Yuqori tartibli differensial tenglamalar

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
Yuqori   tartibli   differensial   tenglamalar
                               Mundarija:                                              
1 Kirish…………………………………………………………………….................
..........................
I BOB.   Yuqori   tartibli   differensial   tenglamalar.........................................
1.1- § . Yuqori   tartibli   differensial  tenglamalar  haqida   tushuncha............
1.2- § . Noma’lum   funksiya   qatnashmagan   yuqori   tartibli   differensial
  tenglamalar..............................................................................................................
1.3- § . Argument qatnashmagan yuqori tartibli differensial  tenglamalar......
II BOB.   Tartibi   kamayadigan  differensial  tenglamalar ..............................
2.1- §.         Tartibi  kamayadigan  differensial  tenglamalar  va  ularnining 
   xossalari...................................................................................................................
2.2- § .     Oraliq  integrallar......................................................................................
Xulosa ....................................................................................................
Ilova........................................................................................................
Foydalanilgan   adabiyotlar  ro’yxati..................................................
                     
                        
2      Kirish.
                                                “ Farzandlarimiz bizdan ko’ra  kuchli ,  bilimli ,
dono   va   albatta    baxtli   bo’lishlari  shart !”
                                                                                                Sh. M.  Mirziyoyev .
     Bugungi  kunda     “Farzandlarimiz  bizdan   ko’ra   kuchli ,  bilimli ,  dono  va 
albatta  baxtli  bo’lishlari    shart  ! “  degan  hayotiy   da’vat  har    birimizning ,  
ota- onalar   va   keng   jamoatchilikning     ongi   va  qalbidagi    mustahkam    
o’rin   egallagan .  
   Hammamizni   tarbiyalagan,  voyaga  yetkazgan -  shu  xalq .  Barchamizga  tuz-
nasiba  bergan   ham -  shu  xalq  .   Bizga   ishonch   bildirgan ,  raxbar   qilib   
saylagan , ham   aynan    shu   xalq .  Shynday   ekan  ,  biz   birinchi   navbatta   
kim   bilan   muloqot   qilishimiz  kerak -  odamlarimiz  bilan  . 
      Kim  bilan   bamaslaxat  ish  tutishimiz  kerak  -  avvalo   xalqimiz   bilan  .  
Shunda     xalqimiz   bizdan   rozi   bo’ladi  .  
     Xalq  rozi  bo’lsa  ,  ishimizda   unum  va   baraka   bo’ladi .
     Xalq   bizdan    rozi  bo’lsa  ,   Yaratgan   ham  bizdan   rozi   bo’ladi. 
     Mamlakatimizda   demokratik   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va   
fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirish  konsepsiyasini  amalga  oshirishda  biz   
ilgarigidek ,  fuqarolarning   o’zini  o’zi  boshqarish  organlari -  mahallalar ,  
shuningdek ,  nodavlat  notijorat   tashkilotlar  ,  erkin  va  xolis   ommaviy   
axborot  vositalari   faol  o’rin  egallaydi ,  deb   ishonamiz . 
  “  Kuchli  davlatdan -   kuchli   fuqarolik  jamiyati   sari  “  degan  muhim  
tamoyilni  amalga   oshirishda   biz  avvalo   ana   shu  ijtimoiy   institutlarning   
kuch  va  imkoniyatlariga  tayanamiz .
    “Matematika   sohasidagi  ta’lim   sifatini      oshirish  va  ilmiy-tadqiqotlarni  
rivojlantirish  va  ilmiy    ishlanmalarni  amaliyotga  joriy  qilishning   ustuvor  
yo’nalishlari   belgilandi.   
3     Maktabgacha  yoshdagi   bolalarda   ilk  matematik    tasavvurlarni  
shakllantirish   bo’yicha   zamonaviy   pedagogik texnologiyalarni   joriy   qilish  , 
hududlarda   matematika    faniga  ixtisoslashtirilgan   maktablarni   tashkil  etish   
ustuvor    yo’nalishlardan   biridir . 
Lekin  boshqa  fanlardan   farqli   ravishda  ining   miqdoriy   munosabatlari   va  
fazoviy   shakllari  asosiy  ob’yekt  sifatida   qaraladi. Matematika  o’sib   
kelayotgan  yosh   avlodni  kamol  toptirishda   o’quv  fani  sufatida   keng   
imkoniyatlarga  ega . U   o’quv  tafakkurini  rivojlantirib,  ularning  aqlini   
charxlaydi,  uni   tartibga   soladi. O’quvchilarga  maqsadga  yo’nalganlik, 
mantiqiy   fikrlash, topqirlik  xislatlarini  tarbiyalab  boradi, shakllantiradi. Shu  
bilan  bir  qatorda   teoremani  isbotlash  va  mulohazalarning  to’g’ri, go’zal  
tuzilganligi  o’quvchilarni   didli,  go’zallikka  ehtiyotli   qilishdan  iborat.
    Kurs  ishining  dolzarbligi :   “ Ilmga   intilish   yo’qolsa, fan  taraqqiy  
etmaydi,  ilm-fan  rivojlanmasa  jamiyatning  kelajagini  tasavvur   etib   
bo’lmaydi.”
      Prezidentimizning  bu   so’zlari  faqatgina  mustaqil   respublikamizning  
yoshlariga  qaratilgan   bo’libgina   qolmay,  nafaqat  jahon  hamjamiyatida  
dasturi amal  bo’ladi   deyish   mumkin.
      “ Ilm- fan  taraqqiyiti   biz  uchun   eng   ustuvor  sohalardan  biridir, Bu  
sohada  xizmat  qiladigan  odamlarning   saviyasi , obro’si   haqida  g’amxo’rlik   
qilishimiz   ularning  hayotimizga  qo’shadigan  hissasiga   qarab,  e’tibor  
berishimiz   shart.
O’zining  kelajagini  o’ylaydigan  jamiyat, davlat  avvalambor   o’z  olimlarini, 
ilm-ziyo  ahliga   xizmzt   qilishi   kerak,  ularni   yuksak  darajaga  ko’tarish   
kerak.
         Differensial   tenglama   faninig  asosiy  va   muhim  obyektlaridan biri   
tartibi   kamayadigan  differensial   tenglamalar   bo’limi  alohida   bir  obyekt  
4 sifatida   qaraladi. Chunki  matematikaning  boshqa  sohalari,  matematika  fizika  
tenglamalari, variatsion  hisob, hisoblash   usullari  va  chegaraviy  masalalar  
fanlarining   ko’pgina  misol  va  masalalari  bilan  chambarchas   bog’langan. 
Tartibi   kamayadigan  differensial  tenglamalar  va  ularni  o’rganish  boshqa   
umumiyroq  obyektlarni  differensial  tenglamalar  yoki   matematik   fanlarning  
boshqa  muhim  yo’nalishlarini  ochib  berishga  va  o’rganishga  olib  keldi.
  Kurs   ishining   maqsadi  va  vazifalari:  Matematika  inson   faoliyatining  
barcha   jabhalarida  qo’llanilishi   mumkin  bo’lgan  universialdir. Matematika  
biror  sohaga  tadbiq  qilinadigan  bo’lsa,  u  bu  sohaga  shu   qadar   kirib  
ketadiki,  natijada   matematikaning   yoki  tadbiq  qilayotgan  faninggizni  yoki   
yangi  fan  kelib  chiqdimi  bilmay   qolasiz- hozirgi   fan rivojlanishi   ana  
shunda.
Kurs ishinning maqsadi   va   vazifalari:  oraliq   integrallar, tartibi kamayadigan
differensial  tenglamalar   va  ularni   yechish   usullarini   o’rganishdan  iborat. 
Kurs  ishining   ilmiy   yangiligi.   Kurs  ishi  referativ  xarakterga  ega  bo’lib, 
masalalar  izchil, ketma-ketlikda  bayon  qilingan.
  Kurs  ishining  amaliy  ahamiyati.  Ushbu  kurs  ishi  ham  amaliy ,  ham  
nazariy  va  metodologik  ahamiyatga  ega  bo’lib, mustaqil  tadqiqotlarda  , 
maktabda, kollej  va  litseylarda   maxsus  kurslar  o’qitishda ,  to’garaklarda,  
matematik   kechalarda   foydalanilishi  mumkin.
Kurs ishining  tarkibiy  tuzilishi .  Kurs  ishi  kirish,  asosiy  qism, xulosa,  
foydalanilgan  adabiyotlar  ro’yxati   va  internet  ma’lumotlaridan   iborat.
5 I  Bob. Yuqori   tartibli   differensial  tenglamalar.
     Yuqori  tartibli  differensial  tenglamalar  haqida  tushuncha
      n-tartibli   chiziqli   differensial   tenglama   deb,  
y (n)
+p
1 (x)y (n-1)
+p
2 (x)y (n-2)
+ … +p
n (x)y +pʹ
n (x)y=f(x)       (1)
ko’rinishidagi   tenglamaga  aytiladi. Bu  yerda    p
1 (x), p
2 (x), … , p
n (x)    va  f(x)   lar 
biror  [a , b]   kesmada   uzluksiz  funksiyalar.
    Agar    f(x) ≠
0    bo’lsa,   (1)   yenglama  chiziqli   bir  jinsli   bo’lmagan   
tenglama    deyiladi.  Aks  holda,  ya’ni   f(x)=0   bo’lsa,  (1)  tenglama   
y (n)
+p
1 (x)y (n-1)
+p
2 (x)y (n-2)
+ … +p
n (x)y +p
ʹ
n (x)y=0       (2)
ko’rinishga   kelib,  chiziqli   bir  jinsli  differensial   tenglama   deyiladi.
  1. Agar  n  ta 	
α
1,  α
2 , … , α
n    bir  vaqtda   nolga  teng  bo’lmagan   sonlar  mavjud  
bo’lib,  [a , b]  kesmada  barcha  x  lar  uchun  
                               	
α
1 y
1+  α
2 y
2 + … + α
n  y
n =0            (3)   ayniy munosabat bajarilsa
   y
1 , y
2 ,
… ,y
n   funksiyalar  sistemasi  [a , b]  kesmada   chiziqli  bog’liq   deyiladi.  
     Aks  holda,  ya’ni  (3)  ayniy  munosabat  faqat    	
α
1 =
 	α 2 = … = α
n  =0   bo’lganda 
bajarilsa,  u  holda   y
1 , y
2 , … ,y
n   funksiyalar  sistemasi   chiziqli  erkli   deyiladi.
    Agar   y
1 , y
2 , … ,y
n   funksiyalar  (n-1)  marta  differensiallanuvchi  bo’lsa,  u  
holda  ulardan  tuzilgan  ushbu  
                                    y
1         y
2      …    y
n
  W (y
1 , y
2 , … ,y
n   )=   y
1  '    y'
2      …    y'
n
                                    …    …    …   …
                                     y
1 (n-1)
   y
2 (n-1)
…y
n (n-1)
6                                     
determinant   Vronskiy  determinanti   yoki   vronskian   deyiladi. Vronskian   
funksiyalar  sistemasining  chiziqli  bog’liqligi  yoki  chiziqli  erkliligini  
tekshirish   vositasi  hisoblanadi. Uning  qo’llanilishi  quyidagi  ikkita  teoremaga  
asoslangan.
     1-teorema.   Agar   y
1 , y
2 , … ,y
n   funksiyalar  chiziqli  bog’liq  bo’lsa,  u  holda  
sistemaning  vronskiani  aynan  nolga  teng  bo’ladi.
     2-teorema.   Agar   y
1 , y
2 , … ,y
n     chiziqli  erkli  funksiyalar  bo’lib,  ular  birorta 
n- tartibli  chiziqli  bir   jinsli   differensial  tenglamani  qanoatlantirsa,  u  holda  
bunday  sistemaning  vronskiani  hech  bir   nuqtada   nolga   aylanmaydi.
    1. n- tartibli  chiziqli  bir  jinsli  differebsial   tenglamaning   y
1 , y
2 , … ,y
n     
xususiy  yechimlar  sistemasi  n  ta   chiziqli  erkli  funksiyadan  iborat  bo’lsa,  bu 
sistemani   fundamental  sistema   deymiz.
     1-teorema.  Agar   y
1 , y
2 , … ,y
n     funksiyalar   (2)   tenglama  yechimlarining   
fundamental  sistemasini  tashkil  etsa,  u  holda   ularning  
                                y= C
1 y
1 + C
2 y
2 + … + C
n y
n
chiziqli  kombinatsiyasi  bu  tenglamaning  umumiy   yechimi  bo’ladi.
     2-teorema . Chiziqli  bir  jinsli  bo’lmagan  (1)  differensial  tenglamaning  
umumiy  yechimi  bu   tenglamaning   ỹ   xususiy  yechimi  va  unga  mos  bir  jinsli
(2)  tenglamaning    ӯ   umumiy   yechimi  yig’indisidan  iborat,  ya’ni 
                              y= ỹ+
   .ӯ
    Agar   (2)  ning   chiziqli   erkli   y
1 , y
2 , … ,y
n   yechimlari   ma’lum  bo’lsa,  u  
holda  o’zgarmaslarni  variatsiyalash  usulini  qo’llab ,  (1)  ning  umumiy   
yechimini  
                 y= C
1 (x)y
1 +C
2 (x)y
2 + … +C
n (x)y
n
formula  bo’yicha  topish  mumkin, bundagi   C
i (x)   lar
¿
   (k= 0, … (n-2).)                 (3)
7 sistemadan  topiladi.
       Misol.  O’zgarmaslarni  variatsiyalash  usulidan  foydalanib,  ushbu 
 xy''+(2x-1)y'=-4x 2 
       (1)    bir  jinslimas  tenglamaning  umumiy   yechimini  
toping.
       Yechish.  Avval  berilgan  tenglami   y''+ 2 x − 1
x  y'=-4x     (x≠0¿    ko’rinishif=da
yozib  olamiz.  Mos  bir  jinsli  y''+ 2 x − 1
x  y'=0   tenglamani  y'= p   va  y''= p'  deb, 
o’zgaruvchilari  ajraladigan    p'+ 2 x − 1
x  p=0   tenglamaga  keltiriladi. 
O’zgaruvchilarni  ajratib,  so’ngra   integrallasak,  quyidagilarga  ega  bo’lamiz:
dp
dx =-  2 x − 1
x p,                dp
p =	
( − 2 + 1
x	) dx,            ln	| p	|
= - 2x+ln	| x|
+ln	| C
1	| ,
ln	
| p
C
1 X	| = - 2x         p=C
1 xe -2x
 p  ni  y'  ga  almashtiramiz:  y'= C
1 xe -2x
. Hosil  qilingan   tenglamani   
integrallasak,  bir  jinsli  tenglamaning   umumiy  yechimi  y= C
1 xe -2x
(2x+1)+C
2     
kelib  chiqadi.
   Berilgan  tenglamaning  umumiy  yechimini  y= C
1 (x)e -2x
(2x+1)+C
2  (x)   
ko’rinishida  izlaymiz.  (3)  ga  ko’ra  C
1 (x)  va  C
2 (x)  funksiyalar  	
{
C₁'(x)e−	2x(2x+1)+C	₂'(x)=0	
C	₁'(x)(−	4x)e−2x=−	4x
sistemani   qanoatlantiradi. Undan :
             C
1 '
(x)=
e 2 x
,                C
1 (x)= 1
2 e ❑
2 x
+C
1 ,
             C
2 '
(x)= -2x-1,            C
2 (x)=-x 2
-x+C
2
Topilgan  C
1 (x)  va C
2 (x)  funksiyalarni  (2)  ga  qo’ysak  berilgan  (1)   
tenglamaning  umumiy  yechimi  quyidagi  ko’rinishda  bo’ladi :
           Y=C
1	
( x + 1
2	) e − 2 x
+C
2 -x 2
-x .
8                           Misollar.
1.  2 2 2 22 0	x yy x y xyy y	     
2. 			2 2 2 2 2x yy y xyy y x y y	      
3.  2	
0	xyy xy yy	    
4.  2
0xyy xy yy   
  
5. 	
	2 2 4 3	xy yy y yy x y	   	   6. 	2 2	0	yy y ayy by	     
7. 	
2 2	3 3 0	yy y yy y	      8. 	2	1
yy	yy y	
x
	  	

9. 	
	
2	2x yy y xy	   10.  2	0	xyy xy yy	    
11. 	
2 2	2 3 2yy y y	   12. 	2 2	3 4y yy y 	 
13.  2	
y yy yy  	 
14. 			2	0	y y y y	  	  
15.  2 2
0y y x yy xy   
  
16. 	
		2	4 0	xy y y y	    
17.  2 2
ln 0yy y y x  
  
18. 	
2	2	xyy xy yy	   
19. 	
2 2	2 3 4yy y y	   20.  2	3 5 0yy y	  
       Noma’lum   funksiya   qatnashmagan  yuqori  tartibli 
                          differensial  tenglamalar
                                         
9                                F(x,y (k)
,y (k+1)
, … ,y (n)
)=0                       (1)        tenglamani   
integrallash   uchun   y (k)
=z      (2)     almashtirishni   olamiz.
Bundan               y (k+1)
=zʹ                    y (k+2)
=z'', … , y (n)
=z (n-k)
   Bularga   asosan   (1)   tenglamani
                        F(x, z, z', … ,z (n-k)
)= 0      (3)                     ko’rinishga   keltiramiz.
Faraz  etamiz  (3)  tenglamaning   umumiy   integrali            
                                                       (  x, z, c	
ɸ
1 , c
2 , … , c
n-k )=0        (4)       bo’lsin.       
Bundagi   z   o’rniga   (2)  dan  uning   qiymatini  keltirib   qo’ysak
               ( y	
ɸ (k)
, x, c
1 , c
2 , … , c
n-k )=0           (5)
ga  ega  bo’lamiz. Bu  (1)  tenglamaning  oraliq  integralidir.
    Agar  (5)  ni   y (k)
  ga  nisbatan  yechsak 
                    y (k)
= f(x, c
1 , c
2 , … ,c
n-k )
birinchi  tipdagi  differensial  tenglamaga  ega  bo’lamiz. Bu  tenglamani  k- marta
ketma –ket  integrallash  natijasida  (1)  tenglamaning   umumiy   yechimi 
  y=φ  ( x, c
1 , c
2 , … ,c
n-k , … ,c
n )   ga  ega  bo’lamiz.
            1-Misol.   4y +y	
ʹ ʹ 2
= 4xy	ʹʹ
y =z,        y = z            4z+z	
ʹ ʹʹ ʹ 2
=4xz	ʹ	
4dz	
4z+z²
= dx
x        	ln	x +	ln	c₁ =4 ∫ dz	(
z + 2	) 2
− 4 = ln	
( z + 2	) − 2	
(
z + 2	) + 2	
c
1 x=	z
z+4         z=c
1 xz+4c
1 x     z=	
4c₁x	
1−c₁x      y =	ʹ	4c₁x	
1−c₁x
y
=4	
∫	c₁x	
1−	c₁x dx+c
2 = 4	∫	(	1	
1−c₁x¿−1)dx	+c₂=	−4
c₁ln|1−c1x|−4x+c₂¿
                                 Misollar.
1.  3 0yy y y   
 
2. 	
	1	yy y y	   
10 3. 2	1	yy y	   4.  2xy yy y   
 
5. 	
2 2y y y   

6. 	2 v 5 3 0 y y y   
 
7. 	
1	y xy y    8.  2	xy y x yy	   
9. 	
	
3 2	2	1	y y   10. 		 2 2	1 3	y y y y   	 
11. 	
2	1	y y x y x    12. 	cos sin 0	y y x y x   
13.  2	
3 0	y y y  	 
14.  lny x x y  

15. 
2 2 0	y ctg x y 	  16. 			1 sin cos	x y y	 	 
17. 	
v	y thx y 	 18.  1y tg x y  
 
19. 	
	2 3	1 2	x y xy x	 	   20. 		1 1	x y y x	 	   
Argument  qatnashmagan  yuqori  tartibli   differensial
                                 tenglamalar
                    F(y, y , y , … ,y	
ʹ ʹʹ (n)
)= 0                     (1)
     Bunday   ko’rinishidagi   tenglamada   y   ni   argument ,   y	
ʹ   ni  funksiya  
sifatida  qabul   qilib    y =p   	
ʹ almashtirish   yordamida   tenglama   tartibini   1  
taga   pasaytirish   mumkin. Buning   uchun   F    dan    y   bo’yicha   olingan 
  y , y , … , y	
ʹ ʹʹ (n)
  hosilalarni    p   dan   y    ga  nisbatan  olingan  hosilalar  bilan   
almashtiramiz:
11               p=p(y)               y =ʹ dy
dx =p ;        y =	ʹʹ dy ʹ
dx = dp
dx = dp
dy ∙ dy
dx =p dp
dy
               y m
=	
d
dx	(pdp
dy	)=	d
dy	(pdp
dx	)∙dy
dx =p	[(
dp
dy	)²+pd²p	
dy	²]
                …………………………………………………………
                y (n)
=pw( p, p ,p , … ,p	
ʹ ʹʹ (n-1)
)
Bu  topilgan   qiymatlarni  (1)  tenglamaga  qo’ysak,  quyidagiga  ega   bo’lamiz: 
                      F(y, p, pp
y , … , pw(p, p , p , … , p
ʹ ʹ ʹʹ (n-1)
)=0       (2)
    Faraz   qilaylik   (2)   tenglamaning   umumiy  integrali    (y, p,  c	
ɸ
1 , … ,c
n-1 )= 0   
ni   p   ga   nisbatan   yechish   mumkin   bo’lsin :  
              P=φ (y, c
1 , c
2 , … , c
n-1 )    bundan     dy
dx = φ ¿
c
1 , c
2 , … , c
n-1 )    
  dy=φ(y, c
1 , c
2 , … ,c
n-1 )dx         dy
φ ( y , c ₁ , c ₂ , … , c n − 1 ) =dx         x+c
n=	
∫	dy	
φ(y,c1,c2,…	,cn−1)
Bu   (1)  tenglamaning  umumiy   integralidir.
       2- Misol.  1+y	
ʹ 2
=2yy             y =p           y =p	ʹʹ ʹ ʹʹ dp
dy
       1+p 2
=2yp dp
dy                              dy
y =	
2pdp	
1+p2                      	ln	y +	ln	c₁ = ln	( 1 + p ²	)
       1+p 2
=c
1 y               p 2
=c
1 y-1        p=	
√c1y−1               dy
dx =	√ c 1
y − 1
        dy	
√
c 1
y − 1 =dx          2
c ₁	√ c 1
y − 1
=x+c
2                4(c
1 y-1)=c
1 2
(x+c
2) 2
 
                             Misollar.
1.  2	
2 y	y y e  
2.  y
y e 

3. 
4 3	1	y y y		  4.  2	2 ln	yy yy y y	   
12 5.  2
yy y y  
 
6. 2	1	yy		
7. 	
y	y ae 8. 	5 3	3y y		
9. 	
		2	2 2 1	a y y y	 	   10.  2	1 2	y yy 	 
11. 	
		2	2 2	y y y y  	  12. 			2	2 1y y y 	 
13. 	
2	yy y	  14. 	2 4	2 0yy y y	    
15. 	
2 2	2 3 4yy y y	   16. 	2	2 0yy y	  
17.  2
0yy y  
 
18. 	
2	yy y y	   
19.  2	
1	yy y	  
20. 	2	2 1yy y	  
                               
   II Bob.    Tartibi  kamayadigan   differensial   tenglamalar.
Tartibi  kamayadigan   differensial   tenglamalar     va  ularning
                                      xossalari                                              
1. Agar   tenglamada   noma`lum   funksiya, uning	
	1	k	  – tartibligicha  
hosilalari   ishtirok etmasa, boshqacha   qilib   aytganda, tenglama	
					
1
, , , , 0 k k n
F x y y y 

(1)
13 ko’rinishda   bo’lsa, bunday   tenglamaning   tartibi			k	y z x	 almashtirish   yordamida
pasaytiriladi.
Misol. 	
7 6
7 6	
1	0	d y d y
dx x dx	
  tenglamani yeching.
Yechish. 	
		
6
6	
1	,   0	d y dz	z x z	
dx dx x	
   tenglamani olamiz. O’zgaruvchilarini 
ajratib, integrallab	
1	ln ln ln	z x C	  yoki	1	,	z C x	
6	
1	6	
d y	C x	
dx	
 ni hosil qilamiz. 
Bundan esa ketma-ket integrallab, 	
7 5 4 3 2	
1 2 3 4 5 6 7	y C x C x C x C x C x C x C	      
Yechimni olamiz.
2. Agar   tenglamada   erkli   o ’ zgaruvchi   x   ishtirok   etmasa ,  boshqacha   qilib  
aytganda ,  tenglama	
		
, , , , 0 n
F y y y y  

(2)
ko’rinishda bo’lsa, uning tartibini yangi erkli o’zgaruvchi sifatida  y   ni, noma`lum 
funksiya sifatida esa	
		y p y ni olib pasaytirish mumkin.
Misol. 	
2 2 0y yy  
 
tenglamani yeching.
Yechish.	
		y p y deb			y p y y p p       ga ega bo’lamiz va bundan	
2	2 0	p ypp		 
tenglamani olamiz. 
		2 0,    0,    ,    2 0.	p p yp p y C p yp	 	     
Oxirigi tenglamani o’zgaruvchilarini ajratib yechamiz: 
14 1 1 1 1ln 1 2 ln ln ,    ,    ,    . p y C p C y y C y y dy C dx 
     
Bundan esa o’z navbatida integrallab,1 2	2 3	y y C x C  
ni olamiz. Demak, yechim	
1 2	2 3	y y C x C   va	y C	 lar ekan.
3.  Agar tenglama  y  uning xossalariga nisbatan bir jinsli bo’lsa, boshqacha 
qilib aytganda, 	
	, , ,	n	y y y	 larni bir paytda		, , ,	n	ky ky ky	 larga almashtirilganda 
tenglama o’zgarmasa uning tartibini	
		y y z x  almashtirish yordamida 
pasaytirish mumkin, bu yerda	
		z x  – yangi noma`lum funksiya.
Misol. 	
2	xyy xy yy	    tenglamani tartibini pasaytirib yeching.
Yechish. y  ni	
,	ky y	 ni	,	ky y	  ni	ky	 bilan almashtirsak, 	
2 2 2 2	xk yy xk y k yy	   
yoki	2	xyy xy yy	   
tenglamaning o’zini olamiz. Demak, tenglama bir jinsli ekan. Endi	
y yz
almashtirishni bajarib, 	
2	y y z yz yz yz        ekanligidan foydalansak,	
			
2 2 2 2 2 2 2	, 0, 0	xy yz yz xy z y z xy z y z y xz z	  	      
tenglamani olamiz. Bundan
11 1
2
1 1 1 2 2	
0,    0,    ,    ln ln ln ,    ,	
,    ,    ln ln ,    . C x	
y xz z dz z dx x z x C z C x
y y C x dy y C xdx y C x C y C e	
	      
	    
Demak, javob 1	
2
.	
C xy C e 
15 4. Agar tenglama  x  va  y  ga nisbatan umumlashgan bir jinsli boshqacha qilib 
aytganda, biror  m  uchun  x  ni  kx  ga,  y  ni  k m
y  ga, y ni	1	mk y		 ga, 	y ni	2	m k y 
ga va 
hokazo almashtirilganda tenglama o’zgarmasa, uning tartibini pasaytirish mumkin.
Tenglamaning shu ma`noda bir jinsli bo’lishi yoki bo’lmasligini bilish va  m 
ni topish uchun yuqoridagi almashtirishni bajarib, tenglamadagi har bir hadda 
ishtirok etgan  k  ning darajalarini tenglashtirib chiqish kerak. 
Agar  m  uchun hosil bo’lgan tenglamalar sistemasi birgalikda bo’lsa,  m  ni 
topib, 	
		,   ,  t mt	x e y ze z z t	   almashtirishni bajarish kerak. 
Bu almashtirishdan keyin yangi erkli o’zgaruvchi  t  ishtirok etmagan 
tenglamani olamiz. Bunday tenglamaning tartibini oldin  ko’rsatilgan usulda 
pasaytiriladi. 	
,  t mt	x e y ze	  almashtirishda hosilalar quyidagicha hisoblanadi.	
				
								
						
1
1
1 ,
2 1 1 ,
, , , . m t
t mt mt t
m t
t
n m tdy dz
y e e mze e z mz e
dt dt
dy
y e z m z m m z e
dt
y n g z z z e 


 
 
    
 
 

  
     



(3)
Misol. 	
	
3	4	0	x y xy y	    tenglamani yeching.
Yechish. x  ni  kx ,  y  ni   k m
y ,	
y ni	1	,  	mk y y		  ni	2	m k y 
ga   almashtiraylik:	
	
3
4 4 2 1	0	
2 3 1. m m m	
k x k y kxk y k y	
m m m  	
   
   
16 Bundan tushunarliki, tenglama umumlashgan ma`noda bir jinsli. Tenglamani 
yechish uchun,  t t	x e y ze	  almashtirishni bajaramiz. U holda
		,   .	t	y z z y z z e		       
Bundan
				4 3	0, 0.	t t t t	e z z e e z z ze z z z		     	 	       	 
Hosilqilingantenglama t gabog’liq emas. 	
	,	z p z	,	z pp 	
3	0,	pp p p	  
bundan esa 2
1dp dz p  
yoki	0	p	 niolamiz. Ikkinchi	0	p	
dan	
0,   ,  	z z C y Cx   kelibchiqadi. Birinchitenglamadan esa	
			
2
1 11 ,     ,  dp p dz arctg p C z p tg C z      
kelibchiqadi. Shuninguchun	
				
				
1 1	
1 2 1 2	
1 2 1 2	
, ,	
ln , ln sin ln ,	
sin , arcsin .	x x	
z tg C z ctg C z dz dx	
ctg C z dz z C C z x C	
C z C e z C C e	 	
   	
     	
   	
∫
, 1 t
y zx e x 
 
almashtirishni hisobga olib, 	
				1 2	arcsin	y x C C x	  ni olamiz.
5. Agar tenglamaning har ikkala tomoni qandaydir funksiyaning to’liq 
differensialiga keltirish mumkin bo’lsa, uning tartibini pasaytirish mumkin.
Misol. 	
				2	0, 1 0, 1 2	xy y x yy y y	        Koshi masalasining 
yechimini toping.
Yechish. Tenglamaning har ikkala tomonini	
2	0	x	 ga bo’lsak, to’liq 
differensial holga keladi:
2 2
2	
1 1	0, 0, 0,	
2 2	
xy y y y	yy y y	
x x x	
  	   	     		     	          
17 bundan2	
1	
1	.	
2	
y	y C	
x
 	
1C ni 	y'(1)=	2,y(1)=	0 shartdan foydalanib topamiz:	
1	2 1 1 2 0 2.	C	   
U holda	
2 2	
2	2	
1 1 1	2, , .	
2 4 2 2 2	
y dy y	y xdx arctg x C	
x y

    	
	
		2	0 2 1 2 1 2.	C arctg	  
Demak, Koshi masalasining yechimi	
2	1	2	
2	
x	y tg		 ko’rinishda bo’lar ekan.
                                       Savol va topshiriqlar:
1.  	
					
		
1	, , , , 0	k n	F x y k y y			  ko’rinishdagi tenglamaning tartibi 
qanday pasaytiriladi?
2. Qanday almashtirish yordamida  	
	
		1	, , , 0	n	F y y y		  ko’rinishdagi 
tenglamaning tartibini pasaytirish mumkin ?
3. Noma`lum funksiya va uning hosilalariga nisbatan bir jinsli bo’lgan 
tenglamaning  ta rtibi qanday pasaytiriladi ?
4. Ikkala tomoni  x   nisbatan to’la hosiladan iborat tenglamaning tartibini 
pasaytirish mumkinmi?
5. Qanday tenglamaga  x   va  y  ga nisbatan umumlashgan bir jinsli tenglama 
deyiladi va uning tartibi qanday pasaytiriladi?
6.  n -tartibli oddiy differensial tenglama uchun Koshi masalasining 
qo’yilishini va uni yechish usulini ifodalang.
7. 	
sin 0	y y  tenglamaning	x  da	y		 bo’ladigan yechimi bor 
ekanligini isbotlang.
18 8.  2 3y y y	 	
tenglamaning  tartibini pasaytirib, birinchi tartibli tenglamaga 
keltiring.
                              Misollar.
1. 	
2 0	y y    2. 		
3 2	2	3 1y y  
3. 	
2	4 4y y xy    4. 		 2	1	y y ay  	 
5. 	
	 2 2	1 3 0	y y y y   	  
6. 	2	yy y y	   
7.  2	
1	yy y	  
8. 	2	2 1yy y	  
9. 	
				3	1, 1 1, 1 0	y y y y	    10. 	2 2	yy y y y	   
11. 	
		2	1 0	nyy n y	    12. 	
2	
2 2	0	yy	ayy by	
x C	
	   	

13.  2	
0	xyy xy yy	    
14. 	2 4 4 0xyy xy yy   
  
15. 	
2	2 0xyy xy yy	     16. 	2
2	2	
1
x	y y x	
x	
  	

17.  5 4	
1	x y x y	  
18. 	1 0	xy y x	   
19.  3 2	
x y x y x	  
20. 	4 2 3	3 0	x y xy y y	   
21. 	
4 2 2 2	0	x y x y y	    22.  4 2 2
2 0x y x y xyy   
  
23. 	
3 2	2 0	x y xyy y	    24. 	4 3 2 2 2 3 0x y x y x yy   
  
19 25. 4 2 3	3 0	x y xy y y	   
                            Koshi   masala lar ini   yeching.
1.	
				3 4	16, 0 2 2 , 0 2	y y y y y	    
2. 	
						2	3 0, 0 0, 0 1, 0 0	y y y y y y    	    
3. 	
						2, 0 0, 0 1 2 , 0 0	y yy y y y y    	    
4. 	
						2	2 1 , 1 2, 1 0y y y y y  	   
5. 	
						3 , 0 0 1, 0 3 2	y yy y y y   	   
                                  Oraliq  integrallar
n- tartibli  
                            F(x, y, y , y , … ,y	
ʹ ʹʹ (n)
 )= 0                   (1)
differensial   tenglama  berilgan  bo’lsin.
        Ma’lumki,  bu   tenglamaning  umumiy  integrali  va  ixtiyoriy  n  ta  
  c
1 , c
2 , … ,c
n   o’zgarmas   sonlar   orasidagi  
                                                                (x, y,  c	
ɸ
1 , c
2 , … ,c
n )= 0        (2)
bog’lanishdan  iborat  edi.
        Boshqacha   qilib  aytganda  (2)   tenglik  va  undan  y   ga  nisbatan  
ketma-  ket   olingan  hosilalaridan  tuzilgan   tenglamalar  sistemasidan  
20 ixtiyoriy  o’zgarnas    c
i  (i=1,2,...,n )   larni   yo’qotish   natijasida   (1)  tenglama  
hosil  bo’lsa , (2)  ifodaga  (1)  ning    umumiy  integrali    deyiladi.
        Faraz  qilaylik ,   ψ (x, y, y , y , … , yʹ ʹʹ (k)
, c
k+1 , c
k+2 , … , c
n  )= 0    (3)    ifoda  
berilgan   bo’lsin.
Bunda   c
i  (i= k+1, … , n )   ixtiyoriy  o’zgarmas  sonlar   (3)  ni   y    ga  nisbatan   
ketma- ket   n-k    marta  differensiallaymiz .
∂ ψ
∂ x + ∂ ψ
∂ y y +	
ʹ ∂ ψ
∂ y ʹ y +	ʹʹ … … … … ∂ ψ
∂ y ( k ) y (k+1)
= 0x n-k
… … … … … … … … … … … … …
∂ ( n − k ) ψ
∂ x ( n − k ) + ¿
+	
…	…	…	…	∂ψ	
∂y(n) y (n)
= 0
(3)  va   (4)  tenglamalardan   c
i    (i= k+1, … , n)    ixtiyoriy   o’zgarmas   
sonlarni   yo’qotish   natijasida   (1)  tenglama   hosil  bo’lsa  (3)  ga  (1) 
tenglamaning   oraliq  integrali   deyiladi.
   Agar   oraliq   integral  bitta   ixtiyiriy  o’zgarmas  c
1   ga  bog’liq  bo’lsa,  
ya’ni      ψ (x, y, y , y , … ,y	
ʹ ʹʹ (n-1)
, c
1 )= 0   bunga   (1)  differensial   tenglamaning   
birinchi  integrali    deyiladi.
     Agar  (3)  ifodani  differensial  tenglama  deb  qarasak,  unung  o’zi  ham  
n-tartibli  differensial  tenglamadan  iborat  bo’ladi. Bu  tenglamaning   har  
qanday  yechimi  (1)  tenglamaning  ham  yechimi  bo’ladi.
    Haqiqatdan  ham,  y=y(x)     (3)  tenglamaning   yechimi  bo’lsa,  u   (3)  va  
(4)  tenglamalarni  ayniyatga  aylantiradi,  (1)  esa  (3)  va  (4)  ning  natijasi  
bo’lganligi   sababli,  bu  funksiya  (1)  ni  ham  qanoatlantiradi. Ya’ni  u  (1)  
ning  ham  yechimi   bo’ladi.
   Agar  (3)ni   ga  nisbatan  ketma- ket  marta  integrallasak ,  uning  umumiy   
integralida   c
k+1 , c
k+2 , … ,c
n    ixtiyoriy   sonlardan   tashqari   c
1 ,  
c
2 , …, c
k   
ixtiyoriy   o’zgarmas  sonlar  ham  qatnashadi.
21   Yuqorida   aytilganlarga   asosan  bu   umimiy   integral,  (1)   tenglamning  
ham umumiy  integrali  bo’ladi.
Demak  (1)  differensial  tenglam   (3)  ko’rinishdagi  oraliq  integraliga  ega  
bo’lsa,  uni  integrallash   masalasi  n-chi  tartibli  differensial   tenglamaning   
integrallash  masalasiga  keltiriladi.
    3- Misol . 4y +yʹ ʹ 2
= 4xy	ʹʹ
   y =z,        y = z            4z+z	
ʹ ʹʹ ʹ 2
=4xz	ʹ
   	
4dz	
4z+z² = dx
x        	ln	x +	ln	c₁ =4 ∫ dz	(
z + 2	) 2
− 4 = ln	
( z + 2	) − 2	
(
z + 2	) + 2
   	
c
1 x=	z
z+4         z=c
1 xz+4c
1 x     z=	
4c₁x	
1−c₁x      y =	ʹ	4c₁x	
1−c₁x
     y
=4	
∫	c₁x	
1−	c₁x dx+c
2 = 4	∫	(	1	
1−c₁x¿−1)dx	+c₂=	−4
c₁ln|1−c1x|−4x+c₂¿
                           Misollar.
1. 	
	 2 2	1 1 0	x y y	 	   
2. 			ln	xy y y x	  
3.  0xy y  
 
4. 
	 2	1	y y ay  	 
5. 	
		2	2 2y y xy  	                               6. 	2	2 1 0	y y y  	  
7. 	
		sin	xy y x y x	    8. 	2 2	1	y y 	 
9. 	
		2 1	y y x 	  10. 		2	1 2	x y xy	 	  
11. 	
2 y y xy   
 
12.  2 3
y y y   

13. 
						
5	2 1, 1 1 12, 1 1 4	y x y y 	     
22 14. 	2	1 2	xy x y	   15. 	2	xy y x	  
16. 	
lnx y y	  17. 	2 2 y y x x y   
 
18. 	
2	1	y y 	  19.  0xy y  
 
20.  2
1y y  
 
                    
                
                                                     Xulosa :
       Ushbu  kurs   ishida  tartibi  kamayadigan  differensial  tenglamalar , oraliq  
integrallar  va  ularni  yechish  usullari   haqida   ma’lumotlar  keltirilgan.
n-  tartibli  differensial  tenglamani  simvolik  ravishda  
                        F( x, y, y , … , y	
ʹ (n-1)
, y (n)
 )= 0             (1)
ko’rinishida  yoki  bu  tenglamani  n- tartibli  hosilaga  nisbatan  yechib  bo’lsa, 
                          y (n)
= f( x, y, y , … ,y	
ʹ (n)
 )                  (2)
ko’rinishda   yozish  mumkin.
       n- tartibli  differensial   tenglamaning   umumiy  yechimi  x   ga  va  n- ta 
ixtiyoriy   o’zgarmaslarga  bog’liq  bo’ladi :    y= g( x, c
1 , c
2 , .. ,c
n  ).
    Shu  sababli  umumiy  yechimdan  xususiy   yechimni   ajratib   olish  uchun   
ixtiyoriy   o’zgarnaslarni   aniqlashga  imkon  beradigan  ba’zi  qo’shimcha   
shartlar  ham   berilgan   bo’lishi  kerak,  Bu  shartlarni  izlanayotgan  funksiyaning
23 va  uning  (n-1)- tartibgacha  ( y  ham  kiradi )  barcha  hosilalarning  biror   
nuqtadagi  qiymatlarini ,  ya’ni    x=x
0   da
                 y(x
0 )= y
0 ,    y (xʹ
0 )= y
1 , … , y (n-1)
 (x
0 )= y
n-1               (3)
berish  bilan  hosil   qilish   mumkin. (3)  sistema   boshlang’ich  shartlar   
sistemasi     deyiladi. Berilgan   (2)   differensial   tenglamaning   (3)   boshlang’ich  
shartlar   sistemasini   qanoatlantiruvchi  xususiy   yechimini   toppish  masalasi  
Koshi     masalasi    deyiladi.
     Bu  yerda   x, y
0 , y
0 , … ,y
0 (n-1)
   berilgan  sonlar.  Ko’p  hollarda,  (1)  tenglamani  
integrallash   vaqtida 
                             Ф  (x, y
0 , y
0 , … ,y
0 (n-k)
, c
1 , c
2 , … ,c
k  )= 0     
shakldagi   tenglik  hosil   bo’lishi  mumkin. Bu  tenglama  berilgan  tenglamaning 
k- tartibli   oraliq  integrali    deyiladi. 
        Yuqori   tartibli  differensial   tenglamalarni   integrallash   masalasi   birinchi 
tartibli  tenglamani  integrallash  masalasidan  ancha  qiyin  bo’lib,  har   doim  
ham  birinchi  tartibli  tenglamani   integrallashga  keltiraverilmaydi. Shunday  
bo’lsada  chiziqli  tenglamalardan  tashqari  barcha  turdagi  yuqori   tartibli  
tenglamalar  uchun  integrallashning  asosiy  usuli   tartibni   pasaytirish,  ya’ni  
berilgan  tenglamani  unda  o’zgaruvchilarni  almashtirish  orqali  tartibi  pastroq   
tenglamaga   keltirish  bo’lib   hisoblanadi. Biroq  tenglamaning  tartibini  
pasaytirishga  har  doim  ham  erishish  mumkin  emas.  Biz  bu  yerda  tenglama  
tartibini  pasaytirishga  imkon  beradigan  n-tartibli  tenglamalarning  eng  soda  
turlarini  keltirib  o’tamiz.
    1. Ushbu                   y (n)
=f(x)         (4)
tenglamaning  tartibini   pasaytirish, ketma-ket  integrallash  yo’li  bilan  amalga  
oshiriladi :  
          y (n-1)
=	
ʃ   f(x)dx+C
1  ;
24           y (n-2)
=ʃ  ( f(x)dx+C
1 )dx+C
2 =	ʃ dx	ʃ f(x)dx+C
1 x+C
2  ;
          …………………………………………………..
          y=	
ʃ dx ʃ
dx… ʃ
  f(x)dx+C
1	xn−1	
(n−1)! +C
2  	
xn−2	
(n−2)! + … +C
n  ; 
   2. Izlanayotgan  y   funksiya  va  uning   y', y'' , … ,
y(k−1)   hosilalari  oshkor holda  
ishtirok  etmagan  
                     F (x, y (k)
, y (k-1)
, … ,y (n)
 )= 0              (5)
differensial  tenglamaning  tartibi 
              y (k)
= z,       y (k+1)
= z',   …   , y (n)
= z (n-k)
almashtirishlar  yordamida  k  birlikka   pasaytiriladi :
                     F( x, z, z', … ,z (n-k)
 )= 0.
      3 . Erkli  x  o’zgaruvchi  oshkor  holda  ishtirok   etmagan
F(   y, y , … ,y	
ʹ (n)
 )= 0            (6)        tenglamaning  tartibi     
y'= p ,     y''=	
dy'	
dx	=	dy'	
dy	∙dy
dx	=	dp
dy  p ,                           
         y'''=	
dy''	
dx	=	dy''	
dy	∙dy
dx	=	dp
dy  p= d	
( dp
dy p	)
dy p = d 2
p
d y 2 p 2
+	
( dp
dy	) 2
p        
almashtirishlar  orqali  bir  birlikka  pasaytiriladi.
     4.   F(x, y, y',y'', … ,y (n)
)   funksiysa    y, y , … ,y	
ʹ (n)
   larga   nisbatan  bir  jinsli 
bo’lgan          F(x, y, y',y'', … ,y (n)
)  =0           (7)
tenglamaning   tartibi   y=
e ʃ z	
( x) dx
  almashtirish  orqali  bittaga  kamaytiriladi.
    5 . Tenglamaning  chap  tomoni  aniq  hosila  bo’lgan  hol. Bu  holda  tenglama    
tartibi  bir  birlikda  pasaytirish  bevosita  integrallash  yo’li  bilan  amalga  
oshiriladi.
25           
      
     Foydalaniladigan  asosiy  darsliklar   va  o’quv   qo’llanmalar
                                           ro’yxati:
                 Asosiy   darsliklar   va  o’quv   qo’llanmalar
  1.  Morris Tenebout, Harry Pollard. Ordinary Differential Equations. Birkhhauzer.
Germany, 2010.
  2. Robinson J.C. An Introduction to  Ordinary Differential Equations. Cambridge 
University Press 2013.
  3.Степанов В.В. Курс дифференциальных уравнений. M. КомКнига/ URSS 
2006.-472c.
   4.Эльсгольц Л.Е. Дифференциальные уравнения  и  вари а ционное исчиление.
M .  КомКнига/  URSS  2006.-312 c
  5.Филиппов А.Ф. Сборник задач по диффер ен циальным уравнения м . М.: 
Наука, 1979 (5-е издание).
                           Qo ’ shimcha    adabiyotlar
26   6. Миoиёев Ш.М. Эркин ва фаровон, демократик Ўзбекистон давлатини 
биргаликда барпо этамиз. Ўзбекистон Республикаси Президенти лавозимига 
киришиш тантанали маросимига бағишланган Олий Мажлис палаталарининг 
қўшма мажлисидаги нутқ, Тошкент, 2016. 56-б.
  7.Миoиёев Ш.М. Танқидий таҳлил, қатъий тартиб-интизом ва шахсий 
жавобгарлик – ҳар бир раҳбар фаолиятининг кундалик қоидаси бўлиши 
керак. Мамлакатимизни 2016 йилда ижтимоий-иқтисодий 
ривожлантиришнинг асосий якунлари ва 2017 йилга мўлжалланган 
иқтисодий дастурнинг энг муҳим устувор йўналишларига бағишланган 
Вазирлар Маҳкамасининг кенгайтирилганмажлисидаги маъруза,2017 йил 14 
январъ –Тошкент, Ўзбекистон, 2017. 104-б.
  8.Миoиёев Ш.М. Қонун устуворлиги ва инсон манфаатларини таъминлаш-
юрт тараққиёти ва халқ фаровонлигининг гарови. Ўзбекистон Республикаси 
Конституцияси қабул қилинганининг 24 йиллигига бағишланган тантанали 
маросимдаги маъруза. 2016 йил 7 декабрь- Тошкент, Ўзбекистон, 2017. 48-б.
  9.Миoиёев Ш.М. Буюк келажагимизни мард ва олижаноб халқимиз билан 
бирга қурамиз. Мазкур китобдан Ўзбекистон Республикаси Президенти 
Шавкат Миoиёевнинг 2016 йил 1 ноябрдан 24 ноябрга қадар 
Қорақалпоғистон Республикаси,вилоятлар ва Тошкент шахри сайловчилари 
вакиллари билан ўтказилган сайловолди учрашувларида сўзлаган нутқлари 
ўрин олган.-Тошкент,  Ўзбекистон, 2017. 488-б.
  10.Салохитдинов М.С., Насритдинов  Г.Н.  Оддий дифференциал 
тенгламалар.  Тошкент, “  Ў збекистон”, 1994.
  11.Бибиков Ю.Н. Курс обыкновенных дифференциальных уравнений. М., 
1991. 314 с.
  12.Петровский И.Г. Лекции по теории обыкновенных дифференциальных 
уравнений .  М.: изд-во Моск. Ун-та. 1984.
  13.   Демидович Б.П. Лекции по математической теории устойчивости. М.: 
Наука, 1987.
27   14.Федорюк М.В. Обыкновенные дифференциальные уравнения. М.: 
Наука.1980.
  15.Самойленко А.М. и др. дифференциальные уравнения. М., 1989. 384 с. 
  16.Амелькин В.В. Дифференциальное уравнение в приложениях. М.: Наука.
1987.
  17. Қаландаров А.Д., Меражова Ш.Б. Дифференциал тенгламалардан 
масалалар тўплами. Бухоро. “Дурдона”, 2013  
                                       Internet   saytlari
  18.   www.lib.homelinex.org/math
  19.  www.eknigu.com/lib/Mathematics/
  20.  www.eknigu.com/info/M_Mathematics/MC
28

Yuqori tartibli differensial tenglamalar

                               Mundarija:                                                                           

Kirish……………………………………………………………………...........................................

I BOB.  Yuqori   tartibli   differensial  tenglamalar.........................................

1.1-§. Yuqori   tartibli  differensial  tenglamalar  haqida  tushuncha............

1.2-§. Noma’lum   funksiya  qatnashmagan   yuqori   tartibli  differensial

 tenglamalar..............................................................................................................

1.3-§. Argument qatnashmagan yuqori tartibli differensial tenglamalar......

II BOB.  Tartibi   kamayadigan  differensial tenglamalar ..............................

2.1-§.      Tartibi  kamayadigan differensial  tenglamalar  va ularnining 

  xossalari...................................................................................................................

2.2-§.     Oraliq integrallar......................................................................................

Xulosa ....................................................................................................

Ilova........................................................................................................

Foydalanilgan  adabiyotlar  ro’yxati..................................................