Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 1.0MB
Покупки 3
Дата загрузки 28 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Алгебра

Продавец

Bohodir Jalolov

Vektorlarning elementar geometriyada tadbiqlari

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI 
TERMIZ DAVLAT PEDAGOGIKA INSTITUTI 
MATEMATIKA VA INFORMATIKA FAKULTETI 
MATEMATIKA VA INFORMATIKA YO’NALISHI
BARATOVA YULIYANING
GEOMETRIYA fanidan
KURS ISHI
 
                              
1 MUNDARIJA 
KIRISH…………………………………………………………………….…...….9
   I BOB.  Vektorlar algebrasi  elementlari……………………………….……...11 
I.1. Vektor haqida tushuncha……………………………………………….….....11
I.2. Vektor ustida chiziqli amallar……………………………………….....….....15 
I.3. Vektorning o’qdagi proyeksiyasi……………………………………….…....18 
   II BOB. Vektorlarning geometrik masalalarga tatbiqlari………………….…21
II.1. Vektorlar skalyar ko’paytmasining geometrik masalalarga tadbiqlari….…..21
II.2. Ikki vektorning vektor ko’paytmasi va geometrik masalalarga tadbiqlari.….23
II.3. Uch vektor aralash ko’paytmasining geometrik masalalarga tadbiqlari….…24 
   Xulosa……………………………………………….………………………...25
   Foydalanilgan adabiyotlar va manbalar ro’yxati……………………………...26
   Ilovalar …………………………………………………………………....…..27
2 KI R I S H
        O`zb е kiston   R е spublikasining   “Ta’lim   to`g`risida”   gi   Qonuni   va   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”   yuksak   umumiy   madaniyatga,   kasb–hunar
ko`nikmalariga,   ijodiy   va   ijtimoiy   faollikka,   mantiqiy   mushohada   qilish   hamda
ijtimoiy   hayotdagi   muammolarning   oqilona   е chimlarini   topish   mahoratiga   ega
bo`lgan,   istiqbol   vazifalarini   odilona   baholay   oladigan   kadrlar   yangi   avlodini
shakllantirish,   shuningd е k,   har   tomonlama   barkamol,   ta’lim   va   kasb–hunar
dasturlarini   ongli   ravishda   mukammal   o`zlashtirgan,   mas’uliyatli   fuqarolarni
tarbiyalashni nazarda tutgan p е dagogik g`oyani ilgari suradi. 
    Istiqlol tufayli o`zining mustaqil taraqqiyot yo`lidan borayotgan jamiyatimiz kun
sayin   d е mokratlashib,   davlat,   jamiyat   va   shaxs   munosabatlari   tobora   ko`proq
mantiqiy   mushohada   qilish   tamoyillariga   asoslanmoqda.   Ta’lim   tizimi   oldidagi
davlat   buyurtmasi   O`zb е kiston   R е spublikasi   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”
ning asosiy g`oyalarida o`z aksini topgan.
        Jamiyat   rivojlanishining   hozirgi   bosqichida   barkamol   insonni   tarbiyalash   eng
asosiy,   k е chiktirib   bo`lmaydigan   muhim   vazifalardan   biridir.   Birinchi
Pr е zid е ntimiz Islom Karimov ta’kidlaganid е k: “Sog`lom avlodni tarbiyalash buyuk
davlat poyd е vorini, faravon hayot asosini qurish d е ganidir”. Shu jihatdan olganda,
mamlakatimizda   sog`lom   avlod   dasturi   harakatining   k е ng   tus   olgani,   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”   asosida   ta’lim–tarbiya   tizimining   tubdan   isloh
etilayotgani   ham   ana   shu   ulug`vor   vazifani   amalga   oshirish   yo`lidagi   muhim
qadamdir. 
     O`zb е kiston R е spublikasi mustaqil Davlat suv е r е nligini qo`lga kiritgan birinchi
kunlaridanoq uzluksiz ta’lim tizimida amalga oshirilayotgan k е ng islohotlar milliy
ta’lim–tarbiya   tizimini   takomillashtirishga,   zamon   talablari   bilan
uyg`unlashtirilgan,   jahon   andozalari   darajasiga   mos   “milliy   mod е lni”   hayotga
tadbiq   qilishga   qaratildi.   Jamiyatimizdagi   fuqarolar   tafakkurini   yangilash,   milliy
o`zlikni   anglash,   milliy   va   umumbashariy   qadriyatlarni   o`zlashtirish   orqali,
o`quvchilarning   ist е ’dodlari,   qobiliyatlarini   tadqiq   etish,   est е tik   tafakkurini
shakllantirish   va   rivojlantirish   davlat   umummilliy   siyosati   darajasidagi
3 masalalardan   biri   sifatid   b е lgilab   b е rilishi   yosh   avlodni   har   tomonlama   kamol
toptirish   uchun   ta’lim–   tarbiyaning   barcha   sohalarida,   ularning   omillari   va
vositalarini   ishga   solishni   taqozo   etmoqda.   b е lgilab   b е rilishi   yosh   avlodni   har
tomonlama kamol   toptirish  uchun  ta’lim–  tarbiyaning  barcha sohalarida,  ularning
omillari va vositalarini ishga solishni taqozo etmoqda. 
Kurs   ishining   maqsadi:   Talabalarga   geometriyani   o’qitishning   an’anaviy
talim   metodi   haqida   umumiy   ma'lumotlar   va   ularning   o'ziga   xos   xususiyatlarini
tushuntirish,   ular   yordamida   dasturi   tuzishni   va   uni   o’qiy   olishni   o’rgatish   orqali
talabalarni geometriya fanlariga qiziqishlarini yanada oshirish.
Kurs ishining vazifasi:   Bo’lajak geometriya o’qituvchilariga an’anviy talim
metodi   bo’yicha   tayyorgarlik   tizimi   mazmunining   nazariy   va   amaliy   holatini
o’rganish   va   tahlil   qilish;   -talabalarga   turli   loyihalarni   tasvirlashdagi   o’ziga   xos
xususiyatlarni va   ularning turlari haqida tushunchalar berish va takomillashtirish; -
talabalarning mavzu yuzasidan bilim, ko'nikma va malakasini shakllantirish.
Kurs   ishining   ob’yekti:   Oliy   ta’lim   tizimida   “Matematika”   bakalavriyat
ta’lim yo’nalishi talabalariga nazariy va amaliy ta’lim berish jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Bo’lajak   muhandislarni   tayyorlash
bo’yicha   tahsil   olayotgan   talabalarning   geometriya   muhandisligi   ilmini   egallash
jarayonidagi ta’lim mazmuni va texnologiyasi.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi:   Kurs ishi kirish, ikki bob, to’rt paragraf,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
4 I BOB. Vektorlar algebrasi elementlari
1.1. Vektor haqida tushuncha
        Vektor   algebra   chiziqli   tenglamalar   tizimlari,   vektorlar,   matritsalar,   vektor
bo'shliqlari   va   ularning   chiziqli   o'zgarishini   o'rganadigan   matematikaning   bir
bo'limi.   Bu   muhandislik,   differentsial   tenglamalarni   echish,   funktsional   tahlil,
operatsiyalarni tadqiq qilish, kompyuter grafikalari va boshqalar kabi sohalar bilan
bog'liq.
        Chiziqli   algebraning   yana   bir   sohasi   -   bu   fizika,   chunki   bu   orqali   fizikaviy
hodisalarni vektorlar yordamida tasvirlab, ularni o'rganishni rivojlantirish mumkin
edi. Bu koinotni yaxshiroq tushunishga imkon berdi
        Vektorli   algebra   1,   i,   j   va   k   kvaternionlarni   (haqiqiy   sonlarni   kengaytirish),
shuningdek Gibbs va Heaviside tomonidan ilgari  surilgan dekart  geometriyasidan
kelib chiqqan bo'lib, ular vektorlar uchun vosita bo'lib xizmat qilishini tushungan.
turli jismoniy hodisalarni ifodalaydi.
        Vektorlar   yo'naltirilgan   chiziqlar   bilan   ifodalanadi   va   qo'shish,   ayirish   va
haqiqiy   sonlarga   ko'paytirish   kabi   operatsiyalar   geometrik   usullar   orqali
aniqlanadi.
        Vektorlarning   tavsifi   va   ularning   amallari   komponentlar   deb   nomlangan
raqamlar   bilan   bajariladi.   Ushbu   turdagi   tavsif   geometrik   tasvirlash   natijasidir,
chunki koordinatalar tizimidan foydalaniladi.
       Vektorlarning tavsifi koordinatalar tizimidan yoki har qanday geometrik tasvir
turidan qat'iy nazar tuziladi.
    Kosmosdagi raqamlarni o'rganish ularni bir yoki bir nechta o'lchamlarda bo'lishi
mumkin bo'lgan mos yozuvlar tizimida aks ettirish orqali amalga oshiriladi. Asosiy
tizimlar qatoriga quyidagilar kiradi:
        Bir   o'lchovli   tizim,  bu   bitta   nuqta   (O)   kelib   chiqishni   anglatadigan   va  boshqa
nuqta (P) o'lchovni (uzunlikni) va uning yo'nalishini belgilaydigan to'g'ri chiziq:
5         To'rtburchaklar   koordinatalar   tizimi   (ikki   o'lchovli),   u   x   o'qi   va   y   o'qi   deb
ataladigan   ikkita   perpendikulyar   chiziqdan   iborat   bo'lib,   ular   nuqta   (O)   kelib
chiqish   nuqtasidan   o'tadi;   shu   tarzda   samolyot   kvadrant   deb   nomlangan   to'rt
mintaqaga  bo'linadi.  Bu   holda  tekislikdagi  nuqta  (P)  o'qlar  va  P  o'rtasida   mavjud
bo'lgan masofalar bilan beriladi.
    Qutb koordinatalar tizimi (ikki o'lchovli). Bu holda tizim qutb deb ataladigan O
nuqtadan   (kelib   chiqishi)   va   qutb   o'qi   deb   ataladigan   O   dan   kelib   chiqadigan
nurdan   iborat.  Bu   holda   samolyotning  P   nuqtasi   qutb  va   qutb  o'qiga   ishora   qilib,
boshlanish va P nuqta orasidagi  masofadan hosil bo'lgan burchak (between) bilan
beriladi.
    Kelib chiqishi kosmosdagi O nuqta bo'lgan uchta perpendikulyar chiziq (x, y, z)
tomonidan tashkil etilgan to'rtburchaklar uch o'lchovli tizim. Uch 
koordinata   tekisligi   hosil   bo'ladi:   xy,   xz   va   yz;   kosmik   oktantlar   deb   nomlangan
sakkiz   mintaqaga   bo'linadi.   Fazodagi   P   nuqtaning   havolasi   tekisliklar   va   P
orasidagi masofalar bilan berilgan.
 Kattaliklar
    Kattalik - bu ba'zi bir jismoniy hodisalar singari raqamli qiymat orqali hisoblash
yoki   o'lchash   mumkin   bo'lgan   jismoniy   miqdor;   ammo,   ko'p   marta   ushbu
hodisalarni   raqamli   emas,   balki   boshqa   omillar   bilan   tavsiflash   imkoniga   ega
bo'lish zarur. Shuning uchun kattaliklar ikki turga bo'linadi:
 Skalar kattaligi
    Ular aniqlangan va raqamlar bilan ifodalangan kattaliklar; ya'ni o'lchov birligi 
bilan birga modul tomonidan. Masalan:
a) Vaqt: 5 soniya.
b) massa: 10 kg.
c) hajmi: 40 ml.
d) Harorat: 40 ºC.
 Vektor kattaligi
6     Ular aniqlangan va birlik bilan birgalikda modul tomonidan, shuningdek, tuyg'u 
va yo'nalish bilan ifodalanadigan kattaliklardir. Masalan:
a) Tezlik: (5  - 3ĵ) m / s.ȋ
b) tezlanish: 13 m / s2; S 45º E.
v) Kuch: 280 N, 120º.
d) Og'irligi: -40 ĵ kg-f.
Vektor kattaliklari grafik ravishda vektorlar bilan ifodalanadi.
    Vektor (lot. vector — eltuvchi) — bu son qiymati va yo nalishi bilan 	
ʻ
aniqlanadigan kattalikdir, ya'ni vektor deb yo nalishga ega bo lgan kesmaga 	
ʻ ʻ
aytiladi.
    Vektor --  geometriyaning  a sosiy tushunchalaridan biri bo'lib, u son (uzunlik) va 
yo'nalishi bilan to'la aniqlanadi. Ko'rgazmali bo'lishi uchun uni yo'naltirilgan 
kesma ko'rinishida tasavvur qilish mumkin (1-rasmga qarang). Aslida vektorlar 
haqida gapirilganda, hammasi o'zaro parallel bir xil uzunlik va bir xil yo'nalishga 
ega bo'lgan yo'naltirilgan kesmalarning butun bir sinfini nazarda tutish to'g'riroq 
bo'ladi.  
        Fizik,   kimyoviy   va   boshqa   hodisalarni   o’rganishda   uchraydigan   kattaliklarni
ikki   sinfga   bo’lish   mumkin.   Skalalyar   kattaliklar   deb   ataladigan   kattaliklar   sinfi
mavjud   bo’lib,   ularni   xarakterlash   uchun   bu   kattaliklarni   son   qiymatlarini
ko’rsatish yetarlidir. Bular, masalan, hajm, massa, zichlik, harorat va boshqalardir.
Lekin shunday kattaliklar mavjudki, ular faqat son qiymatlari bilangina emas, balki
yo’nalishi   bilan   ham   xarakrerlanadi.   Ular   yo’nalgan   kattaliklar   yoki   vektor
7 kattaliklar   deb   ataladi.   Harakat   tezligi,   magnit   yoki   elektr   maydonning
kuchlanganligi va boshqa kattaliklar shunga misol bo’ladi. 
    1-Ta’rif. Yo’naltirilgan kesma vektor deyiladi va  ????????????  yoki  ??????  ,  ??????  kabi belgilanadi.
Yo’naltirilgan   ????????????   kesmaning   ??????   nuqtasi   uning   boshi,   ??????   esa   oxiri   deyiladi.   ????????????
kesmaning uzunligi vektorning uzunligi deyilib  ????????????  kabi belgilanadi. Boshi va oxiri
ustma ust tushgan vektor nol vektor deyiladi va 0 kabi belgilanadi.
       2-Ta’rif. Bitta to’g’ri chiziqda yoki parallel to’g’ri chiziqlarda yotuvchi   ??????   ????????????   ??????
vektorlar kollinear vektorlar deyiladi. Shuni ta’kidlash lozimki kollinear vektorlar
bir xil yo’nalishga ega bo’lishi shart emas.     
     3-Ta’rif. Bir xil yo’nalishga ega bo’lib, uzunliklari teng bo’lgan ikkita kollinear
??????   va   ??????   vektorlar   teng   vektorlar   deyiladi   va   ??????   = ??????   kabi   belgilanadi.   4-Ta’rif.   Bitta
8 tekislikda   yoki   parallel   tekisliklarda   yotuvchi   vektorlar   komplanar   vektorlar
deyiladi.
5-Ta’rif. Ikki   ??????   va   ??????   vektorlar  yo’nalishlari  orasidagi  burchakka   ??????   va   ??????   vektorlar
orasidagi burchak deyiladi.
9 1.2. Vektorlar ustida chiziqli amallar
        Vektorlar   qanday   qo'shilishi   har   doim   ham   o'quvchilarga   tushunarli   emas.
Bolalar   ularning   orqasida   nima   borligini   bilishmaydi.   Siz   faqat   qoidalarni
yodlashingiz   kerak   va   mohiyati   haqida   o'ylamasligingiz   kerak.   Shuning   uchun
vektor   kattaliklarni   qo'shish   va   ayirish   tamoyillari   haqida   juda   ko'p   bilim   talab
etiladi.
    Ikki yoki undan ortiq vektorni qo'shish har doim boshqasiga olib keladi. Bundan
tashqari,   uning   joylashgan   joyini   qabul   qilishdan   qat'i   nazar,   u   har   doim   bir   xil
bo'ladi.
       Ko'pincha, maktab geometriya kursida ikkita vektorni qo'shish ko'rib chiqiladi.
Bu   uchburchak   yoki   parallelogramm   qoidasiga   ko'ra   bajarilishi   mumkin.   Ushbu
chizmalar boshqacha ko'rinadi, ammo harakatning natijasi bir xil.
Uchburchak qoidasiga ko'ra qo'shish qanday amalga oshiriladi?
    Vektorlar kollinear bo'lmaganda qo'llaniladi. Ya'ni, ular bir chiziqda yoki 
parallel yotmaydi.
    
Bunday holda, birinchi vektorni biron bir ixtiyoriy nuqtadan kechiktirish kerak. 
Uning oxiridan parallel va ikkinchisiga teng chizish talab qilinadi. Natijada 
10 birinchisining boshidan boshlanadigan va ikkinchisining oxirida tugaydigan vektor
bo'ladi. Chizma uchburchakka o'xshaydi. Shuning uchun qoida nomi.
    Agar vektorlar kollinear bo'lsa, bu qoida ham qo'llanilishi mumkin. Faqat 
chizma bitta chiziq bo'ylab joylashadi. 
Parallelogramma qo'shish qanday amalga oshiriladi?
    Yana? faqat kollinear bo'lmagan vektorlar uchun amal qiladi. Qurilish boshqa 
printsip bo'yicha amalga oshiriladi. Garchi boshlanishi bir xil bo'lsa ham. Birinchi 
vektorni kechiktirishimiz kerak. Va boshidan - ikkinchisi. Ularga asoslanib, 
parallelogrammani to'ldiring va ikkala vektorning boshidan diagonal chizing. U 
natija bo'ladi. Vektorlar parallelogramm qoidasiga ko'ra shunday qo'shiladi.
    Nol vektor haqida.  Unga qo'shilganda, asl nusxasi olinadi, deb da'vo qiladi.
       Qarama-qarshi vektor haqida.   Ya'ni, mutlaq qiymatda qarama-qarshi yo'nalish
va teng qiymatga ega bo'lgan biri haqida. Ularning yig'indisi nolga teng bo'ladi.
        Qo'shishning   kommutativligi   haqida.   Boshlang'ich   maktabdan   beri   ma'lum
bo'lgan   narsa.   Shartlar   joylarini   o'zgartirish   natijani   o'zgartirmaydi.   Boshqacha
qilib   aytganda,   birinchi   navbatda   qaysi   vektorni   kechiktirish   muhim   emas.   Javob
hali ham to'g'ri va noyob bo'ladi.
        Qo'shishning   assotsiativligi   haqida.   Bu   qonun   uchlikdan   har   qanday   vektorni
juft   qilib   qo'shish   va   ularga   uchinchisini   qo'shish   imkonini   beradi.   Agar   biz   buni
belgilar yordamida yozsak, biz quyidagilarni olamiz:
birinchi + (ikkinchi + uchinchi) = ikkinchi + (birinchi + uchinchi) = uchinchi + 
(birinchi + ikkinchi).
    
11     Koordinatalardagi vektorlarning yig'indisi va ayirmasi qanday topiladi?
        Muammoda   vektorlarning   koordinatalari   berilgan   va   oxirgi   uchun   ularning
qiymatlarini aniqlash kerak. Bunday holda, konstruktsiyalarni bajarish kerak emas.
Ya'ni   vektorlarni   qo'shish   qoidasini   tavsiflovchi   oddiy   formulalardan
foydalanishingiz mumkin. Ular shunday ko'rinadi:
a(x, y, z) + b(k, l, m) = c(x+k, y+l, z+m);
a (x, y, z) -in (k, l, m) \u003d c (x-k, y-l, z-m).
   Koordinatalarni aniq vazifaga qarab qo'shish yoki ayirish kerakligini ko'rish 
oson.
    
        Misol.   Vaziyat.   ABCD   to'rtburchaklar   berilgan.   Uning   tomonlari   6   va   8   sm.
Diagonallarning kesishish  nuqtasi  O harfi bilan belgilangan.AO va VO vektorlari
orasidagi farqni hisoblash talab qilinadi.
        Yechim.   Avval   ushbu   vektorlarni   chizishingiz   kerak.   Ular   to'rtburchakning
cho'qqilaridan diagonallarning kesishish nuqtasiga yo'naltirilgan.
        Agar   siz   chizmaga   diqqat   bilan   qarasangiz,   vektorlar   allaqachon
tekislanganligini   ko'rishingiz   mumkin,   shunda   ularning   ikkinchisi   birinchisining
oxiri   bilan   aloqa   qiladi.   Faqat   uning   yo'nalishi   noto'g'ri.   Shu   nuqtadan   boshlash
kerak.   Bu   vektorlar   qo'shilsa,   va   muammoda   -   ayirish.   To'xta.   Bu   harakat   sizga
qarama-qarshi vektorni qo'shish kerakligini anglatadi. Shunday qilib, VO OB bilan
almashtirilishi kerak. Va ma'lum bo'lishicha, ikkita vektor allaqachon uchburchak
qoidasidan bir juft tomon hosil qilgan. Shuning uchun ularni qo'shish natijasi, ya'ni
kerakli farq AB vektoridir.
12     Va u to'rtburchakning yon tomoniga to'g'ri keladi. Raqamli javobni yozish uchun
sizga   quyidagilar   kerak   bo'ladi.   Eng   uzun   tomoni   gorizontal   bo'lishi   uchun
uzunasiga to'rtburchak chizing. Cho'qqilarni raqamlash pastki chapdan boshlanadi
va  soat   sohasi   farqli   o'laroq  ketadi.   Keyin   AB   vektorining   uzunligi   8  sm   ga   teng
bo'ladi.
Javob. AO va VO o'rtasidagi farq 8 sm.
    
1.3. Vektorning uqdagi proeksiyasi
      Proyeksiya   so’zi   lotincha   «projectiv»   so’zidan   olingan   bo’lib,   «tasvir»   yoki
«soya»   degan   ma’noni   bildiradi.   Biror   A   nuqtaning   u   o’qdagi   proyeksiyasi   deb,
13 shu   nuqtadan   u   o’qqa   tushirilgan   perpendikulyarning   A
1   asosiga   aytiladi   va
quyidagicha yoziladi.
        PruA=A
1 ,   PruB=B
1 .   vektorning   o’qdagi   geometrik   proyeksiyasi   deb,   vektor
boshining   proyeksiyasi   bo’lgan   A
1   dan   uchining   proyeksiyasi   bo’lgan   B
1   nuqta
tomon yo’nalgan vektorga aytiladi. 
        Har   qanday   vektorning   biror   o’qdagi   geometrik   proyeksiyasi   vektordir,   lekin
uning algebraik miqdori biror aniq sondir. Shuning uchun vektorning proyeksiyasi
deb shu son qabul qilinadi.
    Demak vektorning uzunligi vektorning u o’qdagi proyeksiyasi deyiladi. Agar A
1
va B
1   nuqtalarning koordinatalarini mos ravishda x
1 ,x
1   desak Pru=x
1   – x
1   bo’ladi.
      Teorema.   vektorning   u   o’qdagi   proyeksiyasi   shu   vektor   uzunligini,   shu   vektor
bilan   u   o’q   orasidagi      burchak   kosinus   ko’paytmasiga   teng   bo’ladi:
Pr   u=|cos  |
chizmadan:|A С |=|cos  =|cos  ,|AC|=|A1B|,
pru=|=|=|cos  =>pru=|cos  .
      Agar      burchak   o’tkir   bo’lsa   proyeksiya   musbat,      burchak   o’tmas   bo’lsa,
proyeksiya   manfiy   bo’ladi.   Bizga   va   vektorlar   berilgan   bo’lsa,
    Pra=|cos  , Prb=|cos   tengliklarning o’rinli ekanliklarini ko’rsatish mumkin.
    Vektor koordinatalari deganda vektorning uchi bilan boshining bir xil 
koordinatalari ayirmalariga shu vektorning koordinatalari deyiladi va quyidagicha 
14 yoziladi.
m={x
1 -x
1 ; y
1 -y
1 }
   
   Vektor koordinatalar kvadratlarining yisindisidan olingan kvadrat ildizga vektor 
uzunligi deyiladi.
        Vektorlarning   proektsiyalari   va   koordinatalari.   Aytaylik   ??????????????????   koordinatalar
tekisligida boshi  A ( ??????
1 ,  ??????
1 ) va oxiri B( ??????
1 ,  ??????
1 ) nuqtalarda bo’lgan  ????????????  vektor berilgan
bo’lsin.
        Chizmadagi
  A
1 B
1   kesmaga   ????????????   vektorning   ????????????   o’qdagi   proyektsiyasi   deyiladi.
Xuddi shuningdek A
1 B
1   kesmaga   ????????????   ni   ????????????   o’qdagi proyektsiyasi deyiladi. ∆ ??????????????????
dan A
1 B
1   =   ????????????   =   ???????????????????????????????????? =   ????????????   ???????????????????????? = ???????????? , A
2 B
2   =   ????????????   =   ???????????????????????????????????? =   ????????????   ???????????????????????? = ???????????? ,
Bu   yerda   ????????????   =   ??????
2   –   ??????
1 ,   ????????????   =   ??????
2   –   ??????
1   Bir   juft   ( ???????????? ,   ???????????? )   songa   ????????????   vektorning
koordinatalari deyiladi. Demak,   ??????????????????  tekislikda berilgan har qanday nolmas vector
o’zining  ????????????   ????????????   ????????????  koordinatalari orqali to’la aniqlanadi va uni  ????????????  ( ???????????? ,  ???????????? ) yoki  ??????
( ???????????? ,   ???????????? )   ko’rinishda   yoziladi.   ????????????   ( ???????????? ,   ???????????? )   koordinatalari   bilan   berilgan   vektor
uzunligi ushbu koordinatalari bilan berilgan vektor uzunligi ushbu 
          ??????  =  ????????????  =  ????????????
2  +  ????????????
2  = ( ??????
2 − ??????
2 ) 2
 + ( ??????
2 − ??????
1 ) 2
             (1)
formuladan aniqlanadi.
      ????????????????????????  =  ????????????   ????????????  =  ??????
2 − ??????
1  ??????  va cos(90° −  ?????? ) =  ????????????   ????????????  =  ??????
2 − ??????   ??????  lar 
????????????  vektorning yo’naltiruvchi kosinuslari deyiladi.
Bu yerda  ?????????????????? 2 ??????  +  ?????????????????? 2 ??????  = 1 ga teng. 
1-misol. A(1; 3) va B(4; 7) nuqtalar berilgan.  ????????????  vektorni koordinatalari,    
moduli(uzunligi) va uning yo’naltiruvchi kosinuslarini toping.
 
???
???
??????
15 va   ????????????   kordinata   o’qlariga   qo’yilgan   ??????   va   ??????   birlik   vektorlarga   ortlar   deyiladi
???????????? ( ???????????? ,   ???????????? )   yoki   ??????   ( ???????????? ,   ???????????? )   vektor   ortlar   yordamida   ushbu       ??????   =   ??????????????????   +   ??????????????????
ko’rinishda     yoziladi   va   uni   ??????   ( ???????????? ,   ???????????? )   vektorni   ortlar   bo’yicha         yoyilmasi
deyiladi.   Agar   ????????????   vektor   boshi   ?????? ( ??????
1 ,   ??????
1 ,   ??????
1 )   va   oxiri   ?????? ( ??????
2 ,   ??????
2 ,   ??????
2 )     nuqtalarda
bo’lgan   fazoda   berilgan   bo’lsa,   u   holda   bu   vektorni   koordinata   o’qlarid   agi
proyektsiyalari mos ravishda  ????????????  =  ?????? 2 −  ?????? 1,  ????????????  =  ?????? 2 −  ?????? 1,  ????????????  =  ?????? 2 −  ?????? 1 bo’ladi. Bu
holda  ????????????  vektor  ???????????? ( ???????????? ,  ???????????? ,  ???????????? ) yoki  ??????  ( ???????????? ,  ???????????? ,  ???????????? ) ko’rinishda yoziladi.
      ????????????  vektor uzunligi
formuladan aniqlanadi.
     Fazoda berilgan  ????????????  vektorni koordinata o’qlari bilan hosil qilgan burchaklarini
mos   ravishda   ?????? ,   ??????   va   ??????   lar   orqali   belgilanadi.   ????????????   vektorni   yo’naltiruvchi
kosinuslari mos ravishda ushbu formulalardan topiladi:
Bu yerda  ?????????????????? 2 ??????  +  ?????????????????? 2 ??????  +  ?????????????????? 2 ??????  = 1 ga teng
16 II BOB. Vektorlarning geometrik masalalarga tatbiqlari
2.1. Vektorlar skalyar ko’paytmasining geometrik masalalarga tadbiqlari.
       Vektor nisbatan yangi matematik tushuncha hisoblanadi. «Vektor» terminining
o’zi   1845   yilda   Vilyam   Rouen   Gamilton   tomonidan   kiritilgan.   Vektor
tushunchasiga son qiymati va yo’nalishi bilan xarakterlanuvchi ob’ektlar bilan ish
ko’rilganida   duch   kelinadi.   Bunday   ob’ektlarga   kuch,   tezlik,   tezlanish   kabi   fizik
kattaliklar   misol   bo’ladi.   Vektor   matematikaning   turli   bo’limlarida,   masalan,
elementar,   analitik   va   differensial   geometriya   bo’limlarida   qo’llaniladi.   Vektorli
algebra   fizika   va   mexanikanig   turli   bo’limlariga,   kristallografiyaga,   geodeziyaga
tatbiq   qilinadi.   Vektorlarsiz   nafaqat   klassik   matematika,   balki   boshqa   ko’plab
fanlarni tasavvur qilib bo’lmaydi. Vektorlar ustida qo’shish va songa ko’paytirish,
amallarini,   vektorlarning   skalyar,   vektor   va   aralash   ko’paytmalarini,   vektorlarni
baziz   fazoda   almashtirishni,   vektorlarni   proyeksiyalashni   va   shu   kabi   masalalarni
o’rganish vektorli algebraning predmeti hisoblanadi
    1-ta’rif.   Ikki vektorning  skalyar ko`paytmasi  deb, shu vektorlar modullarining 
ular orasidagi burchak kosinusi ko`paytmasiga aytiladi.
va     vektorlarning   skalyar   ko’paytmasi     ko’rinishda
belgilanadi.Demak,
 
    
    Endi  n  o`lchovli vektorlarning skalyar ko`paytmasiga ta’rif beramiz.
17     Agar vektorlar   va   koordinatalar ko’rinishida 
berilsa, skalyar ko’paytma;
 
 
formula bilan topiladi, ya’ni ikki vektorning skalyar ko`paytmasi shu vektorlar 
mos koordinatalari ko`paytmalarining yig`indisiga teng.
 
    Skalyar ko`paytmaning xossalari.
 
1 0
.      , agar      bo’lsa,       bo’ladi;
 
2 0
. -o’rin almashtirish qonuni;
 
3 0
. -taqsimot qonuni;
 
4 0
. bu yerda  .
5 0
. Ortlarning skalyar ko’paytmasi:
 
 
    Ikki vektor orasidagi burchak:
    Parallellik sharti:
 
18  
    Perpendikulyarlik sharti:
 
2.2. Ikki vektorning vektor ko’paytmasi va geometrik masalalarga
tatbiqlari
        1-Ta’rif.   ??????   vektorni   ??????   vektorga   vector   ko’paytmasi   deb,   shunday   ??????   vektorga
aytiladiki, u quyidagi shartlarni qanoatlantiradi. 
    1)  ??????   ⊥   ??????  va  ??????   ⊥   ?????? ; 
    2)  ?????? ,  ?????? ,  ??????  vektorlar o’ng uchlikni tashkil etadi. 
        3)   ??????   vektorni   uzunligi   ??????   va   ??????   vektorlarda   yasalgan   parallelogram   yuziga   teng
bo’ladi. Ya’ni 
??????  = | ?????? | ∙ | ?????? | ∙sin ??????  (1)
??????  va  ??????  vektorlarning vektor ko’paytmasi  ??????  ×  ??????  ko’rinishda belgilanadi. 
??????  =  ??????  ×  ??????  =  ??????????????????????????????????????????  (2)
Vektor ko’paytmaning xossalari       
1 °.  ??????  ×  ??????  = − ??????  ×  ??????  
2 °. ( λ ?????? )× ?????? =  λ ( ??????  ×  ?????? ) 
3 °.  ??????  ×  ??????  +  ??????  =  ??????  ×  ?????? + ??????  ×  ??????  
4 °.  ??????  ×  ??????  =  ??????  ×  ??????  = 0 
5 °.  ??????  ×  ??????  =  ??????  ×  ??????  =  ??????  ×  ??????  = 0
19     Vektor ko’paytmani determinant orqali hisoblash. Aytaylik  ??????  va  ??????  vektorlar  ??????  , ?????? ,
??????  ortlar orqali yoyilgan bo’lsin. Ya’ni  ??????  = ?????? 1 ??????  +  ?????? 1 ??????  +  ?????? 1 ?????? ,  ?????? = ?????? 2 ??????  +  ?????? 2 ??????  +  ?????? 2 ??????  Bu
holda vector ko’paytma quyidagi formulalardan aniqlanadi:
??????  va  ??????  vektorlarda yasalgan uchburchak yuzi
Uchta   а ,   в ,   с   v е ktorlarni   uzaro   kupaytirish   masalasini   kuraylik .   Agar   а   v а   в
v е ktorlarni   skalyar   ko ¢ paytirib ,  natijani   c   v е ktorga   ko ¢ paytirsak ,  u   holda   c   v е ktorga
kollin е ar   v е ktor   hosil   bo ¢ ladi .  Agarda   birinchi   ikkita   v е ktorni   v е ktorial   ko ¢ paytirib ,
so ¢ ngra   hosil   bo ¢ lgan   natijani   uchinchi   c   v е ktorga   yana   v е ktorial   ko ¢ paytirsak ,
natijada   yana   bir   yangi   v е ktor   hosil   qilamiz .   Bundan   tashkari   uchta   v е ktorni
quyidagi usulda ham ko ¢ paytirish mumkin.
T a ' r i f   :     а ,   в ,   с   v е ktorlarning aralash kupaytmasi d е b   а   х   в   v е ktorial ko
¢ paytmani   c   v е ktorga skalyar ko ¢ paytmasi kabi aniqlanadigan songa aytiladi va    а
в   с  kabi b е lgilanadi. 
Shunday qilib ta'rifga asosan aralash (v е ktor – skalyar) ko ¢ paytma 
а в с  = ( а   х   в )  × с
k o ¢ rinishda b o ¢ ladi.
T a ' r i f2 :  V е ktorlar komplanar d е yiladi, agarda ular bitta t е kislikda yoki parall е l
t е kisliklarda joylashgan bo ¢ lsa.
Aralash   ko ¢ paytmaning   g е om е trik   ma'nosini   ko ¢ rib   o ¢ taylik.   Buning   uchun
komplanar   bo ¢ lmagan   а , в ,   с   v е ktorlarni   karaylik.   Ma'lumki,   a   x   в   uzunligi   ko
¢ paytuvchi   v е ktorlardan   tuzilgan   parall е logrammning   yuzasiga   t е ng   va
parall е logramm   t е kisligiga   p е rp е ndikulyar   yo ¢ nalgan   v е ktordan   iborat   bo’ladi.
Agar   a   x   в   v е ktorga   с   v е ktorni   pro е ktsiyalasak,   u   holda   shu   pro е ktsiya
parall е logramm t е kisligiga p е rp е ndikulyar b о ¢ lib, uning moduli   a ,  в ,  с  v е ktorlarga
20 kurilgan parall е lopip е d balandligi H   й iymatini ifodalaydi. Unda bu parall е lopip е d
xajmi uchun
V=S
асос × H= |( а   х   в ) c |
formulaga ega b о ¢ lamiz. Shunday qilib, aralash ko ¢ paytma parall е l е pip е d xajmini
ifodalar ekan.
Endi aralash ko ¢ paytmaning xossalarini ko ¢ rib o ¢ tamiz:
Aralash ko ¢ paytmada v е ktorial va skalyar ko ¢ paytma amallari o ¢ rnini almashtirish
mumkin, ya'ni
 ( а   х   в )  ×   с  =  а   ×  ( в   х   с ) .
Shu   sababli   aralash   ko ¢ paytmada   amallarni   ko ¢ rsatmasdan,   qisqacha   a вс   kabi
yozish mumkin.
1. Aralash   ko ¢ paytmada   ko ¢ paytuvchilar   o ¢ rnini   soat   miliga   t е skari   yo ¢ nalish   bo
¢ yicha   doiraviy   ravishda   almashtirilsa,   uning   qiymati   o ¢ zgarmasdan   qoladi,
ya'ni 
                  а в с = с а в = в с а = а в с.
Bo’nga aralash ko ¢ paytmaning aylanma xossasi d е b yuritishadi.
2. Aralash ko ¢ paytmada yonma – yon turgan v е ktorlarni o ¢ rni almashtirilsa, uning
ishorasi t е skarisiga o ¢ zgaradi, ya'ni
а в с = - в а с = - с в а =- а с в
Skalyar   hamda   v е ktorial   ko ¢ paytmalarning   qanday   sharoitda   nolga   t е ng   bo
¢ lishini   taxlil   qilgan   edik.   Bu   savolni   endi   aralash   ko ¢ paytma   uchun   ko ¢ rib
chiqaylik. Quyidagi xollar bo ¢ lishi mumkin: 
ko ¢ paytuvchi v е ktorlardan kamida bittasi nol v е ktor;
ko ¢ paytuvchi v е ktorlardan kamida ikkitasi kollin е ar;
ko ¢ paytuvchi v е ktorlar komplanar. 
Birinchi   holda   aralash   ko ¢ paytmaning   nol   bo ¢ lishi   o ¢ z   –   o ¢ zidan   k е lib
chiqadi. Ikkinchi holda, ya'ni ikkita v е ktor kollin е ar bo ¢ lsa, unda ularning v е ktorial
ko ¢ paytmasi   nol   va   shu   sababli   aralash   ko ¢ paytma   ham   nolga   t е ng   bo ¢ ladi.
21 Uchinchi holda  a  x  в  va  c  v е ktorlar p е rp е ndikulyar bo ¢ ladi va shu tufayli ularning
skalyar ko ¢ paytmasidan hosil bo ¢ lgan aralash ko ¢ paytma nol bo ¢ ladi. 
Natijada quyidagi tasdiqni olamiz:
T е or е m а .   Noldan   farqli   uchta   vеktorning   komplanar   bo ¢ lishi   uchun   ularning
aralash ko ¢ paytmasi nolga tеng bo ¢ lishi zarur va еtarlidir. 
Koordinatalari   bilan   bеrilgan   а =( а
х , а
у , а
z ),   в =( в
х , в
у , в
z ),   с =( с
х , с
у , с
z )
vеktorlarning   aralash   ko ¢ paytmasini   hisoblash   formulasini   kеltirib   chiqaramiz.
Vеktorial ko ¢ paytmani hisoblash formulasiga asosan
           i   j   k
   а   х   в  =   а
х     а  
у    а  
z    = ( а
у   в
z  -  а
z  в
у  )  i  + (  а
z   в
х  -  а
х в
z  )  j  + 
           в
х    в
у      в
z
+ ( а
х в
у  – а
у в
х ) k  =  А i + В j + С k  .
Skalyar   ko ¢ paytmani   hisoblash   formulasi   va   yuqoridagi   t е nglikka   hamda
aniqlovchining satr bo ¢ yicha yoyilmasiga asosan 
                        с 
z      с 
х   с 
у        а
х    а
у    а
z
( а  х  в ) с  = Ас
х  + Вс
у  + Сс
z  =     а 
х     а 
у    а 
z     =   в
х     в 
у    в 
z  
                            в 
z      в
х   в 
у            с 
z      с
х    с
у
D е mak,   aralash   ko ¢ paytma   ko ¢ paytuvchi   v е ktorlarning   koordinatalaridan
tuzilgan III tartibli aniqlovchi kabi hisoblanadi. 
Masalan,   а =(3,1,-2),   в =(4,   0,   1),   с =(0,2,-1)   v е ktorlarning   aralash   ko
¢ paytmasini topamiz: 
                    3    1    - 2 
        а   в   с    =    4    0     1  = - 16 – 6 + 4 = - 18. 
                    0    2    - 1 
Aralash   ko ¢ paytmaning   koordinatalardagi   ko ¢ rinishidan   foydalanib,   uchta
v е ktorlarning komplanarlik shartini topamiz:
22       
    
        а
х    а
у    а
z  
       в
х    в
у     в
z       = 0             
          с
х    с
у     с
z
Aralash ko ¢ paytmadan foydalanib, quyidagi masalalarni  е chamiz :
M a s a l a  :   а ,  в ,  с   v е ktorlardan tuzilgan uchburchakli piramida xajmini toping.
Е      ch   i   sh   :      B е rilgan   а ,   в   v а   с   vеktorlardan   tuzilgan   piramidaning   asosidagi   a ,   в
vеktorlar hosil qilgan uchburchak yuzasini S, balandligi
 |  а   х   в  |  = h  va xajmini V d е b olsak, V= Sh  ¤  3 tеnglik o ¢ rinli bo ¢ ladi. Shu 
vеktorlardan tuzilgan parallеlopipеd asosi yuzasi 2S, balandligi esa h bo ¢ ladi. Bu 
parallеlopipеd xajmini V
0  dеb olsak, V
0 =2Sh = |   а   в   с |  bo ¢ ladi.
    Bu holda piramida xajmi  
                                 а
х     а
у     а
z 
       V  =  V
0  ¤  6 =  |   а   в с   |   ¤  6 =  ±1
6   в
х    в
у    в
z      
   с
х     с
у     с
 z  
formula bilan hisoblanadi.
M a s a l a :  Fazodagi to ¢ rtt а   М
1  ( х
1 ,  у
1,  z
1  ),  М
2  (x
2 ,  у
2,  z
2 ),   М
3  ( х  
3 ,  у  
3,  z 
3 ) v а   М
4  
( х  
4 ,  у  
4,  z 
4  ) nuqtalarni  bir t е kislikda yotish shartini toping.
Е     ch i sh:      М
1  ,  М
2  ,  М
3   v а   М
4   nuqtalar bir t е kislikda yotishi uchun
М
1 М
2  = ( х
2  – х
1  , у
2  – у
1 ,  z  
2  -  z
1  ) , М
1 М
3   = ( х
3  – х
1  , у
3  – у
1 ,  z  
3  -  z
1  ) , 
М
1 М
4  = ( х
4  – х
1  , у
4  – у
1 ,  z  
4  -  z
1  ) vеktorlarni komplanar b o ¢ lishi zarur va еtarli, 
ya'ni
          х
2  – х
1     у
2  – у
1       z  
2  -  z
1 
                х
3  – х
1     у
3  – у
1       z  
3  -  z
1     =  0        
                х
4  – х
1     у
4  – у
1       z  
4  -  z
1 
shart   k е lib   chikadi .
23 XULOSA
        Mustaqillikka   erishganimizdan   so ` ng ,   O ` zbekistonda   ta ` lim   sohasida   keng
imkoniyatlar   ochildi ,  vatanimizning   halqaro   sahnadagi   muvaffaqiyati ,  obru   e ' tibori
va   o ` rni   milliy   o ` zligimizni   anglashda ,  geometriya   fanlar   yetakchi   mavqe   kasb   etib ,
har   bir   fuqoroning   mamlakat   taqdiri   uchun   mas ' ullik   hissini   yanada   oshirishga
xizmat   qiladi . 
        Yuqorida   bayon   etilgan   fikrlardan   xulosa   shuki ,   talabalarga   boshlang ` ich
kurslardan   boshlab   geometriyaning ,   Vektorlar   algebraik ,   Vektorlar   ustida   chiziqli
amzllarni ,   vektorlarning   kupaytmalari   kabilarni   ham   amaliy ,   ham   ilmiy – nazariy
jihatdan   yaxshi   o ` qitilishi   shart . 
        O ` tmish   tarixdan   aniq   ma ` lumki ,   qadimda   buyuk   muhandislar   geometriyaning
ilmiy   asoslarini   qo ` llash   natijasida ,  katta   yutuqlarga   erishganlar . 
        Bularni   talabalarga   o`qitishda   didaktiv   prinsiplarning   asosiysi   hisoblangan–
ilmiylik prinsipi yetakchi o`rin egallashi lozim. 
        Men   o`zimning   kurs   ishimda   vektorlarning   elementar   geometriyada   tatbiqlari
haqida   umumiy   tushunchalarni   bayon   etdim,   ishlash   usullarini   misollar   keltirish
bilan  yoritdim.  Shu  bilan  birga   vektorlarga  doir   bir  nechta  misollarni  ko`rsatdim.
Men o`z kurs ishimda oldimga qo`ygan maqsadimga erishdim.
24 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
1. Islom Karimov Yuksak ma` naviyat  – yingilmas kuch Toshkent “Ma`naviyat”   
2008 
 2. O`zb е kiston R е spublikasining “Ta`lim to`g`risida”gi qonuni. –T., 1997. 
 3. O`zb е kiston R е spublikasining Kadrlar tayyorlash milliy dasturi. T., 1997. 
 4. O`zb е kiston R е spublikasining Davlat ta`lim standarti, T.2003.
 5. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Mirziyoev.SH.M Milliy taraqqiyot 
yulimizni qatiyat bilan davom ettirib, yangi bosqichga kutaramiz. 1-jild—T. 
“O’zbekiston “,2017.-592b.
 6. O’zbekiston Respublikas Pirizidenti Mirziyoev.SH.M Xalqimizning roziligi       
     bizning faolligimizga berilgan eng oliy baxodi. 2-jild—T.. “O’zbekiston”, 
     20018.
7. Karimov.I.A O’zbekiston mustaqillikga erishish ostonasida—T..   
     “O’zbekiston”,2017.
8. Dadajonov Normat, Yunusmetov Rasulmat, Abdullaev Temir Geometriya.    
     Toshkent “O’ituvchi”—1988.
25 Elektron ta’lim resurslari
1 . O’zbekiston Respublikasi Oliy va urta maxsus ta’lim vazirligi :  www.edu.uz .
2 . O’zbekiston Respublikasi Xalq talim vazirligi :  www.uzedu.uz .
3. O’zbekiston Respublikasi Xalq talim vazirligi xuzuridagi Multimedia     
   umumta’lim dasturlarini ruvojlantirishmarkazi:  www.eduportal.uz .   
    www.multimedia.uz .
4. O’zbekiston Respublikasi Oliy va urta maxsus ta’lim vazirligi xuzuridagi bosh   
    Bosh ilmiy-metodik markaz:  www.bimm.uz .
   Ijtimoiy axborot ta’lim portal:  www.ziyonet.uz .
5. Nizomiy nomidagi Toshkent davlat pedagogika universiteti  www.tdpu.uz . 
6. Internet resurslari elekton kutubxonasi:  http://    www.allbest.ru    .
   
 
26

Vektorlarning elementar geometriyada tadbiqlari

Купить
  • Похожие документы

  • Boshlangʻich sinflarda vaqt tushunchasi va uning oʻlchov birliklari
  • Streometryada vektorlar metodi
  • Arifmetikani intuitiv tushuntirish uchun amaliy mashgʻulotlar
  • 100 ichida nomanfiy butun sonlar ustida arifmetik amallarni o'rgatish metodikasi
  • Tenglama va tengsizliklarni geometrik usulda yechish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha