2sin)cos(
2sincos
2sin
2sin 1	
								


















2sin
2sin
2sin2 1
)cos(
2sin...	
							 n	
	
	
		
	
		
	
		
	
			...	β	α	β	α	β	α	β	α	2
3	sin	2
5	sin	2	sin	2
3	sin	
	
	
		
	
		
	
		
	
			...	β	α	β	α	β	α	β	α	2
3	sin	2
5	sin	2	sin	2
3	sin	
.	β	
βn	α	β	n	
βn	α	β	n	
β	
β	α	β	n	α	β	β	n	α	β	n	α	
2	sin	
2	cos	2
1	sin	
2	cos	2
1	sin2
2	sin
1	
2	sin	2	
1	2	sin	
2	sin
1	
2	
1	2	sin	2	
1	2	sin	

	
			

	
				
	
	


	
		
	
			

	
			
	
			
  VII. Trigonometrik funksiyalar yig’indisi va ayirmasining formulalari: 
;
2sin
2sin2coscos)4 ;
2cos
2cos2coscos)3 ;
2cos
2sin2sinsin)2 ;
2cos
2sin2sinsin)1	
						
						
						
					


 

 

 

	
;	),1	2(2	,	,	cos	cos	
)	sin(	)5	
	

				
			Z	n	n	tg	tg						
				
	
.
sinsin )sin(
)8 ;,,,
sinsin )sin(
)7 ;),12(
2,,
coscos )sin(
)6	
		
				
					
				
					
			
 
 
 
 




 

ctgctg Znnctgctg Znntgtg
31 1-misol.  						)	cos(	cos	cos	cos							2	cos	2	cos	2	cos4									
ayniyatni isbotlang.
Isboti.	
.	2	cos	2	cos	2	cos4	
4	
2	cos	4	
2	cos2	2	cos2	2	
2	cos	2	cos	2	cos2	
2	cos	2	cos2	2	cos	2	cos2	)	cos(	cos	cos	cos	
						
																			
																		
				
											
	
							
																
2-misol .  Agar	
									
coscoscos22sinsinsin 222
 lsa,bo'
  
tenglikning o’rinli ekanligini isbotlang.
Isboti.   Shartga ko’ra  	
						   u holda	
																	2	)	(	sin	sin	sin	2	)	(	sin	sin	sin	2	sin	sin	sin	2	2	2	2	2	2	2	2	2													
															1	)	(2	cos	2	cos	2	cos	2
1	2	2	
)	(2	cos	1	
2	
2	cos	1	
2	
2	cos	1									
				
.	cos	cos	cos2	cos	cos)	cos(2	cos	cos)	cos(2	
)	cos(	)	cos()	cos(	)	(	cos2	)	cos()	cos(	
2
1	2	
											
												
					
										
VII.   Trigonometrik   funksiyalarni   yarim   argumentning   tangensi   orqali
ifodalash: 	
	
;),12(
21 22
sin)1
2 Znna
a
tg a
tg
a 
		
	
;),12(
21 21
cos)2
22
Znna
a
tg a
tg
a 
 
	
;),12(
22,
21 22
)3
2 




 Znna
a
a
tg a
tg
tga	

32 33 XULOSA
Xulosa o’rnida shuni  aytishimiz  mukinki, o’qituvchi  bilim  uzatuvchi  rolidan
o’quv   jarayonini   tashkil   qiluvchi,   o’qish   faoliyatini   boshqaruvchi,   o’quvchilar
faolligini   psixologik   va   pedagogik   jihatdan   oqilona   qo’llab   quvvatlab
rivojlantiruvchi   roliga   o’tishi,   deb   hisoblaymiz.Matematika   o`qitish   metodikasi
fani   ,Trigonometrik   ifodalarni   ayniy   almashtirish   metodlari   mavzusi   yuzasidan
chuqur   bilimga   ega   bo`ldim.Men   har   bir   misollarni   alohida   tahlil   qilib,qanday
isbotlashlarni o`rganib chiqdim.Bilim doiramdan kelib chiqqan holda kurs ishimni
yozdim.Trigonometriya   fanini   eng   birinchi   tarixini   o`rganib   chiqdim   va   dastlab
qaysi   olimlar   fanga   asos   solganini,qaysi   davlatlarda   keng   tarqalganini   ham
o`rganishga   muvaffaq   bo`ldim.Trigonometriya   tarixidan   so`ng   uning   asosiy
mazmuni so`ngra qiymatlar jadvali,formulalarini ham ko`rsatib o`tdim.xulosa qilib
aytganda   trigonometrik   ifodalarga   barcha   bo`limni   olsak   bo`ladi.   Masalan:
trigonometrik  tenglama,   tengsizlik,   parametrik  tenglama,   teskari  tenglamalar   ham
misol   bo`la   oladi.   Yuqoridagilardan   ko’rinadiki,   trigonometriya   kursida   ayniy
almashtirishlar   muhim   o’rin   egallaydi.   O’quvchilar   trigonometrik   ayniy   shakl
almashtirishlarni   yaxshi   o’zlashtirishlari   uchun   birinchidan,   trigonometrik
funksiyalarni   birini   ikkinchisi   orqali   ifodalovchi   va   asosiy   ayniyat   kabi
formulalarni,   ikkinchidan   esa   shu   formulalarni   trigonometrik   ifodani   berilishiga
qarab   tadbiq   qila   olish   malakalariga   bog’liqdir.   O’quvchilar   ayniy   shakl
almashtirishlarni   yaxshi   o’zlashtirishlari   uchun   birinchidan   trigonometrik
funksiyalar   ta’rifini,   ulardan   birini   ikkinchisi   orqali   ifodalovchi   va   asosiy
ayniyatlar   kabi   formulalarni   bilishlariga,   ikkinchidan   esa   ana   shu   formulalarni
trigonometrik   ifoda   berilishiga   qarab   tadbiq   qila   olish   malakalariga   bog’liqdir.
Maktab matematika kursidagi  trigonometrik ayniy shakl  almashtirishlarni  og’zaki
bajarishga   o’quvchilarni   o’rgatish   ularda   mantiqiy   matematik   tafakkurni
shakllantiradi.   O’qituvchi   biror   trigonometrik   ifodaning   shaklini   almashtirishni
bajarishdan   oldin   o’quvchilarga   eng   sodda   bo’lgan   og’zaki   trigonometrik
mashqlardan   namunalarni   doskaga   yozib,   o’quvchilardan   tezroq   og’zaki
34 soddalashtirishni bajarishlarini talab qilishi o’quvchilarni trigonometrik ayniyat va
formulalarni esda doimo saqlashlariga imkon yaratadi. 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.
1. Sh.Al і nov,O.R.Xolmuhammedov,M.A.M і rzaxmedov. 9
2. algebra  2022-y‖ і l www.b і l і mdon.uz
3. www.z і yonet.uz
4. www.lex.uz
5. www.matemat і ka.ru
6. Fadeev.   D.   K,   Sominskiy.I.S.   “Sbornik   zadach   po   algebra”.   М .   Наука ,
1977 г .
7. Proskuryakov I. B. “Sbornik zadach po lineynoy algebre”. « Наука », 1978 г .
8. Abdullaev N. va boshqalar, Algebradan laboratoriya topshiriqlari, T., Univ.,
9. Iskandarov R, Nazarov R “Algebra sonlar nazariyasi”. I, II-qism 
10. Novosyolov S.I. “Sonlar nazariyasi asoslari”.  
11. Internet ma’lumotlari 
35
Купить
  • Похожие документы

  • Funksiya tushunchasi
  • Boshlang`ich funksiya va aniqmas integral
  • Makroiqtisodiyot test savollari
  • Iqtisodiy siyosatga kirish test savollari
  • Biznes test savollari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha